Skyrim Mods (Bra mods här)

Permalänk
Inaktiv

Intet testat själv, men såg en artikel om det här texturpacket: https://www.nexusmods.com/skyrimspecialedition/mods/2347

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Intet testat själv, men såg en artikel om det här texturpacket: https://www.nexusmods.com/skyrimspecialedition/mods/2347

Den är jättebra, jag har den bland moddar jag antagligen kommer använda.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Så trådskaparen är tillbaka? Jag önskar att jag orkade modda igen. Har inte spelat på evigheter och nästan glömt bort hur man moddar faktiskt (hur sjukt det än låter)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Så trådskaparen är tillbaka? Jag önskar att jag orkade modda igen. Har inte spelat på evigheter och nästan glömt bort hur man moddar faktiskt (hur sjukt det än låter)

Tiden går fort. Den här tråden har ju hängt med sen Skyrim kom. Jag använder mig av nexus mod manager vilket är superenkelt när man moddar. Jag återvänder alltid till Skyrim med ett par års mellanrum. Senaste gången jag spelade detta spelet var november 2017.

När man ser hur folk moddar skyrim så blir man sugen på att starta igen. Jag ska börja spela så fort jag är klar med mass effect triologin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Tiden går fort. Den här tråden har ju hängt med sen Skyrim kom. Jag använder mig av nexus mod manager vilket är superenkelt när man moddar. Jag återvänder alltid till Skyrim med ett par års mellanrum. Senaste gången jag spelade detta spelet var november 2017.

När man ser hur folk moddar skyrim så blir man sugen på att starta igen. Jag ska börja spela så fort jag är klar med mass effect triologin.

https://youtu.be/Uy7Rwi2wGrI

Jag körde Mod Organizer mot slutet som jag tyckte va bättre. Man skrev ju inte över några filer som i Nexus version

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv

Ja, Nexus Mod Manager är ganska värdelös, och numera är den ju nedlagd. Ersatt av Vortex.

Permalänk
Medlem

Wabbajack

An automated Modlist Installer
Wabbajack can reproduce an entire modding setup on another machine without bundling any assets or re-distributing any mods.

Terminology:
MODPACK
Commonly found in the Minecraft modding scene, a modpack is a collection of mods put together in a single file. Often compressed into a zip, 7z or rar archive. This single file contains an entire modding setup and is very large in size as every file from every mod is included. Uploading a Modpack to the Internet means distributing possible copyrighted content and has lead to huge backlash in other modding scenes.

MODLIST (WRITTEN GUIDE)
A written guide like STEP, Lexys LOTD SE Mod Guide or The Phoenix Flavour tell the user what, when and how to download and install. In order to reproduce the same setup of the guide author you will pick up a lot of new modding tricks and learn something unknown to you before. Depending on the depth of the guide, process not only takes a very long time but is very error prone if the user does not read everything carefully.

MODLIST (WABBAJACK)
A Wabbajack Modlist can be compared to a written guide except it is not written for humans but for machines. The resulting .wabbajack file contains instructions on what, when and how to download and install in order to replicate the entire setup of the author without bundling any assets.

How Wabbajack works:
COMPILATION
To compile a Modlist, Wabbajack needs a lot of information and has to know from where every file came from. We start by indexing everything: your game, downloads and installation folder and create a VFS cache file containing the location and xxHash of every indexed file.
After WJ indexed all files and done some pre-validating of the archives, we run every file through a Compilation Stack. This stack contains Compilation Steps that find out from where a file came from. It starts at the top and falls through until one step assigns the file a reason to exist and origin. Some steps simply ignore files like logs, caches or crash dumbs while other deconstruct BSAs, include zEdit patches, patch the game ESMs or re-target paths in config files.
The Compilation Stack is the meat of the entire process and will result in a list of directives that will later be saved in the output file. If one file dropped out of the stack it will have no match and the compilation will fail.
The last steps during compilation are all about verifying whether or not the archive is still downloadable, if the zEdit merges are valid and if the user can actually install the modlist.

INSTALLATION
Wabbajack is made to be a one click installer: You start the application, load the Modlist and hit Install.
We start, same as the Compilation, by hashing every file to find out if certain archives are already present. This means that you can close Wabbajack at any time and return to the installation when you got the time as the program will find what needs to be downloaded or installed.
Wabbajack can download from a multitude of different websites including, but not limited to, Nexus Mods, GitHub, MEGA, MediaFire, GDrive, Dropbox, AFKMods, BethesdaNet, DeadlyStream, LoversLab, ModDB, Steam Workshop, TESAlliance, VectorPlexus, ENBSeries and more!
After downloading, Wabbajack starts going through all Directives within the Modlist and installs the files according to the instructions of those Directives.

Har använt det själv till SkyrimVR jag lägger till egna mods också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheytan:

Wabbajack

An automated Modlist Installer
Wabbajack can reproduce an entire modding setup on another machine without bundling any assets or re-distributing any mods.

Terminology:
MODPACK
Commonly found in the Minecraft modding scene, a modpack is a collection of mods put together in a single file. Often compressed into a zip, 7z or rar archive. This single file contains an entire modding setup and is very large in size as every file from every mod is included. Uploading a Modpack to the Internet means distributing possible copyrighted content and has lead to huge backlash in other modding scenes.

MODLIST (WRITTEN GUIDE)
A written guide like STEP, Lexys LOTD SE Mod Guide or The Phoenix Flavour tell the user what, when and how to download and install. In order to reproduce the same setup of the guide author you will pick up a lot of new modding tricks and learn something unknown to you before. Depending on the depth of the guide, process not only takes a very long time but is very error prone if the user does not read everything carefully.

MODLIST (WABBAJACK)
A Wabbajack Modlist can be compared to a written guide except it is not written for humans but for machines. The resulting .wabbajack file contains instructions on what, when and how to download and install in order to replicate the entire setup of the author without bundling any assets.

How Wabbajack works:
COMPILATION
To compile a Modlist, Wabbajack needs a lot of information and has to know from where every file came from. We start by indexing everything: your game, downloads and installation folder and create a VFS cache file containing the location and xxHash of every indexed file.
After WJ indexed all files and done some pre-validating of the archives, we run every file through a Compilation Stack. This stack contains Compilation Steps that find out from where a file came from. It starts at the top and falls through until one step assigns the file a reason to exist and origin. Some steps simply ignore files like logs, caches or crash dumbs while other deconstruct BSAs, include zEdit patches, patch the game ESMs or re-target paths in config files.
The Compilation Stack is the meat of the entire process and will result in a list of directives that will later be saved in the output file. If one file dropped out of the stack it will have no match and the compilation will fail.
The last steps during compilation are all about verifying whether or not the archive is still downloadable, if the zEdit merges are valid and if the user can actually install the modlist.

INSTALLATION
Wabbajack is made to be a one click installer: You start the application, load the Modlist and hit Install.
We start, same as the Compilation, by hashing every file to find out if certain archives are already present. This means that you can close Wabbajack at any time and return to the installation when you got the time as the program will find what needs to be downloaded or installed.
Wabbajack can download from a multitude of different websites including, but not limited to, Nexus Mods, GitHub, MEGA, MediaFire, GDrive, Dropbox, AFKMods, BethesdaNet, DeadlyStream, LoversLab, ModDB, Steam Workshop, TESAlliance, VectorPlexus, ENBSeries and more!
After downloading, Wabbajack starts going through all Directives within the Modlist and installs the files according to the instructions of those Directives.

https://www.youtube.com/watch?v=UUOTTzBkLwA

Har använt det själv till SkyrimVR jag lägger till egna mods också

Va det inte den där som fick kritik för nåt?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Va det inte den där som fick kritik för nåt?

automated Modlist Installer, det låter ju väldigt bekvämt om det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

automated Modlist Installer, det låter ju väldigt bekvämt om det fungerar.

Det fungerar skitbra.

Har använd till VR versionen och den vanliga.

Permalänk
Medlem

Jag håller just nu på att spela quest modden beyond Skyrim Bruma. Otroligt vilken bra mod och väldigt bra röstskådisar. Hur kommer det sig att man lägger ner så mycket tid på en mod helt gratis? Är det för att bli upptäckt och få jobb på ett riktigt spelföretag?

Beyond Skyrim - Bruma SE

Jag kan också varmt rekommendera the forgotten city. Citat:

The Forgotten City is the first mod in history to win a national Writers' Guild award for its script. It is a critically acclaimed expansion mod offering a unique 6 - 8 hour experience: a murder mystery investigation set in an ancient underground city. You'll need to solve it using your wits, and the ability to travel through time...

The Forgotten City

När jag är klar med Bruma så har jag följande quest moddar som väntar...

The Shire SE

https://www.nexusmods.com/skyrimspecialedition/mods/5673
Helgen Reborn

Permalänk
Medlem

@landahl: Det var ju så med någon mod till Skyrim i alla fall. Ville jobba på Bethesda men fick till slut ett annat jobb om jag minns rätt. Annars tror jag att det handlar om hängivenhet och dedikation där moddandet är roligare än spelet. Beyond Skyrim - Bruma var jag personligen inte särskilt imponerad av när det släpptes för tre år sedan. Samma projekt gjordes även i Oblivion men då blev det inget av det för att nördarna nördade ned sig för mycket och kom aldrig till avslut. Så är det med Beyond Skyrim också. Medan Bruma "demon" är helt ok var den fortfarande väldigt buggig och mycket hämta/leverera- uppdrag. När demot släpptes hette det att över 50% av allting var klart och nästan 75% av alla meshar, texturer med mera var klart.

Sedan är de flera olika team som arbetar med olika delar av Tamriel vilket också gör att det drar ut på tiden. I min värld hade det varit mycket bättre att efter Bruma gjort klart Cyrodiil och sedan tagit sig an Hammerfell eller något annat och kanske släppt en DLC var sjätte månad. Nu har det istället gått tre år och många som spelade Skyrim då finns nog inte kvar idag.

Helgen Reborn tycker jag definitivt du ska spela. Den är lite monoton och repetitiv, framför allt när du ska skaffa vakter till Helgen. Men undantaget de uppdragen så är det ett riktigt fint litet äventyr

Permalänk
Medlem

Jag har Beyond Skyrim - Bruma SE
och Beyond Reach installerat. Problemet är att när Beyond Reach är installerat så fattas det texturer på hus i beyond skyrim bruma och i Beyond Reach är det konstiga texturer som blinkar på vissa byggnader. Finns det någon patch man kan ladda ner ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag har Beyond Skyrim - Bruma SE
och Beyond Reach installerat. Problemet är att när Beyond Reach är installerat så fattas det texturer på hus i beyond skyrim bruma och i Beyond Reach är det konstiga texturer som blinkar på vissa byggnader. Finns det någon patch man kan ladda ner ?

Det är en load order fråga, sätt arnima.esm ovanför bsassetts.esm eller vad den heter

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det är en load order fråga, sätt arnima.esm ovanför bsassetts.esm eller vad den heter

Tack så mycket. började spela bruma modden idag och när jag kom till apple watch så såg det lite väl konstigt ut med hus utan väggar o tak osv och tänkte.. hur ska jag lösa detta ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Tack så mycket. började spela bruma modden idag och när jag kom till apple watch så såg det lite väl konstigt ut med hus utan väggar o tak osv och tänkte.. hur ska jag lösa detta ?

EDIT: Bort - missförstod det hela som en fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det är en load order fråga, sätt arnima.esm ovanför bsassetts.esm eller vad den heter

Jag gjorde som du sa och texturerna är normala nu i beyond skyrim bruma, jag har dock problem med beyond reach. Bron där the divine är har blinkande texturer. Finns det någon patch för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag gjorde som du sa och texturerna är normala nu i beyond skyrim bruma, jag har dock problem med beyond reach. Bron där the divine är har blinkande texturer. Finns det någon patch för det?

Är det bara bron eller är det fler ställen? Generellt sett betyder blinkande texturer att du har två moddar som vill editera samma bro och slåss om vem som ska synas. Har du någon modd som editerar broar skulle jag nog testa att installera om den först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Är det bara bron eller är det fler ställen? Generellt sett betyder blinkande texturer att du har två moddar som vill editera samma bro och slåss om vem som ska synas. Har du någon modd som editerar broar skulle jag nog testa att installera om den först.

Nej det är bara bron där the divine är.

Permalänk
Medlem

@landahl: Nä då är det nog bara att testa att installera en bro-modd igen. Dock skall sägas så är Beyond Reach buggig där framför allt fladdrande texturer har varit genomgående genom åren och verkar inte möjligt att lösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@landahl: Nä då är det nog bara att testa att installera en bro-modd igen. Dock skall sägas så är Beyond Reach buggig där framför allt fladdrande texturer har varit genomgående genom åren och verkar inte möjligt att lösa.

Jag har avinstallerat beyond reach, får se om jag tar i tu med modden senare. Nu har jag börjat spela en fantastiskt vacker modquest.

Voyage to the Dreamborne Isles SE

Permalänk
Medlem

Jag önskar att jag orkade modda Skyrim. Har gått så lång tid nu att jag glömt bort mycket.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

The Forgotten City som fristående spel släpptes igår. Har inte spelat modden så tänkte ge det en chans snart. Flera gånger större rent datamässigt som Skyrim var när det släpptes
https://store.steampowered.com/app/874260/The_Forgotten_City/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

The Forgotten City som fristående spel släpptes igår. Har inte spelat modden så tänkte ge det en chans snart. Flera gånger större rent datamässigt som Skyrim var när det släpptes
https://store.steampowered.com/app/874260/The_Forgotten_City/

Hade du inte slutat spela spel? Tyckte du skrev det i en annan tråd

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Hade du inte slutat spela spel? Tyckte du skrev det i en annan tråd

jopp, inte lirat nån sen mars tror jag. Men allt Skyrim relaterat är intressant

Permalänk
Medlem

En färsk artikel om varför spelet inte dör:

https://www.wired.co.uk/article/skyrim-mods-longevity

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Ultimate Skyrim till SE verkar ha gått ut i testversion för folk som är engagerade i communityn, tror skaparen planerar släppa det för allmänheten till Skyrims tioårsjubileum. Nån som planerar att spela det? Det ser ruggigt bra ut och han verkar ha strömlinjeformat installationsprocessen rejält.

https://www.youtube.com/watch?v=2UwDDS-l1cY&

Permalänk
Medlem

Jag märker att 4 GB grafikkortsminne är för lite om man ska modda Skyrim. Testar med GPU-z och när nästan allt minne går åt så laggar/fryser det när det ligger på t ex 3946 av 4096. Ligger det på ~3700 eller nått så flyter det mycket bättre (oftast utomhus) Är det inne i städerna så ökar minnesanvändningen. Tyvärr så finns inga pengar att köpa nåt nytt grafikkort

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Den 11e november uppdateras Skyrim SE till Skyrim AE (det nya är typ Fiske) och SKSE64 kommer inte fungera länge.
Enligt SKSE-devsen kommer det denna gång att ta längre tid att uppdatera SKSE64 då Bethesda byter "compiler" och det kommer behövas göras större insatser för att uppdatera mods som kräver SKSE.
Betyder dessutom att en hel del mods inte kommer att uppdateras alls för den nya versionen!

Här förklarar devsen problemet: https://www.reddit.com/r/skyrimmods/comments/q6czcc/pc_sse_an...

Vill man spela Skyrim SE med SKSE64 plugins gäller det ett INTE uppdatera SSE! (påverkar ej konsoler, Skyrim LE eller Skyrim VR)

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|