Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Varför skulle vi svälta? Man måste inte vara självförsörjande på allt, du vet import.
Sedan så kan vi använda spillvärme från tex ssab i Luleå till att värma upp växthus istället för att värma Östersjön. Vi har ganska många industrier med mycket spillvärme

Tja, visst, men det är hur som helst en korkad syn på saker. Sverige är ett land, ett folk. Vi delar på allt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Norr om Hallandsåsen fick jag lära mig av skåningarna när jag bodde där en gång i tiden!

Permalänk

Norrland börjar när här har blivit hänne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beemo:

Så Lappland är Norge?

Lappland ingår i Västerbottens och Norrbottens län, lappland har inget län

Permalänk
Medlem

Brukar lite halvt på allvar, och halvt på skämt, säga att gränsen går där en av mina tomter börjar. Sommarställe vid norra stranden av Dalälven. Stockholmarna har börjat invadera byn så suget efter Norrland light tycks vara stort i hufvudstaden.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

@cyklonen:
Fast det är väl där skon klämmer, allting delas inte "lika".
Du har inte samma möjlighet att ta del sveriges välfärd ifall du bor i norrlands inland men dom har bland de högsta kommunalskatterna i landet. Långt till närmsta sjukhus, obefintlig kollektivtrafik, dåligt underhållna vägar, statliga myndigheter som stänger ner lokala kontor så folk blir av med jobb. Listan kan nog göras lång.

Permalänk
Viking
Skrivet av insane88:

Bott i både Gävleborg och Dalarna tidigare. Ta bort Gävleborg från Norrland och lägg till Dalarna istället - Är mer norrlandskänsla där.

Håller med. Dalarna känns verkligen norrländskt för mig, vilket inte Gävle gör.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

@cyklonen:
Fast det är väl där skon klämmer, allting delas inte "lika".
Du har inte samma möjlighet att ta del sveriges välfärd ifall du bor i norrlands inland men dom har bland de högsta kommunalskatterna i landet. Långt till närmsta sjukhus, obefintlig kollektivtrafik, dåligt underhållna vägar, statliga myndigheter som stänger ner lokala kontor så folk blir av med jobb. Listan kan nog göras lång.

Ja, för att det är ohållbart att bo glest. Samla ihop folk i större tätorter, så är problemet löst. Det har inget med breddgrad att göra. Samma problem finns även i södra delarna av Sverige. Väljer man att bo i glesbygd får man stå ut med att det är sämre service. Idealet hade varit att bygga upp ett nytt Sverige med enbart tätorter på ca 50 000 invånare. Lagom stort för att ha bra servicenivå, kollektivtrafik internt och externt, utan storstadens problem.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, för att det är ohållbart att bo glest. Samla ihop folk i större tätorter, så är problemet löst. Det har inget med breddgrad att göra. Samma problem finns även i södra delarna av Sverige. Väljer man att bo i glesbygd får man stå ut med att det är sämre service. Idealet hade varit att bygga upp ett nytt Sverige med enbart tätorter på ca 50 000 invånare. Lagom stort för att ha bra servicenivå, kollektivtrafik internt och externt, utan storstadens problem.

Han pratar nog redan om tätorter.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Där riktnummer börjar med 09xx

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_svenska_riktnum...

Permalänk
Medlem

Ouch, jag bor på gränsen till Danmark!

Rätt roligt när man bråkar om en defenition som redan finns. Skall vi börja fundera på hur lång en meter är? Eller kanske hur mycket ett kilo är? Visserligen så ändrade man definitionen av ett kilo för ett par år sedan, men ni "riktiga" norrlänningar, hoppas inte för mycket. För det finns en definition. https://sv.wikipedia.org/wiki/Norrland
Men visst är det roligt att retas lite. Jag som är gift med en skåning brukar säga att gränsen till Danmark går vid hallandsåsen. Man försökte gräva bort den danska delen, men konstigt nog resulterade det bara i en liten tunnel för tågen.

Permalänk
Medlem

Riktnummer? Vad är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Riktnummer? Vad är det?

Riktnummer

Permalänk
Medlem
Skrivet av jJnte:

Hmm märkligt. Tror inte det används

Permalänk
Medlem

Blir ofta kallad norrlänning här i Skåne där jag försöker bo. Påpekar då snällt att jag faktiskt är uppvuxen tre mil söder om gränsen. Dock några hundra meter norr om dalälven som många tycker är en gräns.

Jag gillar norrland som det är och vill inte flytta gränsen någonstans egentligen.

Oh well. Kul diskussion. Hoppas vi kommer fram till någonting här.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

Blir ofta kallad norrlänning här i Skåne där jag försöker bo. Påpekar då snällt att jag faktiskt är uppvuxen tre mil söder om gränsen. Dock några hundra meter norr om dalälven som många tycker är en gräns.

Jag gillar norrland som det är och vill inte flytta gränsen någonstans egentligen.

Oh well. Kul diskussion. Hoppas vi kommer fram till någonting här.

haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

Blir ofta kallad norrlänning här i Skåne där jag försöker bo. Påpekar då snällt att jag faktiskt är uppvuxen tre mil söder om gränsen. Dock några hundra meter norr om dalälven som många tycker är en gräns.

Jag gillar norrland som det är och vill inte flytta gränsen någonstans egentligen.

Oh well. Kul diskussion. Hoppas vi kommer fram till någonting här.

Min herre har helt missat syftet med tråden, vilket är att samla alla galningar som bara måste diskutera en självklar grej.

Norrlaaaaand!

Permalänk
Medlem

Alla som inte bor i Stockholm är norrlänningar, så jag förmodar att allt utanför Stockholm är Norrland.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Alla som inte bor i Stockholm är norrlänningar, så jag förmodar att allt utanför Stockholm är Norrland.

Så största staden i Norrland är alltså Göteborg!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd

Jag skrev "Mellersta Norrland" ihop med "Sundsvall" i en annan tråd och detta är tacket jag får?!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Norr om gränsen Skåne/Småland.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Så största staden i Norrland är alltså Göteborg!

Stad och stad, skulle väl kalla det en by, men det är korrekt

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Min herre har helt missat syftet med tråden, vilket är att samla alla galningar som bara måste diskutera en självklar grej.

Norrlaaaaand!

Glorious Norrland kommer ta över norden! Lule blir huvudstaden officiellt snart.

Spillvärme från HYBRIT kommer värma växthus som försörjer hela regionen med mat. Vi kan bygga en ny damm vid gränsen mot Stockholm som drivs helt på tårar för att sen exportera tillbaka det som el till dem. Sen har vi platsen och tekniken för att ta över rymden via Esrange.

Blir lysande detta!

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag skrev "Mellersta Norrland" ihop med "Sundsvall" i en annan tråd och detta är tacket jag får?!

Vad du surra om oväsentli'a grejern?! Jag rädda' den tråd'n från konstant moderering. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Stad och stad, skulle väl kalla det en by, men det är korrekt

Vi har i alla fall vett nog att hålla vår stad inom kommungränsen till största delen. Det mesta av Stockholm ligger inte i kommunen...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Norr om gränsen Skåne/Småland.

Japp

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Norrland börjar norr om lilla edet och danmark börjar söder om kungsbacka.
Öster om göta älv finns bara fel sida älven.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Sverige är väl indelat i 3 landsdelar, Götaland, Svealand och Norrland, ingen aning om när exakt Norrland börjar i huvudet. Men personligen så anser väl jag att Sundsvall och norrut är Norrland.

Permalänk

Norrlands södra gräns följer ungefär dragningen av riksväg 92.

Permalänk
Medlem

Allt söder om Umeå är en Stockholmsförort.