Frågor om Apples bärbara M1-datorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Nei.

Inget officiellt uttalat "det kommer senare". Ännu.

Visst sade väl dom redan på WWDC att det inte kommer? Ganska säker på det...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cenorida:

Den egentligen enda nackdelen med ARM är att de flesta program, inklusive i princip alla PC-spel inte är kompatibla med ARM. Det faktum att ARM inte används i alla datorer idag, kan närmast likna situationen med IPv4 och IPv6.

Fast de har ju emulering (Rosetta 2) som gör att de kör Intel-kod snabbare än sina föregångare, ibland långt snabbare.
https://www.anandtech.com/show/16252/mac-mini-apple-m1-tested...

Om jag inte minns fel så är det nån slags JIT-översättning av maskinkoden? Det funkar ju hur som helst otroligt mycket bättre än original-Rosetta (PPC till Intel)! Minns hur gaalet långsamt det var att köra gamla PPC-program på min Core 2 Duo-Mac 2006.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Det känns som hela "Unified Memory Architecture" biten är oklar, Apple har i vanlig ordning lyft fram fördelarna såsom att CPUn å GPUn inte behöver dela upp minnet mellan sig, men varit helt tyst kring dess prestanda. Som jag förstår det så förlorar man prestanda då dedikerad VRAM är snabbare än RAM minnet som sitter i macarna med M1. Påverkar ju inte vardagsanvändade men för grafiskt intensiva applikationer så kan det vara en klar nackdel.

Kanske ni kan luska fram mer i det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast de har ju emulering (Rosetta 2) som gör att de kör Intel-kod snabbare än sina föregångare, ibland långt snabbare.
https://www.anandtech.com/show/16252/mac-mini-apple-m1-tested...

Om jag inte minns fel så är det nån slags JIT-översättning av maskinkoden? Det funkar ju hur som helst otroligt mycket bättre än original-Rosetta (PPC till Intel)! Minns hur gaalet långsamt det var att köra gamla PPC-program på min Core 2 Duo-Mac 2006.

Givetvis är det så, nu hoppas vi bara att Microsoft lyckas med något liknande på Windows så är vi hemma

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Går det att installera Windows 10 ARM på den?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Går det att installera Windows 10 ARM på den?

Windows 10 ARM är endast för OEMS. Går inte att köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Windows 10 ARM är endast för OEMS. Går inte att köpa

Då får det vara!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

World of Warcraft fick en native version uppdatering här nyligen. Hur bra rullar den?

Jag fann detta via reddit, där någon spelar WoW på en ultrawide skärm på sin MB:Air (M1) och får runt 45-50 fps i Org med 5 på inställningsslidern. https://imgur.com/a/F48C4Xs

i 1080p fick han 65-70 fps i Org.

Oerhört imponerande för en fläktlös ultrabook må jag säga.

Permalänk

Det jag saknar map tester är något som "7-zip combined" dvs komprimering & dekomprimering. Där finns det gott om tester på X86 att jämföra med.

Permalänk
Medlem

Är intresserad av upplevelsen av Xcode(för iOS-utveckling) körandes på M1:

* Code completion, får man upp förslag snabbare?
* Error warnings, får man upp varningar snabbare?
* Build times, bygger man(väsentligt) snabbare?
* Emulator, startar den snabbare, installerar den snabbare?

Helt enkelt, känns Xcode snabbare och/eller mer responsivt än på en Intel-Macbook Pro?

Visa signatur

xlycpq

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyclaw:

Jag fann detta via reddit, där någon spelar WoW på en ultrawide skärm på sin MB:Air (M1) och får runt 45-50 fps i Org med 5 på inställningsslidern. https://imgur.com/a/F48C4Xs
https://i.imgur.com/0ccYNuf.jpg

https://i.imgur.com/rrj2SAG.png

https://i.imgur.com/M4wtnxb.png

i 1080p fick han 65-70 fps i Org.

Oerhört imponerande för en fläktlös ultrabook må jag säga.

Ja det är inte alls illa, speciellt när det är fläktlöst precis som du säger. Kan tänka mig att MBPn med sin fläkt kanske fungerar bättre längre sessioner.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wittwang:

Ställ frågor!
Nu vill jag och @loevet gärna veta vad du är intresserad av hos de nya produkterna.

Jag vill veta om BankID fungerar. Om det inte gör det redan så lär det säkert göra det senare, eller går det att använda Rosetta för det så länge?

Permalänk
Medlem

@loevet :
Då du har en Dell XPS 13 som jobbdator, så ser jag gärna en jämförelse mellan dessa.

Är även mycket intresserad av hur långt 8GB RAM verkar räcka på M1:an jfm äldre MacOS på x86/x64-arktitekturen. Speciellt med tanke på Unified Memory.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av walkir:

@loevet :
Då du har en Dell XPS 13 som jobbdator, så ser jag gärna en jämförelse mellan dessa.

Är även mycket intresserad av hur långt 8GB RAM verkar räcka på M1:an jfm äldre MacOS på x86/x64-arktitekturen. Speciellt med tanke på Unified Memory.

Absolut, jag ska in till kontoret på fredag, kan släpa med mig XPS 13 hem som testjämförelse (använder min Macbook Pro 13" från 2014 här hemma, med tvåkärnig Haswell-propp) 😬 Talar dock gott om Apples kvalitetssäkring att en 6,5 år gammal bärbar fortfarande fungerar alldeles ypperligt som jobbdator.

Jag tror däremot inte vi har någon Intel-Macbook med 8 GB primärminne inne, kan kolla om det finns något sådant på kontoret men de Macar vi har skulle jag tro har minst 16 GB faktiskt.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Det är trist att de bärbara åtminstone officiellt endast klarar en extern skärm. Vad händer om man kopplar in två externa skärmar och väcker datorn från externt tangentbord med locket stängt? Gissar att fortfarande endast en av skärmarna kommer få bild, tyvärr.

Största anledningen till att en Mac mini nog ligger närmast i inköp för mig. Och att den är billigare, så man inte behöver skämmas lika mycket vid uppdatering efter endast något år eller två. Gissar att dessa första generationens produkter antagligen kommer bli utdaterade snabbt och riskerar dras med åtminstone någon barnsjukdom…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av aprox:

Är intresserad av upplevelsen av Xcode(för iOS-utveckling) körandes på M1:

* Code completion, får man upp förslag snabbare?
* Error warnings, får man upp varningar snabbare?
* Build times, bygger man(väsentligt) snabbare?
* Emulator, startar den snabbare, installerar den snabbare?

Helt enkelt, känns Xcode snabbare och/eller mer responsivt än på en Intel-Macbook Pro?

https://www.youtube.com/watch?v=XQ6vX6nmboU
Tror det togs upp lite här runt 2:20.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Det är trist att de bärbara åtminstone officiellt endast klarar en extern skärm. Vad händer om man kopplar in två externa skärmar och väcker datorn från externt tangentbord med locket stängt? Gissar att fortfarande endast en av skärmarna kommer få bild, tyvärr.

Största anledningen till att en Mac mini nog ligger närmast i inköp för mig. Och att den är billigare, så man inte behöver skämmas lika mycket vid uppdatering efter endast något år eller två. Gissar att dessa första generationens produkter antagligen kommer bli utdaterade snabbt och riskerar dras med åtminstone någon barnsjukdom…

Lite 3:e partshårdvara så..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Kanske en fråga för @Yoshman men vet någon om det krävs något speciellt av kompilatorn för att få ut prestandan på M1 eller är det vilken ARM64-kompilator som helst som duger? Kan man koda i Visual Studio/Code och deploya på en Mac med M1 med native kod? Finns det något speciellt ramverk för specialfunktioner i M1 eller fungerar de helt automagiskt?

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan 8GB och 16GB minne

Undrar lite om prestandan mellan 8GB och 16GB minne skiljer sig åt i och med att de bara verkar leverera 8GB modellen först och till alla som gör tester på Youtube.
Är det en hund begraven?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lurwas:

Undrar lite om prestandan mellan 8GB och 16GB minne skiljer sig åt i och med att de bara verkar leverera 8GB modellen först och till alla som gör tester på Youtube.
Är det en hund begraven?

Antagligen ingen hund 8GB är bas-modellen och basmodellerna har alltid haft kortare leveranstid än BTO (Built-To-Order), därav att det är vad som anlände först hos alla som beställde dag1.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Ni får jättegärna testa kylning och temperaturer under hög belastning. Testa också prestandan i diverse program, typ Final Cut Pro för båda enheterna jämfört med en Mac med Intel-processor.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mordekai:

Kanske en fråga för @Yoshman men vet någon om det krävs något speciellt av kompilatorn för att få ut prestandan på M1 eller är det vilken ARM64-kompilator som helst som duger? Kan man koda i Visual Studio/Code och deploya på en Mac med M1 med native kod? Finns det något speciellt ramverk för specialfunktioner i M1 eller fungerar de helt automagiskt?

Enklast är väl att använda den som Apple tillhandahåller, den är baserad på LLVM/Clang, en mycket populär och kompetent kompilator (vi använder den för våra produkter på jobbet också, så har rätt bra koll på den).

Arm själv har primärt fokuserat på GCC, mycket p.g.a. att de nog känt att deras resurser gjorde bättre nytta där då flera andra stora spelar, förutom Apple även Google och Facebook, har jobbat en hel del med Clang/LLVM.

Vidare har GCC och Clang/LLVM en annan trevlig egenskap: oavsett vilket CPU-arkitektur man i slutändan kommer köra byggs allt först till en virtuell CPU-arkitektur (för LLVM heter det LLVM-IR). Det betyder att även det arbete som t.ex. Intel lägger ned i LLVM kommer andra arkitekturer än x86 till gagn.

Både Intel och AMD använder LLVM som grund till deras GPU-kompilatorer.

Så LLVM är verkligen ett projekt som är "on-fire". Det till trots så är fortfarande GCC ofta något bättre på "vanlig" heltalskod, medan LLVM brukar kunna vara ett hyfsat lyft i lite mer udda saker som flyttal, saker som kan vektorieseras med SIMD (heter NEON för Arm) etc.

Har inte fått min Mac (vare sig MacMini eller de två MBA för frugan och dottern, ska komma nästa vecka) än, men VSCode finns till OSX och givet att det i grunden är baserat på Electron förväntar jag mig att det kommer fungera lysande. Är det något Apple visa att deras CPU-design är brutal på är det JavaScript!

Finns massor med specialfunktioner och ramverk, de är ju del av MacOS systembibliotek så inga konstigheter att använda antar jag. Skriver "antar" då jag varit ifrån MacOS några år, var inte helt nöjd med "butterfly keyboard" och såg ingen poäng med MacMini innan M1 (det över att köra Ubuntu på en NUC).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det har inte varit något om att de skulle släppa en version med 4/5G eller? Jag tänker om M1 är en utveckling på deras iPhone linje så hade det kanske inte varit så svårt att ha ett modem i SOCen? Apple ska ju gärna vara smidigt och "it just works", vilket är just den känslan man får från laptopar med inbyggt modem, även om det var länge sedan jag hade en sån.

Jag tror en macbook med 5G hade sålt någorlunda bra, speciellt till företagsanvändare. Det känns så skönt att bara fälla upp datorn på till exempel ett tåg eller vid ett kundbesök när det bara fungerar utan att man behöver trassla med mobilen eller lokalt nätverk.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Jag vill veta om BankID fungerar. Om det inte gör det redan så lär det säkert göra det senare, eller går det att använda Rosetta för det så länge?

Man kan ju installera ios appar på M1, och på de flesta står det "Öppna Mac App Store för att köpa och hämta appar" men när jag letar upp mobilt BankID på min Macbook Air M1 får jag "Den här appen finns endast tillgänglig i App Store för iPhone och iPad"

Permalänk
Medlem

Det är upp till apputvecklarna om appen ska finnas tillgänglig även på macos om jag förstått det rätt. T ex så tillåter inte Google eller Facebook det.
Don't expect to see every iOS app in the Mac App store, though. Developers can choose to keep their apps out of macOS entirely, something both Google and Facebook have already done.
Källa:Engadgets Macbook Air-recension.

Källhänvisning tillagd
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pulver:

Man kan ju installera ios appar på M1, och på de flesta står det "Öppna Mac App Store för att köpa och hämta appar" men när jag letar upp mobilt BankID på min Macbook Air M1 får jag "Den här appen finns endast tillgänglig i App Store för iPhone och iPad"

Tack för info. Undrar hur BankID på fil funkar?

Permalänk
Medlem

Blir ju väldigt subjektivt men... hur känns OSet och har det samma "flow" som tidigare macar? Hur känns tangentbordet?

Såg att någon nämnt det redan men hur är batteritiden med Chrome och t.ex. youtube körandes?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Gällande 8GB ram

För de som undrar om 8GB ram räcker, kika på detta:
https://youtu.be/VVtQfsXLnSA?t=726

Det verkar ändå inte vara så illa även om den swappar..

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Ni får jättegärna testa kylning och temperaturer under hög belastning. Testa också prestandan i diverse program, typ Final Cut Pro för båda enheterna jämfört med en Mac med Intel-processor.

Kikade nyss på den här videon https://www.youtube.com/watch?v=vmQOxs17Fn4

Verkar som att fläkten knappt hörs alls under belastning och datorn känns sval, vilket man inte kan säga om den med Intel processor.

Permalänk

Inga.
Skämt åsido, men det jag vill se är svårtestat och mer känslosaker. Det är en dator som folk bär med sig ofta och den kommer då utsättas för en hel del. Hur bra datorn tål fysisk skador, ja det kostar en slant att utsätta datorn för detta. Och det är bättre att vänta in att JerryRigEverything gör dessa tester.

Annars det stora dilemmat många tänkbara köpare står inför är att det är deras första version av Macbook med Arm. Den är säkert superbra, men om man bara väntar ett år på generation 2. Så hur mycket bättre dator får man ej då?
Så här kan man tänka i all evighet, men från generation 1 till 2 skulle det kunna hända saker. Och frågan jag ställer mig är vad? Kanske bättre GPU del?