Intel: "Dedikerade grafikkortet DG1 hos tillverkare – spelkortet DG2 är i testfasen"

Permalänk
Melding Plague

Intel: "Dedikerade grafikkortet DG1 hos tillverkare – spelkortet DG2 är i testfasen"

Intels tredje kvartalsrapport strösslas med information om nulägesrapport på grafikfronten, där DG1 ligger nära i tiden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu vill jag inte vara sådan Intel, men det var ganska många år sedan 6gigbyte minne på ett grafikkort räknades till High Performance Gaming segmentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Nu vill jag inte vara sådan Intel, men det var ganska många år sedan 6gigbyte minne på ett grafikkort räknades till High Performance Gaming segmentet.

Nu är det Intel vi pratar om

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Nu är det Intel vi pratar om

++++++++++++++++++

Permalänk

inget direkt imponerande att hamna runt MX450...

dvs om man ska prata dedikerad gpu och inte laptop kretsar i runda slängar som ett gtx 680...

så ja verkligen high performance att lägga sig prestandamässigt runt 8 år gammal hårdvara.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

DOA!

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

inget direkt imponerande att hamna runt MX450...

dvs om man ska prata dedikerad gpu och inte laptop kretsar i runda slängar som ett gtx 680...

så ja verkligen high performance att lägga sig prestandamässigt runt 8 år gammal hårdvara.

Ja om den bara kräver kör PCI-E ström och är lika snabb som ett MX450 dvs ett 1050 Ti så är det helt okej tycker jag. Skulle den prismässigt ligga under tusingen så är det enligt mig hyffsat prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Nu är det Intel vi pratar om

You definitily deserves more than ZERO likes for that comment 😂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Är DG2 med raytracing i hårdvaran? eller är det senare kort

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Nu vill jag inte vara sådan Intel, men det var ganska många år sedan 6gigbyte minne på ett grafikkort räknades till High Performance Gaming segmentet.

Nu är det faktiskt hastighet i verkliga livet som är viktigt och då behövs inte mer!
Sluta fokusera på benchmarks!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Dt borde ligga i allas intresse att det här blir så bra att både Nvidia och AMD pressas väldigt hårt tycker jag. Jag hoppas de lyckas. Tänker inte sitta här och gnälla om att det är dåligt innan jag sett hur det presterar heller, utan man får ju tänka på vad det blir för prestanda givet PRISPUNKTEN så att säga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vore ju kul att bygga en dator med en AMD CPU och en Intel GPU.

Permalänk
Medlem

DG1 smeknamn = degen

Förstår inte poängen att komma med samma prestanda på ett dedikerat kort som mellanklasskorten hade för 10 år sen.

Tyvärr även om jag är lockad av OneAPI m.m. så: nä får inte ihop det. Tror vi är ytterst få som vill köra ett grafikkort för att det är billigt snarare än att det har spelbar prestanda.

Det vore ju coolt om det gick att köra nån slags magisk multiadapter lösning (syftar ej på DX12/Vulkan stöd) utan typ som CF/SLI mellan intern gpu på tigerlake och ett sånt här kort. Då kanske det vore något att hänga i julgranen.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

För en budget laptop GPU är väll DG1 OK. Speciellt jämfört med Intels IGP.

DG2 däremot, återstår att se vad den går för men spontant känns det mer midrange om ens det i kölvattnet av Ampere och RDNA2(om prestandaryktena visar sig stämma för AMD). Kan mycket väll vara instegskrets för gamingsegmentet.

Permalänk
Inaktiv

Aha, det är därför Nvidia ska öka minnesmängd och styr om i sitt segment

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

inget direkt imponerande att hamna runt MX450...

dvs om man ska prata dedikerad gpu och inte laptop kretsar i runda slängar som ett gtx 680...

så ja verkligen high performance att lägga sig prestandamässigt runt 8 år gammal hårdvara.

Det var väl den med 96 beräkningsenheter, som var som ett GTX 680? Den nya har ju fyra gånger fler! Inte för att det gör den till ett monster, men ändå

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Vore ju kul att bygga en dator med en AMD CPU och en Intel GPU.

Gör man det så smälter GPUn...

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant! fråga skulle inte deras grafikkort (dedikerade ) fungera med det inbyggda i cpu chipet också, där man kunde använda det för enstaka uppgifter & det dedikerade för grafisk prestanda ? Sen om deras grafikkort har någon form av sli … eller liknande med tanke på att de verkar bygga ihop flera kretsar i deras lösningar? Som sagt ska bli intressant & se

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Datavetare

Om jag förstår var Intel riktar DG1 är det just till samma marknad som Nvidia riktar MX350/MX450. D.v.s. vi lär inte får se dessa kretsar säljas i form av PCIe kort tänkta för stationära PC, första vändan för det verkar bli DG2.

Detta är vad Anandtech skriver om DG1

"Intel’s first discrete GPU in over two decades, the company has since the beginning of this year been touting it as a companion to their Tiger Lake CPUs, pitching it as an upgraded graphics option for thin & light notebooks, and a successor of sorts to Intel’s GT3e and GT4e iGPU configurations from past generations."

D.v.s. precis som MX350/MX450 är denna krets tänkt att installeras i ultratunna bärbara. Poängen där är att både grafikkretsarna från Intel och AMD är kraftigt begränsade av TDP, framförallt i fall där CPU och GPU jobbar samtidigt (vilket är fallet i t.ex. spel). Även om kapaciteten är samma som Tiger Lake U modeller med "G7" suffix lär DG1 prestera bättre i praktiken då den har eget RAM och separat TDP från CPU.

Om man med DG1 når i närheten av MX450 ska Intel vara riktigt nöjd med deras Xe. Teoretisk kapacitet i MX450 är ~2,6 TFLOPS medan den ligger någonstans mellan 2,0 till 2,3 TFLOPS (beror på vilken frekvens den hamnar på, finns rykten om en Intel 96 EU på 1,5 GHz vilket ger 2,3 TFLOPS medan Tiger Lake U kör GPU i 1,3 GHz vilket ger 2,0 TFLOPS).

Om detta är fallet har Intels Xe design bättre effektivitet sett till teoretisk kapacitet kontra faktiskt prestanda. Det betyder i så fall också att man slår RDNA1 (vi lär veta mer RDNA2 nästa vecka) då Turing har bättre effektivitet än RDNA1 (MX450 är baserad på Turing).

Vilket om Intel kan skala sina kretsar ungefär lika väl som Nvidia och AMD skalar sina betyder att toppvarianten av DG2, som ryktas ha 512 EU, borde prestera >= 2080Ti nivå. Inget som hotar 3080/3090, men nog ett bättre förstaförsök än man kunde gissa.

Är nog inga gigantiska marginaler på MX-kretsarna, men måste vara rätt rejäla volymer då det finns väldigt många modeller med MX-kretsar. Personligen ser jag ändå en poäng med DG1 som PCIe-kort: Intels drivare för Linux är de bästa open-source drivare som existerar just nu. Vore väldigt trevligt att kunna välja AMDs CPU med Intels GPU för stationära Linux-maskiner tänkt för arbete.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Dem har många år kvar av utveckling för att komma ikapp. både på GPU fronten och CPU fronten.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@Yoshman Jo fördelen med en dedikerad gpu i en ultrabook är att man kan flytta på värmen. Men vill man då inte ha något vassare?
Nu har jag ingen bra koll på effektnivåerna hos DG1.

Som man kan se av de tidiga tigerlake testerna så presterar Xe LP bra men genererar mycket värme, något som får oönskade konsekvenser t.ex. i denna Dell laptop:

Jag tror själv att AMD har hållit ner Vega medvetet på deras Renoir-serie, då den står för mycket av värmeutvecklingen.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Kul med en till aktör för grafikkort. Hoppas de åtminstone kan få till nån sorts prestanda till vettig peng, räcker att det är som dubbla 3090 och kostar under tusenlappen så är jag nöjd. 😉

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Herr Kantarell:

@Yoshman Jo fördelen med en dedikerad gpu i en ultrabook är att man kan flytta på värmen. Men vill man då inte ha något vassare?
Nu har jag ingen bra koll på effektnivåerna hos DG1.

Som man kan se av de tidiga tigerlake testerna så presterar Xe LP bra men genererar mycket värme, något som får oönskade konsekvenser t.ex. i denna Dell laptop:
https://www.youtube.com/watch?v=ZGE0AqibykA&t=3m18s

Jag tror själv att AMD har hållit ner Vega medvetet på deras Renoir-serie, då den står för mycket av värmeutvecklingen.

Vill man ha en ultratunn finns inget vassare idag än Nvidias MX350/450, så beror ju på vilken formfaktor man är ute efter. Gaming-laptops säljer ju rätt bra, så finns definitivt en marknad för bärbara med fetare GPUer. Jag skulle aldrig välja en gaming-laptop, framförallt inte som arbetsredskap då man sällan lagt krutet på saker som skärm, tangentbord och liknande (och väljer numera bara semi-passiva bärbara, startar fläkten för något annat än 100 % last är det fail).

Ser inte hur videon du länkar säger något om Xe, verkar ju vara CPU-delen som ställer till det. Givet hur låga värden han får känns det som det är något fel på den XPS 13 maskinen, men tyvärr verkar det inte vara helt ovanligt för just XPS 13 med 1165G7 sticker ut i GB5 databasen med att relativt ofta ha resultat som sticker ut nedåt! Resultatet i R20 borde ligga väsentligt högre med 1165G7 om man tittar på Notebookcheck, så även det pekar på att kylningen har problem i enheten som testas i videon.

Verkar dock inte gälla alla XPS13 med 1165G7, Phoronix har testat den maskinen och såg klart bättre prestanda hos 1165G7 över förra årets modell med 1065G7. GPU-mässigt ser det ut som även Linux-drivarna är i ett OK tillstånd

Klicka för mer information
Visa mer

Helt klart begränsar både AMD och Intel sina GPUer när de kör i 15 W TDP. Letar man upp tester där 15 W TDP modeller ställs mot 28/25 W TDP modeller har de senare klart bättre GPU-prestanda trots att det är samma krets.

Känner inget större sug efter en Tiger Lake U laptop, det kommer bli en Mac med "Apple silicon" härnäst. Däremot tror jag 1165G7 kan komma till sin fulla rätt i en NUC, där är det inga problem att köra med cTDP-UP på 28 W. Lutar åt att det blir en sådan i alla fall, är väldigt nöjd med nuvarande Bean Canyon med i7-8559U. Iris Graphics 655, har den bl.a. för att köra Intels OneAPI men en Xe krets är att föredra. Fungerar också riktigt bra för programuteckling tack vare maxboost på 4,5 GHz (9 fall av 10 bygger man inkrementellt, inkrementella byggen är i praktiken enkeltrådade -> maxboost).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

DG1
96 EU x8 = 768 cores @ 1,35GHz
3 GB VRAM 192 Bit

MX450
896 cores @ 1,4GHz
2GB VRAM 64 Bit
TDP 25W

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Rykte

DG2
384EU x8 = 3072 cores @ 2GHz
6GB VRAM 192-bit

DG2-HPG
512EU x8 = 4096 cores @ 1,9GHz
8GB VRAM 256-bit

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

@Yoshman Jo detta var för CPU men poängen var att det var temperaturen som ställde till det (och gör det oavsett om det är CPU, GPU eller bägge) Sedan finns det ju ofta en gemensam TDP för hela chippet.

Jag tror också tigerlakes GPUer gör sig utmärkt i en NUC eller Laptops med bättre kylning.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd

Detta är budgetmodeller vilket folk inte verkar fatta. 6-8GB vram känns för mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amazinghorse:

Detta är budgetmodeller vilket folk inte verkar fatta. 6-8GB vram känns för mycket

DG2 blir inte en regelrätt uppföljare på instegsmodellen DG1, som är ett kort under Xe-LP-flagg. Den framtida modellen tar istället plats i spelorienterade Xe-HPG-segmentet, vars HPG-ändelse betyder "High Performance Gaming". Intel snålar dock med mer konkret information om vad som kan förväntas av DG2, men läckta uppgifter talar för att 384 beräkningsenheter (EU) och 6- alternativt 8 GB GDDR6-grafikminne kan bli aktuellt.

Permalänk

Intel är stark inom det bärbara segmentet, rimligt att man satsar på ett grafikkort i mot den klassen, särskilt om den är liknande den kretsen som sitter som iGPU till deras CPUer. Ska bli spännande att se vad den landar på i energieffektivitet och pris.

Permalänk
Medlem

Hade inte någon en källa som visade att DG1 var som mx350/450, men drog 30 W mindre? För hela systemet.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3