Anmäl dig till Roborock Challenge!

Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av EstoTalangen:

Tja!

Jag har en fråga som jag hoppas ni kan hjälpa med. Jag får mitt PS5 nu i December och undrar ifall man ska köpa med en 4K@60Hz skärm eller om man borde köra på 1440p@144Hz för att kunna välja ifall man vill köra på nedskalat 4K eller 1080p@120fps. Jag tror att de flesta av er kör på TV men jag har inte möjlighet att införskaffa en sådan i dagsläget, därför kör jag på skärm som även kommer fungera som sekundär skärm till min dator och för filmtittande. Har ni några tips?

Om du väljer 1440p så kom ihåg att köpa en som kan ta emot 4K eftersom vi inte vet om Sony kommer orka lägga till stöd för 1440p.

Vilket du ska välja av 1440p 144hz eller 4K 60hz beror ju på ganska många grejer så svårt att bara säga ett svar som gäller för alla.

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Om du väljer 1440p så kom ihåg att köpa en som kan ta emot 4K eftersom vi inte vet om Sony kommer orka lägga till stöd för 1440p.

Vilket du ska välja av 1440p 144hz eller 4K 60hz beror ju på ganska många grejer så svårt att bara säga ett svar som gäller för alla.

Ja, precis. Det är ju lite det som är mitt dilemma. I dagsläget kör jag på dubbla 1080p skärmar och tänkte alltså uppgradera en av dem. 1440p finns det gott om alternativ för en bra peng på nu under rean. Har du några tips på 4K skärmar som passar bra för konsolgaming?

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI RTX 3060TI 8GB | 16GB 3200MHz

Permalänk
Medlem

Jag har testat nu med skiva. Visserligen bara med NHL 21. Och fläkten gick igång lite mer under installation, men inte högt alls. Inget annat konstigt ljud som vissa verkar ha. Sen när installation var klar blev den knäpptyst igen. Och drog inte igång något under själva spelandet den timmen jag spelade. När jag spelar måste jag gå fram och sätta örat nära för att ens höra den. Så verkar ha fått ett bra exemplar då.

Sen kanske hörseln blivit skadad efter jetmotorn på ps4 pro, who knows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wescan:

Jag har testat nu med skiva. Visserligen bara med NHL 21. Och fläkten gick igång lite mer under installation, men inte högt alls. Inget annat konstigt ljud som vissa verkar ha. Sen när installation var klar blev den knäpptyst igen. Och drog inte igång något under själva spelandet den timmen jag spelade. När jag spelar måste jag gå fram och sätta örat nära för att ens höra den. Så verkar ha fått ett bra exemplar då.

Sen kanske hörseln blivit skadad efter jetmotorn på ps4 pro, who knows

Jag skapade en tråd där jag hoppas att fler kan tänkas rapportera, så vi får lite mätvärden att förhålla oss till för en mer godtycklig approach att bedöma våra konsollers ljudnivå med varandra.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1615624-playstation-5-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EstoTalangen:

Ja, precis. Det är ju lite det som är mitt dilemma. I dagsläget kör jag på dubbla 1080p skärmar och tänkte alltså uppgradera en av dem. 1440p finns det gott om alternativ för en bra peng på nu under rean. Har du några tips på 4K skärmar som passar bra för konsolgaming?

Nej har ingen koll på 4K skärmar. Personligen skulle jag aldrig köpa 60hz på en skärm jag använder till datorn, men det är ju jag det. Om jag bara skulle ha den till ps5 skulle jag överväga 4k 60hz också för jag tror inte så många av spelen jag själv är intresserad av på konsol kommer rulla i 120fps ändå, är glad om dom ens kör i 60.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EstoTalangen:

Det där med 4K skärmar är jag osäker på om det finns några som är bra för just gaming. 4K TV's däremot har vi ju främst LG's C9 och CX som har låg fördröjning, stöd för 120Hz, VRR, HDR osv.

I din sits skulle jag nog köra på en bra 1440p IPS skärm med 120Hz eller mer och VRR/freesync stöd. Även bra HDR vore najs. Och sen även se till att den kan ta emot 4K som upplösning även om den endast visar 1440p. Annars blir det ingen vidare bild då PS5:an kommer skicka ut 1080p som upplösning. Sen är jag jäkligt osäker på om det finns någon skärm alls som stödjer HDMI 2.1.

