Uppdaterad: Sony sänker prognosen för PlayStation 5 med fyra miljoner enheter

Permalänk
Melding Plague

Uppdaterad: Sony sänker prognosen för PlayStation 5 med fyra miljoner enheter

Playstation 5 befaras sälja miljontals färre exemplar än vad Sony tidigare räknat med, en uppgift Sony nu tillbakavisar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Problematiskt för AMD som antagligen ska släppa grafikkort samtidigt också.

Permalänk
Medlem

Borde inte detta gälla även Xbox då? Det är väl i princip samma SoC eller?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Borde inte detta gälla även Xbox då? Det är väl i princip samma SoC eller?

De kanske har bättre avtal.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Tror det blir svårt att få en PS5 utan förbokning i Sverige innan året är slut. T.om. med förbokning är jag osäker att jag får den vid release.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog försöka köpa en oavsett. Men satan vad ful den är. Gissar att den groteska designen kommer avskräcka en hel del potentiella köpare. Motivering till mitt köp kommer vara att jag hatar kontrollens layout på xbox samt att PS5 ska vara bakåtkompatibel med mitt redan hyfsat stora bibliotek.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

De kanske har bättre avtal.

Jo fast om det är dålig yield, dvs. dåligt med fungerande antal kretsar så ligger Microsoft garanterat ännu sämre till i och med att jag är rätt säker på att deras krets är något större (svårare att tillverka). 50% låter dock extremt dåligt, undrar om det verkligen kan stämma.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag kommer nog försöka köpa en oavsett. Men satan vad ful den är. Gissar att den groteska designen kommer avskräcka en hel del potentiella köpare. Motivering till mitt köp kommer vara att jag hatar kontrollens layout på xbox samt att PS5 ska vara bakåtkompatibel med mitt redan hyfsat stora bibliotek.

Tycker den ser ok ut men det är allt. Föredrar Xboxen rent utseendemässigt. Dock så tror jag PS5 är överlägsen. Den stora skillnaden i hastighet från SSD:n är jag övertygad om kommer göra skillnad.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Borde inte detta gälla även Xbox då? Det är väl i princip samma SoC eller?

Man kan tro det, då båda tillverkas hos TSMC. Xbox Series X har en något större SOC (52 CU vs 36 CU) men den är lägre klockad.

Permalänk
Medlem

Om 400/450 dollar stämmer så är det otroligt bra priser med tanke på hårdvaran! Plus att den är så grymt snygg Vem vill ha en tråkig låda liksom. Kolla bara bilarna på 80-90 talet jämfört med nu, utvecklingen går framåt som tur är

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Man kan tro det, då båda tillverkas hos TSMC. Xbox Series X har en något större SOC (52 CU vs 36 CU) men den är lägre klockad.

Yep. Tror PS5ans aggressiva klockning ställer till problem med yieldsen här.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

Tycker den ser ok ut men det är allt. Föredrar Xboxen rent utseendemässigt. Dock så tror jag PS5 är överlägsen. Den stora skillnaden i hastighet från SSD:n är jag övertygad om kommer göra skillnad.

Oj så besviken du kommer bli

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Om 400/450 dollar stämmer så är det otroligt bra priser med tanke på hårdvaran! Plus att den är så grymt snygg Vem vill ha en tråkig låda liksom. Kolla bara bilarna på 80-90 talet jämfört med nu, utvecklingen går framåt som tur är

Varför skulle man vilja ha något annat än en "tråkig" låda i tv-möbeln? Den ska bara vara, inte ses och inte höras.

Nu tycker jag ju iofs likadant med datorer och avskyr allt som är inne just nu med fönster och rgb överallt. Gammal grinig gubbe nu när man är närmre 40 än 30.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Problematiskt för AMD som antagligen ska släppa grafikkort samtidigt också.

/s ?

Tror inte riktigt att mindre tillgång till PS5 kommer minska mängden folk som är intresserade av att köpa GPU's precis, och det lär väl inte vara så modulärt att hela PS5 soc kommer rullande på samma band som deras störres GPU.

Skrivet av Fulci:

Man kan tro det, då båda tillverkas hos TSMC. Xbox Series X har en något större SOC (52 CU vs 36 CU) men den är lägre klockad.

Detta var min första tanke när jag såg skillnaden i specs på xbox och ps5- sålänge dessa gpus inte är de bästa klockarna någonsin så känns det som att de designat in sig i ett hörn om de minskat CU's och chansat på höga clocks istället.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Det är ingen brådska hos mig, kommer ändå skaffa konsolerna när dom har funnits ute 1 år eller så.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Aktieägarna blir (såklart?) nervösa nu:

"Sony stock stumbles after company reportedly cut estimate for PlayStation 5 production."
https://www.cnbc.com/2020/09/15/sony-playstation-5-production...

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Skrivet av Shiprat:

/s ?

Tror inte riktigt att mindre tillgång till PS5 kommer minska mängden folk som är intresserade av att köpa GPU's precis, och det lär väl inte vara så modulärt att hela PS5 soc kommer rullande på samma band som deras störres GPU.

Snarare som så att AMD kanske inte kan tillverka egna GPUer hos TSMC innan de fullföljt sitt löfte om leverans av X antal kretsar till Sony. Viss risk föreligger, skulle inte helt skriva av det som ogrundad oro..

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Jag väntar med spänning tills de släpper fler PS5 nyheter imorgon, men usch va ful den är! Ett spaceship för 12 åringar...blä. Kommer bli svårt att övertala partnern att ha den stående synligt bredvid TVn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Snarare som så att AMD kanske inte kan tillverka egna GPUer hos TSMC innan de fullföljt sitt löfte om leverans av X antal kretsar till Sony. Viss risk föreligger, skulle inte helt skriva av det som ogrundad oro..

Kan förklara varför AIB inte har fått speciellt mycket detaljer ännu, det är ingen idé.

Ser isåfall ut som att referens RDNA2 kommer att vara stor brist på, samtidigt säger Nvidia rakt ut att det kommer att bli brist på Ampere till långt in på 2021. Och Ethereum miners sitter som på nålar för att komma över större delen av produktionen av båda. Ser mörkt ut för uppgraderingssugna.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Varför skulle man vilja ha något annat än en "tråkig" låda i tv-möbeln? Den ska bara vara, inte ses och inte höras.

Nu tycker jag ju iofs likadant med datorer och avskyr allt som är inne just nu med fönster och rgb överallt. Gammal grinig gubbe nu när man är närmre 40 än 30.

Jag är också närmare 40 än 30 men finns ingen anledning att va grinig för de
Designspråket på mobiler, datordelar, bilar, hus, inredning ect ect visar en tydlig utveckling mot en djärvare, mer vågad och avancerad design. Mycket pga att det faktiskt går att tillverka sånt idag som inte gick förr utan att kosta tio gånger mer.

Men visst finns de en liten skara personer som tycker en 240/740 är de snyggaste man kan köra, men det är också en extrem minoritet. När de gäller PS5/XBX så är de nog 50/50 vad folk tycker. Många kan tänka sig en ps5 om den finns i svart

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Jag väntar med spänning tills de släpper fler PS5 nyheter imorgon, men usch va ful den är! Ett spaceship för 12 åringar...blä. Kommer bli svårt att övertala partnern att ha den stående synligt bredvid TVn.

men krysslådan är ju så jäkla snygg eller? den förstår jag inte hur man kan ha misslyckats så brutalt med, en ful stor klumpig låda man bara vill gömma i källaren. Sony har alltid gjort stilrena konsoller som ser futuristiska ut på nåt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Om 400/450 dollar stämmer så är det otroligt bra priser med tanke på hårdvaran! Plus att den är så grymt snygg Vem vill ha en tråkig låda liksom. Kolla bara bilarna på 80-90 talet jämfört med nu, utvecklingen går framåt som tur är

Bilarna från 80-90talet ser ju 100ggr bättre ut än dagens generiska skräp.

Förbokade 2st PS5 rätt tidigt, ska bli intressant å se om man får nån 😬

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

Eftersom det inte verkar som om PS5 kommer ha stöd för varken Dolby vision eller Dolby Atmos verkar det väga över till xbox fördel för min del.
Jag är en hemmabiofreak med avancerad hemmabioreciver så mitt krav är just dessa två format.
Frågan är om dolby atmos/vision signalerna skickas vidare till TV och reciver vid 4k UHD filmtittande? Saknaden av atmos och vision kanske bara gäller spel?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Nvidia hetsar om att 3000 serien tar slut direkt så man måste köpa snabbt! Sony hetsar om att ps5 tar slut direkt så måste köpa snabbt! Känns som de helt enkelt lurar alla att köpa utan att tänka

Permalänk
Medlem

Står ingenstans att det skulle vara AMDs grejs. Kan lika gärna vara den där "super SSDn" i sony som det inte finns tillräckligt av. Eller något annat. Tror det är prioriterat hos AMD/TSMC beställningarna från microsoft och sony.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att 11 miljoner sålda enheter är mycket på bara 5månader? Antingen har Sony hybris eller kommer dom ha ett sånt pris att dom tror att 11 miljoner kommer bli för lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

men krysslådan är ju så jäkla snygg eller? den förstår jag inte hur man kan ha misslyckats så brutalt med, en ful stor klumpig låda man bara vill gömma i källaren. Sony har alltid gjort stilrena konsoller som ser futuristiska ut på nåt sätt.

Series X är väl stilren om något och en liten låda på 15x15x30cm. Utseendemässigt är skillnaden som mellan en Fractal Define 7 (Series X) och en NZXT Phantom (PS5). Jag föredrar såklart Fractal om man gillar ha det subtilt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Är det bara jag som tycker att 11 miljoner sålda enheter är mycket på bara 5månader? Antingen har Sony hybris eller kommer dom ha ett sånt pris att dom tror att 11 miljoner kommer bli för lite.

Det är väldigt många konsoler men jag är inte förvånad om vi får se den digitala modellen för 349$

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Tror inte riktigt att mindre tillgång till PS5 kommer minska mängden folk som är intresserade av att köpa GPU's precis, och det lär väl inte vara så modulärt att hela PS5 soc kommer rullande på samma band som deras störres GPU.

De lär ju ha en kapacitet att få ut ett antal wafers/tidsenhet hos sin underleverantörer, så det känns väl inte orimligt att deras tillverkningskapacitet går i taket om AMD ska dra ut flera enorma releaser samtidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

men krysslådan är ju så jäkla snygg eller? den förstår jag inte hur man kan ha misslyckats så brutalt med, en ful stor klumpig låda man bara vill gömma i källaren. Sony har alltid gjort stilrena konsoller som ser futuristiska ut på nåt sätt.

Njae den hänger man väl inte heller i granen direkt, men Xbox Series X ser ju iallafall liiiiite stilrenare ut. Den är stor och klumpig men den går att få in i hörnet bredvid TVn. Det är nog luftflödet de vill åt den här gången.

Jag tänker ungefär så här:

Xbox Series X:

+ högre prestanda (?)
+ snyggare än PS5

- stor och klumpig

Playstation 5:
+ PSVR 2
+ God of War
+ The Last of Us

- lägre prestanda (?)
- design (svinful!)