AMD Ryzen 9 5950X och Ryzen 9 5900X "Vermeer"

Permalänk
Skrivet av Alling:

Haha, shit! Missade detta fullständigt då jag var helt upptagen med jobb och valvaka hela gårdagen.

vArFöR tEsTaR nI cPuEr I 720p???

Det beror på att alla som sa förra året att de skall ha sin 9900K i minst fem år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Finns ju alltid det som måste få sina fem minuters gnällande per dag för att må bra så AMD tröttnade väl på det och gjorde en ASEA.

Min morfar berättade detta för mig när jag var typ knappt född, och morfar jobbade på ASEA. På den tiden så var det jämt tävling mellan olika företag/länder om vilka som låg längst fram och japanerna hade tagit fram världens minsta borr (trodde de) och hade skickat denna borr till ASEA med förmodad stolthet som var högre än den då högsta skyskrapan i världen. ASEA svara med en axelryckning och borrade tre hål i borren och skickade tillbaka borren till Japan. Sen var det slutsnackat

Ja du förstår min poäng.

Haa vilket jävla skönt sätt att bara avsluta diskussionen på!

Ja men lite så är det väl nu med.

Fanns säkert någon kostymnisse på AMD som propsade på att "alltså hörrni, vi har 5Ghz... FEM GIGAHERTZ Fattar ni hur bra det kommer se ut i marknadsföringsmaterial??" Men som sedan fick ge sig då de istället valde att använda den extra prestanfan för att leverera över förväntan, och göra en så smidig lansering som möjligt. Inga asterisker eller Tony Irving som får sitta och säga men som saker och ting. Jag tycker det är snyggt. Det är klass. Nu i efterhand så hade det nog varit bättre att sänka "up to" löftet på 3000-serien med 100Mhz. Prestandan hade ju blivit samma, men man hade sluppit en hel del klagomål, så de verkar ha lärt sig något av förra release-cykeln.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Haa vilket jävla skönt sätt att bara avsluta diskussionen på!

Ja men lite så är det väl nu med.

Fanns säkert någon kostymnisse på AMD som propsade på att "alltså hörrni, vi har 5Ghz... FEM GIGAHERTZ Fattar ni hur bra det kommer se ut i marknadsföringsmaterial??" Men som sedan fick ge sig då de istället valde att använda den extra prestanfan för att leverera över förväntan, och göra en så smidig lansering som möjligt. Inga asterisker eller Tony Irving som får sitta och säga men som saker och ting. Jag tycker det är snyggt. Det är klass. Nu i efterhand så hade det nog varit bättre att sänka "up to" löftet på 3000-serien med 100Mhz. Prestandan hade ju blivit samma, men man hade sluppit en hel del klagomål, så de verkar ha lärt sig något av förra release-cykeln.

"Inga asterisker eller Tony Irving som får sitta och säga men" Ha Ha Ha -ser/hör det framför mig

Men ja, jag håller med i det du säger. Hade ju inte blivit sämre prestanda om det stått Upp till xxxx (-100 Mhz).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Ja, har man redan en 10900 är det lite onödigt att byta system, men att den skulle vara mer för pengarna tycker jag inte den är. 5900x är en bättre processor, inte tu tal om det och då sitter jag själv med en 9900K.

Ja, fast tror de flesta reagerade över att du sa "man får mer för pengarna med i9-an", vilket ju absolut inte stämmer.
Sen att det är helt korkat att uppgradera från en 10900k till 5900X är en helt annan femma

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Haha, shit! Missade detta fullständigt då jag var helt upptagen med jobb och valvaka hela gårdagen.

vArFöR tEsTaR nI cPuEr I 720p???

det testet visar ju på hur verkligheten faktiskt ser ut, åtminstone i det spelet. 720p är helt klart mest intressant från ett akademiskt perspektiv, men test i hög upplösning visar på vad man kan förvänta sig i praktiken, alltså ofta väldigt lite eller inget alls. sedan kan man väl argumentera för hur det blir med nästa grafikkort men att framtidssäkra datorer är något som generellt ratas i andra lägen där folk säger att man ska köpa det som passar bäst idag. slutligen visar de testerna ju på hur liten skillnad det kan vara i verkligheten mellan den processorn man redan har och den man funderar på att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av venomze:

Säkert gör bra i programmering eller annat jobbrelaterat, om man enbart spelar så ser jag absolut inte nytta till att gå från 10900k till 5900x eller 5950x 😃

Absolut. Sitter man på en 10900K så kommer man inte se någon skillnad om man går över till 5900X.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Har egentligen inte heller något behov, gör det mest för att det är kul, går från en 3600 till en 5900x.
Frågan är om jag skall ersätta min gamla 1700 med min 3600?
Får tänka på saken.

Om du använder ryzen 1700 datorn mycket så skulle jag bytt. 3600 är bättre i det mesta även i vissa mångtrådiga sysslor. Men använder du den väldigt lite så sälj din 3600 istället den lär ge lite mer pengar.

