Apple: "Påtvingad EU-standard för laddare hämmar innovation"

Permalänk

@ronnylov: Tanken med USB-C är att kunna köra tillräcklig strömstyrka och spänning för datorer också och att kunna köra andra tillämpningar än laddning (ljud till hörlurar t.ex.)

Permalänk
Medlem

Problemet med USB-C är väl att det finns en massa olika standarder även för USB-C kontakten.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Vem säger att det ska kosta miljarder? Det skulle mycket väl kunna bli motsatsen om man ser till att kontakt och liknande blir standard.

Att implementera lagar i EU kostar miljarder oavsett vad du lagstiftar om.

Citat:

Att det skulle vara Apple hatande att vilja ha en och samma typ av laddningsutrustning och kontakt är verkligen inte Apple hatande, frågan borde istället vara varför Apple vill låsa in sina kunder på en egen standard. Varför blir inte Apple medlem i USB.org så dom kan påverka och kanske få igenom det dom vill ha.
Som andra har påpekat så har USB-C Thunderbolt 3, absolut inget hindrar Apple från att bli medlem i USB.org och därmed påverka utvecklingen. Frågan är nog varför dom inte är intresserade

Apple sitter i styrelsen. https://www.usb.org/members

Citat:

Kan det vara för att Apple inte vill följa en global standard? Vad det handlar om är ju att minska på elektronikskrot vilket flera olika standarder uppenbarligen (rätt logiskt) gör.

Läs spoilern angående elektronikskrot.

De här ignoranta perpetuerade lögnerna om Apple blir man så trött på.
Sedan Apple släppte iPhone har deras användare behövt byta laddkabel exakt en gång, inte behövt byta laddare. Under samma period har användare av andra stora märken behövt byta laddare minst tre gånger. När lightning-kontakten kom var den överlägsen allt annat på marknaden i hållbarhet och kvalitet. Den första standarden som kommit till mobiltelefoner som varit i paritet är USB-C. Den övergången kommer Apple göra men när Apple gör den påverkar inte elektronikskroten. Laddkablar slits fortare än Apple byter ladduttag i telefonerna.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Vad passande att de inte nämnde mängden elektronikskrot då det är miljön snarare än ekonomi som styr den här standardiseringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är lätt att gnälla på andra men ett mynt har faktiskt två sidor. Jag skulle gissa på att om din kommun påtvingade dig att bygga ett sopsorteringsrum hemma på din tomt för sjuka summor, säg ca 1miljon för att motsvara din ekonomi. Beslutet är ju för miljöns skull. Hade du lagt pengarna eller hade du gnällt när det kom till din egen ekonomi?

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Sådär är det ju inte idag eftersom alla laddare använder USB. Bara sladden som kan skilja sig åt. Där kan det vara micro usb, usb c, lightning eller någon annan.

Skickades från m.sweclockers.com

Skall inte Apple ta bort USB kontakten helt på Iphone 12?
Finns ju en del videos på youtube där dem pratar om att det ska vara wireless charging endast och det kanske är så apple ska slippa detta med EU och Kabel ?

Permalänk
Skrivet av Playboy_1338:

Det är lätt att gnälla på andra men ett mynt har faktiskt två sidor. Jag skulle gissa på att om din kommun påtvingade dig att bygga ett sopsorteringsrum hemma på din tomt för sjuka summor, säg ca 1miljon för att motsvara din ekonomi. Beslutet är ju för miljöns skull. Hade du lagt pengarna eller hade du gnällt när det kom till din egen ekonomi?

Samtligt kan man fråga sig om Apple skulle sälja bättre med en vettig port som man kan ladda med den standardkabel som man använder till nästan allt idag.
Det är väldigt konstigt att Apple bara på de dyrare surfplattorna gått över till usb c och låter de billigare ha kvar sin lightning kontakt.
Den enda vettiga förklaringen jag kan se på mobiltelefoner är att Apple snart tänker överge laddkabel till telefon och bara ha trådlös laddning. Då känns det ju väldigt konstigt att byta till USB C i en generation för att nästa ta bort den.

Permalänk

@lillaankan_i_dammen: Jo, det är nog så det ligger till. Fast nog går det väl bra mycket långsammare att ladda trådlöst jämfört med Turboladdning med kabel? Lösningen på det blir såklart en egen standard för trådlös laddning och voila så är tillbehörsintäkterna räddade även framöver

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Varför skulle man vara missnöjd med att datorn har USB-C menar du?
Jag ser ingen rimlig anledning att någon skulle vara missnöjd med det alls faktiskt.

Jag är själv inte en av dessa människor som är missnöjd över en dator med enbart USB-C, så kan tyvärr inte svara för de som är det. Men jag gissar att de kanske inte förstår tekniken och blir irriterade på att det sitter en ny okänd port i datorn. Alla vet inte om fördelarna med USB-C nämligen, och alla är inte intresserade heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Samtligt kan man fråga sig om Apple skulle sälja bättre med en vettig port som man kan ladda med den standardkabel som man använder till nästan allt idag.
Det är väldigt konstigt att Apple bara på de dyrare surfplattorna gått över till usb c och låter de billigare ha kvar sin lightning kontakt.
Den enda vettiga förklaringen jag kan se på mobiltelefoner är att Apple snart tänker överge laddkabel till telefon och bara ha trådlös laddning. Då känns det ju väldigt konstigt att byta till USB C i en generation för att nästa ta bort den.

Ja där kan jag hålla med dig.
Men det blir samtidigt konstigt när eu klagar på USB kablar. Medans eu länder använder olika vägguttag och man måste ha olika adaptrar där.
Eu är duktiga på att klaga på alla andra innan dom ser över sitt eget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Skall inte Apple ta bort USB kontakten helt på Iphone 12?
Finns ju en del videos på youtube där dem pratar om att det ska vara wireless charging endast och det kanske är så apple ska slippa detta med EU och Kabel ?

Det går onekligen rykten om att det är så. Jag tror inte på dessa rykten men vi får väl se hur det blir. För egen del kommer jag i varje fall inte köpa en mobil som är låst till trådlös laddning.

Apropå Apples brist på innovation. Lightning har varit överlägsen i flera år nu. USB-C som kommit mycket senare verkar klara högre bandbredd och fler protokoll, men medan alla Android-användare suttit på micro-USB har Apple-folket haft en mycket bättre kontakt.

Trenden pekar samtidigt mot att Apple kommer överge Lightning snart. De har aldrig tyckt om olika standarder utan snarare strävat mot att göra allt så enhetligt och enkelt som möjligt. När nu deras MBP och iPad Pro har USB-C vore det ändå bara en tidsfråga innan alla enheter har det.

Samtidigt vill EU begränsa marknaden till en kontakt. Det betyder begränsningar i storlek, bandbredd och protokoll.

Permalänk

@korvOlle: Jag har sedan länge kört ThinkPad och bytte nyligen upp mig till en nyare modell med enbart USB-C. Jag gillar tänket med samma laddare till allt men jag måste säga att det är stor skillnad mellan den traditionella rektangulära Lenovo laddningskontakten och USB-C. Den traditionella kontakten sitter ordentligt i datorn och tål lite stryk (t.ex. att man går iväg med datorn utan att dra ur sladden). USB-C kablarna är tunnare och det känns som att kontakten har ett sämre "grepp" i datorn. Nu kör jag mestadels docka så lider inte av det men på en professionell dator som ThinkPad T-serien där allt annat är top notch så känns det inte optimalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sinclairhacker:

En av de första kommentarerna jag hörde ifrån en användare av en USB-C kontakt, var varför den inte var magnetisk på samma sätt som Apples Magsafekontakt. Den har ju funnits länge, och för telefoner osv vore det ju kanon med den funktionen, på samma sätt som för en bärbar.

När man ändå kommer med en helt ny kontakt.....

Apple har säkert patenterat det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Det här är ju inte alls relevant då Apple designar just för att inte ha en standard, så att du som konsument måste köpa nya laddare till varje liten pryl.

Ren lögn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Ja och detta är vad som suger med EU, man skapar lagar för att gynna företagen och inte konsumenten.
En ny standard skulle innebära massor av merkostnader då många produkter inte längre skulle bli kompatibla utan tex klumpiga adaptrar, och vad vinner man på det ?
Nej företag ska få designa sina egna produkter anser jag.

