Vill börja streama men har noll koll så all hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem

Vill börja streama men har noll koll så all hjälp uppskattas

Har funderat ett bra tag att börja streama men känner nu att det är dags efter man har datorn i sign och så som jag förstår det så borde den räcka att kunna streama i 1080p.

Jag själv är ute efter kvalité så vill ha allt hyfsat från början innan man börjar streama.

Jag har skaffat streamlabs OBS och följt denna video https://www.youtube.com/watch?v=-HLXjnfmizc

Men är det något mer jag behöver tänka på? Jag har discord, zoom, skype etc så tar gärna hjälp online om någon med mer erfarenhet känner för det.

Jag har 2st skärmar båda 27tum 1080p

Jag spelar allt möjligt men det krävande jag kommer på som jag spelar är star citizen och GTA5.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Inaktiv

Kan du berätta lite mer specifikt vilka aspekter du söker hjälp med? Är det tips på mikrofon / kamera eller är det mer den tekniska biten att få upp streamen på Twitch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Kan du berätta lite mer specifikt vilka aspekter du söker hjälp med? Är det tips på mikrofon / kamera eller är det mer den tekniska biten att få upp streamen på Twitch?

Aha det blev pass så flummigt ändå.

Tänkte på tekniska aspekten att få upp den på Twitch och få det så bra upplevelsemässigt som möjligt.

Kamera är Logitech c920

mikrofon/headset är SteelSeries Arctis Pro men kanske inskaffar mig extern mick om stramingen verkligen passar för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Med din 3900x bör du inte ha några problem att köra obs i bakgrunden. 16gb ram kan vara lite lite dock. Lite överkurs att köra med en dedikerad streaming pc i början men är att rekommendera om du vill satsa på streaming.
Aktiverar du face over ip i star citizen så kommer du inte kunna ha facecam samtidigt i obs. FoIP behöver inte hög upplösning på camen så det räcker med en dedikerad skräpwebcam för det.
Det du bör ha koll på är bitraten och presets (ultrafast, veryfast, quality osv) så du inte får frame drops eller allt för hög cpu-belastning.

Jag streamade star citizen med min burk innan jag gick över till en dedikerad streaming pc, men detta var före 3.0

https://inspector.twitch.tv/ för statistik
https://stream.twitch.tv/encoding/

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Kompressor och någon slags mixer så du kan hålla koll på ljudnivåerna.

Permalänk
Medlem

En bra 720p stream ser MYCKET bättre ut än en begränsad 1080p stream på twitch.
Kom i håg att även inställningar i spel har stor betydelse på både kvalitet på stream, och prestanda.

Rekommenderar STARKT att du går bort i från Streamlabs OBS. En hel hög med begränsningar där jämtemot Obs Studio eller Streamelements OBS.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Med din 3900x bör du inte ha några problem att köra obs i bakgrunden. 16gb ram kan vara lite lite dock. Lite överkurs att köra med en dedikerad streaming pc i början men är att rekommendera om du vill satsa på streaming.
Aktiverar du face over ip i star citizen så kommer du inte kunna ha facecam samtidigt i obs. FoIP behöver inte hög upplösning på camen så det räcker med en dedikerad skräpwebcam för det.
Det du bör ha koll på är bitraten och presets (ultrafast, veryfast, quality osv) så du inte får frame drops eller allt för hög cpu-belastning.

Jag streamade star citizen med min burk innan jag gick över till en dedikerad streaming pc, men detta var före 3.0

https://inspector.twitch.tv/ för statistik
https://stream.twitch.tv/encoding/

Tänkte först köra som en koll samt tack vare corona-tiden så har man fått mycket tid till spelande så jag tänkte köra på nu. Har min bärbara https://www.inet.se/produkt/1960462/msi-gt73vr-6re-i7-6820hk-... som jag funderar på om den skulle fungera som streaming dator? Den har 32gb ram

Men det jag har lyckas luska mig till att jag måst köpa ett extern streaming te.x https://www.inet.se/produkt/5410165/elgato-gaming-game-captur... .

Kameran har jag bara köpt p.g.a alla onlinemöten i coraona tiden men är det som ett krav som en streamer att köra med face-cam?

Skrivet av marcusOCZ:

En bra 720p stream ser MYCKET bättre ut än en begränsad 1080p stream på twitch.
Kom i håg att även inställningar i spel har stor betydelse på både kvalitet på stream, och prestanda.

Rekommenderar STARKT att du går bort i från Streamlabs OBS. En hel hög med begränsningar där jämtemot Obs Studio eller Streamelements OBS.

Som sagt håller fortfarande på i startgroparna så håller fortfarande på med mjukvaran och vill ha grunden så bra och stadig som möjligt innan jag börjar streama.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Gör ett testkonto på twitch. Streama när du spelar med polarna så de kan ha dig på andra skärmen, det är vad jag gjorde. De rapporterade problem och gav feedback på UI, delay osv. Jag tror jag spenderade en månad att work out the kinks så att säga. Det tränar dig också att inte peta dig i näsan, skrika svordomar och sånt så du får in de rutinerna. Du får också en bra uppfattning om vad du behöver uppgradera rent tekniskt om dessa behov finns, jag gick ganska snabbt till dedikerad mikrofon tex.

Jag spelade in alla sessioner lokalt, och testade friskt med olika saker (ex att äta på streamen) för att sen se genom allt och se vad jag tyckte funkade och inte från mitt agerande.

Jag kom fram till att på stream är jag mer av en (riktigt) tråkig tänkare än en pratglad "hej titta på mig"-typ av person, så valde att inte börja streama på riktigt av den anledningen. Men jag kände att det tekniska var stabilt och jag var redo att inte göra bort mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Gör ett testkonto på twitch. Streama när du spelar med polarna så de kan ha dig på andra skärmen, det är vad jag gjorde. De rapporterade problem och gav feedback på UI, delay osv. Jag tror jag spenderade en månad att work out the kinks så att säga. Det tränar dig också att inte peta dig i näsan, skrika svordomar och sånt så du får in de rutinerna. Du får också en bra uppfattning om vad du behöver uppgradera rent tekniskt om dessa behov finns, jag gick ganska snabbt till dedikerad mikrofon tex.

Jag spelade in alla sessioner lokalt, och testade friskt med olika saker (ex att äta på streamen) för att sen se genom allt och se vad jag tyckte funkade och inte från mitt agerande.

Jag kom fram till att på stream är jag mer av en (riktigt) tråkig tänkare än en pratglad "hej titta på mig"-typ av person, så valde att inte börja streama på riktigt av den anledningen. Men jag kände att det tekniska var stabilt och jag var redo att inte göra bort mig.

Har tyvärr inga vänner som spelar samma online spel som mig 😅.

Men jag har tittat på en hel del andra streamers (från gröna till veteraner) och kollat hur de lagt upp sin stream och *beter* sig etc.

Och som dig kommer jag nog bli en *tråkig* person att titta på eftersom jag inte kommer sälja ut sig själv totalt som vissa gör men tänkte börja streama som en kul grej och vem vet man kanske ändrar uppfattning med tiden. Men innan allt det så vill jag ha någorlunda uppstädad stream med bra bildkvalité och sen fortsätta bygga på det därifrån.

För det jag skulle vilja ha som jag inte lyckas hitta är bra intro som räknar ner tiden innan man går live etc samt med tiden kanske anlita någon grafiker (heter det så?) att göra något riktigt bra intro för ens kanal.

jag tillhör den skaran vill jag göra något så vill jag starta upp det ordentligt från början och sen bygga på därifrån.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Att streama lokalt (spara streamen på HDD) och kika sen hjälper till viss del, men du skippar hela kommunikationen dator->twitch->viewers, och mycket kan hända där. Hjälper även lokalisera var ev. problem uppstår (och om du ens kan göra något åt dom!). Vänner är ett bra verktyg, även om ni spelar olika spel. Det är inte ovanligt att sitta på Discord med vänner där folk spelar olika spel och någon streamar där, känns självklart att slänga upp polaren på andra skärmen och ta del med vad denne gör. Det är väl lite vad vänskap är, att vilja vara engagerad i varandras aktiviteter.

Gällande intro var jag i samma sits, bestämde mig att ladda ner Blender och leka runt lite. Lyckades göra ett halvdant intro för Hearthstone (en av de spel jag hade tänkt spela). Vet ej om jag laddade upp den i samband med mitt projekt eller om det var långt senare när jag skulle visa för någon som sysslade med något snarlikt.

Guld-R:et var tänkt som min kanalikon uppe i hörnet du vet, gjorde en som långsamt roterade och var allmänt vacker. Kom runt halvvägs i processen med introt där jag testade olika saker, den där var sista innan jag la projektet på hyllan. Tanken var att man kommer in i en tavern, lokal tänds och folk sätter sig ner för att börja spela. Lärde mig en hel del, det roligaste som kanske var det simplaste av allt var att ge tjocklek till de två korten på bordet. Det jobbigaste var nog att få spelplanen att se bra (3D) ut vilket jag fuskade mycket med DoF med.

Jag hittade även "templates" för andra spel jag tänkte streama som var fria att använda, som man kunde använda som overlay. Lär fortfarande finnas mycket därute till alla möjliga spel.

Nu vet jag inte hur man gör countdowntimer mer exakt, men det fanns plugins man kunde använda för en rad olika funktioner. I värsta fall kan du väl bara gå till countdowntimer com (ej verifierat om sidan ens existerar, you get the jist) eller nåt, ställa in 10 min och streama den sidan. Finns många finurliga lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Tänkte först köra som en koll samt tack vare corona-tiden så har man fått mycket tid till spelande så jag tänkte köra på nu. Har min bärbara https://www.inet.se/produkt/1960462/msi-gt73vr-6re-i7-6820hk-... som jag funderar på om den skulle fungera som streaming dator? Den har 32gb ram

Men det jag har lyckas luska mig till att jag måst köpa ett extern streaming te.x https://www.inet.se/produkt/5410165/elgato-gaming-game-captur... .

Kameran har jag bara köpt p.g.a alla onlinemöten i coraona tiden men är det som ett krav som en streamer att köra med face-cam?

Som sagt håller fortfarande på i startgroparna så håller fortfarande på med mjukvaran och vill ha grunden så bra och stadig som möjligt innan jag börjar streama.

Facecam är varken bu eller bä, utan det är mer vad tittarna föredrar. Själv föredrar jag facecam då det blir lite mer personligt men de finns de som inte gillar facecam alls. Din bärbara skall klara streaming utan problem och med 1070-kortet kan du använda dig av nvenc encodern i obs. Kika på typ tradera och ebay efter begagnade capturekort om du inte vill punga ut fullpris. Avermedia är ett alternativ till elgato. ( t.ex denna)

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Tänkte först köra som en koll samt tack vare corona-tiden så har man fått mycket tid till spelande så jag tänkte köra på nu. Har min bärbara https://www.inet.se/produkt/1960462/msi-gt73vr-6re-i7-6820hk-... som jag funderar på om den skulle fungera som streaming dator? Den har 32gb ram

Men det jag har lyckas luska mig till att jag måst köpa ett extern streaming te.x https://www.inet.se/produkt/5410165/elgato-gaming-game-captur... .

Kameran har jag bara köpt p.g.a alla onlinemöten i coraona tiden men är det som ett krav som en streamer att köra med face-cam?

Som sagt håller fortfarande på i startgroparna så håller fortfarande på med mjukvaran och vill ha grunden så bra och stadig som möjligt innan jag börjar streama.

Hej,

Ett capturekort fungerar bara om du har två datorer, annars gör det absolut noll nytta. Man måste inte ha capturekort mellan två datorer heller. NDI har en del verktyg man kan använda om dina PC är kopplade till en fysisk switch med kabel. Det har jag själv använt i ett par år, funkar utmärkt. Lite småpill, men det lär du dig.

Angående kamera är det absolut inget måste. Många streamers väljer att inte ha en alls. Det kräver dock en del aktivitet från din sida, och att inkludera dina gäster.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Facecam är varken bu eller bä, utan det är mer vad tittarna föredrar. Själv föredrar jag facecam då det blir lite mer personligt men de finns de som inte gillar facecam alls. Din bärbara skall klara streaming utan problem och med 1070-kortet kan du använda dig av nvenc encodern i obs. Kika på typ tradera och ebay efter begagnade capturekort om du inte vill punga ut fullpris. Avermedia är ett alternativ till elgato. ( t.ex denna)

Eftersom man har nästan allt redan så har jag inga problem att betala fullpris för den lilla del om det ger pass så mycket mer att köra med 2 pc setup.

Liten uppdatering

Testade OBS Studio och den föll mig mycket bättre i smaken eftersom den körde själv igenom min dator och körde med rekomenderade inställningar som verkar fungera för 1080p. Så testade att streama och ha igång streamen på andra skärmen och jag föll aldrig under 5500kb/s (är det bra för 1080p?)

Det jag inte fått till är hur man ändrar på twitch så under en streamen att det står lite information under diverse banners som andra streamers har. Att under spec så skriver man sin dator etc.

Samt jag hänger en del på Discord och TS och jag vill inte få med vad andra säger ut i streamen så jag undrar vilket program finns så man kan filtrera så bara min mick och spelljudet kommer ut i streamen men inget annat?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Ok, bara ett förslag
5.5Mbit är ok. Maxgränsen för icke-partner är väl 6Mbit. 6Mbit är väl rekommenderat för 1080 i 60fps.
Det finns väl ingen skriven regel för paneler (med systeminfo osv) men enklast är väl en mindre bild med typ [About me] och text under osv.
https://wdflat.com/ för lite mallar
Du skall kunna lägga in en snabbknapp för att stänga av ljudet på discord.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Hi-jackar lite, ni som har koll, hur konfar man en streaming pc, alltså en extra som sköter streamingen endast, gärna med nätverkskoppling mellan burkarna så streaming pcn kan stå på annat ställe.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Hi-jackar lite, ni som har koll, hur konfar man en streaming pc, alltså en extra som sköter streamingen endast, gärna med nätverkskoppling mellan burkarna så streaming pcn kan stå på annat ställe.

Du installerar NDI scan converter på spel-pc och letar upp streamen via plugins på stream-pc. Du behöver INTE ha OBS på spel-pc.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz