Större curved skärm för programmering - Vad söker jag?

Permalänk
Medlem

Större curved skärm för programmering - Vad söker jag?

Hej alla! Sitter mycket med webdesign/programmering och känner att en stor skärm hade varit väldigt bra att ha, istället för som nu då jag har 2 x 27". Jag vill komma ifrån alla sladdar och försöka ha ett så cleant skrivbord som möjligt.

Jag har aldrig sett en curved iRL (så går de när man bor i en by), så jag vet inte riktigt vad en 27, 34" eller 49" kan göra/se ut. Men jag antar att jag behöver minst 34, kanske än hellre 49? Problemet som jag ser med 49 är att prislappen är ca 10k.

Jag använder datorn enbart för detta, kanske någon gång för att spela en eller två rundor CS eller LOL. Så att den är redo för spel gör mig varken till eller från.

Ni som kan / har en: Vad är det jag söker?

Romeo

Permalänk
Medlem

Xiaomi mi curved gaming monitor 34". Priset går inte att slå.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk

Jag skulle nog hellre ha 2 32" "vanliga" skärmar för jobb, om 2x27" är för små. Det har jag märkt nu när jag har jobbat hemma rätt mycket senaste tiden. På jobet har jag 2x27" och hemma, en 34" 21:9 skärm, och jag tycker det känns rörigare med alla fönster man har öppna på en skärm bara. Nu ska sägas att jag har Mac, och använder flera arbetsytor där jag "3-finger-swipar" mycket mellan dem och då har jag mycket större möjlighet att växla mellan olika vyer med 2 skärmar än en, då en vy kan ligga kvar på en skärm, och växla på en annan.

Edit: med Curved så antog jag att du menade en 21:9 skärm, men du kanske menade en vanlig 16:9 som är curved?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Skrivet av Romeon:

Hej alla! Sitter mycket med webdesign/programmering och känner att en stor skärm hade varit väldigt bra att ha, istället för som nu då jag har 2 x 27". Jag vill komma ifrån alla sladdar och försöka ha ett så cleant skrivbord som möjligt.

Jag har aldrig sett en curved iRL (så går de när man bor i en by), så jag vet inte riktigt vad en 27, 34" eller 49" kan göra/se ut. Men jag antar att jag behöver minst 34, kanske än hellre 49? Problemet som jag ser med 49 är att prislappen är ca 10k.

Jag använder datorn enbart för detta, kanske någon gång för att spela en eller två rundor CS eller LOL. Så att den är redo för spel gör mig varken till eller från.

Ni som kan / har en: Vad är det jag söker?

Romeo

Jag föredrar curved alla dagar i veckan, men tänk på att om du skall ha två skärmar så ser det inte lika bra ut med curvade skärmar i min mening då de inte hamnar kant i kant med varandra.
Men om målet nu är en stor skärm så är det ju inget problem

För dina syften skulle jag nog säga minst 34", som du själv påpekar. Jag har själv 27" vilket börjar kännas lite litet.

Permalänk

Jag kör med en Samsung curved 48" 4K tv, för både jobb och spel (inte competive då)
Grymt skönt att slippa ramar etc

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag är själv programmerare och skall försöka delge mina egna erfarenheter efter att ha arbetat med både flertalet skärmar, krökta osv.

En viktig del enligt mig med skärm för kodande är höjden. Bredd i all ära, men utan adekvat höjd så känner jag att jag blir begränsad. För detta så skulle jag säga att är det ultrabreda skärmar du kollar på så minst 34" och gärna större om du har råd och plats.

Jag skulle dock säga att personligen så tycker jag att flera skärmar är bättre för arbete och programmering då man får en naturlig avdelare av olika arbetsytor. Visst går det att dela flera fönster på en stor skärm, men det blir mer fipplande med storlekar och flyttande av fönster och inte en lika naturlig avdelare. Man får oftast mindre total area också med en stor skärm om man inte går på en väldigt stor och dessa kostar som du själv märkt av. Om jag får välja så skulle jag för 100% arbete ta en 30-32" 16:9/10 skärm i mitten och sedan 2st 24" 16:10 ställda på högkant på sidorna. Perfekt med IDE centrerat och sedan terminal och resultatvyer(GUI, program, webbsida) på sidorna. 3st skärmar är min fördel mycket för symmetrin, men redan 2st fungera bra som du säkerligen redan märkt av.

Jag har ett par kollegor som arbetar på 40" 16:9 platta skärmar, men jag tycker dessa är något för höga och blir oergonomiskt för nacken att ha som primär skärm och lite för breda iom att de inte krökta. Fördelen med flera skärmar är att man kan vinkla in de på sidorna så man får den vinkel man själv vill ha. En 32" 16:9 som jag själv använder är perfekt höjd enligt mig att ha centralt.

Mycket prat om flera skärmar, men ville bara få den synpunkter ut där också. Skall vi återgå till en enda skärm så är det svårt att få för mycket arbetsyta med bara en skärm så gärna riktigt stor, men blir den för stor så behöver den nog vara ultrabred så man inte förstör ergonomin med höjden och den bör vara ordentligt krökt så man faktiskt kan se sidorna bekvämt utan att behöva rulla stolen i sidled.

I slutändan så är det mycket personlig preferens och vana. Har du inte möjlighet att åka till någon butik och testa innan köp?

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv med en Samsung CRG9 49" 32:9 hemma och har 2 st 27" 16:9 på kontoret, med andra ord exakt samma yta fast uppdelat olika. Jag älskar att koda på min 49", den är helt underbar för det syftet, när jag sitter med Visual studio code så kan jag ha 3 eller 4 filer öppna samtidigt och enkelt hoppa mellan dem, eller ha en teknisk spec, manual, dokumentation eller liknande vid sidan av (25%) och vscode på resten av skärmen (75%). Har även några gånger kört spec (25%), vscode (50%) och terminal (25%). Funkar klockrent det också, allt beror lite på vad jag gör för stunden.

De gånger jag sitter på kontoret med 2 st 27" så känner jag mig instängd och begränsad av att inte ha allt på en och samma skärm även fast det är samma yta. Föredrar helt klart en större så kommer att byta ut mina 2 27" på jobbet mot en 34" 21:9 (kan tyvärr inte få en 49"). Kommer aldrig gå tillbaka till att arbeta på flera skärmar hemma, en stor fungerar mycket bättre för mig.

Angående priset på skärmen som är den stora nackdelen, du kan inte köpa den via jobbet?

Permalänk
Medlem

En del på jobbet med två skärmar kör den enda i lodrätt läge, pallar inte sån asymmetri själv men det ger onekligen en hög skärm för programmering.

Permalänk
Medlem

Jag är utvecklare och satt i våras med 2 st 24" 1080 hemma medans jag hade 2 st 27" 1440 på kontoret. Blev trött på mina skärmar hemma så jag köpte en 34" 1440 istället.

Jag tycker att 34 är för litet för mig, ångrar att jag inte tog 4k eller en 49 ultrabred. Skärmarna jag hade på jobbet gav betydligt fler pixlar även om jag tycker det är gött att slippa bezels. Går lite i tankarna att sälja min 34" och köpa en 49" istället.

Permalänk
Medlem

Har själv en 34" 21:9 skärm i 5k2k upplösning ,tycker mycket bättre om det än två separata skärmar. Kombinerat med en bra tiling window manager är det lätt att organisera fönster också

Permalänk
Skrivet av ajn:

Har själv en 34" 21:9 skärm i 5k2k upplösning ,tycker mycket bättre om det än två separata skärmar. Kombinerat med en bra tiling window manager är det lätt att organisera fönster också

Vill du länka skärmen?
Och vilken tiling window manager?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nigindraux:

Vill du länka skärmen?
Och vilken tiling window manager?

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4752761
Gnome put windows, tror kanske jag ska undersöka ännu mer avancerade alternativ, men de fördefinierade storlekar den stödjer räcker långt för mig hittills

Permalänk
Medlem

Någon som har en åsikt om hur det det funkar med att ha typ en central 25-27" yta på en 32-36" curved skärm? Tänker både för eventuell competive gaming där hela skärmen känns för stort och även för multitaskande. Eller ska man skippa curved helt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Någon som har en åsikt om hur det det funkar med att ha typ en central 25-27" yta på en 32-36" curved skärm? Tänker både för eventuell competive gaming där hela skärmen känns för stort och även för multitaskande. Eller ska man skippa curved helt då?

Funkar bra det. Jag använder Windows Fancy Zones för att enkelt hantera olika fönster på skärmen.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Skrivet av Murvar:

Funkar bra det. Jag använder Windows Fancy Zones för att enkelt hantera olika fönster på skärmen.

Och jag kör med DisplayFusion, kan man splita sin skärm + få extra taskbars!

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Skrivet av Romeon:

Hej alla! Sitter mycket med webdesign/programmering och känner att en stor skärm hade varit väldigt bra att ha, istället för som nu då jag har 2 x 27". Jag vill komma ifrån alla sladdar och försöka ha ett så cleant skrivbord som möjligt.

Jag har aldrig sett en curved iRL (så går de när man bor i en by), så jag vet inte riktigt vad en 27, 34" eller 49" kan göra/se ut. Men jag antar att jag behöver minst 34, kanske än hellre 49? Problemet som jag ser med 49 är att prislappen är ca 10k.

Jag använder datorn enbart för detta, kanske någon gång för att spela en eller två rundor CS eller LOL. Så att den är redo för spel gör mig varken till eller från.

Ni som kan / har en: Vad är det jag söker?

Romeo

Hur gick det för dig?
Jag är med programmerare och kör 2 st 24" på jobbet. Hemma däremot är planen att skaffa en skärm.. Söker man på 49" på prisjakt så finns det ju ett antal så vad ska man gå efter? Det skiljer ju en hel del i pris på dem, 4K kan ju vara att föredra när det blir så stor skärm antar jag iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av utvecklaren:

Hur gick det för dig?
Jag är med programmerare och kör 2 st 24" på jobbet. Hemma däremot är planen att skaffa en skärm.. Söker man på 49" på prisjakt så finns det ju ett antal så vad ska man gå efter? Det skiljer ju en hel del i pris på dem, 4K kan ju vara att föredra när det blir så stor skärm antar jag iaf.

Hej! Jag avvaktar till black friday, har inte bråttom med köpet så BF kommer bli en bra dag (förutsatt att de går ner i pris). Jag vet inte om 4k är nödvändigt. Är den det? Jag vet inte ens om min dator har 4k stöd om jag ska vara ärlig. Får byta upp datorn om det så krävs, men för mig handlar det mer om att få en enda yta att jobba med. Det är extremt jobbigt med alla skärmar och alla kablar. Vill bli så trådlös jag kan / få kablar som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av utvecklaren:

Hur gick det för dig?
Jag är med programmerare och kör 2 st 24" på jobbet. Hemma däremot är planen att skaffa en skärm.. Söker man på 49" på prisjakt så finns det ju ett antal så vad ska man gå efter? Det skiljer ju en hel del i pris på dem, 4K kan ju vara att föredra när det blir så stor skärm antar jag iaf.

Det blev en Samsung Odyssey 5K C49RG90S 49" för 7000!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romeon:

Det blev en Samsung Odyssey 5K C49RG90S 49" för 7000!

Var hittade du den till det priset?