AMD Ryzen 9 3900X och 7 3700X "Matisse"

Permalänk
Medlem

Mycket viktig och intressant post på Reddit från AMDs Robert Hallock, ett måste att läsa för er som äger en Ryzen 3xxx.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cbls9g/the_final_word_o...

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inaktiv

@JonasT

Borde inte toppklass stämpeln ses över tills de fixat att inte systemet stängs av vid 95 grader och istället throttlar.
Kanske går att ställas in i bios?

Inte bra om man håller på med ett stort jobb och slår i temptaket och allt går förlorat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@JonasT

Borde inte toppklass stämpeln ses över tills de fixat att inte systemet stängs av vid 95 grader och istället throttlar.
Kanske går att ställas in i bios?

Inte bra om man håller på med ett stort jobb och slår i temptaket och allt går förlorat.

Jag håller med, throttling är att föredra med hur mycket som helst. Ingen vill ha ett system som stänger ner, hellre att det går trögt som sirap.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av anon298854:

@JonasT

Borde inte toppklass stämpeln ses över tills de fixat att inte systemet stängs av vid 95 grader och istället throttlar.
Kanske går att ställas in i bios?

Inte bra om man håller på med ett stort jobb och slår i temptaket och allt går förlorat.

Om du tänker på det som står på överklockningssidan så var det en olycklig formulering från min sida, har skrivit om det stycket lite nu. Ryzen 3000 försöker klocka ner sig när den når 95 C, men i fall med väldigt högt spänningspåslag ihop med överklockning så kan man lätt överskjuta den gränsen när man kopplar på en riktigt tung belastning över alla kärnorna (i vårt fall slog vi i 105 C). För att undvika permanenta skador på processorn stängs därför systemet ner.

Det är alltså inga problem vid vanligt användande utan endast vid alldeles för högt pressad manuell överklockning/spänningspåslag.

Permalänk
Medlem

Alltså, dessa CPU:er kan mycket väl bli en del av en uppgradering av min gamla nästan trötta trotjänare i signaturen, men den lever på sin överklockning ett tag till.

Körde mycket AMD för tusen år sedan men när Intel steppade upp var det noll chans för AMD. Nu kanske det är dags.

M7h7jkm,nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn7ui (min katt Spock gick just nu över tangentbordet).

Bra recension men den låter som en PR-text från AMD. Jag förstår att ni längtat efter en riktig utmanare till Intel men Ni låter som de värsta fanboys. Inget fel på testerna men i princip under varje diagram så hyllas AMD eller vid förlust så sopas det under mattan direkt. Skärpning! Jag förstår att Era intäkter kommer att öka som företag om det finns två likvärda CPU-tillverkare men det vore önskvärt om Ni kunde vara lite mer neutrala i Era texter.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Är det äntligen dags att pensionera i7-3770K?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Bascule666:

Bra recension men den låter som en PR-text från AMD. Jag förstår att ni längtat efter en riktig utmanare till Intel men Ni låter som de värsta fanboys. Inget fel på testerna men i princip under varje diagram så hyllas AMD eller vid förlust så sopas det under mattan direkt. Skärpning! Jag förstår att Era intäkter kommer att öka som företag om det finns två likvärda CPU-tillverkare men det vore önskvärt om Ni kunde vara lite mer neutrala i Era texter.

Är det någon speciell text du tänker på? Läste igenom alla diagramtexterna för program och spel igen, och såg personligen ingen fanboyism där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Är det någon speciell text du tänker på? Läste igenom alla diagramtexterna för program och spel igen, och såg personligen ingen fanboyism där.

Nix, kan inte peka på någon specifik mening eller stycke utan det var mer hela inställningen till recensionen. Jag fick när jag läste det hela en känsla av att redaktionen VERKLIGEN ville att dessa CPU:er skulle vara så fantastiskt bra. Jag kan vara överkänslig men det var faktiskt en sak jag hängde upp mig på. Testet som sådant var helt i klass med Sweclockers överlägsna tester men texten rimmade lite illa i mina öron när det gäller bias. Inget jätteproblem men lite störande i alla fall för mig.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Nix, kan inte peka på någon specifik mening eller stycke utan det var mer hela inställningen till recensionen. Jag fick när jag läste det hela en känsla av att redaktionen VERKLIGEN ville att dessa CPU:er skulle vara så fantastiskt bra. Jag kan vara överkänslig men det var faktiskt en sak jag hängde upp mig på. Testet som sådant var helt i klass med Sweclockers överlägsna tester men texten rimmade lite illa i mina öron när det gäller bias. Inget jätteproblem men lite störande i alla fall för mig.

Det blir väl lätt väldigt positivt när AMDs senaste Ryzen ligger på par som sämst med Intel när det gäller IPC, prestandan i spel är nån % under men med vetskapen om att framtiden går mot bättre stöd för fler trådar i spel (de kommande konsollerna kommer driva på utveckligen rejält och med tanke på att MS står för den ena konsollen så lär mycket optimeringar snabbt komma även windowsplatformen till del) vilket kommer göra deras cpu framtidssäkra på ett annat sätt och de fullständigt krossar Intel i allt annat. Det till ett mycket lägre pris och dessutom lätt för många att bara uppgradera cpu om man redan sitter på en AM4-plattform, speciellt om man siktar in sig på 3600 modellen som är tveklöst most bang for the buck.

Efter att läst många recensioner med kommentarer så inser man att det finns mer att plocka ut ur cpun, inte i klockhastighet, men profiler för spel hur de skall använda sig av cpun och att windows/bios tweakas för att plocka ut det sista. Har man lite is i magen om man inte redan sitter på en B450/X470 bräda så väntar man till hösten när B550 släpps och slipper barnsjukdomarna. Men att AMD är de som kommer dominera i ett kort perspektiv är tveklöst.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Prestanda per krona kontra Intel är ju of the charts.

https://www.youtube.com/watch?v=n0uB17Io2is

3600X ser ju ut att dra jämt med i7-8700K, riktigt bra prestanda per krona på den.

HU har gjort en video på vanliga 3600 som också ser ut att vara riktigt bra pris/prestanda.

Verkar som det kom en ny patch till world war Z, som förbättrade prestandan ytterligare på ryzen.
Som han talar om i denna video, där han testar en 3900X på ett B350 moderkort, verkar funka i stock!

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Vi väntar på att få några testexemplar! När de väl kommer har de testerna så klart prio.

Har de sagt när de kommer skicka ut dem?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

Eftersom 3900X inte verkar gå att få tag på innan semestern är slut så fick det bli att avbeställa.

Beställde en 3700X istället, som jag kommer skeppa vidare till sambon senare när det går att få tag på en 3950X i höst...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Intel kommer ha släppt comet lake innan amd lyckats fixa bra bios till CH7 och att 3900x finns i lagret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Nix, kan inte peka på någon specifik mening eller stycke utan det var mer hela inställningen till recensionen. Jag fick när jag läste det hela en känsla av att redaktionen VERKLIGEN ville att dessa CPU:er skulle vara så fantastiskt bra. Jag kan vara överkänslig men det var faktiskt en sak jag hängde upp mig på. Testet som sådant var helt i klass med Sweclockers överlägsna tester men texten rimmade lite illa i mina öron när det gäller bias. Inget jätteproblem men lite störande i alla fall för mig.

Du tror inte att det kan vara din egen bias som du märker av?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Intel kommer ha släppt comet lake innan amd lyckats fixa bra bios till CH7 och att 3900x finns i lagret

Du menar att Intel har hunnit gå i konkurs innan de släpper 10nm?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zahedee:

Du menar att Intel har hunnit gå i konkurs innan de släpper 10nm?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har väntat på Cannon lake i 3 år, så det är fullt möjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Intel kommer ha släppt comet lake innan amd lyckats fixa bra bios till CH7 och att 3900x finns i lagret

Men AMD kommer hinna att släppa Zen 2+ (Zen 3?) innan Intel släppt sin 10 nm processor.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Du tror inte att det kan vara din egen bias som du märker av?

Kan mycket väl vara så. Men det är rätt tydligt när man försöker läsa hela testet utan Intel eller AMD-glasögon.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Men AMD kommer hinna att släppa Zen 2+ (Zen 3?) innan Intel släppt sin 10 nm processor.

Jo det blir mot zen 3. Datumet ät satt till 2021 för stationära 10nm cuper från Intel.

Kanske AMD är nere på 5nm noden då ;).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

AMD har börjar sälja Navi och 3900x direkt från sin egen shop. De är i lager Och skickas till Sverige för 150kr i frakt.

https://www.amd.com/en/where-to-buy/amdstore

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av anon298854:

@JonasT

Borde inte toppklass stämpeln ses över tills de fixat att inte systemet stängs av vid 95 grader och istället throttlar.
Kanske går att ställas in i bios?

Inte bra om man håller på med ett stort jobb och slår i temptaket och allt går förlorat.

Är väl bara ställa in manuell TDP i UEFI så är det klart. Finns förmodligen inte som alternativ i alla moderkorten utan bara de dyrare. Säg att datorn värmekraschar vid 180 W "UEFI-TDP". Ställ in manuella gränsen på max 160 W (lite marginal vill man kanske ha) UEFI-TDP, klart. Gäller så klart att man valt att strömhanteringen går efter TDP och inte Extreme (full gas).

Har man klenare kylning så får man bara sänka "UEFI-TDP".

Permalänk
Medlem

@JonasT @Jacob @Kenneth mycket bra recension, blir oerhört sugen på att köpa en 3900x själv.

Som CSGO-entusiast har jag en fråga dock:
Mirage är den äldsta kartan i kompetitiva map poolen och således den som som man i snitt får högst FPS på (med väldigt stor marginal gentemot andra kartor, ska tilläggas. Vi snackar om 100~ fps skillnad i vissa fall). Skulle därför säga att det inte riktigt är representerande för hur processorn presterar i spelet i överlag. Ett test på exempelvis Inferno eller Dust 2 hade bättre reflekterat verkligheten.

Har också noterat att UIt som täcker skärmen när man spectatar någon är väldigt krävande. Även det sänker FPSen ganska ordentligt och man hade troligtvis snittat på betydligt högre siffror om man spelar själv.

Bara lite tankar något som går att få en uppdatering på?

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Ninjaflipp:

@JonasT @Jacob @Kenneth mycket bra recension, blir oerhört sugen på att köpa en 3900x själv.

Som CSGO-entusiast har jag en fråga dock:
Mirage är den äldsta kartan i kompetitiva map poolen och således den som som man i snitt får högst FPS på (med väldigt stor marginal gentemot andra kartor, ska tilläggas. Vi snackar om 100~ fps skillnad i vissa fall). Skulle därför säga att det inte riktigt är representerande för hur processorn presterar i spelet i överlag. Ett test på exempelvis Inferno eller Dust 2 hade bättre reflekterat verkligheten.

Har också noterat att UIt som täcker skärmen när man spectatar någon är väldigt krävande. Även det sänker FPSen ganska ordentligt och man hade troligtvis snittat på betydligt högre siffror om man spelar själv.

Bara lite tankar något som går att få en uppdatering på?

Håller med att det är inte det mest perfekta testet för cs. Har funderat på hur man kan göra det bättre och mer verklighetsbaserat men tar helt stopp. Kommer du på något så shoot, men att spela som vanligt kan ge väldigt olika resultat plus att det är enormt tidskrävande.

Mirage tog vi för att det är en väldigt populär bana som många kan relatera till, men som du säger är den äldst i map poolen just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Håller med att det är inte det mest perfekta testet för cs. Har funderat på hur man kan göra det bättre och mer verklighetsbaserat men tar helt stopp. Kommer du på något så shoot, men att spela som vanligt kan ge väldigt olika resultat plus att det är enormt tidskrävande.

Mirage tog vi för att det är en väldigt populär bana som många kan relatera till, men som du säger är den äldst i map poolen just nu.

Jepp, klurigt problem helt klart. Tror ni är rätt ute med att köra ett proffsdemo(förutsätter att demot är 64/128 tick), men ev. på en annan karta. Framförallt borde man deaktivera UIt och se om det gör någon skillnad; har vid flera tillfällen noterat att min fps är 80~ lägre när jag är död och speccar någon än när jag spelar själv. Man skulle ev. kunna spela in ett eget demo och själv välja tickraten och sen spela det demot med UIt deaktiverat för pålitliga resultat varje gång.

Finns ju även designerade benchmarkkartor, men tvivlar på att de reflekterar verkligheten särskilt väl.

Permalänk
Inaktiv

Hej hej.

Någon som vet när fler x570 mitx kort dyker upp på marknaden?

Denna verkar intressant.
https://hexus.net/media/uploaded/2019/5/b04d5314-ee64-4517-97...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Hej hej.

Någon som vet när fler x570 mitx kort dyker upp på marknaden?

Denna verkar intressant.
https://hexus.net/media/uploaded/2019/5/b04d5314-ee64-4517-97...

Jag undrar samma sak. Just nu finns endast en modell för 3000 kr att köpa i Sverige

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Kan mycket väl vara så. Men det är rätt tydligt när man försöker läsa hela testet utan Intel eller AMD-glasögon.

Så att du är den enda som verkar ha uppfattat detta säger exakt vadå? Om det vore så tydligt så borde ju fler ha sett det menar jag..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Tror dom flesta vill att amd ska lyckas . Alltid köpt Intel men nu har utvecklingen stått stilla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lhugo:

Jag undrar samma sak. Just nu finns endast en modell för 3000 kr att köpa i Sverige

Skickades från m.sweclockers.com

@lhugo

Jag tog ett MSI B450I Gaming Plus (AC) vcore vrm: 6x IR3555 360A 6 riktiga faser och ska uppdatera bios och köra med en 3900X när de kommer i lager.
Det kortet ska ha kraftiga VRMs på 360A och kostar "Bara 1400Kr ca"

Moderkort som ur VRM hänseende klarar 16c/32t Ryzen 3000 utan problem, de bästa även klockad
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1558927-amd-ryzen-3000...

Skrivet av Oskar80:

Tror dom flesta vill att amd ska lyckas . Alltid köpt Intel men nu har utvecklingen stått stilla.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ska prova mig på AMDs nya nu
Se om jag har samma tur i överklockning på 3900X som på min 1600X som går i 4.3GHz fortfarande sedan släpp.
Samma prestanda i firestrike om inte lite bättre.

Permalänk
Medlem

@anon298854 Då har jag bara problemet med att lyckas uppdatera bios först. Hade du en äldre CPU för detta?

Skickades från m.sweclockers.com