Permalänk
Medlem

Installerade Crash Bandicoot 4 med skiva och det lät som skivan snurrade i 1 miljard varv i sekunden och riktigt högt också! Aldrig hört något liknande från en cd-läsare förut, trodde nästan den skulle ha sönder skivan. Men efter att allt var installerat så blev den knäpptyst igen. (Även fast det tog nästan 20 min att installera)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaltrip:

Installerade Crash Bandicoot 4 med skiva och det lät som skivan snurrade i 1 miljard varv i sekunden och riktigt högt också! Aldrig hört något liknande från en cd-läsare förut, trodde nästan den skulle ha sönder skivan. Men efter att allt var installerat så blev den knäpptyst igen. (Även fast det tog nästan 20 min att installera)

Du får gärna säga vad du tycker och tänker om CB4 sen! Ska köra igenom 1-3 nu i veckan. Lite nostalgi! Tänkt eom det är värt att satsa på spelet nu direkt eller om man ska vänta tills det kommer ner i pris litegrann

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaltrip:

Om du orkar får du gärna bidra här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1615624-playstation-5-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthBadass:

Du får gärna säga vad du tycker och tänker om CB4 sen! Ska köra igenom 1-3 nu i veckan. Lite nostalgi! Tänkt eom det är värt att satsa på spelet nu direkt eller om man ska vänta tills det kommer ner i pris litegrann

Jag tycker det är riktigt bra hittills, har bara spelat någon timme så kan inte ge ett fullständigt betyg, personligen så föredrar jag nog de tre första, men det kan vara för att de har så mycket nostalgivärde för mig!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Squallie:

Man hoppas ju att det är den där lappen bara som ligger emot fläkten men jag har inte orkat kolla än.

Vadå för lapp?

Har inte synts någon lapp i närheten av fläkten i de teardowns jag sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Vadå för lapp?

Har inte synts någon lapp i närheten av fläkten i de teardowns jag sett.

https://twitter.com/Frank_Supercell/status/132981944234851942...

https://twitter.com/79Mossy/status/1329893629155008523/photo/...

Permalänk
Inaktiv

@joabim

Åhå! Intressant. Klantigt av Sony att låta konsoller gå igenom QC med en sådan skavank. Det befläckar ju deras märkes status.

Permalänk
Medlem

Sätter ni alltid dual sensen på ladd-stationen efter ni game:at? Oavsett hur mycket batteri som är kvar?

Blir det slitage på batteriet eller bara sätta den där efter varje gång?

Permalänk
Medlem

Tycker min Ps5 är knäpptyst, ventilationen låter högre i lägenheten😆 Dock så hör man när skivan börjar snurra i ett spel, men det är bara någon sekund, hänt typ 2 gånger! Sen att cd-läsare låter när man installerar spel bryr jag mig inte om.

Riktigt nöjd 👌ångrar inte en sekund att jag har gått ifrån pc spelande till konsol.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Sätter ni alltid dual sensen på ladd-stationen efter ni game:at? Oavsett hur mycket batteri som är kvar?

Jag gör inte det. Har ju två så varvar. Men jag tror inte dagens batterier slits på samma sätt som förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Det ska du inte göra. Du ska ladda den när den närmar sig noll men låt den inte dras ur helt. Dessutom (lika viktigt) ska du inte ladda den till 100% utan försöka stänga av laddningen vid 80-90%. Det är såklart omöjligt att hålla koll på, men det värsta du kan göra är att ladda den fullt efter varje spelsession, det kommer döda den snabbare än nödvändigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Jag gör inte det. Har ju två så varvar. Men jag tror inte dagens batterier slits på samma sätt som förr.

Läs på om batteritypen, moderna batterier Li-on (?) Har inget problem med detta så rätt längesedan det var så 😊

Laddaren har även chip som stänger av när den laddat klart, det kan nog va sämre för batteriet om det inte funnits och varför man inte bör köpa pirat-laddare.

Rätta mig gärna om jag har fel, killgissar med min gamla kunskap 😉

Permalänk
Medlem

Någon som har sin ps5 och vill mäta storleken på runda stället när den står upp? Måste veta hur mycket plats som behövs brevid TVn

Permalänk
Medlem

Hej, fick nu hämta mitt ps5 på mm, hur fungerar det med psn?
jag vill förstås ha igång det så fort som möjligt

det är på mm verkar vara fysisk version stämmer det?
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-tt-playstation-plu...

vart köper man enklast/billigast en digital version?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fenrisulfven:

Det ska du inte göra. Du ska ladda den när den närmar sig noll men låt den inte dras ur helt. Dessutom (lika viktigt) ska du inte ladda den till 100% utan försöka stänga av laddningen vid 80-90%. Det är såklart omöjligt att hålla koll på, men det värsta du kan göra är att ladda den fullt efter varje spelsession, det kommer döda den snabbare än nödvändigt.

Måste väl gå att ladda när som? Annars falerar ju hela idén med denna station.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HalfSack:

https://www.elgiganten.se/product/gaming/spel/playstation-4-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Måste väl gå att ladda när som? Annars falerar ju hela idén med denna station.

Går, ja. Bör, nej. Det fungerar som med vilka lithium ion-batterier som helst.

Finns tusentals guider och förklaringar online. Här är en: https://www.popsci.com/charge-batteries-right/

Permalänk
Medlem
Skrivet av HalfSack:

Brukar ingå lite trial om du har nytt konto. Då hinner du passa på att beställa hem ett årspass från bf nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fenrisulfven:

Går, ja. Bör, nej. Det fungerar som med vilka lithium ion-batterier som helst.

Finns tusentals guider och förklaringar online. Här är en: https://www.popsci.com/charge-batteries-right/

Då har ju denna station egentligen ingen funktion

Permalänk
Medlem

Hej!

Säkert någon som frågar det innan men kunde inte hitta;

Någon som kör med Digital Edition och vet om man kan lira alla sina gamla PS4 spel man köpt på PSN?
Och märker ni någon skillnad i FPS / Grafik / Laddtider?

Borde ju vara stor skillnad pga SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Hej!

Säkert någon som frågar det innan men kunde inte hitta;

Någon som kör med Digital Edition och vet om man kan lira alla sina gamla PS4 spel man köpt på PSN?
Och märker ni någon skillnad i FPS / Grafik / Laddtider?

Borde ju vara stor skillnad pga SSD.

Det finns ett fåtal spel som inte är kompatibla alls, övriga bör fungera men kan visa ett meddelande att det kan förekomma problem.
Spelen som inte fungera är följande:

• DWVR

• Afro Samurai 2 Revenge of Kuma Volume One

• TT Isle of Man - Ride on the Edge 2

• Just Deal With It!

• Shadow Complex Remastered

• Robinson: The Journey

• We Sing

• Hitman Go: Definitive Edition

• Shadwen

• Joe's Diner

Laddtider blir avsevärt kortare, uppåt halverade för vissa titlar, detsamma gäller dock om du kör PS4-spelen ifrån en extern SSD också kopplad till PS5an.
Vad gäller grafik och FPS beror det helt på spelet, många spel är låsta till 30fps och blir dessvärre inte bättre på PS5an förrän de får en patch som justerar det hela för PS5. För spel som saknar dessa patchar (typ alla) kan säga att du i princip får välja som om du kör på en PS4 Pro.

Med det sagt har jag läst att ett antal spel, så som God of war, faktiskt inte lyder ovan om du kör dem ifrån skiva och strunta i att patcha spelen. Däremot om du patchar spelet eller drar ner det digialt så gäller ovan även för dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Då har ju denna station egentligen ingen funktion

(Ska inte svära hundra på detta och någon får gärna rätta mig om det är fel)

Dessa inte ladda mer än 80-90% samt inte ladda ur helt sköter väl batterierna själva nu för tiden på moderna prylar.

Dvs 100% är inte prick 100. 0% är inte prick noll.

Jag ställer dit kontrollen på laddstationen när det passar mig. Oftast efter varje spelpass.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Såhär låter min PS5 då och då när jag spelar från skiva samt när konsolen startar med skiva i. Kan ju ej vara normalt?

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwhatsup:

Såhär låter min PS5 då och då när jag spelar från skiva samt när konsolen startar med skiva i. Kan ju ej vara normalt? https://youtu.be/q32AQ9VuzVU

Åh herrej*klar. Ska det vara så? Jag var med på den tiden då CD- och DVD-spelare bedömdes efter hur snabbt de kunde snurra skivan och därmed installera snabbare. Kan inte minnas att någon låtit sådär dock 🙄