Permalänk
Medlem

Som min kära far alltid sa, "Allt norr om Eslöv är Norrland".

Har själv bott i Hälsingland stor del av mitt liv nu och ja. Är det kanske norr om Dalälven som är Norrland? Eller är det norr från mittpunkten av landet? Jag hävdar i varje fall Dalälven

Visa signatur

System:
Intel E4400, 4096Mb DDR2 RAM, 4x HDD tot: ~1100GB, Geforce 8800 GTS 640MB, NEC DVD Writer
Bärbar: Dell Inspiron 2200
System idag: Core i7 6700k, 2xGTX1080 SLI, 16GB RAM, SSD, HDD, m.m.

Permalänk
Medlem

Finns en gräns att hålla reda på.
Resten är av ointresse.

Permalänk
Medlem

Jag trodde alla lärde sig detta i grundskolan. Allt norr om Skåne är Norrland/Lappland

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Aah, så Gävle alltså.

För den som undrar finns det ett ställe som heter Dragon Gate strax söder om Gävle. Ligger precis vid E4:an.

e detta fo' real?

Det finns märkliga bilder på Kiruna på Google Maps också nämligen...

Permalänk
Medlem

Som uppvuxen i Småland så ser bilden ut såhär:
Södra Sverige: Skåne.
Sveriges mittpunkt: Jönköping
Norra Sverige: Stockholm
Norr om Sverige: Norrland

Permalänk
Medlem

Sverige består av Skåne och norr därom liggande fäbodar!

Permalänk
Medlem

Grejen är väl att det är lätt att säga att folk är från Norrland, men ingen säger att man är från Götaland eller Svealand, är väl därför som det blir krock.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av mwi:

Självklart vid Hallandsåsen.

Kan bara hålla med. 😁

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Har väl ingen stark åsikt om det, men någonstans kring Hudiksvall kanske.

Som född och uppvuxen i Umeå blev jag dock chockad när jag för tio år sedan flyttade till Sundsvall och fick reda på att man utpekat sig till Norrlands huvudstad. Vad i hela... Umeå är ju Norrlands huvudstad! 😁

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk

Hudik får inte vara med! I Härjedalen får lillhärdal vara med. Jag kan släppa in Hudiksvall om Gävle fattar att de är ett äkta sörlänningsbo!
/En från södra norrlands inland.
P.s kan man se fjäll är man i norr. D.s

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Även om Norrland får äran att utgöra 59,6% av Sveriges yta, så utgör Norrlands befolkning endast cirka 12% av Sveriges befolkning.

Hur många av våldsbrotten bär de ansvar för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

e detta fo' real?

Det finns märkliga bilder på Kiruna på Google Maps också nämligen...

Ja! Man kör förbi den på E4:an. 😂

Permalänk
Medlem

Det enda jag har att tillägga i debatten är att jag köpte en påse Troccaderokarameller i Gävle. På påsen stod det ”Bara i Norrland”. Så enligt empiriska studier är Gävle del av Norrland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Hur många av våldsbrotten bär de ansvar för?

Kan man undra, lilla skåne ligger pyrt till!

Nu ska vi ha en sak klart för oss vilket år eller årtionde denna statistik härstammar ifrån vet jag inte, en liten parantes bara.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av M_X_E_Q:

https://i.imgur.com/y3gzZuU.png
Sverige består av Skåne och norr därom liggande fäbodar!

https://sv-se.facebook.com/pages/category/Community/Gräv-bort...

Permalänk
Medlem

https://www.facebook.com/Spettets-V%C3%A4nner-272436632034/

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Norrlandsgränsen går mellan Umeå och Övik (länsgränsen). Där nedan har vi mellansverige som slutar vid Gävle. Söder därom är södra Sverige, en liten del av det långa landet Sverige där styrande under århundranden försökt samla befolkningen. Befolkningen i södra Sverige består till stor del av göjv och går man ut efter 18 så är risken att bli våldtagen som kvinna och mördad som man överhängande. Längst ner i området södra Sverige finns något som kallas skåne, detta område är egenligen inte svenskt, men av någon outgrundlig anledning så tillhör dom oss ändå. Huvudorten Malmö är förövrigt sveriges största bidragstagare och har en arbetslöshet som är skyhög i gämförelse med norrland. 😁

För att sedan vara lite seriös så är det nästan skrämmande att se vissa medlemmars usla kunskap om norrland.

Visa signatur

Ryzen 7 3800x | Asus TUF Gaming x570-plus | Gigabyte GeForce GTX 1660 Super Gaming OC | Corsair 3200Mhz 64GB RAM | Samsung 970 plus 2TB | Samsung 970 1TB | Cruical BX500 2TB | FD define C | Corsair RM750X | Philips 276E8VJSB

Samsung galaxy tab S7plus | Synology DS418 - 4x8TB | Synology DS212j 2x4TB

Permalänk
Medlem

För att återknyta till ursprungsfrågan, Norrland börjar där Svealand slutar.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Vad menar du med det? Jag antar att du bara vill vara dryg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Det är det som är märkligt med svenskar när det kommer till skåne/blekinge, varför krigar man sig till en landsdel som man inte vill ha? Korkade? Förmodligen!

Skåne har iofs. bra jord att odla i det bör man inte glömma problemet är att skåne är ett relativt litet landskap inbillar jag mig!

Det med allmosor lät intressant kan du utveckla det, eftersom sydsverige inte har någon exportindustri överhuvudtaget!

Nu vet jag inte om du frågar rätt person men jag är norrlänning och vill gärna ha bort dödvikten som ligger strax söder om Umeå (övik kanske får vara med det kan vi rösta om i samband med självständighetsförklaringen dvs jag är villig att kompromissa). Jag menar att Sydsverige inte skulle klara sig utan allmosorna vi goda Nordsvenskar skickar dem.
Men Skåne har bra åkermark i dagsläget men ge det några årtionden till så har den globala uppvärmningen förändrat det med stigande havsnivåer och torka.

Skrivet av Hoggaforfan:

Nej ni hade varit utan mat.
Däremot hade det varit trevligt om politikerna kunde se utanför Stockholm-Göteborg-Malmö.
Som de där dumheterna med "höghastighetsjärnväg", uråldrig teknik mellan städer som det inte ger någon skillnad mellan.
Maglev från Norr till Söder så hade det varit värt det

Frågan om mat har varit uppe tidigare, korta drag vi kan ha uppvärmda växthus med spillvärme från våra industrier tex SSAB i Luleå och nya järnsvampsprojektet i malmfälten. Utöver det så kan vi köpa mat för pengarna vi får från våra naturtillgångar(malm, skog och vatten(som vi snart oxå kan börja exportera till Sydsverige)) när vi får skäligt betalt för dem till skillnad från nu när de stjäls från oss.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Intressant påstående. Volvo (PV och AB) (som absolut inte ligger i Norrland) exporterar mer än all export av produkter inom järn/stål och skog/papper tillsammans.

Lämna gärna en källa på ditt påstående för jag är rätt säker på att du har fel! För övrigt så har AB Volvo tillverknkng i norrland. Eller är du en sån där som bara ser till vart huvudkontoret ligger?

Visa signatur

Ryzen 7 3800x | Asus TUF Gaming x570-plus | Gigabyte GeForce GTX 1660 Super Gaming OC | Corsair 3200Mhz 64GB RAM | Samsung 970 plus 2TB | Samsung 970 1TB | Cruical BX500 2TB | FD define C | Corsair RM750X | Philips 276E8VJSB

Samsung galaxy tab S7plus | Synology DS418 - 4x8TB | Synology DS212j 2x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Nu vet jag inte om du frågar rätt person men jag är norrlänning och vill gärna ha bort dödvikten som ligger strax söder om Umeå (övik kanske får vara med det kan vi rösta om i samband med självständighetsförklaringen dvs jag är villig att kompromissa). Jag menar att Sydsverige inte skulle klara sig utan allmosorna vi goda Nordsvenskar skickar dem.
Men Skåne har bra åkermark i dagsläget men ge det några årtionden till så har den globala uppvärmningen förändrat det med stigande havsnivåer och torka.

Frågan om mat har varit uppe tidigare, korta drag vi kan ha uppvärmda växthus med spillvärme från våra industrier tex SSAB i Luleå och nya järnsvampsprojektet i malmfälten. Utöver det så kan vi köpa mat för pengarna vi får från våra naturtillgångar(malm, skog och vatten(som vi snart oxå kan börja exportera till Sydsverige)) när vi får skäligt betalt för dem till skillnad från nu när de stjäls från oss.

Kan du detaljutveckla hur denna ekonomi ser ut? Eftersom du uppenbarligen påstår att sydsverige i princip inte har någon exportindustri! Edit: Jag menar värdeförädlande industri/verksamhet.

Grundvattennivån i sydsverige är god vad jag vet eller du har någon annan information? El kan vi köpa från tyskland exempelvis.

Ja Skåne har bra åkermark kanske tom. i världsklass & lite varmare så kan vi odla året runt!

Gammal info, jag vet! Intressant det med vattnet!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Kan du detaljutveckla hur denna ekonomi ser ut? Eftersom du uppenbarligen påstår att sydsverige i princip inte har någon exportindustri! Edit: Jag menar värdeförädlande industri/verksamhet.

Grundvattennivån i sydsverige är god vad jag vet eller du har någon annan information? El kan vi köpa från tyskland exempelvis.

Ja Skåne har bra åkermark kanske tom. i världsklass & lite varmare så kan vi odla året runt!

https://jordbruketisiffror.files.wordpress.com/2013/10/c3a5kerklassifisering.jpg?w=768&h=1088
Gammal info, jag vet! Intressant det med vattnet!

Han pratar om industri och omsättning per invånare, självklart har södra sverige också sina tillgångar och så, men inte per person

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias_s40:

Lämna gärna en källa på ditt påstående för jag är rätt säker på att du har fel! För övrigt så har AB Volvo tillverknkng i norrland. Eller är du en sån där som bara ser till vart huvudkontoret ligger?

Jag ska säga att Scania förmodligen också ingår, utöver Volvo-företagen. Kategorin är "fordon för vägar". Jag har dessutom gjort antagandet att "papper, papp och varor därav" i huvudsak inkluderar skogsnäringen - om inte, så finns det ingen post högre upp i listan, och i så fall är det en ännu mindre exportvara.

Här är källan:
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/samhalle...

Sveriges tio viktigaste exportvaror 2019
Exportvara____________________________________________Miljarder kronor
Fordon för vägar______________________________________225
Medicinska och farmaceutiska produkter____________________105
Andra icke elektriska maskiner och apparater_________________94
Mineraloljor____________________________________________86
Papper, papp och varor därav____________________________86
Järn och stål__________________________________________70
Tele-, radio-, TV-apparater, grammofoner, bandspelare m.m._____68
Andra elektriska maskiner och apparater_____________________64
Maskiner för särskilda industrier____________________________64
Kraftalstrande maskiner__________________________________57

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Norrland börjar vid Treriksröset och slutar någonstans vid dalälven...

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Jag skulle vilja påstå att det inte stämmer riktigt vi norrlänningar har mer än 10-20 mil till gränsen, men lösfolket i Sydsverige planerar för övernattning efter vägen om de ska köra 10 mil.... Medan de goda Nordsvenskarna kan åka 20 mil enkel väg för att äta middag på något speciellt ställe... Jag vet några som åkte 12 mil enkelväg för att käka statoilkorv när den lokala Statoil hade stängt 00 och den 12 mil bort hade öppet dygnet runt.

Jag har läst alla inlägg, och varit lite aggressiv emellanåt. Konstigt att jag inte blivit modererad och varnad 😂

Ja det där stämmer, när jag bodde uppe i Norrland så åkte jag 18mil enkel väg för att äta hamburgare och sedan 18mil hem igen.

Å andra sidan har jag gjort detsamma i Småland fast då var det bara ynkna 10mil enkel resa. (Även naturen är lite Norrlandslik på sina håll där i Småland)

Fast nu slipper jag sådana långa resor för att få en burgare av rätt sort, Skåne där jag nu bor har rimliga avstånd samt mestadels i vart fall här i väster ingen besvärlig snö & kyla.(så skönt slippa skotta fram bilen och skrapa rutor)

Och det är bara några kilometer till Danmark å god röpölse korv. (skulle jag vilja åka utför på skidor så finns ju den där anläggningen på norra Hallandsåsen vars snökanoner funkar även i plusgrader så mer snösäkert och ligger alltså i Norrland då)

Med ledning av detta måste jag hävda att allt norr om Hallandsåsen är Norrländsk obyggd.

Permalänk
Medlem

Jag älskar, fullkomligt älskar, hur vissa helt enkelt inte kan låta bli att ta saker på allvar. Det är helt fantastiskt hur ett gäng bara måste plocka upp någonting som produktionsstatistik i landet för debatt. Som om att grundtesen presenterades på allvar. 😂🤣

Norrland förever, lillonga! Våga vägra slösa sin tid på oväsentligheter.

Permalänk
Medlem

Det upphör aldrig att fascinera mig att trådar om ämnen fullständigt orelaterade till IT nästan utan undantag blir de längsta och livligaste på IT-forumet Sweclockers

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av StaffSergeant:

Hudik får inte vara med! I Härjedalen får lillhärdal vara med. Jag kan släppa in Hudiksvall om Gävle fattar att de är ett äkta sörlänningsbo!
/En från södra norrlands inland.
P.s kan man se fjäll är man i norr. D.s

Ok, men Vargfjället, Kynnefjäll och Kroppefjäll då ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Han pratar om industri och omsättning per invånare, självklart har södra sverige också sina tillgångar och så, men inte per person

Eller så pratar han om robin hood skatten!?

Om jag tolkar det rätt så pröjsar jag till systemet (bor i Lund) eller gjorde iaf. 2015 (Kostnadsutjämning?), rätta mig om jag har fel!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunala_utj%C3%A4mningssystem...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless