Fixa en EK D5 Pump med dålig gänga på utloppet

Permalänk
Medlem

Fixa en EK D5 Pump med dålig gänga på utloppet

Var hälsade Sweclockare.

Har en EK D5 pump som förmodligen har en dålig gänga i utloppet till pumpen. Den håller tätt än så länge men jag tror jag stressade den för hårt denna gången.

Vad är bästa lösningen för att få fast kopplingen säkert? Bryr mig inte alls om den måste sitta där permanent, så ingen gängtejp eller liknande helst. Kan det gå att använda vanlig epoxy? (60 min härdning eller långsammare).

Alla tips uppskattas!

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Byta topp går väl alltid att göra på en sådan pump?
Annars hänger det väl på vad det är för material som du försöker gänga i, vissa saker kanske inte reagerar så bra med epoxy, annars finns ju annan flytande härdande tätning som kan användas.

Permalänk
Medlem

Jo byta topp går bra, vill bara inte investera i en ny just nu.

Tänkte precis samma sak om epoxy, lite oklarheter där. Ska kika på andra tätmassor, men går helst på beprövad erfarenhet kring det här.

Tack för tipset!

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Gängtejp?

Permalänk
Medlem

Brukar köra med loctite gängtätning tror jag har en tub Loctite 5700 om du vill prova lite

Denna gör även så att fittings fastnar bättre

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcliteRX:

Brukar köra med loctite gängtätning tror jag har en tub Loctite 5700 om du vill prova lite

Denna gör även så att fittings fastnar bättre

Det där ser ut som nåt användbart, tack för tipset.

Sökte på den och antingen lagerförs den inte nånstans i Sverige eller så heter den nåt annat här?

Vad jag kan se är det en typ av härdande silikonmassa. Vet du om det finns nån annan liknande produkt som kan passa bra? Hur som helst känns nån typ av silikonmassa rent spontant mer passande i sammanhanget, har jobbat med det på annat och har aldrig behövt oroa mig för exotermiska reaktioner eller kemiska brännskador...

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Det där ser ut som nåt användbart, tack för tipset.

Sökte på den och antingen lagerförs den inte nånstans i Sverige eller så heter den nåt annat här?

Vad jag kan se är det en typ av härdande silikonmassa. Vet du om det finns nån annan liknande produkt som kan passa bra? Hur som helst känns nån typ av silikonmassa rent spontant mer passande i sammanhanget, har jobbat med det på annat och har aldrig behövt oroa mig för exotermiska reaktioner eller kemiska brännskador...

Detta har jag använt i vattenkylning förr, användes när jag arbetate i verkstad för täta luftverktyg vatten och liknande.

Har en hel tub här hemma om du vill ha lite på en koppling.

De är oftast ganska dyra att köpa.

Skulle inte reka någon silikonmassa, använder loctite för att det är användingsområdet att täta kopplingar.

https://webshop.maskinochverktyg.se/katalog/fog-lim-spackel-t...

denna användes också ganska flitigt

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcliteRX:

Detta har jag använt i vattenkylning förr, användes när jag arbetate i verkstad för täta luftverktyg vatten och liknande.

Har en hel tub här hemma om du vill ha lite på en koppling.

De är oftast ganska dyra att köpa.

Skulle inte reka någon silikonmassa, använder loctite för att det är användingsområdet att täta kopplingar.

https://webshop.maskinochverktyg.se/katalog/fog-lim-spackel-t...

denna användes också ganska flitigt

Tusen tack för erbjudandet, att få tag på sådana här grejer själv lär inte vara lätt för mig utan hantverkarkontakter. Ser att du bor i Stockholm så jag PMar dig nån gång snart helt enkelt!

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

@Niczo: https://www.biltema.se/bygg/vvs/kemikalier/vvs-tatning-200003...

Funkar lika bra som Loctites dubbelt så dyra variant, jag har använt båda yrkesmässigt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@Niczo: https://www.hornbach.se/shop/LOCTITE-577-Gangtatning-50-ml/63...

Kostar förvisso 200 bagis, och det är väl typ halvvägs till en ny ok topp på aquatuning.se

Permalänk
Medlem

Gängtejp funkar troligen alldeles utmärkt och kostar nästan ingenting.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@Defender: Ja gängtejp kan fungera, men har sina baksidor också.

Om man inte får det precis rätt så brukar det inte täta så himla bra heller, därför jag brukar använda loctice istället, där vet jag att så länge det får härda ordengtligt så är det tätt tills man öppnar igen

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Medlem

Ni är underbara! Fantastiskt att det finns hjälpsamma svetsare och VVS'are som er på Sweclockers som kan vägleda en undersköterska som mig i rätt riktning

Jag har en tendens att ställa allt för många irriterande frågor till fastighetsskötarna på boendet där jag jobbar. De får ibland för sig att jag försöker göra deras jobb, men egentligen handlar det ju bara om custom vattenkylning....

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk

Ja de är väl de som kan vara tråkigt med just att göra en fix. De kostar kanske 100-400:- att tjacka något som för visa används minimalt med gånger. Då vill man ju helst klara sig undan billigt.

Gängtejp är ett väldigt bra hjälpmedel helt klart men all form av byggande material ska man också vara försiktig med om nu materialet inte klarar av att bli stressat och då är ju Loctite för VVS och Hydraulik att föredra.

Hoppas det blev tätt och du blev nöjd bara

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Ja de är väl de som kan vara tråkigt med just att göra en fix. De kostar kanske 100-400:- att tjacka något som för visa används minimalt med gånger. Då vill man ju helst klara sig undan billigt.

Gängtejp är ett väldigt bra hjälpmedel helt klart men all form av byggande material ska man också vara försiktig med om nu materialet inte klarar av att bli stressat och då är ju Loctite för VVS och Hydraulik att föredra.

Hoppas det blev tätt och du blev nöjd bara

Kan man säga att gängtejp funkar bäst att använda när det är metall mot metall och kanske plast mot plast, men inte metall mot plast? Alltså att ju mer styvhet och densitet den "inre" gängans material har jämfört med den "yttre", desto större är risken för att t.ex en metallfitting knäcker ett PVC-rör ifall man använder gängtejp?

Bara så att jag förstår din filosofi rätt där.

Om du fortfarande övervakar tråden så lär jag väl återkomma med resultatet inom några veckor hoppas jag. Blev så fint erbjuden IRL-hjälp från nån med kompetens inom svets, så mer kan jag nog inte önska.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Skrivet av Niczo:

Kan man säga att gängtejp funkar bäst att använda när det är metall mot metall och kanske plast mot plast, men inte metall mot plast? Alltså att ju mer styvhet och densitet den "inre" gängans material har jämfört med den "yttre", desto större är risken för att t.ex en metallfitting knäcker ett PVC-rör ifall man använder gängtejp?

Bara så att jag förstår din filosofi rätt där.

Om du fortfarande övervakar tråden så lär jag väl återkomma med resultatet inom några veckor hoppas jag. Blev så fint erbjuden IRL-hjälp från nån med kompetens inom svets, så mer kan jag nog inte önska.

En fitting eller vad de nu än må vara av det då skörare slaget har alltid en begränsning. Ett material som exempel acetal med hög densitet håller ihop väldigt bra medan plexi som är betydligt mer porös löper högre risk att brista. Jag har använt gängtejp själv på 3 positioner varav nu föll en position bort när jag switcha grafikkort. 2st på en riktigt *FET* plexitop för att ställa in exakta positioner för låg 90 vinkel och sistnämnda för 90vinkel i Acetalmaterialet till gpublocket.

Gängtejp fungerar om den används rätt men vilken lösning är ju alltid beroende på situationen.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Ni är underbara! Fantastiskt att det finns hjälpsamma svetsare och VVS'are som er på Sweclockers som kan vägleda en undersköterska som mig i rätt riktning

Vad blev lösningen och håller det tätt?

Jag har exakt samma problem på en EK DDC

Visa signatur

Vatten kyler bäst