Jag bytte själv från 1700 till 2600 (detta steget gav typ inget men impulsköpte den) sedan till 3600x och har personligen inte saknat att ha 8 kärnor nu för tiden är det i stort sett bara spel som belastar processorn.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Ja, fast tror de flesta reagerade över att du sa "man får mer för pengarna med i9-an", vilket ju absolut inte stämmer.
Sen att det är helt korkat att uppgradera från en 10900k till 5900X är en helt annan femma

Det beror väl helt på om man gör mer än att gejma eftersom 5900X smiskar 10900k i allt annat än just spel där den "bara" är lika bra.

Men surfar man inte ens utan bara spelar så är det givetvis dumt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Ja, fast tror de flesta reagerade över att du sa "man får mer för pengarna med i9-an", vilket ju absolut inte stämmer.
Sen att det är helt korkat att uppgradera från en 10900k till 5900X är en helt annan femma

Det var inte jag som skrev det, utan jag påpekade precis som du att det inte stämmer

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Det var inte jag som skrev det, utan jag påpekade precis som du att det inte stämmer

Sorry, blandade ihop inläggen

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Enligt GN så ser 5600x ut att vara den nya "spel" cpu:n ...

Kan tills vidare vara det bästa valet för mycket bra prestanda till överkomligt pris, men...
1. Jag tror 5800X kommer bli ny kung på speltronen. (Väntar spänt på recensioner.)
2. Någon billigare SKU som släpps i början av nästa år blir ett ännu bättre val för mainstream.

Permalänk
Medlem

Hejsan SweC,

Hur ligger ni till med recensionerna av 5600X och 5800X?
Förstår att ni har har mycket att göra, det finns en Preussisk general som lär ha sagt:
"The day has 24 hours and if these are not enough, then the Herr should take the night as well"
- Alfred von Schlieffen, Chief of the General Staff

Ett av mina favoritcitat
Det höjer kanske inte motivationen men ändå...

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan SweC,

Hur ligger ni till med recensionerna av 5600X och 5800X?
Förstår att ni har har mycket att göra, det finns en Preussisk general som lär ha sagt:
"The day has 24 hours and if these are not enough, then the Herr should take the night as well"
- Alfred von Schlieffen, Chief of the General Staff

Ett av mina favoritcitat
Det höjer kanske inte motivationen men ändå...

Har precis börjat testa 5800X nu. Tänkte vara ledig den här helgen för en gångs skull så skulle kanske gissa på recension mot slutet av nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Har precis börjat testa 5800X nu. Tänkte vara ledig den här helgen för en gångs skull så skulle kanske gissa på recension mot slutet av nästa vecka.

det förtjänar du!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Har precis börjat testa 5800X nu. Tänkte vara ledig den här helgen för en gångs skull så skulle kanske gissa på recension mot slutet av nästa vecka.

Gött att slippa NDA:n nu!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonasT:

Nu har jag kompletterat diagrammen på OC-sidan med 10900K. Behövs troligtvis en forcerad refresh (på grund av webbläsarcache) för att se de nya resultaten, så dra en CTRL+F5.

Fantastiskt, tack! Det var väldigt intressant, Ryzen är verkligen ikapp nu och ser man till strömförbrukning och produktivitet är de ju steget före sedan länge. Blir intressant att se vad Intel lyckas klämma ur nästa generation även om det knappast blir någon nämnvärd förbättring över min 9900k. Bra med konkurrens nonetheless

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om du använder ryzen 1700 datorn mycket så skulle jag bytt. 3600 är bättre i det mesta även i vissa mångtrådiga sysslor. Men använder du den väldigt lite så sälj din 3600 istället den lär ge lite mer pengar.

Jag bytte själv från 1700 till 2600 (detta steget gav typ inget men impulsköpte den) sedan till 3600x och har personligen inte saknat att ha 8 kärnor nu för tiden är det i stort sett bara spel som belastar processorn.


Blir nog att byta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Är det någon som sett när det kommer moderkort som stödjer Zen 3 direkt ur kartongen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

"Inga asterisker eller Tony Irving som får sitta och säga men" Ha Ha Ha -ser/hör det framför mig

Men ja, jag håller med i det du säger. Hade ju inte blivit sämre prestanda om det stått Upp till xxxx (-100 Mhz).

Tänkte mig typ när ett par dansat sig till en 4:a från honom, fast det handlar om Ryzen, och för Zen2 så börjar han med beröm för produktivitetslaster, och sedan ett men följt av kritik gällande spellaster. Men för Zen3 så skulle det sista utebli

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FUMB:

Är det någon som sett när det kommer moderkort som stödjer Zen 3 direkt ur kartongen?

5xx-series?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FUMB:

Är det någon som sett när det kommer moderkort som stödjer Zen 3 direkt ur kartongen?

Vet inte om det finns några som alltid funkar ur kartongen (någon påstod att X570 gör det, vet inte om det stämmer), men det spelar ingen större roll så länge som moderkortet har nån "BIOS Flashback"-liknande funktion, dvs att du kan uppdatera från USB-minne utan CPU. Bara att tanka hem BIOS från annan dator/i förväg, bygga datorn, flasha BIOS och köra.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddeY2K:

5xx-series?

Nej, inte alla 500 serie moderkort stödjer det direkt ur kartong, de behöver alla en uppdaterad bios med rätt agesa, finns väl något bord som släppts till denna lansering med rätt bios direkt men enklast är att köpa ett moderkort där man kan uppgradera bios utan att boota systemet. (bios flashback)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddeY2K:

5xx-series?

Beror på om du har en färsk BIOS från fabrik eller inte. En del moderkort har dock funktionen att flasha BIOS utan installerad CPU, så det kan vara värt att ta med i beräkningen.

Edit: slagen på minuten av @Thomas och @tellus82.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Kan tills vidare vara det bästa valet för mycket bra prestanda till överkomligt pris, men...
1. Jag tror 5800X kommer bli ny kung på speltronen. (Väntar spänt på recensioner.)
2. Någon billigare SKU som släpps i början av nästa år blir ett ännu bättre val för mainstream.

Jo, så kan det nog vara. Men att just nu få 10900k @5.2Ghz prestanda för ca 3000 svenska riksdaler är ju mumma. Känns väl lite tungt att man just köpt 3600 men vafan 5600x går ju snart att pressa ner i b450. 👍

Edit: så surt är det ju inte eftersom jag fått njuta av den i någon månad innan 5000 serien kom, nu kanske jag får bygga ett uppgraderings paket av den till pojken som sitter på en 4690k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vet inte om det finns några som alltid funkar ur kartongen (någon påstod att X570 gör det, vet inte om det stämmer), men det spelar ingen större roll så länge som moderkortet har nån "BIOS Flashback"-liknande funktion, dvs att du kan uppdatera från USB-minne utan CPU. Bara att tanka hem BIOS från annan dator/i förväg, bygga datorn, flasha BIOS och köra.

Hmm, tänkte försöka komma undan att flasha BIOS hur smidigt det än är. Skulle vara skönt att bara montera ihop datorn utan några extra steg! Är inne på ett B550 moderkort och väntar fortfarande på mitt TUF 3080 så tänkte väl mer om man ska sitta lugnt i båten tills det kommer komma nya modeller/bli uppdaterade vid fabrik redan eller om man ska ge upp på den tanken och knipa en moderkort om man hittar något för ett bra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FUMB:

Hmm, tänkte försöka komma undan att flasha BIOS hur smidigt det än är. Skulle vara skönt att bara montera ihop datorn utan några extra steg! Är inne på ett B550 moderkort och väntar fortfarande på mitt TUF 3080 så tänkte väl mer om man ska sitta lugnt i båten tills det kommer komma nya modeller/bli uppdaterade vid fabrik redan eller om man ska ge upp på den tanken och knipa en moderkort om man hittar något för ett bra pris.

Ett annat alternativ är väl att få butiken du handlar av & uppdatera bios åt dig eller se till att du får ett med rätt bios.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FUMB:

Hmm, tänkte försöka komma undan att flasha BIOS hur smidigt det än är. Skulle vara skönt att bara montera ihop datorn utan några extra steg! Är inne på ett B550 moderkort och väntar fortfarande på mitt TUF 3080 så tänkte väl mer om man ska sitta lugnt i båten tills det kommer komma nya modeller/bli uppdaterade vid fabrik redan eller om man ska ge upp på den tanken och knipa en moderkort om man hittar något för ett bra pris.

Det kan iofs vara en vettig idé att uppdatera BIOS oavsett, utifall det fixats några barnsjukdomar första veckorna efter release.
Det är ju inte direkt svårt att flasha; bör inte ta mer än 10-15 minuter inkl att läsa på och förbereda.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av FUMB:

Är det någon som sett när det kommer moderkort som stödjer Zen 3 direkt ur kartongen?

De här MSI B550 moderkorten verkar ha stöd "out of the box":

https://wccftech.com/msi-teases-amd-ryzen-5000-zen-3-cpu-read...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FUMB:

Hmm, tänkte försöka komma undan att flasha BIOS hur smidigt det än är. Skulle vara skönt att bara montera ihop datorn utan några extra steg! Är inne på ett B550 moderkort och väntar fortfarande på mitt TUF 3080 så tänkte väl mer om man ska sitta lugnt i båten tills det kommer komma nya modeller/bli uppdaterade vid fabrik redan eller om man ska ge upp på den tanken och knipa en moderkort om man hittar något för ett bra pris.

Skrivet av Thomas:

Det kan iofs vara en vettig idé att uppdatera BIOS oavsett, utifall det fixats några barnsjukdomar första veckorna efter release.
Det är ju inte direkt svårt att flasha; bör inte ta mer än 10-15 minuter inkl att läsa på och förbereda.

Moderna moderkort är dessutom tämligen idiotsäkra vad gäller BIOS-flashning, och det är inte så mycket att vara orolig för längre.
(Om du inte kör något superbilligt som inte har dubbel BIOS och/eller möjlighet att flasha om den brickas.)

Precis som nämnt är det dock verkligen en bra idé att kika på BIOS-uppdateringar med jämna mellanrum, inte minst när man har en förhållandevis ny plattform.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det värt och byta från en 9900k till 5950x?