Lyssnar min mobil av mig konstant?

Permalänk
Medlem

Lyssnar min mobil av mig konstant?

Hej

Jag har en kollega som påstår att om han har pratat om ett visst ämne utan att googla på det men har haft mobilen i närheten som tydligen har hört det så säger han att han fått riktad reklam via googles annonser om just det. Lyssnar mobilen av oss hela tiden? Jag har sökt lite på det på webben och fått lite blandade resultat. Jag själv har en Samsung S9+ och vill gärna stänga av den funktionen om det möjligtvis är så. Jag använder varken Bixby eller Google assistant.

Vad tror ni? Bör jag oroa mig eller är det en skröna?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Har en kollega som säger samma sak. Tror han glömt att han googlat på vad det nu handlar om, eller mailat med gmail osv.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har du en telefon som reagerar på röstkommandon är det givetvis så att den lyssnar hela tiden.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Nej det är ingen skröna.

Så länge som dina appar har tillgång till din mikrofon och så länge som du godkänt att den är igång i bakgrunden (dvs även när du inte använder appen) så händer detta.
Har varit med om det flera gånger när jag och tjejen sitter i soffan och pratar om någonting.

Här hon minuter senare tagit upp telefonen kommer riktade annonser via webbläsaren om precis det ämne vi pratat om.

Således är det, tycker jag i alla fall, viktigt att man kollar vilken app i telefonen som har tillgång till viken data. Speciellt viktigt tycker jag att platsdata, mikrofon och kamera är.

Permalänk
Medlem

Okej jag är väldigt försiktig med appar och bantar sociala media osv. Var kan jag hitta vad som är tillåtet av vad när det gäller appar som tillåtits ha t ex mikrofon och platsdata igång? Kan ju vara något som funnits installerat från början som jag inte har kontroll över riktigt.

Jag har själv aldrig stött på problemet. Men det skulle inte skada att säkra upp sin mobiltelefon.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk

Android är skapat av den största annonsförsäljaren på internet, lyssnar? säkerligen. IOS enheter kanske också lyssnar, sparar geo-data etc, men tveksamt att det används i annonseringssyfte.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Har av-googlad Android av en anledning, så... Jag är hyfsat säker på att de görs någon form av avlyssning på enheter som har röstkommandon som används för mer än att bara hitta nyckelord.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag har funderat i liknande banor. Det här hände mig för en månad sedan:

Dag 1: Min kollega frågar hur det kommer sig att vissa ägg innehåller två äggulor. Jag killgissade att det var genetiska förutsättning precis som att vissa kvinnor har benägenhet att få fler än ett barn. Diskussionen slutade där.

Dag 2. En artikel dyker upp i mitt Facebookflöde "Därför lägger vissa hönor ägg med två äggulor".

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur dåligt röstigenkänning funkar ens när man försöker, så skulle jag inte vara orolig för att mobilen kan lyssna och förstå nåt!

Realistiskt, nej, detta är en skröna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av samurai:

Jag har funderat i liknande banor. Det här hände mig för en månad sedan:

Dag 1: Min kollega frågar hur det kommer sig att vissa ägg innehåller två äggulor. Jag killgissade att det var genetiska förutsättning precis som att vissa kvinnor har benägenhet att få fler än ett barn. Diskussionen slutade där.

Dag 2. En artikel dyker upp i mitt Facebookflöde "Därför lägger vissa hönor ägg med två äggulor".

Men pratar vi FB så kan de ju korsköra massor med saker för människor som har varandra som vänner, har varit på samma plats osv. För det behövs ingen mikrofon.

Permalänk

Det är ingen skröna.

Vi testade det här på jobbet, jag hade då en Samsung S8+. Det är väl drygt nåt år sedan gissningsvis.

Vi försökte hitta det minsta möjligt omtalade ämnet i närheten av min telefon (exempelvis "matlagning" går ju såklart bort då) men samtidigt något som var väldigt tydligt om telefonen snappat upp. Vi fastnade för ordet pilbåge och diskuterade detta muntligt en del under en typ 2-3 dagars period. Någon vecka efter hade jag väldigt väldigt frekvent just reklam för pilbågar och bågskytte i min telefon. Man kan ju såklart hävda att det är en slump men det finns inte en chans i världen att en sådan ökning sker av sig själv.

Bryr mig inte särskilt mycket dock. Kör röststyrning på massor av saker hemma och vill dom nu prompt spara ner min röst eller det jag säger så får dom absolut göra det.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

@cyklonen: Nu tar jag bara från minnet så kan vara fel men har för mig att Google svarade på denna frågan och sa att telefonerna inte lyssnar utan man måste (då) aktivt trycka på något för att aktivera röstigenkänningen.
För Google Home är det en annan sak och jag vet inte hur det är där.

