Biltemas domkraft slog igen vid däckbyte, Biltema vägrar retur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Detta är nästan det mest lustiga. De hade "efter undersökning av domkraften" konstaterat att det inte var något fel på den.
Problemet var bara att de aldrig tog emot domkraften, så de kunde rimligen inte ha undersökt den (om de inte brutit sig in i mitt garage och gjort det i lönndom) så detta var ett rent falsarium från Biltemas sida. Jättemärkligt egentligen att ljuga på det sättet när det är så uppenbart att jag kan bevisa att den varit i min ägo hela tiden. De kanske kör detta som standardsvar när man reklamerar eller så kanske det var någon "praktikant" som svarade. Har aldrig reklamerat ngt hos Biltema innan så vet inte hur det brukar funka...

Det låter ju helt sjukt.
Jag har reklamerat saker till Biltema av diverse anledningar genom åren, och jag har aldrig stött på några problem. Man tar med sig det som fungerar dåligt/inte alls, knallar in i butik, förklarar "Hej, den här är kass pga XXX" och någon trött person bakom disken säger "Mhm visst vill du ha pengarna tillbaka eller en ny?". Har garanterat reklamerat saker för anledningar som de inte ens ska fungera för, utan mer att jag missförstått vad jag köpt om jag ska vara ärlig...
Anekdot: Köpte en billig sticksåg på Biltema en gång (många år sedan iofs) för att renovera en lägenhet, vi körde den där stackars maskinen tills den dog, åkte tillbaka med den och reklamerade, fick en ny, körde med den tills den dog, åkte tillbaka osv osv. Helt uppenbart att vi körde den utanför gränserna för vad den orkade med.
Vid femte utbytet ville de inte ge oss en ny längre

Hur lade du fram reklamationen?
Krävde du direkt (och i affekt...?) ersättning för skadorna på bilen?
Kan tänka mig att de kanske måste ta det "ett steg till" för att kolla på sådant?

EDIT:
Och jag håller för övrigt med många andra i tråden - Gemene man sätter inte bilen på pallbockar för att byta däck.
Man hissar, kastar in ett par plankor under på sin höjd... Skyldig till det här själv mängder av gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men nu ska ju inte en domkraft användas för att hålla bilen uppe - det gör man med en bock. Domkraften ska enbart användas för själva lyftet, men innan arbete ska utföras, eller man ska vara under fordonet, då ska det säkras. När man lägger kraft på ett fälgverktyg kan det bli momentana krafttoppar i riktningar som en domkraft inte är beredd på att hantera.

Då har man lärt sig något nytt då. // Bytt däck med domkraft sen jag skaffade bil vid 18 års ålder Samma domkraft varenda gång.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Vad har ni för monstertruckar? Min bil har 5cm markfrigång, jag brukar behöva ta bort metallplattan längst fram på domkraften för att den ska gå in under bilen, visa mig en pallbock som faktiskt går in under min bil.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Skrivet av PhaCe:

Det låter ju helt sjukt.
Jag har reklamerat saker till Biltema av diverse anledningar genom åren, och jag har aldrig stött på några problem. Man tar med sig det som fungerar dåligt/inte alls, knallar in i butik, förklarar "Hej, den här är kass pga XXX" och någon trött person bakom disken säger "Mhm visst vill du ha pengarna tillbaka eller en ny?". Har garanterat reklamerat saker för anledningar som de inte ens ska fungera för, utan mer att jag missförstått vad jag köpt om jag ska vara ärlig...

Hur lade du fram reklamationen?
Krävde du direkt (och i affekt...?) ersättning för skadorna på bilen?
Kan tänka mig att de kanske måste ta det "ett steg till" för att kolla på sådant?

Först kanske jag ska tillägga att incidenten hände förra året (men jag bytte däck nu och blev påmind om det...) Kostnaden för skadan på bilen tog jag som "lärdomspengar" och som sagt ville jag inte lägga mer tid eller energi vid tidpunkten när det inträffade.

När jag var inne på Biltema på orten där jag bor så tog de aldrig emot domkraften utan sa att jag skulle maila deras reklamationsavdelning och då ta alla anspråk med dem (skada på bil, ta tillbaka domkraften), så det var det jag gjorde helt enkelt.

