Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av loevet:

Om det enda som krävs för att en film ska klassas som en julfilm är att man gillar att titta på den vid juletid är ju alla filmer potentiella julfilmer. Faktiska julfilmer är de däremot inte, precis som att Sagan om Ringen inte är en julfilm är Die Hard inte heller det, men man kan absolut gilla att se den vid juletid

Jack Frost, Klappjakten, The Nightmare Before Christmas och White Christmas är några exempel på faktiska julfilmer. Även om jag älskar att se Gremlins, Batman Returns och Edward Scissorhands under julen innebär det inte att de är faktiska julfilmer, men filmer jag gärna ser till jul är de helt klart.

Ja, för det finns ju såklart bara en definition av vad en "julfilm" är...

Självklart är Sagan om Ringen en julfilm!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag har tre filmer som jag ser varje jul:

1) Die Hard
2) Ett päron till farsa firar jul
3) Monty Python - Life of Brian

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet: "Det är en film som brukar spelas under jul, men som inte handlar om julen.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk

att säga att Die hard inte är en julfilm är som att påstå att julskinka inte hör hemma på julbordet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

att säga att Die hard inte är en julfilm är som att påstå att julskinka inte hör hemma på julbordet.

Det gör den ju inte, det är ju kalkon man ska äta på jul.

Permalänk
Medlem

kalkon trodde jag man skulle äta på thanksgiving
torsdag, 28 november fjärde torsdagen i november

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Man kan också välja att inte äta traditionel svensk julkost eftersom den är rätt trist och ointressant

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Om det enda som krävs för att en film ska klassas som en julfilm är att man gillar att titta på den vid juletid är ju alla filmer potentiella julfilmer. Faktiska julfilmer är de däremot inte, precis som att Sagan om Ringen inte är en julfilm är Die Hard inte heller det, men man kan absolut gilla att se den vid juletid

Jag håller inte med om den definitionen. Jag tycker det snarare ska vara passande för juletid, ha något slags positivt budskap (vilket i princip alla filmer har), samt att hela familjen ska kunna se den samtidigt. Dvs måttliga sexscener, action, kärlek, brödraskap, familjerelationer, lagom längd osv.

Därmed går sagan om ringen bort, då mormor inte bara hunnit somna och snarka innan filmen är slut. Hon har även hunnit ta sig till sovrummet för en tupplur.

Edit: Kanske skulle tillägga att jag tycker att die hard uppfyller kraven för en julfilm, för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Om det enda som krävs för att en film ska klassas som en julfilm är att man gillar att titta på den vid juletid är ju alla filmer potentiella julfilmer. Faktiska julfilmer är de däremot inte, precis som att Sagan om Ringen inte är en julfilm är Die Hard inte heller det, men man kan absolut gilla att se den vid juletid

Jack Frost, Klappjakten, The Nightmare Before Christmas och White Christmas är några exempel på faktiska julfilmer. Även om jag älskar att se Gremlins, Batman Returns och Edward Scissorhands under julen innebär det inte att de är faktiska julfilmer, men filmer jag gärna ser till jul är de helt klart.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Efter 30+ år av Kalle Anka, ja.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@backspace: Ha, du är inte på samma sida som mig i julfilmsfrågan alltså?

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

På jul tittar vi på die hard inte kalle anka som andra folk.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Få frågor har nog skapat så djupa tvister vid julbordet. Eller helt ärligt, många andra frågor antagligen. Men ändå!

Så, är Die Hard en julfilm? Räcker det att den utspelar sig över jul? Räcker julmomenten som finns? Eller är det bara en actionrulle som råkar vara i juletid?

Ja det är en klassiker dock inte den tredje eller fjärde filmen fjärde är mer ett försök till "hackerfilm"

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Japp! Kolla kommande sändningar!

Båda filmerna visas runt julen!
https://www.tv.nu/program/die-hard

https://www.tv.nu/program/die-hard-2

Jag kollade förövrigt Die Hard 3 också men tyvärr inte julklassiker.
https://www.tv.nu/program/die-hard-hamningslost

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Hehe lite jul musik är ju passande med, en snutt från en lyrics
Ser du vem som kommer där?
Tomten med maskingevär
Dödar stora, dödar små
Slaktar trippandes på tå.
Glöm din familj och lås din dörr
Göm dig, försök att inte andas
Färgar sin brygd med barnens blod
För i år så har du varit'stygg

Bästa jul låten.

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Die Hard och Batman Returns annars är julen inte fullkommen!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av tBiorrith:

Die Hard och Batman Returns annars är julen inte fullkommen!

Haha! Hade glömt samma grej med Batman!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

samma fråga kan ju ställas om Ivanhoe är en Nyårsfilm å vara bakis till?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Nej. Det är en film som utspelar sig under julen. Den klassiska jul-sensmoralen eller stämningen finns helt enkelt inte där.

Skrivet av Noob I am:

Jag trodde inte att Die Hard var en julfilm. För en vecka sedan var jag inne på r/Tinder för att få några fuktiga memes och stötte på denna tråd. Nu är jag övertygad.
https://i.redd.it/szk7ebx3cx241.jpg

Det är verkligen att rycka efter halmstrån. Not convinced!

Skrivet av Json_81:

Givetvis. Precis som Gremlins och Star Wars

Exakt.

Skrivet av Dunder:

Ja, för det finns ju såklart bara en definition av vad en "julfilm" är...

Självklart är Sagan om Ringen en julfilm!

Det gör det ju? Alla filmer jag räknar som julfilmer är just julfilmer och alla som jag inte räknar till julfilmer är inte det. Och alla som säger emot mig är kättare.

Skrivet av Rouge of Darkness:

att säga att Die hard inte är en julfilm är som att påstå att julskinka inte hör hemma på julbordet.

Tekniskt sett är det något vi här i Norden fått för oss. I USA och i UK äter man kalkon. Det är helt enkelt så att vi här i Norden är underliga och fått för oss saker.

Jansons finns t.ex. inte på familjens julbord utan vi äter potatisgratäng.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Avstår röst. Nog inte sett den på 20 år, så kan inte minnas
Men tycker rush hour är en nyårsaftonsfilm. Gick alltid på nyårsafton efter 12-slaget förr men utspelar sig inte runt den tiden vad jag minns.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nej. Det är en film som utspelar sig under julen. Den klassiska jul-sensmoralen eller stämningen finns helt enkelt inte där.

Så det är bara filmer med basic jultomten och alla som slutat tro på tomten etc blir lyckliga och börjar tro som du tolkar som julfilm? Kan du ge exempel på vad du anser är julfilmer vs filmer satta i jul?

För mig så är det lika stor/liten skillnad på en julfilm om familj eller whatever som det är i thanksgivingfilmer, nyårsfilmer, sommarfilmer och random moralfilmer med lite humor. Det är ju inget unikt i sig. En julfilm är för mig iaf en film som har en stark koppling till julen, dvs handling och dialog mm tar det tillvara och det gör ju die hard med råge, storyn bygger just på att julen är speciell mm. Om du byter ut allt pang pang och terrorister/tjuvar mot exempelvis galna julshoppare och McClain mot en man som klumpigt försöker ta sig till sin familj för att fira jul/rädda sitt äktenskap men hela tiden stöter på hinder, skulle du klassa det som en julfilm då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rikimaru:

Die Hard är definitivt en julfilm! En annan bra (rolig) julfilm är Bad Santa.

Älskar Bad Sant, såg nu att det fanns en Bad Santa 2 som jag missat helt och dessutom så ska den visas på julafton, kanal 12 tror jag det var. Är hemma hos mamma på julen och kan tänka mig att hon går i säng tidigt så jag kan kolla på den.
Billy Bob är en så underbar skådis i ettan, lite tragikomisk och så svinig. Ettan är för oss en stående tradition att kolla på under julen i min familj.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Nej, ingen julfilm. Bara en film om en polis som sitter fast i ett hus fullt med skurkar och råkar vara i position att kunna göra något åt det. Att den utspelar sig under julen är irrelevant.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Om det enda som krävs för att en film ska klassas som en julfilm är att man gillar att titta på den vid juletid är ju alla filmer potentiella julfilmer. Faktiska julfilmer är de däremot inte, precis som att Sagan om Ringen inte är en julfilm är Die Hard inte heller det, men man kan absolut gilla att se den vid juletid

Jack Frost, Klappjakten, The Nightmare Before Christmas och White Christmas är några exempel på faktiska julfilmer. Även om jag älskar att se Gremlins, Batman Returns och Edward Scissorhands under julen innebär det inte att de är faktiska julfilmer, men filmer jag gärna ser till jul är de helt klart.

Fast nu innehåller ju Die Hard en hel del juligt. Den utspelar sig på julen, på en julfest. Den har julmusik, den innehåller julquotes osv osv. Det är en Julfilm..
Sagan om ringen? Not so much... Du är ju kass på att jämföra filmer haha. Med din logik så är ju A nightmare before christmas varken en julfilm eller en halloweenfilm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk

Jag tyckte nog att denna diskussion kändes bekant:

Die Hard som julfilm (Sweclockers/Fulkultur)

OnT: Klart det är!

Visa signatur

"Jack of all trades, master of none."

Permalänk
Medlem

Die Hard is not A christmas movie, its THE christmas movie.

Permalänk
Medlem

Både Die Hard och Joyeux Noel (https://www.imdb.com/title/tt0424205/) är måsten att se varje jul.

Permalänk
Medlem

Klart det är, lika mycket som "mistress for christmas" är en jul låt

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Självfallet

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9