Dock har jag också för mig att de också sagt att Google sammankopplar personer i deras algoritmer för att "skicka ut relevant information" till användaren. Det innebär att om du t ex jobbar med någon på samma kontor, ni kanske också mailats privat eller om du har hans kontaktuppgifter i telefonen osv, så skulle din kollega kunna ha googlat på det om två äggulor och kopplat ihop dig och honom och det dyker upp hos dig också.
Osv och liknande varianter med att koppla ihop både bara genom geo och genom relationer.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Jag hävdar ändå att detta är en skröna. Min personliga hypotes är att folk pratar om saker och sen ser de reklam och liknande om just de sakerna, men glömmer att de har gjort en sökning eller läst en artikel om det. Det kan ju ha varit en artikel man sett tidigare som gjort att man funderar på ett visst ämne, tar upp det i ett samtal, och när man sen ser fler artiklar/reklamannonser om ämnet minns man inte att det var tidigare annonser som triggade det hela, och inte tvärt om.

Lite som när man upptäcker att folk använder ett visst ord. Plötsligt hör man det ordet jätteofta.

Folk har lite dåligt minne och dålig uppmärksamhet och minns inte alltid i vilken ordning saker ägde rum, särskilt inte när uppmärksamheten inte var på förloppet. Lägg till våra hjärnors extrema förmåga att hitta samband så fort ett sammanträffande uppstår, så har vi receptet för myten om avlyssnande mobiler.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Verkar så
You’re not paranoid, your phone really IS listening to EVERYTHING you say

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

@cyklonen: Nu tar jag bara från minnet så kan vara fel men har för mig att Google svarade på denna frågan och sa att telefonerna inte lyssnar utan man måste (då) aktivt trycka på något för att aktivera röstigenkänningen.
För Google Home är det en annan sak och jag vet inte hur det är där.

Dock har jag också för mig att de också sagt att Google sammankopplar personer i deras algoritmer för att "skicka ut relevant information" till användaren. Det innebär att om du t ex jobbar med någon på samma kontor, ni kanske också mailats privat eller om du har hans kontaktuppgifter i telefonen osv, så skulle din kollega kunna ha googlat på det om två äggulor och kopplat ihop dig och honom och det dyker upp hos dig också.
Osv och liknande varianter med att koppla ihop både bara genom geo och genom relationer.

Ja, det är en annan möjlig orsak som jag också funderat på. Att bekantas sökningar (som vi inte vet om) påverkar även kontakternas reklamflöde.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Ja, det är klart att det inte är någon skröna. Det kallas för audio fingerprints eller acoustic fingerprints. Kort förklarat lyssnar man efter snippets som matchar mot programmerade diton som därefter targetar programmatiska annonser.

Funkar på ungefär samma sätt som Shazam gör.

https://en.wikipedia.org/wiki/Acoustic_fingerprint

Permalänk
Medlem

Var ju prat om det här att det använts i en utredning av FBI borta i USA.

Läste något om att assistenten Alexa kunde bidra med information. Saknar dock källan på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@cyklonen: Däremot har jag ingen som helst aning om hur FB, Apple mfl gör. De kanske lyssnar med hjälp av olika appar i telefonen. Har aldrig hört något uttalande från dem. Så det är också högst relevant att kontrollera källan (eller leverantören) för annonsen.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Bland inte in såna där hemmamikrofoner som Google, Amazon och andra har. De ÄR ju i konstant lyssningsläge. Mobiler, korrekt inställda, är inte det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Finns väl lite youtubers som har testat detta live innan, i alla fall med Google Home. Typ, prata om nåt man aldrig pratat om tidigare, "jag ska köpa hund, behöver den hundleksaker" ---> sen in på datorn och hundleksaksreklam lite här och var.

När det gäller telefonen så är det med största sannolikhet så, själv satt jag i bilen för ett par veckor sen, luren (Android) låg i ett fack. På radion sätter ZZ Top "Sharp dressed man" igång, jag säger för mig själv, "fan, blast from the past".

Senare på kvällen, öppnar Youtube, första rekommenderade videon ZZ Top "Sharp Dressed Man". Så ja.

Permalänk
Medlem

Som sagt, våra hjärnor är extremt bra på att upptäcka och uppmärksamma sammanträffanden. Alla tillfällen när såna saker som nämns i tråden INTE inträffar missas helt, så därför tror vi att såna här saker sker.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Men pratar vi FB så kan de ju korsköra massor med saker för människor som har varandra som vänner, har varit på samma plats osv. För det behövs ingen mikrofon.

Ja men självklart så görs ju det. Men hur du än vrider och vänder på det kan Facebook aldrig korsköra något och sedan tillhandahålla mig med en artikel varför det är två äggulor i vissa ägg om inte någon av oss två gör en sökning på just det. Ingen av oss gjorde en sökning.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Bland inte in såna där hemmamikrofoner som Google, Amazon och andra har. De ÄR ju i konstant lyssningsläge. Mobiler, korrekt inställda, är inte det.

Webbkameran på en bärbar dator kan inte spela in något i smyg heller...om den är korrekt inställd.

Folk idag godkänner det ena med det andra för få använda appen som alla andra använder. Så jag utesluter inte alls att det spelas in konversationer hej vilt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av samurai:

Ja men självklart så görs ju det. Men hur du än vrider och vänder på det kan Facebook aldrig korsköra något och sedan tillhandahålla mig med en artikel varför det är två äggulor i vissa ägg om inte någon av oss två gör en sökning på just det. Ingen av oss gjorde en sökning.

Så nån av er hade väl Google assistant eller Siri igång?
Har aldrig fått reklam om nåt jag inte googlat eller mailat om. Borde ju gälla alla i så fall o inte bara er?

Och tänk dig själv om den skulle trigga på allt som sades under en dag. Du skulle ju aldrig få riktad reklam för man snackar ganska mycket på en dag. Skulle allt det omvandlas till potentiell reklam? Vem skulle vilja pröjsa för sån ostrukturerad reklam?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Tycker även googles förslag i sökmotorn kan vara lite för bra ibland.

Permalänk
Hedersmedlem

Händer hela tiden att jag träffar på folk som jag inte känner innan som sedan ganska omgående föreslås som "Personer du kanske känner" på Facebook. Visst kan det vara för att de söker på mig, men det finns fall då personen i fråga inte ens fick reda på vad jag hette och ändå kommer hen upp som förslag. Är tämligen säker på att det är Geodata eller någon annan form av "i närheten" funktion som används.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så nån av er hade väl Google assistant eller Siri igång?
Har aldrig fått reklam om nåt jag inte googlat eller mailat om. Borde ju gälla alla i så fall o inte bara er?

Och tänk dig själv om den skulle trigga på allt som sades under en dag. Du skulle ju aldrig få riktad reklam för man snackar ganska mycket på en dag. Skulle allt det omvandlas till potentiell reklam? Vem skulle vilja pröjsa för sån ostrukturerad reklam?

Skickades från m.sweclockers.com

Att jag tror att triggrar på allt som sägs under en dag har jag aldrig sagt. Men om telefonen är upplåst och jag är inne i en specifik app så är det nog fullt möjligt att det lyssnas och då kanske som Izzie skriver.

Skrivet av izzie:

Ja, det är klart att det inte är någon skröna. Det kallas för audio fingerprints eller acoustic fingerprints. Kort förklarat lyssnar man efter snippets som matchar mot programmerade diton som därefter targetar programmatiska annonser.

Funkar på ungefär samma sätt som Shazam gör.

https://en.wikipedia.org/wiki/Acoustic_fingerprint

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Mig veterligen finns det inga seriöst dokumenterade belägg för att varken Android, Facebook eller iOS skulle lyssna på oss i smyg, så som TS beskriver i sin frågeställning. Man skulle ju ha trott att åtminstone någon utvecklare skulle ha kommit ut och vittnat om det, eller någon säkerhetsfirma skulle kunna ha lagt fram objektiva bevis för att så var fallet. Man kan också fråga sig varför Google eller Facebook - två giganter inom webbannonsering - skulle vilja hålla på med något sådant om de ändå inte kan sälja in funktionen till sina kunder?

Precis som tidigare kommentatorer här i tråden varit inne på, så tror jag att dessa fall ofta kan tillskrivas selektiv uppmärksamhet och en önskan att förklara kausala händelseförlopp. Jag tror också att folk förbiser/har en bristfällig förståelse för hur sökmotorer fungerar: det är inte bara individens enskilda sökfraser/ord som ligger till grund för vilka annonser som visas, utan också kombinationer av sökfraser; din demografi; din omgivnings demografi och sökfraser; ditt beteende; din omgivnings beteende... etc. Styrkan i Big Data är ju mönster mellan datapunkter, snarare än enskilda datapunkter. Det faktum att techgiganterna inte behöver lyssna via din mikrofon för att vara effektiva i sin riktade annonsering borde vara mer skrämmande än den aktuella konspirationsteorin som diskuteras.

---

* Enligt denna artikel om ett IT-säkerhetsbolag är myten om lyssnande bullshit:
https://www.bbc.com/news/technology-49585682

* Enligt Mark Zuckerberg är det bullshit.

* Jag vill minnas att Google gick ut vid något tillfälle och sa att det var bullshit också, men kan blanda ihop det med Facebook. 🤔

* En artikel om sakfrågan som kommer fram till att det är bullshit, samt med nedanstående målande citat: https://www.businessinsider.com/facebook-ads-listening-to-you...

Citat:

"But the strongest argument for why Facebook and Instagram almost certainly aren't listening to you and serving ads based on that is far more damning: Because they already have way, way more detailed information about you.

People voluntarily offer a massive array of data every time they use these applications, from how they're feeling to where they are to what they buy and who they know. Both are eerily good at serving ads because they have an absurdly large trove of information about you and your habits based on how you use them. Perhaps more importantly, Facebook has hooks all over the web, so your activity outside of social media often turns into usable data as well.

The social media giant doesn't need to listen in on your conversations to serve you ads — it already has all the info it needs."

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig ett dugg om det är så. Tycker det verkar som att mobilen tar foton av en ibland med selfiekameran.. har därför tejpat över den...

Det finns ju en massa skumma systemfiler om man börjar rota lite. Exvis med följande namn ;
"Grund för dagdrömmar"
"Nyckelknippa"
"Silent logging"

Nån som vet vad ovanstående är till för ?

Skickades från m.sweclockers.com