Har som sagt inte reklamerat ngt till just Biltema innan men har aldrig upplevt några problem med någon reklamation om man kunnat visa upp ett rimligt case. Om vi utgår frrån att jag hade fel och fick skylla mig själv så går det ändå inte att komma ifrån att Biltemas hantering inte var bra. Det är ju en sak om man handlar från "Ärlige Harrys" eller någon suspekt site men en seriös aktör förväntar man sig att de håller en viss nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Vem f*n använder pallbockar när de byter däck? Aldrig gjort under alla mina år och har aldrig råkat ut för vad TS skriver om.

Vem f*n använder bilbälte när dem kör? Aldrig gjort under alla mina år och har aldrig råkat ut för en krock.

Vem f*n vaccinerar sig? Aldrig gjort under alla mina år och har aldrig råkat ut för en sjukdom.

etc etc etc

Bara för att DU inte har råkat ut för det så betyder det inte att det inte sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Först kanske jag ska tillägga att incidenten hände förra året (men jag bytte däck nu och blev påmind om det...) Kostnaden för skadan på bilen tog jag som "lärdomspengar" och som sagt ville jag inte lägga mer tid eller energi vid tidpunkten när det inträffade.

När jag var inne på Biltema på orten där jag bor så tog de aldrig emot domkraften utan sa att jag skulle maila deras reklamationsavdelning och då ta alla anspråk med dem (skada på bil, ta tillbaka domkraften), så det var det jag gjorde helt enkelt.

Har som sagt inte reklamerat ngt till just Biltema innan men har aldrig upplevt några problem med någon reklamation om man kunnat visa upp ett rimligt case. Om vi utgår frrån att jag hade fel och fick skylla mig själv så går det ändå inte att komma ifrån att Biltemas hantering inte var bra. Det är ju en sak om man handlar från "Ärlige Harrys" eller någon suspekt site men en seriös aktör förväntar man sig att de håller en viss nivå.

Oavsett uselt hanterat av Biltema - Men det förklarar väl lite, troligtvis ville de inte ta i det i butik för att du lade fram skadeståndsanspråk, hade du bara sagt "Hej, den här är trasig" så hade du säkert antingen fått en ny eller pengarna tillbaka då...

Skrivet av ph33r:

Vad har ni för monstertruckar? Min bil har 5cm markfrigång, jag brukar behöva ta bort metallplattan längst fram på domkraften för att den ska gå in under bilen, visa mig en pallbock som faktiskt går in under min bil.

Jag vet inte om jag missförstår dig nu, men du hissar bilen med domkraften, ställer in pallbocken och tar bort domkraften... Du får såklart inte in en pallbock utan att lyfta bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph33r:

Vad har ni för monstertruckar? Min bil har 5cm markfrigång, jag brukar behöva ta bort metallplattan längst fram på domkraften för att den ska gå in under bilen, visa mig en pallbock som faktiskt går in under min bil.

Du lyfter upp bilen först, det finns små pallbockar som är strax över 20cm höga som klarar många ton, eller så kan man ta någon kraftigare fyrkantsstock å lägga under 🤷🏼‍♂️

Vad har du för supersportbil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Vem f*n använder bilbälte när dem kör? Aldrig gjort under alla mina år och har aldrig råkat ut för en krock.

Vem f*n vaccinerar sig? Aldrig gjort under alla mina år och har aldrig råkat ut för en sjukdom.

etc etc etc

Bara för att DU inte har råkat ut för det så betyder det inte att det inte sker.

Tycker dina liknelser inte är i samma paritet i det jag skrev, men visst. Klart det kan hända.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph33r:

Vad har ni för monstertruckar? Min bil har 5cm markfrigång, jag brukar behöva ta bort metallplattan längst fram på domkraften för att den ska gå in under bilen, visa mig en pallbock som faktiskt går in under min bil.

Men efter du väl "hissat" upp bilen med domkraft så är det bara sätta in en pallbock då har du ju inte 5cm markfrigång. Eller är bilen så låg så att bilen hade gått emot marken på motsatt sida om du hissar för högt?

Helt oftopic,
Men jag och frugan har vars en "SUV" , Kia Sportage och Lexus RX vi har tvärtom problemet mot vad du har att dessa "mini" domkrafter inte lyfter bilen tillräckligt högt för att ens kunna plocka av hjulen
Däremot har man lyxen att min far har egen billyft hemma.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

troligen att han inte följt anvisningarna om pallbockar i manualen.

domkraften är bara för att hissa upp bilen så du kan ställa ned den på en pallbock istället dvs domkraften ska inte vara belastad alls efter lyftet utan bilen ska helt vila på pallbocken.

inte följt anvisningarna = handhavandefel och ingen garanti.

Det framgår inte hur lång tid TS hade bilen upplyft av domkraften. Hur gör du för att få in pallbocken utan att det är kraft på domkraften? Kan man inte räkna med att en domkraft ska klara säg 5 minuter för att med lugn och ro få dit pallbockarna utan att domkraften fallerar?

Tycker att alla som tjatar om pallbackar i denna tråd är galna. Skulle ni vilja krypa under en bil för att sätta dit pallbockar när ni vet att domkraften från biltema när som helst kan tappa all lyftkraft och falla ihop?

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem

Många gånger har jag legat vid sidan/bakom/framför bilen och sparkat som en galning för att få lös hjulen (utan bockar), man har haft en rejäl nypa tur när man tänker till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MauseRR:

Det framgår inte hur lång tid TS hade bilen upplyft av domkraften. Hur gör du för att få in pallbocken utan att det är kraft på domkraften? Kan man inte räkna med att en domkraft ska klara säg 5 minuter för att med lugn och ro få dit pallbockarna utan att domkraften fallerar?

Tycker att alla som tjatar om pallbackar i denna tråd är galna. Skulle ni vilja krypa under en bil för att sätta dit pallbockar när ni vet att domkraften från biltema när som helst kan tappa all lyftkraft och falla ihop?

Krypa under en bil för att sätta pallbock???

Permalänk
Medlem
Skrivet av MauseRR:

Det framgår inte hur lång tid TS hade bilen upplyft av domkraften. Hur gör du för att få in pallbocken utan att det är kraft på domkraften? Kan man inte räkna med att en domkraft ska klara säg 5 minuter för att med lugn och ro få dit pallbockarna utan att domkraften fallerar?

Tycker att alla som tjatar om pallbackar i denna tråd är galna. Skulle ni vilja krypa under en bil för att sätta dit pallbockar när ni vet att domkraften från biltema när som helst kan tappa all lyftkraft och falla ihop?

Min biltema domkraft måste va minst 10år och håller kanon bra, sen är jag gärna aldrig under bilen utan pallbockar, men dom måste ju dit, sen behöver ju inte hela "Du" va under bilen utan oftast kan man ju få dit dom genom att sträcka under armen. Sen om du väljer att krypa under är ju upp till dig, men det låter ju inte så jävla smart.

Ska tillägga att även jag byter däck utan bockar (ren lathet, vet vad som kan hända utan), problemet för TS låter som ett måndags exemplar och att det hanterades på fel sätt, sen om man inte orkar gå vidare så ser jag inte vitsen med att gasta om det, vi vet inte skicket på domkraften, kan vart så att den var i dåligt skick eller något, men det är inget som vi vet, inte heller biltema då dom tydligen inte ville kolla på den, men att komma 1år senare känns skumt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Vem f*n använder pallbockar när de byter däck? Aldrig gjort under alla mina år och har aldrig råkat ut för vad TS skriver om.

Inte jag heller. Min respons på tråden skilljer sig dock rejält från din, dags att införskaffa pallblock, som jag inte ens visste vad det var för något innan

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spiffman:

Nu kommer 5 tangentbordskrigare ta sig för pannan:
Finns väl ingen normalt funtad människa som kör pallbock när man byter däck, fanskapet ska inte säcka ihop sådär vare sig det är under lyft eller 2 minuter efteråt.
Släng skiten omdelbums och köp en annan.
Måste brunnit i huvudet på biltemas reklamations avdelning.

