Bluetooth tangentbord och mus laggar var 5 min i Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Bluetooth tangentbord och mus laggar var 5 min i Windows 10

Jag har nyligen köpt en Microsoft surface keyboard och en logitech mus och använder mig av denna USB adapter 5.0 i windows 10: https://www.webhallen.com/se/product/320490-ASUS-USB-BT500-Bl...

Problemet är att både tangentbordet och musen laddar med jämn mellanrum, ungefär var 3 -5 min. Lagget varar i ca 5 sekunder och då går det varken att skriva något eller röra på muspekaren.

USB adapter ligger 80cm från enheterna.

Någon som vet hur jag kan fixa detta? Det funkar inte med att byta USB port.

Permalänk
Medlem

Jag hade faktiskt liknande problem och det visade sig vara fel på min BT adapter så testa koppla andra saker och se ifall det är fel ppå den först

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Hedersmedlem

Testade att köra DISM enligt lösningen på denna sida (Fix4): https://www.drivereasy.com/knowledge/4-easy-fixes-for-keyboar...
Verkar ha temporärt fixat telet, men många rapporterat att det strular till på nytt efter någon vecka.

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske tog segern i förskott lite väl tidigt. Fixet ovan fungerade i ungefär en dag. Nu laggar allt som vanligt igen (suck).

Någon som har en lösning på hur man fixar bluetooth lagget?

Permalänk
Hedersmedlem

Update:

Nu har jag varit hos netonnet och bytt ut tangentbordet mot ett nytt, men det verkar vara ungefär samma problem med detta tangentbord. Som jag skrev tidigare så laggar tangentbordet var 3 - 8 minuter, och under tiden det laggar ( ca 3-5 sekunder) och inget händer under denna tid, utan man får helt enkelt vänta tills det går att skriva igen. Känns som att hela tangentbordet fryser eller att det kopplas ner och sedan snabbt ansluter på nytt.
Jag har en Asus BT 5.0 adapter ( https://www.webhallen.com/se/product/320490-ASUS-USB-BT500-Bl... )på min Windows 10 installation samt lagt in under energialternativen att den inte ska gå i strömsparläge. Jag har även testat andra USB portar.

Någon som har tips på vad mer jag kan göra för att fixa till lagget? Jag har testat med ett apple tangentbord (bluetooth) och det funkar hur bra som helst.

Blåtandsadaptern ligger ca 40cm från tangentbordet.

Permalänk
Rekordmedlem

Provat att skippa den vanliga blåtanden till musen genom att använda unifyingmottagaren till den så att tangentbordet blir ensamt på blåtandsdongeln ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Provat att skippa den vanliga blåtanden till musen genom att använda unifyingmottagaren till den så att tangentbordet blir ensamt på blåtandsdongeln ?

Jag har testat både att koppla musen till Asus adapter, samt att ha en adapter till musen och en till tangentbordet. Inget av valen hjälpte.
Finns det något val i Windows 10 där man kan boosta blåtanden?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Phat^Trance:

Jag har testat både att koppla musen till Asus adapter, samt att ha en adapter till musen och en till tangentbordet. Inget av valen hjälpte.
Finns det något val i Windows 10 där man kan boosta blåtanden?

Nej blåtanden i sig är hårdvaruberoende men dina problem kan antagligen bero på ett usbprolem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej blåtanden i sig är hårdvaruberoende men dina problem kan antagligen bero på ett usbprolem.

Ah ok, har du fler förslag på vad jag kan testa för att se om det löser problemet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Phat^Trance:

Ah ok, har du fler förslag på vad jag kan testa för att se om det löser problemet?

Installera om usbdrivrutiner och prova donglarna i portar med olika usbversioner.

Visa signatur

Permalänk

kolla att du inte har någon regel att den tillåter att låta blåtanden gå i något power save mode för att spara ström.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Har du blåtand aktiverat på mobil / surfplatta etc? Prova stänga av. Kan vara någon konflikt / störning som uppstår.

Du pratade om ett Apple tangentbord. Använder det också blåtand? Används det också samtidigt som Windows-datorn? I så fall kan det vara en orsak.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

kolla att du inte har någon regel att den tillåter att låta blåtanden gå i något power save mode för att spara ström.

Yes, detta har jag redan deaktiverat. Problemet är att tangentbordet helt plötsligt slutar att registrera knapptryckningar medans jag skriver, vilket är konstigt ifall den skulle gå i strömsparlänge medans man skriver

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OldComputer:

Har du blåtand aktiverat på mobil / surfplatta etc? Prova stänga av. Kan vara någon konflikt / störning som uppstår.

Du pratade om ett Apple tangentbord. Använder det också blåtand? Används det också samtidigt som Windows-datorn? I så fall kan det vara en orsak.

Ska testa med att stänga av bt och wifi på mobilen och se om det är något som stör eller ej.
Japp, har använt datorn med ett apple magic keyboard som använder sig av bluetooth för att koppla till min windows 10. Det tangentbordet har fungerat helt felfritt under tiden jag använt den (flera månader). tangentbordet används inte samtidigt, så det är nog inte orsaken till ev störningar isåfall.

Permalänk
Hedersmedlem

Update: testade nyss med att stänga av WIFI och Bluetooth på mobilen, men får fortfarande lagg när jag skriver via tangentbordet. Suck!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Phat^Trance:

Update: testade nyss med att stänga av WIFI och Bluetooth på mobilen, men får fortfarande lagg när jag skriver via tangentbordet. Suck!

Skulle du på nått sätt kunna testa om det bara är tangentbordet eller om musen också påverkas så du vet om det är tangentbordet eller datoränden som strular ?

Visa signatur

Permalänk

Vad får du för resultat om du bootar med en USB med Linux Mint 20 på?

Du får direkt ett skrivbord som i Windows och snabbtangenter (fungerar som i XP / Vista / 7).

Från meny längst ner till vänster kan du antingen skriva bluetooth direkt eller välja från deras systeminställningar som är tredje ikonen i vänster fält.

Du kan behöva aktivera bluetooth, men det borde fungera direkt. Min WS maskin har bluetooth (direkt på moderkortet) och den fungerar direkt före installation.

Linux Mint hemsida

Direktlänk till filen (spegel på umeå universitet)

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Skulle du på nått sätt kunna testa om det bara är tangentbordet eller om musen också påverkas så du vet om det är tangentbordet eller datoränden som strular ?

Tog och kopplade min logitech mus med asus bt 500 adaptern och den verkar ha funkat bra nu i ett par timmar utan att det laggar eller får störningar.

Permalänk
Hedersmedlem

Avståndet mellan bluetooth adaptern och tangentbordet är inte mer än 40cm samt fri sikt (lilla asus dosan under skärmen). Och ja, jag har testat med adapter direkt in i en usb port utan förlängningskabeln

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Phat^Trance:

Tog och kopplade min logitech mus med asus bt 500 adaptern och den verkar ha funkat bra nu i ett par timmar utan att det laggar eller får störningar.

Då gillar nog tangentbordet inte dina blåtandsmottagare.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Då gillar nog tangentbordet inte dina blåtandsmottagare.

Bytte ut tangentbordet mot ett nytt igår. Dock samma fel. Kanske det hela serien det är fel på eller så suger Microsoft på bluetooth tangentbord.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Phat^Trance:

Bytte ut tangentbordet mot ett nytt igår. Dock samma fel. Kanske det hela serien det är fel på eller så suger Microsoft på bluetooth tangentbord.

Alla utom Logitech ska hålla sig till kabel...
Vet inte hur mycket jobb MS lägger på trådlöst men Logitech verkar i vart fall vara i en egen liga och enda nackdelen med dem är att de bara stödjer win med sina mjukvaror.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Update:

Lämnade tillbaka tangentbordet och köpte ett apple magic keyboard (svart) istället som håller anslutningen bra med datorn!