Så du menar att en påtvingad standard på något sätt skulle vara negativ för konsumenten men positiv för företagen? Kom igen. EU har annars varit kända för att stifta lagar som hämnar företagen. Kolla bara på hur man tvingade Google att leverera fler webbläsare i sin android eller hur tvingade Microsoft att erbjuda exakt samma sak.

Dessutom ska företag få designa sina egna produkter? Hur långt vill du dra det? Ska de t.ex. få tumma på säkerhet? Du vet.. något företag ibland gör när de har en vinning på det?

Skrivet av Mordekai:

Vore skönt att slippa det populistiska apple-hatandet. Förslaget handlar inte om apple utan om laddare av mobiltelefoner.

Mitt problem blir då vem definerar vad en laddare är? Om ett företag vill ha en egen laddare lägger de bara till en funktion som gör den till mer än laddare. Nästa fråga, vem definerar vad en mobiltelefon är? Är handenheter med fler funktioner än dagens mobiler inkluderade?

Totalt sett blir det väldigt mycket teknikspecifik lagtext som kostar miljarder att implementera och kan vara tandlös om fem år. Politiker ska inte bestämma vilken kabel som skall användas till vad, vad är nästa steg? Det får bara finnas ett operativsystem för mobiler för att förenkla för användaren att byta?

Vad händer om tio år med lagen? Ta bort all detaljstyrning från politiker tack.

Om lagen sade att en telefon måste kunna laddas med laddare från tredjepart utan licenskostnad för tredjepart vore det en annan sak.

Och var ser du Apple-hat i denna tråd? Folk är allmänt kritiska till ett företag kommer med ett uppenbart knystas uttalande om hur EU skulle hämna innovationen (något standardiseringar inte gör) med detta beslut. Du kan byta ut Apple mot vilket annat företag som helst och responsen skulle varit detsamma. Vad en mobiltelefon är och vad en laddare är för något är fast förankrat. Både genom lagsystem och genom fasta definitioner.

Skrivet av Phoenix_1976:

Vad jag kan utläsa av kommentarerna i tråden så verkar folk hata Apple av någon anledning. Dyra produkter, allt deras skit de håller på med osv. Har diverse produkter hemma, android , Apple, Chromebook med flera.
Hur är micro usb laddare bättre kvalitetsmässigt än lightning?
Har en 8 år gammal 30 pins kontakt som fortfarande funkar kanon efter 8 års användning. Sen har jag nyare lightning laddare till nyare telefoner och har inte haft några problem med dem heller.
(Kanske pga att fettet från fingrarna smörjer pinsen. )
Har däremot flertalet micro usb kablar från bland annat Samsung som har lagt av. Har då köpt billiga kablar från tex DELTACO mfl. Dessa har hållit ett tag för att sedan behövt bytas ut.
Har bara skummat igenom artikeln men ska en gemensam standard minska elektronikskrotet?

Lobbar absolut inte för Apples produkter men kanske ska lightning vara den gemensamma standarden just för att minska elektronikskrotet?

Sen när EU ändå är i farten kan de ju lagstadga för en gemensam standard på övriga elkontakter vi har i husen. Vore kanon när man ska resa. Slipper man adaptrar som man efter en resa sen tappar bort och köper nya inför varje kommande resa.

Så kritik mot ett skumt uttalande = hat? Med det argumentet så hatar du ju andra för att du kritiserar dem.

Skrivet av BerraJobb:

Thunderbolt är dock snabbare med 40gbps mot USB-C som klarar 10 gbps.

Skickades från m.sweclockers.com

Rekommenderar att du läser på lite för du blandar licenser och standarder lite hur som helst. Apple använder sig inte av Thunderbolt som är en intellicens utan de kör en vanlig USB kabel med ett proprietärt uttag. Thunderbolt 3 däremot använder sig av USB-C kontakt.. ironiskt nog.

Skrivet av korvOlle:

Ganska mycket gnäll på Apple att de bara har USB-C portar på deras Macbooks, ganska mycket gnäll på Apple att de inte går över till USB-C på deras telefoner. Ganska mycket gnäll på Apple överlag.

Inte direkt mycket gnäll på Apple som företag utan kritiken är nästan enkom riktad mot deras uttalande som är ganska komiskt och framförallt falskt. Byt ut Apple mot X företag och kritiken hade antagligen varit densamma.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BerraJobb:

Ja och detta är vad som suger med EU, man skapar lagar för att gynna företagen och inte konsumenten.
En ny standard skulle innebära massor av merkostnader då många produkter inte längre skulle bli kompatibla utan tex klumpiga adaptrar, och vad vinner man på det ?
Nej företag ska få designa sina egna produkter anser jag.

Dumheter, detta är ett exempel på när EU fungerar som bäst. Jag är ingen vän av statliga regleringar, påbud och lagar, men standarder är något som stater och överstater faktiskt kan sköta med framgång om inte industrierna klarar av det själva. Standardisering är en bristvara och mycket mera tingestar borde vara föremål för standarder vilket konsumenter, miljön och samhället tjänar på. Den enda "innovation" som hämmas är fåfänga ting som utformning och utseende.

Standarder, öppen källkod och öppen hårdvara är exempel på något som stater och organisationer som EU faktiskt bör påtvinga i mycket högre utsträckning än vad som sker nu. Jag har i bakhuvudet att många liv i trafiken skulle sparas om krockzoner i bilar alla fanns på samma höjd. Detta skulle givetvis hämma den grafiska formgivningen av bilen, men sådan är som sagt bara fåfänga och inga goda argument. Mobiler i allmänhet bör vara standardiserade så man kan köpa skärm från företag X, moderkort från företag Y, batteri från Z och skalen från W och de ska bara passa. Samma sak med laptops, vitvaror, bilar och annan utrustning. Stängd kod bör motarbetas i sin helhet och scheman och tekniska manualer bör gå att ladda ner för precis varenda jäkla pryl man köper. Affärshemligheter gynnar månne ett företag och dess innovation, men det är på bekostnad av en hel branschs innovationshastighet. Det är alltså helt rationellt att förvägra Apple viss innovationsmöjlighet om det överlag ändå accelererar innovationstakten inom hela fältet. Den "innovation" som Apple vill skydda kan inte tas på riktigt allvar utan alla instanser av "innovation" bör ersättas med "lock-in" och "proprietära egenskaper".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av korvOlle:

Vår uppfattning där skiljer sig rejält som sagt.

Men Söderbäck har ju en oantastlig poäng! Ditt problem är inte USB-C (som jag inte heller gillar), utan avsaknaden av äldre portar. Det problemet har vi alla, och beror väl främst på att datorer och mobiler har blivit så förbannat oseriösa nuförtiden, så de inte kan kommunicera med varandra på hårdvarusimpla sätt som RS232, SPI, I2C eller RS485 eller 4-20 mA strömslinga.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BerraJobb:

Thunderbolt är dock snabbare med 40gbps mot USB-C som klarar 10 gbps.

Skickades från m.sweclockers.com

Laddning kan mätas på flera sätt. Watt, Voltampere, Coulomb(/s), whatever, men aldrig i "gbps". Var har felstavade dataöverföringshastigheter med mobilladdning att göra? USB-C är mig veterligen horribelt nog att kunna ge både 5 och 20 volt, men iaf upp till 100W laddeffekt. Vad kan Apples laddstandard ge? Det är alltså en fråga, jag vet inte svaret, men svaret bör vara i elektriska storheter, inte informationsteoretiska.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vad en mobiltelefon är och vad en laddare är för något är fast förankrat. Både genom lagsystem och genom fasta definitioner.

Är ett armbandsur med inbyggd mobiltelefon en telefon och måste den kunna laddas med USB-C? Blir ju onödigt klumpiga armbandsur.

Standarder har vi redan, frågan är om EU skall välja vilken av dessa standarder som måste stödjas i alla mobiltelefoner som säljs inom EU.

Permalänk
Medlem

Om dom nu redan har USB-C eller vanlig USB i andra änden, exakt vad har dom då som är innovativt i laddningen med lightning då?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Om dom nu redan har USB-C eller vanlig USB i andra änden, exakt vad har dom då som är innovativt i laddningen med lightning då?

Den var den första vändbara laddkabeln med data som dessutom har oerhört bra hållbarhet samt tar minimal plats i telefonen. Den var tre år före den första telefonen med USB-C. USB-C tar mer plats än ligthning och är inte lika robust.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordekai:

Är ett armbandsur med inbyggd mobiltelefon en telefon och måste den kunna laddas med USB-C? Blir ju onödigt klumpiga armbandsur.