Är man normalt funtad så fattar man varför man ska ha pallbock.

Skrivet av griid:

Vem f*n använder pallbockar när de byter däck? Aldrig gjort under alla mina år och har aldrig råkat ut för vad TS skriver om.

***bort/mod***

Alla som bryr sig om sitt liv, varje år dör eller skadas folk för de har snålat in på 200 kr. Pallbock är ett måste! **bort/mod**
Jag har aldrig haft cancer, det är inte farligt.
Jag har aldrig krockat med bilen, det är inte farligt.
Jag har aldrig rökt, så det är inte farligt.
Jag har aldrig ramlat från ett tak, så det är inte farligt att klättra på ett.
Jag har aldrig haft pallbock, så det är inte farligt.

Ser du mönstret?

§1/nedlåtande text /Kent, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Är man normalt funtad så fattar man varför man ska ha pallbock.

Alla som bryr sig om sitt liv, varje år dör eller skadas folk för de har snålat in på 200 kr. Pallbock är ett måste!
Jag har aldrig haft cancer, det är inte farligt.
Jag har aldrig krockat med bilen, det är inte farligt.
Jag har aldrig rökt, så det är inte farligt.
Jag har aldrig ramlat från ett tak, så det är inte farligt att klättra på ett.
Jag har aldrig haft pallbock, så det är inte farligt.

Ser du mönstret?

Jag skulle vilja se statistiken för de som dör när de byter hjul med en domkraft... Jag känner då ingen som går in och lägger sig under bilen...

Du kan väl läsa fler inlägg om hur vanligt det är att inte använda pallbockar under däckskifte innan

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av griid:

Jag skulle vilja se statistiken för de som dör när de dör för att de byter hjul med en domkraft... Jag känner då ingen som går in och lägger sig under bilen...

Varför skulle man föra statistik på det? Vem skulle lägga resurser på det för det?

Klämdes fast då domkraft gav vika, 2004
https://unt.se/nyheter/uppsala/klamdes-fast-da-domkraft-gav-v...

Domkraft gav vika – man klämdes ihjäl, 2009
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6nPy8o/domkraft-gav-vika...

Domkraft gav vika - en man död, 2011
https://www.expressen.se/nyheter/domkraft-gav-vika---en-man-d...

Domkraften gav vika - ung man avled, 2012
https://www.expressen.se/nyheter/domkraften-gav-vika---ung-ma...

Domkraft gav vika – man avled, 2013
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/domkraft-gav...

Domkraft gav vika – man fick bil över sig, 2016
https://www.smp.se/sverige-varlden/domkraft-gav-vika-man-fick...

Domkraft gav vika – man klämdes till döds, 2017
https://omni.se/domkraft-gav-vika-man-klamdes-till-dods/a/G78...

https://svenska.yle.fi/artikel/2015/03/02/polisen-varnar-domk...

Enligt kriminalkommissarie Ove Storvall är det inte helt ovanligt med dödsfall på grund av att domkraften ger vika.

...och allt detta är bara ett nålstick i allt som finnas att hitta om detta. Tog 4 minuter att sammanställa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Varför skulle man föra statistik på det? Vem skulle lägga resurser på det för det?

Klämdes fast då domkraft gav vika, 2004
https://unt.se/nyheter/uppsala/klamdes-fast-da-domkraft-gav-v...

Domkraft gav vika – man klämdes ihjäl, 2009
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6nPy8o/domkraft-gav-vika...

Domkraft gav vika - en man död, 2011
https://www.expressen.se/nyheter/domkraft-gav-vika---en-man-d...

Domkraften gav vika - ung man avled, 2012
https://www.expressen.se/nyheter/domkraften-gav-vika---ung-ma...

Domkraft gav vika – man avled, 2013
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/domkraft-gav...

Domkraft gav vika – man fick bil över sig, 2016
https://www.smp.se/sverige-varlden/domkraft-gav-vika-man-fick...

Domkraft gav vika – man klämdes till döds, 2017
https://omni.se/domkraft-gav-vika-man-klamdes-till-dods/a/G78...

https://svenska.yle.fi/artikel/2015/03/02/polisen-varnar-domk...

Enligt kriminalkommissarie Ove Storvall är det inte helt ovanligt med dödsfall på grund av att domkraften ger vika.

...och allt detta är bara ett nålstick i allt som finnas att hitta om detta. Tog 4 minuter att sammanställa.

Ok jag hade fel.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph33r:

Vad har ni för monstertruckar? Min bil har 5cm markfrigång, jag brukar behöva ta bort metallplattan längst fram på domkraften för att den ska gå in under bilen, visa mig en pallbock som faktiskt går in under min bil.

5 cm!? Hur kan man ens köra med nåt sånt? Du behöver väl bärga bilen bara du kör över ett fartgupp?

Min bil har väl 15-20 cm skulle jag tro.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Alltså ha ALLTID bock.

Varit med om domkraft gav vika när jag bytte däck på en Seat Ibiza för några år sedan, och det är ingen stor tung bil. Som tur var så just då var jag iväg och hämtade däcket som skulle på, jag hade ingen hand eller liknande i vägen.

Att inte ha bock när man är under bilen är otroligt dumdristigt oavsett om du har en biltema domkraft eller en svindyr.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Tänk också på att den inte bara är domkraften eller pallbocken som kan ge vika. Med lite rostiga trösklar kan pallbocken försvinna rätt upp i tröskeln. Så kontrollera om lyftpunkten är rostig och lägg gärna ett extra däck under också. Går även att lyfta i andra ramdelar eller diffklumpen (på vissa bilar).

Så även om man har en AC eller Nike domkraft man litar på till 100% så kan olyckan vara framme ändå.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Har i alla år bytt däck själv och använt olika typer av domkraft. Men aldrig någon från Biltema efter att man upplevt hur hållbara deras andra produkter är. Det är av ren självbevarelsebedrift...
Har dock tre stycken pallbockar men har faktiskt inte använt dem vid just däckbyte, utan brukar köra under något däck då istället. Bara för att snabba på bytena lite. Är det så att bilen ska vara uppe längre, så kör jag givetvis under någon eller ett par pallbockar. Men ett däckbyte går ju på någon minut. Dra lös muttrarna när bilen står på backen, hissa upp, under med annat däck, lossa muttrarna helt, få bort däcket och dit med det nya, skruva åt lite löst med fingrarna, undan med det andra däcket, ner med bilen och dra åt hårt. Den står ju på domkraften minimal tid, men visst kan det hända olyckor och man bör vara medveten om det.

Som någon här ovanför länkade till lite olika tidningsartiklar... Man brukar ju alltid läsa om någon olycka varje år.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av MauseRR:

Det framgår inte hur lång tid TS hade bilen upplyft av domkraften. Hur gör du för att få in pallbocken utan att det är kraft på domkraften? Kan man inte räkna med att en domkraft ska klara säg 5 minuter för att med lugn och ro få dit pallbockarna utan att domkraften fallerar?

Tycker att alla som tjatar om pallbackar i denna tråd är galna. Skulle ni vilja krypa under en bil för att sätta dit pallbockar när ni vet att domkraften från biltema när som helst kan tappa all lyftkraft och falla ihop?

hu hissar upp högt nog. petar under en pallbock vid en bra lyftpunkt med t.ex. en kvast eller annat längre föremål lämpligt sänker ned domkraften.

och samtidigt du behöver inte krypa in under bilen för att komma till lyftplatserna oftast ska den bara in 15-20 cm innanför tröskellådan eller under tröskellådan om bilen är designad med lyftpunkterna i tröskellådorna.

dvs du ska max in med upp till armbågen med armen och givetvis inte under hjulet utan mellan hjulen där du har iaf 15-20cm luft så skulle den rasa ned så det värsta som händer är att du får armen avklämd du ska givetvis inte in med vitala delar i onödan

själv brukar jag fösa in dem till lyftpunkterna med en piasavakvast.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Själv är jag jättenojjig när jag ska under bilen, samt att man väl har någon släng av klastrofobi.

Ska jag under bilen är det alltid dubbla pallbockar, PLUS ett liggande däck som ska ta emot i karossen. Som tidigare påpekades KAN domkraftsfästet vara rostigt, då går pallbocken rakt igenom. Jag försöker ofta lägga en tjock bräda över pallbocken, och hitta en punkt där brädan kan sprida ut kraften över en större yta. Då får man i alla fall bort risken med ett rostigt domkraftsfäste.

Sen ska man ALLTID ha en mobiltelefon med sig när man ligger under bilen, särskilt om man är ensam hemma. Tänk att bilen faller ner, du lyckas överleva men ingen hör dig när du ropar på hjälp och ligger fastklämd.

"Man kan aldrig vara för säker"

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Min biltema domkraft måste va minst 10år och håller kanon bra, sen är jag gärna aldrig under bilen utan pallbockar, men dom måste ju dit, sen behöver ju inte hela "Du" va under bilen utan oftast kan man ju få dit dom genom att sträcka under armen. Sen om du väljer att krypa under är ju upp till dig, men det låter ju inte så jävla smart.

Ska tillägga att även jag byter däck utan bockar (ren lathet, vet vad som kan hända utan), problemet för TS låter som ett måndags exemplar och att det hanterades på fel sätt, sen om man inte orkar gå vidare så ser jag inte vitsen med att gasta om det, vi vet inte skicket på domkraften, kan vart så att den var i dåligt skick eller något, men det är inget som vi vet, inte heller biltema då dom tydligen inte ville kolla på den, men att komma 1år senare känns skumt.

Skicket får vi hoppas var bra eftersom domkraften var ny och spår av användning kunde jag inte se... Om det trots mina inlägg inte framgått så har jag för egen del lagt detta bakom mig. Blev så pass uppskakad av upplevelsen (vetskapen om att det kunde ha gått riktigt d-vla illa) att jag istället lämnar in för däckbyte så frågan ur det perspektivet är löst.

Däremot vet jag att många byter däck nu så därför kände jag att som ren konsumentupplysning dela med mig av detta eftersom konsekvensen trots allt kan vara livsfara. Om någon köper pallbockar eller annat för att säkra efter ha läst denna tråd och minskar risken för olycka tycker jag det är jättebra!

Permalänk
Medlem

För att domkraften ska kunna "klappa ihop" så ska antingen hydraulkolven pajat eller så har nån infästning gått sönder. Inget av detta är särskilt vanligt på biltemas domkrafter men hur som så borde man kontrollerat detta och reklamerat domkraften på biltema. Då du säger att de inte tog reklamationen så tyder de på två saker, antingen ljuger du och detta har aldrig hänt eller så är det inget fel på domkraften utan det hela är ett handhavandefel och det är därför man nekade reklamtionen. Hydraulsystemet kan inte ha ett intermittent fel, utan antingen håller det tryck eller inte.
Jag jobbade innan i biltemas kundtjänst och det är inte så att man bara nekar reklamationer rakt av utan man tar dessa på allvar och ett sånt här ärende hade högst troligen gått som en skadeanmälan. Att man ska använda en pallbock är en säkerhetsgrej som inte ska innebära att en domkraft ska kollapsa.

Nu är det omöjligt att veta vad som hänt då vi endast har ena sidan av historien och Biltema svarar inte här.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Ett problem med moderna bilar är att använder man en domkraft så har man använt den lyftpunkt som finns och det går inte att ställa en pallbock där. Det går att hitta andra ställen att ställa en pallbock på men då måste man in under bilen och då är risken där.

Permalänk
Skrivet av killawife:

För att domkraften ska kunna "klappa ihop" så ska antingen hydraulkolven pajat eller så har nån infästning gått sönder. Inget av detta är särskilt vanligt på biltemas domkrafter men hur som så borde man kontrollerat detta och reklamerat domkraften på biltema. Då du säger att de inte tog reklamationen så tyder de på två saker, antingen ljuger du och detta har aldrig hänt eller så är det inget fel på domkraften utan det hela är ett handhavandefel och det är därför man nekade reklamtionen. Hydraulsystemet kan inte ha ett intermittent fel, utan antingen håller det tryck eller inte.
Jag jobbade innan i biltemas kundtjänst och det är inte så att man bara nekar reklamationer rakt av utan man tar dessa på allvar och ett sånt här ärende hade högst troligen gått som en skadeanmälan. Att man ska använda en pallbock är en säkerhetsgrej som inte ska innebära att en domkraft ska kollapsa.

Nu är det omöjligt att veta vad som hänt då vi endast har ena sidan av historien och Biltema svarar inte här.

Att detta är mycket ovanligt är jag också helt förvissad om. Hade de haft mycket klagomål så hade de troligen snabbt dragit tillbaka produkten (kanske hela sortimentet). Att det inte är "särskilt vanligt" är samtidigt måhända en klen tröst om något händer...

De uppger handhavandefel genom att inga pallbockar används. Visst må så vara då. Men då kanske de också ska vara väldigt tydliga på den punkten i manualen? Såhär står det i ett och samma stycke "Domkraften får ENDAST användas för lyftning. Det upplyfta fordonet får EJ flyttas med hjälp av domkraften.". Genom att det är i samma stycke är det lätt att få intrycket att det de hänger ihop och det är viktigt att fordonet står stilla (om det inte är uppenbart) men åtminstone jag har aldrig (dumt det vet vi nu) använt pallbockar förr utan har förutsatt att en domkraft ska hålla. Läs gärna manualen själv https://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/15-847_man.pd... De borde kanske förtydliga texten. Tex "efter att bilen hissats upp med domkraft måste pallbockar placeras ut på hjulaxlarna inom XX sekunder för att domkraften inte ska riskera att slå ihop".

Visst nu är jag part i målet och skulle kunna ljuga både om hela historien eller delar av den. Men varför skulle jag lägga tid på detta? För mig är det utanför min begreppsvärlden överhuvudtaget men visst vill man vara konspiratorisk så är väl allt möjligt antar jag...

Men oavsett om jag gjorde fel och inte var berättigad till någon ersättning så går det inte komma ifrån att de påstod att de undersökt domkraften trots att de aldrig gjort detta (de skriver också att bilen var i rullning vilket också de hittat på själva, den stod helt still) och ni själva läsa brevet från biltema i dess helhet och bilda er en egen uppfattning.

Svaret från Biltema

Detta får vara min slutreplik innan det blir för mkt "pajkastning" som inte leder någonstans...

Jag hoppas som sagt att de som läst dragit lärdom att vara försiktiga när man håller på med domkrafter och inte chansa utan ALLTID använda pallbockar!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad, rubrik justerad*

Vänligen håll en trevlig ton. Jag passade även på att justera rubriken i enlighet med §3.1 (Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

I biltemas svar står det att domkraften vält, inte kollapsat. Är det vad som hänt?

Det är lite konstigt om de inte tagit in domkraften för kontroll då alla biltema-butiker har en servicetekniker(även detta var mitt jobb) som har som arbete att felsöka och reparera produkter. Det är inte denne som avgör om reklamationen är godkänd eller ej då detta ansvar ligger på kundservicechefen. det kan dock vara värt att notera att kunskapsnivån hos dessa individer varierar ENORMT. En del kan vara väldigt duktiga med mycket erfarenhet och kunskap medans andra knappt vet hur man använder en domkraft. Hade du kommit till butiken jag jobbade i så kan jag garantera att du hade fått en korrekt bedömning men jag såg många klavertramp från kollegor under mina år på Biltema. Detta kan ju vara ett sådant?

Ang. att man ljuger så vill jag inte påskina att jag tror att du gör det men det är tyvärr vanligare än man tror att folk har sönder produkter genom sin okunskap eller rent klanteri och istället för att säga detta och få sin reklamation avslagen så hittar man på nåt istället. Det hände minst nån eller ett par gånger varje månad att man fick ett sånt ärende.

Jag använder själv domkrafter ofta och använder alltid pallbock om jag ska göra nåt där bilen riskerar sig att röra sig men inte alltid när jag bara ska byta hjul eller göra nåt annat enkelt så jag har full förståelse för detta. Det är heller inte så att domkraften inte pallar att hålla bilen, det är bara inte en särskilt stadig hållare för all den vikten.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.