Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Frågor kring installation av NVMe SSD

Permalänk
Medlem

Frågor kring installation av NVMe SSD

Tjena! Har idag köpt mig en Samsung 970 EVO Plus och jag installerade den på "andra" eller understa M.2 sloten på mitt moderkort som är ett ASUS B450-F. Jag är lite förvirrad kring detta med X2 och X4 och jag skulle bara vilja kolla och se om jag installerat den korrekt. På min översta M.2 slot så hade jag redan en annan NVMe SSD installerad. Blir det nån skillnad i prestanda om jag väljer en specifik M.2 slot eller det är sak samma? Jag har redan installerat drivrutiner till SSDn men finns det någon mer konfiguration som jag kan göra?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Båda portarna är PCIe 3.0 x4. Processorn har 20 st. PCIe 3.0-linor, där 16 st. normalt används till PCIe-porten som grafikkortet sitter i samt 4 st. till en M.2-port (den närmast processorn i det här fallet).

Eftersom B450 inte har tillräckligt med egna PCIe 3.0-banor för en extra M.2-port så snor ditt moderkort PCIe-banor från grafikkortet istället, så om du använder den andra M.2-porten så sänks bandbredden till grafikkortet från x16 till x8. Detta låter värre än det är, i spel kommer skillnaden troligtvis knappt vara märkbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Båda portarna är PCIe 3.0 x4. Processorn har 20 st. PCIe 3.0-linor, där 16 st. normalt används till PCIe-porten som grafikkortet sitter i samt 4 st. till en M.2-port (den närmast processorn i det här fallet).

Eftersom B450 inte har tillräckligt med egna PCIe 3.0-banor för en extra M.2-port så snor ditt moderkort PCIe-banor från grafikkortet istället, så om du använder den andra M.2-porten så sänks bandbredden till grafikkortet från x16 till x8. Detta låter värre än det är, i spel kommer skillnaden troligtvis knappt vara märkbar.

Ja, kanske inte blir så stor skillnad med ett RTX 2080 Super och Ryzen 5 3600? Behöver ju även den extra lagringen då bara 500GB som min andra SSD är inte räcker långt längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmFT:

Ja, kanske inte blir så stor skillnad med ett RTX 2080 Super och Ryzen 5 3600? Behöver ju även den extra lagringen då bara 500GB som min andra SSD är inte räcker långt längre.

Här kan du se hur ett 2080 Ti skalar (de har inte testat just 2080). Som du ser tappar man bara någon enstaka procent i prestanda.