Hur mycket pengar har du spenderat på prylar detta året?

Permalänk
Medlem

Hur mycket pengar har du spenderat på prylar detta året?

Såg en skrämmande tråd på Fz.se om hur mycket pengar forummedlemmarna spenderat på prylar under 2020, skapar en liknande tråd här för att spana av läget

Som minimalist är det väldigt skönt att kunna stå vid sidan om och betrakta prylhetsen som råder, köper enbart saker som jag verkligen behöver. 2020 blev dock dyrare än planerat då jag var tvungen att investera i ny iPhone

Hur mycket har du shoppat? Räkna även in kommande köp

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Hur mycket har du shoppat?

Året är inte slut! Har två stycken MacBook Air M1 på ingång samt tänkte köpa ny telefon innan budgetåret är över!

Permalänk
Inofficiell ambassadör

"minimalist" och "tvungen att investera i ny iPhone" går inte riktigt ihop. Köper man en av de lyxigaste telefonmodellerna på marknaden är man inte "minimalist" direkt! 😆

Själv har jag uppgraderat datorn i signatur med 5600X, tillhörande moderkort, minne och en ny disk. Ca 6500:- gick det på. Plus en ny TV för 15k. Så sammanlagt 21-22tkr då på helåret.

Både TVn och datorkomponenterna som byts ut är köpta 2014 så jag känner mig inte särskilt slösaktig heller

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Hmmm...
Uppgradera datorn i början av sommaren, det slutade på typ 12000.
Ny mobil för ett par månader sen, 9900.
Soundbar för 1890.
Och ny tv i fredags, 5990.
Tangentbord, 1590.
Stol till datorn 3990.

Ja det ska bara vara det vad jag kan minnas.
Om man nu inte räknar med dvs legosatser, då får vi nog lägga till iaf 3-4000 till.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Det blev en helt ny dator och skärm
och en ny IPhone
och en robotdammsugare.

Summa strax över 55K

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

"minimalist" och "tvungen att investera i ny iPhone" går inte riktigt ihop. Köper man en av de lyxigaste telefonmodellerna på marknaden är man inte "minimalist" direkt! 😆

Själv har jag uppgraderat datorn i signatur med 5600X, tillhörande moderkort, minne och en ny disk. Ca 6500:- gick det på. Plus en ny TV för 15k. Så sammanlagt 21-22tkr då på helåret.

Både TVn och datorkomponenterna som byts ut är köpta 2014 så jag känner mig inte särskilt slösaktig heller

Bara för att jag tagit avstånd från prylhetsen behöver inte betyda att jag måste köpa det billigaste på marknaden. Jag köper det som jag är nöjd med, och det som jag behöver

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk

En iPad Pro 12.9”
1 TB m.2 ssd till gamla datorn
En helt ny gaming PC för över 30k
Nvidia shield TV Pro
Logitech G29 ratt

Förmodligen något mer men redan där över 50k.

Permalänk

En begagnad cross med tillbehör - 50k
Motorsåg, + diverse verktyg/maskiner till gårn - 30k
Ps4 PRO med VR för att spela igenom lite gamla spel - 3500kr

Beställt en ny förmånsbil som blir 1500kr/mån dyrare om det kan räknas

Har faktiskt handlat väldigt lite prylar detta år för att vara jag!

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Blev en ny tv för 10k som ersatte projektor från 2012. Annars hade det varit noll och inget. Hade tänkt skaffa lite smart belysning men väntade ut fredagen och då hade alla bra deals sålt slut tydligen. Kvar är butiker som hävdar att startpaket med 3 hue color-lampor kostar 2000+kr och är nedsänkta till normalpris. Allt i sin ordning med andra ord.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

"minimalist" och "tvungen att investera i ny iPhone" går inte riktigt ihop. Köper man en av de lyxigaste telefonmodellerna på marknaden är man inte "minimalist" direkt! 😆

Själv har jag uppgraderat datorn i signatur med 5600X, tillhörande moderkort, minne och en ny disk. Ca 6500:- gick det på. Plus en ny TV för 15k. Så sammanlagt 21-22tkr då på helåret.

Både TVn och datorkomponenterna som byts ut är köpta 2014 så jag känner mig inte särskilt slösaktig heller

Jooo. Inom minimalism brukar det föredras att köpa produkter med bättre kvalitet och som ersätter andra prylar. Ex om man köper en bra iphone som kan hålla i 4-5 år samtidigt som det ersätter behov av kamera, dator och TV

Minimalism betyder alltså inte att det man köper behöver vara billigt.

Permalänk
Medlem

Haha ajdå! Hamnade högt.
Playstation 5, ny dator, ny skärm (tror det var i år) & en iphone 12..

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Som företagare och stor konsument så skulle jag gissa på en omkring 200.000 kr

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Avstängd

Moderkort, CPU, RAM, chassi, SSD x2, extern HDD, mus, musmatta blir lätt +10k

Skippade dock mobil, så ska försöka klara mig ett år till med den.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jaha 2020, trodde det handlade om BF.. Röstade fel isf..

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Har inte köpt så mycket nytt ändå. Och ett par saker räknar jag inte med. Ny iphone 12. Räknar ej denna, då den kommer med abonbemang. Räknar heller inte med min A45 AMG som jag köpte, visst kan man se det som en pryl, men nej. Köpte dock en ny Apple Watch. Och jag har nya vattenkylningsprylar på order från Inet för många tusenlappar.

Annars har jag nog inte köpt så mycket prylar tror jag. Inte vad jag kan komma ihåg iaf.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

iPad Air 4: 6995kr
iPhone 12: Ca 10000 (betalas av månadsvis via abonnemanget dock).
PS5 och Pulse3D Headset: 7789kr
Xbox Series X: 5695kr (leverans troligen nästa vecka eller veckan därefter!)

Och Panzerglass skärmskydd (iPhone 12), PS5 Dualsense chargingstation, samt laddningsbart batteri till Xbox kontrollern så det blir över 30 000kr.

Tänkte även beställa en ny dator samt skärm men det får bli nästa år, kanske.

Stavning
Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Laptop 20000
Skärm 5000
Chassi 2000
Kylning 2000
Ram 1500
Mobo 2000
CPU 5000
Gpu 8000
Lite nya ssd/hdd 4000+
Kan ha klarat mig under 50 om jag har tur.

Permalänk
Medlem

Har bara blivit prylköp kring runt 2300kr i år så relativt sett sitter jag troligen på läktaren.

Istället har utnyttjat befintlig hårdvara genom att levla upp skills i Fusion 360 och designat modeller anpassade för 3D-printern samt spelat äldre spel.

Nästa större uppgradering blir inte förrän DDR5 har slagit igenom.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Jag ligger lite plus än så länge haha, sålde min Sony A7R och ett 50mm objektiv i våras.

Börjat köpa datordelar för att bygga en ny (beställt 5600x) nu men de dyra delarna lär väl levereras först nästa år 😂😭

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Blev en hel del i samband med att jag flyttade i början av året. Allt från höj- och sänkbart skrivbord och ny stol, till nya hörlurar och kaffemaskin. Nya komponenter till datorn får vänta till nästa år.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

"Tvungen att investera i en Iphone" inte för att vara "den"men Vem tvingade dig att köpa en ny Iphone ??

Då det finns både bättre och liknande telefoner för mycket billigare peng....

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem
Skrivet av StegeSWE:

"Tvungen att investera i en Iphone" inte för att vara "den"men Vem tvingade dig att köpa en ny Iphone ??

Då det finns både bättre och liknande telefoner för mycket billigare peng....

Min tidigare iPhone gav upp tyvärr. Jag gillar Apples produkter och köpte därför ännu en iPhone

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Logitech G703 ca 700
Logitech G915 Tactile ca 2000
En till Asus PG279Q ca 4000
HyperX Cloud Flight ca 1000
Xbox Series X Dosa till datorn ca 600

Det var nog allt jag kom på såhär! Sålde av en av mina två 65" LG C8 för 14 500 kronor utan att ha
köpt en ny TV ännu som var planen, så ligger nog plus för i år om man räknar med det.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av StegeSWE:

Vem tvingade dig att köpa en ny Iphone ??
Då det finns både bättre och liknande telefoner för mycket billigare peng....

Jag tar gärna emot tips, då jag kör Android idag. Bra kamera, bra batteritid, snabb och under 6"-skärm är mina kriterier.

Har svårt att hitta något i klass med iPhone 12 mini :'(

Permalänk
Inaktiv

Bil 150 000
Grafikkort 10 000
Skärm 5 000
Mus + tangentbord 2 000
M2 SSD 1 500
Steamspel 2 000

Behöver dock köpa en ny gräsklippare också, vi får väl se vad det går på.

Jag gillar också att leva "minimalistiskt" om man nu kan kalla det för det och inte äga mycket, jag är en sådan som köper få prylar men kanske lite dyrare istället för massa småskit. I år har det blivit mer än vanligt.

Avskyr när folk beställer trams från wish.

Permalänk
Medlem

Vad är prylar till att börja med? Allt utom mat? 50.000kr på ett år är inte mycket, 4.167kr/månad, gör jag lätt av med, med två vuxna och två äldre tonåringar i familjen...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

En hel del blir det, men jag säljer oftast det jag har och köper nytt. Det intressanta är inte priset på sakerna utan kostnaden under tiden jag äger dem. I år har jag t.ex. köpt 2 iPad Pros och en iPhone 12 som jag senare sålt för att ersätta med annat. Så över 50k lär det bli, speciellt om man ska räkna in bilen som en pryl.

Permalänk
Medlem

Macbook Pro 13 - 21000
Zotac 3090 - 18500
iPhone 12 Pro Max 512 - 17800
DJI RS 2 Pro Combo - 10000
Atem Mini Pro ISO - 10000
BenQ SW271 - 12000
Blackmagic Design Pocket Cinema Camera 6K - 25000
Sennheiser MKE 600 - 3000

2020 så långt, lite drygt 117 tusen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

En hel del blir det, men jag säljer oftast det jag har och köper nytt. Det intressanta är inte priset på sakerna utan kostnaden under tiden jag äger dem. I år har jag t.ex. köpt 2 iPad Pros och en iPhone 12 som jag senare sålt för att ersätta med annat. Så över 50k lär det bli, speciellt om man ska räkna in bilen som en pryl.

Gör detsamma och blir ofta förvånad över hur pass bra betalt man ofta får för gamla prylar, sålde mitt Ps4 Pro från 2017 för över 3.000kr som går till Ps5 när den kommer.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Samsung Sverige

Det börjar bli en ansenlig slant, först grunden till nya datorn i april (Define 7, Corsair RM850x, Rog Strix X570-E och 32GB 3200 CL14, bland annat). Sedan 5900x precis vid släppet och så lyckades jag köa till mig ett Rog Strix OC 3080 på Webhallen till slut. Plus en ny jätteskärm till datorn och en hög med ljus-, ljud- och kameraprylar.

Men, mycket av det är ju del av mitt jobb, och det här året har ju dessutom inneburit lägre utgifter i form av resor och annat, så jag tycker ändå att det känns helt okej. Jag har inte bytt ut något som inte behövts bytas ut, så att säga.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung