Nordic Wellness medlemskort - teknik?

Permalänk
Medlem

Nordic Wellness medlemskort - teknik?

Jag kan få ett träningskort på Nordic Wellness gratis genom min arbetsgivare (friskvårdsbidrag mm) och det enda jag behöver betala själv är avgiften för ett medlemskort. Man kan välja på ett "vanligt" smartcard i kreditkortsstorlek eller ett neonfärgat armband så uppenbarligen handlar det om någon slags RFID. Jag skulle gärna slippa ha med mig plånboken till gymmet och armbanden lockar mig inte heller, allra helst skulle jag vilja använda en nyckelbricka.

Är det någon som gjort det eller som vet vilken teknik/frekvens Nordic Wellness använder på sina medlemskort eller har provat själva? Enligt en sida jag hittade på nätet är det Mifare Classic, isf är det väl hyfsat lätt att progga en nyckelbricka på egen hand?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Det har fungerat att kopiera ett MiFare Classic med utrustning som såldes lite varstans förr i tiden. Det var lätt att kopiera och fylla på Oyster Card som använde samma teknik.

Jag skulle tro att passersystemet förväntar sig ett giltigt ID från rfid-tag (armband) så kopierar du ID från ditt nuvarande kort till en tagg bör det fungera.
Ännu enklare är att köpa en tagg, be den som har hand om nycklarna att lägga in tagg-id i deras passersystem och koppla det till ditt konto. Brukar ta ca 1 min.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Varför inte bara slänga kortet i träningsväskan för?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Det har fungerat att kopiera ett MiFare Classic med utrustning som såldes lite varstans förr i tiden. Det var lätt att kopiera och fylla på Oyster Card som använde samma teknik.

Jag skulle tro att passersystemet förväntar sig ett giltigt ID från rfid-tag (armband) så kopierar du ID från ditt nuvarande kort till en tagg bör det fungera.
Ännu enklare är att köpa en tagg, be den som har hand om nycklarna att lägga in tagg-id i deras passersystem och koppla det till ditt konto. Brukar ta ca 1 min.

Ja, det var lite så jag tänkte. Om jag tar med en tagg till gymmet när jag hämtar mitt kort kan jag ju fråga om de kan lägga in den istället, går inte det så får jag ta med både kort och tagg hem och försöka kopiera kortet till taggen.

Skrivet av BengaBang:

Varför inte bara slänga kortet i träningsväskan för?

Jo, det är klart att man kan göra så men hur kul är det? Eftersom jag bor nära gymmet och deras omklädningsrum är i ungefär samma storlek som en liten provhytt brukar jag byta om och duscha hemma.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Jag har börjat logga in manuellt i kassan med hjälp av mitt telefonnummer när det är bemannat i ren protest för att dom inte erbjuder en nyckelbricka.
Om det inte är bemannat så tar jag med mig kortet i väskan.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED