macOS Catalina är släppt

Permalänk
Medlem

macOS Catalina är släppt

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Förra året var jag rätt snabb med att uppgradera, men det här året gör jag en Windows och väntar tills det kommit ett par point releases innan jag lyfter min dator. Betaversionerna har lämnat en del övrigt att önska i år.

Permalänk
Medlem

Hur brukar det fungera med att uppdatera macOS om man även har en Windows bootcamp installation? Blir Windows installationen påverkad?

Vid tidigare uppgraderingar har jag kört Windows genom parallells och då har det fungerat relativt smärtfritt.

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade min jobbdator igår och hade problem med wifi, löste sig genom att ta bort några filer från systempreferences

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem

Noll stöd för 32 bitars appar så tänk 2 ggr innan ni trycker på update.
Allt från era favoritprogram till scanners och printers kommer tokdö.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Hur brukar det fungera med att uppdatera macOS om man även har en Windows bootcamp installation? Blir Windows installationen påverkad?

Vid tidigare uppgraderingar har jag kört Windows genom parallells och då har det fungerat relativt smärtfritt.

Bootcamp sköts rätt snyggt och kontrollerat av Apple, så den ska inte påverkas av en vanlig uppgradering så länge du inte manuellt börjar pilla på partitionerna i efterhand.

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Noll stöd för 32 bitars appar så tänk 2 ggr innan ni trycker på update.
Allt från era favoritprogram till scanners och printers kommer tokdö.

Nja, det är ingen ide att skapa onödig panik:
Helt sant: 32-bits appar kan numera inte starta. Men de flesta program för Mac har varit 64-bitars ett bra tag nu eftersom Apple varit väldigt tydliga med att detta är deras riktning.

För att se vad som blir drabbat av en uppdatering:
Tryck cmd+space och sök efter System Information.
Välj Software -> Applications.
Kolumnen längst till höger heter 64-Bit någonting. Tryck på kolumnnamnet för att sortera på detta värde, så ser du omedelbart vilka program som kommer att sluta funka om de inte har uppdateringar för Catalina.
Installationsprogrammet för Catalina ska också varna för att dessa program slutar fungera innan man kan gå vidare och installera det nya systemet.

Om programvarutillverkaren bryr sig kommer det att komma uppdateringar inom kort.
Om du är helt beroende av en programvara som inte kommer att få uppdateringar, låt bli att uppdatera - din dator kommer att fortsätta få säkerhetsuppdateringar i, normalt sett, två år till. Men det är i så fall bra att redan nu börja fundera på alternativa verktyg för att utföra dessa uppgifter. Alternativet är att koppla bort den aktuella datorn från Internet när Apple slutar supportera det aktuella operativsystemet helt.

I normala fall är det ändå aldrig en bra ide att vara först på en helt ny operativsystemsversion om man använder sin dator till något viktigt, och har det gått en månad eller två kommer de flesta seriösa aktörer att ha hunnit få ut nykompilerade versioner av sina program.

Permalänk
Hedersmedlem

Körde in uppdateringen på min gamla Macbook Pro och har inte sett några problem ännu.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Varning för Catalina! Jag uppgraderade min MacBook Air 2013 igår och
- Windows via bootcamp startar inte
- Windows och Linux via Virtualbox startar inte
- tangentbordsbelysingen slocknar inte vid sleep

Skrivet av joakim99:

Hur brukar det fungera med att uppdatera macOS om man även har en Windows bootcamp installation? Blir Windows installationen påverkad?

Vid tidigare uppgraderingar har jag kört Windows genom parallells och då har det fungerat relativt smärtfritt.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag håller på med lite musikproduktion har jag bombarderas av mail från olika utvecklare inom musikprogramvara, plugins o.s.v. med skarpa varningar om att absolut inte uppgradera (trots att jag själv kör Windows 10). Verkar som denna uppgradering gör så att i princip all sådan mjukvara slutar fungera.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Körde in uppdateringen på min gamla Macbook Pro och har inte sett några problem ännu.

Samma här,kör den på min MacBook Pro mid 2012 och funkar lika bra som mojave gjorde 😛

Permalänk
Medlem

Det är tydligt att många har fått problem med uppgraderingen till Catalina.

Själv har jag inte fått några nämnvärda problem alls mer än installationerna tog lite lång tid på mina båda datorer.
Bootcamp och Vmware Fusion fungerar felfritt för mig så ingen förlust.

Enda jag aktivt gick miste om är Crossover från Codeveaver.

Jag vill dock tipsa om en app till Mac som går igenom din dator och listar tydligt vad som kan bli problem bland din mjukvara efter uppgradering.

https://www.stclairsoft.com/Go64/index.html

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Uppdating av mina problem:
- Windows via bootcamp lyckades reparera sig självt
- Virtualbox kommer med en uppdatering den 15/10 som förhoppningsvis löser problemet.
- tangentbordsbelysningen drar försumbart med ström, dessutom kan man ställa in så den slocknar automatisk efter 5 sekunder om man inte rör datorn.

Skrivet av spiderweb:

Varning för Catalina! Jag uppgraderade min MacBook Air 2013 igår och
- Windows via bootcamp startar inte
- Windows och Linux via Virtualbox startar inte
- tangentbordsbelysingen slocknar inte vid sleep

Permalänk
Medlem

Jag kör Catalina på min jobbdator (MacBook Pro 2018) och har än inte upplevt några bekymmer 🙂

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Eftersom jag håller på med lite musikproduktion har jag bombarderas av mail från olika utvecklare inom musikprogramvara, plugins o.s.v. med skarpa varningar om att absolut inte uppgradera (trots att jag själv kör Windows 10). Verkar som denna uppgradering gör så att i princip all sådan mjukvara slutar fungera.

Bara om utvecklarna blundat, hållit händerna för öronen, och ropat "blablabla-Apple-is-talking-to-me-but-I'm-not-listening" de senaste fem åren. 😆

Permalänk

Två kernel panics på lika många dagar sedan jag uppgraderade. Mojave var stabilt som hälleberget.

Tycker även datorn har blivit märkbart segare. Uppstarten tar längre tid och ackompanjeras med massa hårddiskrassel. Hoppas bara att det är att Fusion drive tar ett tag på sig att fatta vilka filer som ska ligga på SSD:n.

Och sen har jag fått någon märklig bugg där jag måste logga in två gånger när datorn startar... eller är det en feature enligt Tim Cock kanske?

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

Jag installerade Catalina direkt när det kom, men efter jag läst att Adobe hade vissa problem med den så gick jag tillbaka till Mojave och stannar nog där ett tag till.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Vi har blockerat Catalina från macarna vi managerar på jobbet tills vi testat ytterligare. Än så länge verkar det mesta i vår miljö ok.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450