Standarder har vi redan, frågan är om EU skall välja vilken av dessa standarder som måste stödjas i alla mobiltelefoner som säljs inom EU.

Svaret på den frågan är nej. EU ska inte, försöker inte och vill inte välja standard. EU vill att det ska finnas en standard. Men standarder kommer också specat vad som ska regleras i standarden och vad som är utanför. Jag tror knappast att lyxproblemet med armbandsur faktiskt blir ett problem. Industrin får själva hitta på vilken standard de vill och det är också industrins ansvar att tänka på de stackars armbandstelefonerna om de skulle vara föremål för standarden.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Den var den första vändbara laddkabeln med data som dessutom har oerhört bra hållbarhet samt tar minimal plats i telefonen. Den var tre år före den första telefonen med USB-C. USB-C tar mer plats än ligthning och är inte lika robust.

Nämen, låt oss låtsas att det är dåligt och endast EU"S byråkrati kan rädda oss

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Ren lögn.

Ljug inte, Apple tjänar mycket pengar på att lura på sina kunder på dyra apple kablar som enkelt hade kunnat vara bra och billiga usb kablar.

Det är enda anledningen till att de är emot det här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det största problemet är väl att det krängs en laddare och en sladd med varje pryl man köper?
Förstår inte hur en gemensam standard ska lösa det? Minst lika viktigt att göra det valfritt om man behöver laddaren eller ej.

Tror jag har runt 20 stycken ”laddare” med usb-uttag på här hemma i lådorna, det har ingenting att göra med vilken typ av kabel som följde med...

Anser även som jag skrev i den andra tråden att detta bör utvidgas långt bortom mobiler. Mobiler är det minsta problemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

"En undersökning beställd av Apple visar att en påtvingad reglering skulle medföra en kostnad på 1,5 miljarder euro, och konstaterar att detta vida överstiger besparingen på 13 miljoner euro som en standard uppskattas medföra."

lol eller hur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

lol eller hur

Just därför bojkottar jag detta överprisade företag!!!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Apples kablar verkar ju vara gjorda av något slags fnöske. Ironiskt att tillverkaren av de dyraste, mest exklusiva telefonerna inte kan göra en enkel kabel som håller under telefonens livstid. Givetvis handlar det om planned obsolence som någon nämnt tidigare om lightning-kontakten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Skrivet av Infiniti:

Apples kablar verkar ju vara gjorda av något slags fnöske. Ironiskt att tillverkaren av de dyraste, mest exklusiva telefonerna inte kan göra en enkel kabel som håller under telefonens livstid. Givetvis handlar det om planned obsolence som någon nämnt tidigare om lightning-kontakten.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror en hel del ligger i hur folk behandlar kablarna också; spända laddsladdar från sängkanten, nermosade i fickor och annat.
Jag har haft iPhone sedan 2010 utan att lyckas få en enda sladd att gå sönder.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Sötast

Eller..... så samarbetar alla på en standard och innoverar denna. Istället för att företag skall satsa på olika lösningar med liknande resultat?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nikwad:

@Söderbäck: Branschen har redan idag i stort anmanat usb-c som en standard utan att EU har behövt sätta det i lag och utveckling verkar peka än mer mot att usb-c kommer bli de facto standard i framtiden.
Man ska vara försiktig med att skriva lagar. När en lag väl är skriven så är den väldigt svår att bli av med. Privatkopieringslagen är ett bra exempel, den var skriven på 80-talet med kassettbandet i åtanke, men med dagens användningsmönster med streaming och kopieringsskydd som man inte får förbigå ens för privatkopiering, så har den lagen passerat bäst före datum för länge sedan, men ändå tvingas vi dras med den.

Hur vet vi vilket användningsmönster vi har om 10, 20, 30år, kanske behöver vi en annan typ av kontakt för behov då, som dagens type c inte klarar.
Vad är en mobiltelefon i framtiden, hur ska den se ut? För 20år sedan hade man inte ens kunnat föreställa sig att vi skulle gå runt med i princip datorer i våra fickor.

Så var försiktig vad man skriver i lag, det är det enda jag vill säga.

Ja det är rimligt. I get it. Bra poäng ;).
I den bästa av världar hade Apple skött sig och hängt på standarden självmant - så hade vi sluppit fundera över det här alls. Tyvärr bråkar de istället.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled