En titt på Android-telefonerna hösten 2020

Permalänk
Lyxfällan 🎮

En titt på Android-telefonerna hösten 2020

Edit: ändrade trådrubriken till Android-hösten eftersom omfånget gått bortom de tre modeller jag ursprungligen hade tänkt att kika på.

Efter att jag skrev nyheten om Samsung Galaxy S20 FE ville medlemmar som @Verdurakh och @MetallicAcid veta mer om vad jag tyckte om telefonen samt reflektioner om alternativen Sony Xperia 5 II och Oneplus 8T. Eftersom vi inte testar telefoner här på SweC tänkte jag dela med mig av tankar om telefonerna löpande i den här tråden, som tog avstamp i Galaxy S20 FE och Xperia 5 II men som nu täcker in flera modeller.

De Android-telefoner jag hittills kikat på är:

  • Samsung Galaxy S20 FE 5G (den med Snapdragon-krets, inte Exynos)

  • Sony Xperia 5 II

  • Oneplus 8T

  • Samsung Galaxy Z Fold 2 (generation två av Samsungs vikbara dyrgrip)

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Om Samsung Galaxy S20 FE (5G-versionen med Snapdragon 865)

Plus:
+ Jag har inte hunnit testa kameran jättemycket, men av det lilla jag testat verkar den hålla nära nivå med de vanliga S20-kollegorna, kanske med något mer återhållsamma kontraster. I vissa situationer är det att föredra, ibland blir det något tråkigare bilder. Men överlag tror jag ingen blir besviken med kameradelen.
+ "Glastic"-baksidan i glas och plastsymbios känns riktigt bra faktiskt! Den matta ytan som kommer från plastinslagen gör den både mindre mottaglig för fingeravtryck, och ger den en behaglig textur. Tycker nog att glastic är att föredra över endast glas eller metall, men jag har ju inte (och kommer inte) testa hur stryktåligt materialet är. Tappar nästan aldrig mina telefoner så just den egenskapen har jag aldrig behövt väga in i telefonköpet.
+ Ingen knapp för Bixby eller kameran. Det senare hade jag gärna sett, eller ett notis-reglage som på Oneplus-telefonerna. På tal om Oneplus, om man gillar bolagets telefoner kan det vara värt att ha lite is i magen med telefonval. Jag syftar så klart inte på något särskilt
+ En positiv överraskning jag upptäckt under de dagliga promenaderna är att S20 FE (och gissningsvis andra One UI 2.5-enheter) har bra igenkänning av oavsiktliga fingeravtryck. När jag har varit ute och pratat med farsan i telefon har jag haft telefonen i fickan och pratat i trådlösa hörlurar. På min Iphone X har de tunna fickorna lett till att skärmen registrerar huden på mina lår som fingeravtryck, med en herrans massa intryckta siffror och bokstäver som resultat. Med S20 FE aktiverar den ett oavsiktligt skärmtryckslås som man måste avaktivera manuellt genom att dra bort en låssymbol. Riktigt vettigt och användbart. Annars tycker jag överlag att telefonen ligger bra i handen, och 120 Hz bilduppdatering är muy bueno.
+ Batteritiden är imponerande bra! Kapaciteten om 4 500 mAh räcker långt och den adaptiva bilduppdateringen leder till besparingar där hurtig uppdatering inte behövs, men ger bra flyt där 120 Hz bilduppdatering verkligen tillför något. Överlag är prestanda och energieffektivitet i Galaxy S20 FE mycket bra, med Snapdragon 865 i 5G-modellen det vill säga. Kan inte uttala mig hur 4G-modellen med Exynos 990 klarar sig, men då den visat sig mindre lyckad sett till både prestanda och energieffektivitet i andra enheter misstänker jag att samma förhållande gäller här.

Minus:
- Sett till nackdelar från jag nog säga att fingeravtrycksläsaren gärna hade fått vara mer precis och snabbare. Den är något sämre än andra optiska fingeravtrycksläsare men inte oanvändbart dålig. Det här är dock det enda stora problemet jag haft med telefonen.
- Annars är de största nackdelarna fortfarande eventuella sådana. Samsungs telefoner är ofta snabba och rappa i början, men efter 1,5-2 år börjar de ofta bli sega, och systemuppdateringarna har historiskt varit väldigt svajiga. Jag har inte ägt en Samsung-telefon privat de senaste åren, var Samsung-användare från S2 till S6, men min uppfattning är att de blivit bättre på den punkten sedan One UI-generationen. Det är det svåra med att testa telefoner, de kan vara fantastiskt bra under en testperiod, men om man investerar ett antal tusen i en telefon som blir halvdassig två tredjedelar in i den förväntade livstiden är det så klart surt. Det kan jag inte uttala mig om, men jag ska delar med mig av tankar om den som den är nu i alla fall

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Om Sony Xperia 5 II:

Plus:
+ Snabb och precis fingeravtrycksläsare är väldigt trevlig att använda
+ Passformen är väldigt bra, telefonen ligger som en smäck i handen och lätt att använda med enhandsfattning. Att nå notismenyn kräver fortfarande tumgymnastik, men allmänt handhavande är smidigare än med konkurrerande telefoner. Det går dock att aktivera ett läge där gränssnittet krymps ned till nedre högra hörnet, och du kan flytta runt detta om det är så att du är vänsterhänt.
+ Film och TV ser bra ut på 21:9-formatet, och skärmen återger färger naturligt men ändå med lite tryck i kontrasterna
+ Visar om man är ansluten till Wifi 6, vilket är en detalj jag personligen uppskattar
+ Scrolla i menyer och på webbsidor är silkeslent, 120 Hz gör mycket för helhetsupplevelsen. Skulle nog säga att Sony levererar bäst flyt överlag, även om Galaxy S20 FE inte på något sätt är en besvikelse på denna punkt.
+ LED-indikator för notiser är en trevlig och ovanlig egenskap idag

Minus:
- Vibration till ljud känns mest som en gimmick som inte tillför upplevelsen särskilt mycket
- Underligt ljudlagg uppstår när jag lyssnar på musik i hörlurar över Bluetooth och laddar ned innehåll från webben eller appar. Telefonen har en snabb systemkrets och moderna trådlösa nätverkstekniker, så jag vet inte riktigt vad det här beror på.
- Den smala formen gör att Xperia 5 II inte passar helt i tillbehör som är utformade för "normalformat". Testade Xcloud-streaming med kontrolltillbehöret Razer Kishi, och den ena sidan av kontrollen ramlade av titt som tätt för att den inte helt kan greppa runt telefonens övre och undre sida. Hur stort problem det här är beror så klart på om man över huvud taget tänkt använda telefonen med diverse tillbehör
- Foto och video i Pro-apparna kan bli riktigt bra. Standard-appen genererar också bra bilder och videos i normalbelysning, men i mörka omgivningar blir resultatet sämre. Acceptabelt resultat helt klart, många skulle nog vara ok med det, men det blir exempelvis mer brus i ljusövergångar än Galaxy S20 FE.
- Saknar trådlös laddning. Jag har fått som vana att lägga telefonerna på min Qi-laddare, och att inte kunna göra det med Xperia 5 II är aningen irriterande faktiskt.
- Batteritiden vid 120 Hz är sämre än med Galaxy S20 FE
- Den är väldigt hal utan skal, om ni ofta lägger ifrån er telefonen på soffan är risken stor att den drar i backen med ens en liten lutning.
- Kameran har mycket svårare med att fokusera på objekt nära linsen jämfört med både Galaxy S20 FE och Oneplus 8T, man tvingas flytta bakåt en hel del för att kunna få bra fokus. När jag försöker ta produktbilder blir detta en klar nackdel, men om man inte tar bilder på nära avstånd är det så klart inte ett bekymmer.
- Jag har noterat att fingeravtrycksläsaren kan vara känslig för om man är fuktig om tummen, eller om någon form av avlagring eller smuts från tummen lagt sig över den. Det tog ungefär en veckas användning innan problemet uppstod, återstår att se hur vanligt förekommande det är.

Det var det hela just nu, ska leka vidare med den och "en annan" telefon jag fick in idag. Bryter ut det hela i en egen forumtråd snart så intrycken kan samlas där.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Tack för åsikter om mobilerna. Jag har kollat själv på just Oneplus/Sony.

Men förbeställde en Sony Xperia 5 ii på Elgigantens klubbrea i helgen. Det var 15% rabatt och man även fick ett par Sony WH-1000XM3 med på köpet var det lite för lockande för att hoppa över.

Mina tidigare telefoner är Samsung och Oneplus (nuvarande är en Oneplus). Hade även kollat lite på Nokia och Google Pixel. Men de modellerna har en sämre Qualcomm krets för inte alls mycket billigare pris än t.ex. Oneplus 8/8T.

Tycker fortfarande Samsung gör för mycket bloated mjukvara. En del ideer/appar är bra, men det dras ner av annan crapware. Jag vill inte behöva köra in en tredjeparts image bara för att få en ren mobil. Därför har jag också hållit mig långt borta från Huawei. Som jag förstått av recensioner på senare Sony mobiler är de på en liknande nivå som Oneplus där de har vissa tillägg men i princip en ren Android. Jag gillar det, då jag värderar OS/mjukvara högt - nu när många mobiler har en liknande nivå på hårdvaran.

Oneplus har/hade fortfarande en del egna appar som jag stängt av och ersatt med tiden. Har ersatt bildhanteringsappen, kalenderappen, sms/meddelandeappen m.m. Sist ut var telefonappen som jag kunde ersätta i år när Google släppte sin egna app för samtal. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1603881-google-telefon... Anledningen att jag ersatt dem är att Oneplus egna appar är sämre och aldrig fick uppdateringar/förbättringar, utom kanske vid nya Android releaser. Som jag förstått har Oneplus senaste modeller färre egna av dessa appar vilket är bra.

Men Oneplus är bra och jag är väldigt nöjd med min nuvarande mobil. Den känns fortfarande snabb efter flera år. Men är inte speciellt märkestrogen och kände att det var dags prova ett annat märke. När det gäller Sony Xperia 5 II har den en microSDXC plats som jag kommer utnyttja för att lägga mer musik på. Hade det på min tidigare Samsung mobil också. Även om minnesexpansion inte är nödvändigt är det en liten bonus för min del.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Fulci:

Tack för åsikter om mobilerna. Jag har kollat själv på just Oneplus/Sony.

Men förbeställde en Sony Xperia 5 ii på Elgigantens klubbrea i helgen. Det var 15% rabatt och man även fick ett par Sony WH-1000XM3 med på köpet var det lite för lockande för att hoppa över.

Mina tidigare telefoner är Samsung och Oneplus (nuvarande är en Oneplus). Hade även kollat lite på Nokia och Google Pixel. Men de modellerna har en sämre Qualcomm krets för inte alls mycket billigare pris än t.ex. Oneplus 8/8T.

Tycker fortfarande Samsung gör för mycket bloated mjukvara. En del ideer/appar är bra, men det dras ner av annan crapware. Jag vill inte behöva köra in en tredjeparts image bara för att få en ren mobil. Därför har jag också hållit mig långt borta från Huawei. Som jag förstått av recensioner på senare Sony mobiler är de på en liknande nivå som Oneplus där de har vissa tillägg men i princip en ren Android. Jag gillar det, då jag värderar OS/mjukvara högt - nu när många mobiler har en liknande nivå på hårdvaran.

Oneplus har/hade fortfarande en del egna appar som jag stängt av och ersatt med tiden. Har ersatt bildhanteringsappen, kalenderappen, sms/meddelandeappen m.m. Sist ut var telefonappen som jag kunde ersätta i år när Google släppte sin egna app för samtal. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1603881-google-telefon... Anledningen att jag ersatt dem är att Oneplus egna appar är sämre och aldrig fick uppdateringar/förbättringar, utom kanske vid nya Android releaser. Som jag förstått har Oneplus senaste modeller färre egna av dessa appar vilket är bra.

Men Oneplus är bra och jag är väldigt nöjd med min nuvarande mobil. Den känns fortfarande snabb efter flera år. Men är inte speciellt märkestrogen och kände att det var dags prova ett annat märke. När det gäller Sony Xperia 5 II har den en microSDXC plats som jag kommer utnyttja för att lägga mer musik på. Hade det på min tidigare Samsung mobil också. Även om minnesexpansion inte är nödvändigt är det en liten bonus för min del.

Ja det är helt klart så att Samsung lägger på en hel del i sitt eget UX medan Oneplus och Sony håller upplevelsen väldigt nära renodlad Android. Men gällande just bloatware blev jag förvånad över att se att Sony faktiskt förladdar telefonen med mer sådant än Samsung. Xperia 5 II hade appar för både Amazon Shopping och Booking.com förinstallerade, plus någon till. Samsung förinstallerar förvisso aktuella spel som jag är ointresserad av, men de stoppar åtminstone inte in kommersiella appar som är en del av ett avtal med andra bolag.

Samsung envisas dock fortfarande med att göra egna versioner av appar som ingår i Android, och i många fall tillför de inte särskilt mycket över grundmjukvaran. Det får de gärna lägga ned. Annars uppskattar jag många av de funktioner Samsung bygger in i One UI, den avskalade upplevelsen i Sony/Oneplus har sina fördelar men om man ser bortom den visuella designen med One UI finns där ett flertal genuint användbara funktioner.

Efter att ha testat Xperia 5 II och Galaxy S20 FE och "en tredje telefon" måste jag säga att jag är väldigt förtjust i båda telefonerna. Xperia 5 II är grymt smidig i handen och flytet i 120 Hz är bland det bästa jag upplevt, den är nog marginellt mer rapp än Samsung där. Men Galaxy S20 FE får bättre batteritid och med de vettiga mjukvarufunktionerna skulle nog mitt val falla på just den. Jag misstänker att Xperia 5 II inte får alls den uppmärksamhet eller försäljning den förtjänar, om konsumenter enbart gick på produkters kvalitet skulle den vara med i topp tre den här hösten (Iphone, Samsung, Sony).

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Ja det är helt klart så att Samsung lägger på en hel del i sitt eget UX medan Oneplus och Sony håller upplevelsen väldigt nära renodlad Android. Men gällande just bloatware blev jag förvånad över att se att Sony faktiskt förladdar telefonen med mer sådant än Samsung. Xperia 5 II hade appar för både Amazon Shopping och Booking.com förinstallerade, plus någon till. Samsung förinstallerar förvisso aktuella spel som jag är ointresserad av, men de stoppar åtminstone inte in kommersiella appar som är en del av ett avtal med andra bolag.

https://i.pinimg.com/564x/e5/65/94/e5659489f5cb83ed7b83e919c01dbec0.jpg

Hur är det, kan man avinstallera dem eller är de låsta så de inte går att avinstallera? Det är trist, tycker inte man ska behöva få bloatware på premium telefoner.

Oneplus har också varit bra på uppdateringar för telefonen, det är en sak som jag gissar blir snäppet sämre med Sony. Som jag förstått kommer Oneplus 8T redan med Android 11 installerat?

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Fulci:

Hur är det, kan man avinstallera dem eller är de låsta så de inte går att avinstallera? Det är trist, tycker inte man ska behöva få bloatware på premium telefoner.

Oneplus har också varit bra på uppdateringar för telefonen, det är en sak som jag gissar blir snäppet sämre med Sony. Som jag förstått kommer Oneplus 8T redan med Android 11 installerat?

Jag har för mig att alla utom en kunde avinstalleras, och den som inte gick att avinstallera fick "pausas" istället. Nej jag håller med om att det inte hör hemma på en telefon man betalar en ansenlig summa för, mer förståeligt att de kan sälja en tokbillig telefon med dåliga marginaler om de kan förladda den med appar som ger extra intäkter där.

Ja precis, Oneplus 8T blir först efter Google att leverera en telefon med Android 11, och eftersom Google alldeles uppenbarligen inte bryr sig mycket om svenska marknaden blir Oneplus faktiskt först med systemet här. Oneplus är riktigt bra med systemuppdateringar, men det har Sony också varit de senaste åren. Jag vet inte när deras Android 11-uppdatering är tänkt att släppas, men de är bra med att stödja telefoner över tid. Men även Samsung har blivit bättre där, deras track record var horribelt under flera år, men med One UI-generationen har de blivit bättre. De utökade ju också stödet för Android-uppdateringar från två till tre stora systemuppdateringar.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Men även Samsung har blivit bättre där, deras track record var horribelt under flera år, men med One UI-generationen har de blivit bättre. De utökade ju också stödet för Android-uppdateringar från två till tre stora systemuppdateringar.

Ja, de har blivit klart bättre. Jag har Samsung via jobbet också, och deras Enterprise modeller har garanterade säkerhetsuppdateringar i 4 år (OS är standard 2år min). https://www.samsung.com/se/business/mobile-solutions/enterpri...

Permalänk
Medlem

Nästan helt säker på att jag doppar tårna hos Sony igen (z3 compact sist). Auto focus verkar grym och telefon i övrigt imponerar. Har en 1+ 6t nu så tror inte jag blir missnöjd med bilderna i dåligt ljus.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av tJev:

Nästan helt säker på att jag doppar tårna hos Sony igen (z3 compact sist). Auto focus verkar grym och telefon i övrigt imponerar. Har en 1+ 6t nu så tror inte jag blir missnöjd med bilderna i dåligt ljus.

Ja det gör du rätt i skulle jag säga, de får nackdelarna Xperia 5 II har vägs upp av dess fördelar, och kameran kan leverera riktigt bra bilder om man bara anstränger sig lite. Samsung ger bättre "dra upp och bränn av"-bilder, och Oneplus har i regel svagare resultat än både Samsung och Sony, så jag tror du blir riktigt nöjd med denna.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Jag pratade nyss med Samsungs PR och de ska skicka oss ett testex av Galaxy Z Fold 2, jag har inte använt vikbara telefoner på annat än pressevent så det ska bli intressant att bruka en sådan. Delar med mig av lite intryck här när vi fått in den och testkört den några dagar.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Ja det gör du rätt i skulle jag säga, de får nackdelarna Xperia 5 II har vägs upp av dess fördelar, och kameran kan leverera riktigt bra bilder om man bara anstränger sig lite. Samsung ger bättre "dra upp och bränn av"-bilder, och Oneplus har i regel svagare resultat än både Samsung och Sony, så jag tror du blir riktigt nöjd med denna.

Vilken tror du är bäst för en småbarnsförälder? De små liven är ju allt annat än bra på att sitta still 😅

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av tJev:

Vilken tror du är bäst för en småbarnsförälder? De små liven är ju allt annat än bra på att sitta still 😅

Haha, jadu, vis från erfarenhet med syskonbarnen är nog ingen telefon helt säker för de små livens manövrar Xperia 5 II använder ju Gorilla Glass 6 på baksidan, medan Samsung använder en "glasstic"-kombination av glas och plast. Jag har inte sett några stresstester av hur den sistnämnda kombon står sig mot Gorilla Glass 6, så Sonyn kan eventuellt ha en fördel där. Men oavsett vilken man tittar på är det ett faktum att har man otur går telefonen sönder, oavsett vilket material de tillämpar.

Gorilla Glass 6 kommer med fördelar över sin föregångare, vilken hade fördelar över sin föregångare, men gemensamt för samtliga är att de går sönder om man tappar telefonen med fel vinkel på ett visst underlag eller liknande. Eftersom Sonyn är mindre och smalare är det kanske lättare för barnen att "klämma in den" på platser där den inte hör hemma

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Vilken tror du är bäst för en småbarnsförälder? De små liven är ju allt annat än bra på att sitta still 😅

Om det gäller foton, så har flera kameror seriebildfunktion där den tar ett antal bilder i sekvens så länge man håller nere. Sen får man flippa igenom och behålla de bästa korten. Jag vet att Sony Xperia 5 II har det för jag såg det i en recension. Men funktionen är väl rätt vanlig och finns på andra modeller också.

Permalänk
Medlem

Ursäkta otydligheten. Var såklart kameran jag var ute efter. Såg en review där man tog en bildserie på en kvinna med lång klänning som snurrade runt, riktigt bra fokus på alla bilder. Tänkte mest ifall det fanns någon erfarenhet av de andra lurarnas autofocus

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Hur är vibrationsmotorn i Xperian? På en skala oneplus - iPhone? Har en oneplus 6 nu och stör mig enormt på hur klen vibrationen är, missar ofta samtal om den är i fickan. Min iphone 11 som jag har via jobbet har dock en helt fantastisk vibrationsmotor.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

Tack! Denna tråd ska följas. Jag sitter just nu i en situation då jag erbjuds byta ut min mobil på jobbet(som jag även använder privat), men då vi endast har att välja på Tele2:s utbud så väntar jag till det finns någon ny spännande. Oneplus har tidigare varit min favorit då jag tycker det är en Android som Android är tänkt utan massa bloat. Tyvärr erbjuder inte tele2 mycket mer än Samsung och Sony. Ska bli kul att se vad du skriver om de som finns i mitt begränsade urval av mobiler... Lägg gärna lite fokus på vilken mobil som har minst bloat och om man kan avinstallera skräp. Min s9:a går mig verkligen på nerverna med den förbannade Bixby-knappen. Chrome har även blivit så full av lag att jag bytt till firefox.

Permalänk
Medlem

Dom flesta recensionerna kring Xperia 5 II verkar ju hylla batteritiden. Vore grymt om du kunde kötta igenom batteriet från 100% till 5-10% och visa/berätta hur mycket SoT du får ut och om det eventuellt ligger några appar/systemprocesser i bakgrunden och tuggar.

Kör en P20 Pro som jag är sugen på att byta ut och jag gillar verkligen Sonys designspråk, men vill inte direkt byta ner mig vad gäller batteritid

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

vill ha telefon under 5k med 90+ hz skärm, 3.5mm uttag, bra prestanda, fingeravtrycksläsare på baksidan, plast baksida eller aluminium, skärm runt 5 tum samt rent android, helst en pixel telefon, kanske pixel 5a uppfyller detta om den dyker upp i sverige.

Oneplus var mitt go to märke förr men allt de lanserat de senaste åren om man inte räknar med oneplus nord som jag faktiskt gillar men är sämre än min nuvarande tyvärr.

Sony har jag testat flertalet gånger och har bara haft problem med mina sony lurar som bara tyder på bristande kvalitet.

Samsung har jag aldrig riktigt gillat men just pga deras kladdiga bloatiga varianter av android samt prislapparna de fått de senare åren.

Har en Huawei P30 idag som fortfarande fungerar finfint även om den inte riktigt är en sådan typ av telefon jag egentligen vill ha men den var snorbillig hos min operatör när jag förlängde.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av JonteP0nte:

Hur är vibrationsmotorn i Xperian? På en skala oneplus - iPhone? Har en oneplus 6 nu och stör mig enormt på hur klen vibrationen är, missar ofta samtal om den är i fickan. Min iphone 11 som jag har via jobbet har dock en helt fantastisk vibrationsmotor.

Jag kan meddela att vibrationsmotorn är mycket imponerande! Den är väldigt distinkt utan att föra oväsen som vissa Oneplus-modeller gjort sig skyldiga till tidigare. Utan tvekan den bästa jag testat så långt, även om en "annan telefon" jag inte får berätta om än också sköter det bra.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av drwlz:

Dom flesta recensionerna kring Xperia 5 II verkar ju hylla batteritiden. Vore grymt om du kunde kötta igenom batteriet från 100% till 5-10% och visa/berätta hur mycket SoT du får ut och om det eventuellt ligger några appar/systemprocesser i bakgrunden och tuggar.

Kör en P20 Pro som jag är sugen på att byta ut och jag gillar verkligen Sonys designspråk, men vill inte direkt byta ner mig vad gäller batteritid

Will do! När jag körde Xperia 5 II i 60 Hz-läge det första dygnet kom jag upp i motsvarande batterinivå med Galaxy S20 FE, det var när jag bytte till 120 Hz som Samsung levererar bättre. Xperian levererar fortfarande bra batteritid i 120 Hz-läge, det är inte som att det är natt och dag det handlar om, mer att Samsung inte tappar så mycket i 120 Hz-läge som en kan vänta sig.

Men P20 Pro har också väldigt bra batteritid. Minns när jag testade den åt 99 back in the day, den klarade sig igenom en aktiv dag och väl in på nästan utan problem. Jag skulle säga att både S20 FE och Xperia 5 II imponerar sett till batteritid, men kanske inte riktigt lika mycket som P20 Pro gjorde när det begav sig. Något stort nedköp gör du dock inte! Ska göra ett lite mer detaljerat batteritest framöver och se vad det landar i.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Skrivet av loevet:

Samsung envisas dock fortfarande med att göra egna versioner av appar som ingår i Android, och i många fall tillför de inte särskilt mycket över grundmjukvaran. Det får de gärna lägga ned. Ann

Samsung Health och Galaxy Werable är dock 2st undantag. Det är konstigt att det inte finns någon motsvarande app som Samsung Health vad jag vet. Där man enkelt kan synka vikt från sin egen badrumsvåg och få all data från klockan per automatik.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Samsung Health och Galaxy Werable är dock 2st undantag. Det är konstigt att det inte finns någon motsvarande app som Samsung Health vad jag vet. Där man enkelt kan synka vikt från sin egen badrumsvåg och få all data från klockan per automatik.

Absolut, Wearable är förvisso en nödvändighet för deras wearables-produkter och inte så mycket ett argument för deras mjukvaruupplevelse, men jag håller med om att Samsung Health är i en klass för sig och utklassar även vad Apple erbjuder i IOS-lägret. Jag har en Galaxy Watch 3 privat, och att den leker så snällt med Samsung Health är definitivt ett argument för att jag ska välja Samsung-lur nästa gång.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Själv är jag och frugan intresserade av Galax A71 respektive A51. Mycket telefon för pengarna.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Gott med lite hands on tester. Får ni möjlighet att kolla på Oppo och Realme telefoner för 3 till 4k skulle jag vara glad att höra vad ni tycker.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Argammon:

Gott med lite hands on tester. Får ni möjlighet att kolla på Oppo och Realme telefoner för 3 till 4k skulle jag vara glad att höra vad ni tycker.

Vi har dessvärre inga aktiva presskontakter för Realme eller Oppo, och vid sidan av den ordinarie nyhetsbevakningen blir det tyvärr svårt att täcka fler än höstens flaggskeppstelefoner. Men en liknande titt på budget- till mellansegmentet skulle vara kul att göra för framtiden.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Riktigt nice om det kommer lite mer om mobiler här på swec

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

Jag är också intresserad av batteritester.

Samt mer kamera tester med S20 FE 5G. Kameran är väldigt viktig när den väl behövs. Jag brukar fota vilda djur på vägen till jobbet, och vissa tider på året kanske solen precis börjat gå upp när dessa är ute. Ja. Det är en hel del som fotas i halvmörker så det vore kul med lite indoor och outdoor tester i lowlight (utan fotolampa). Blir det relativt brusfritt? Blir det relativt motionblur fritt (djuren rör ju på sig)? Funkar stabiliseringen bra på motiv som är mer "stillastående"?

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Spännande tråd som absolut ska följas! Ska bli en ny lur när jag börjar på nytt jobb i november, så här finns det nog gott om matnyttig info tills dess!

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Haha, jadu, vis från erfarenhet med syskonbarnen är nog ingen telefon helt säker för de små livens manövrar Xperia 5 II använder ju Gorilla Glass 6 på baksidan, medan Samsung använder en "glasstic"-kombination av glas och plast. Jag har inte sett några stresstester av hur den sistnämnda kombon står sig mot Gorilla Glass 6, så Sonyn kan eventuellt ha en fördel där. Men oavsett vilken man tittar på är det ett faktum att har man otur går telefonen sönder, oavsett vilket material de tillämpar.

Gorilla Glass 6 kommer med fördelar över sin föregångare, vilken hade fördelar över sin föregångare, men gemensamt för samtliga är att de går sönder om man tappar telefonen med fel vinkel på ett visst underlag eller liknande. Eftersom Sonyn är mindre och smalare är det kanske lättare för barnen att "klämma in den" på platser där den inte hör hemma

Härligt att det blev en ordentlig tråd!

Att du tog upp glaset är bra för av någon anledning har ju Samsung petat på Gorilla Glass 3 på framsidan vilket enligt mig låter som flera steg bakåt i utvecklingen?
Jag brukar "peppar peppar" sällan tappa min telefon men har fått en repa på min nuvarande som är allmänt störande.

Några fler frågor:
Jag har ju själv testat Samsungen lite och hittade en trevlig funktion som heter typ säkert nätverk som stoppar mig från att stänga av gps/data om telefonen är låst, finns detta på Sonyn?

Hur står sig enhandsläget mellan Samsung och Sonyn? Jag tycker personligen det är väldigt bökigt att aktivera med svep nedåt på samsungen och brukar glömma av att det ens finns.

Det är ju lite viktskillnad också är det något som du märker av vid användning?

Har för mig att du sa att kameran var ungefär samma under dagtid men är det jättestor skillnad på nattetid? Jag är mest en shoot and forget person som inte pillar med massa inställningar.

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB