Permalänk
Medlem

ADSL(telia) till KOAX(penny)

Hej, jag sitter lite i funderingarna att byta från ADSL till KOAX mest för att det blir billigare.
Telia ADSL kostar mig idag 499:-/mån + 49:-fakturering för 30Mbit/s
medans PENNY erbjuder 249:-/mån för 100Mbit/s
På min adress erbjuds upp till 1200Mbit/s KOAX med ComHem för 899:- men det är lite overkill, det är dock snabbare än Fiber kan erbjuda, som max är 1000Mbit/s. Fiber är dock tyvärr inte ett alternativ för mig då stadsnätet inte går att lita på.

Hur stabilt är KOAX? Hastigheten är inte så viktig så länge det minst går att ladda webbsidor även vid störningar, men såklart bör ju medelhastigheten vara nog för att se Youtube Live på minst 2 enheter.

Jag har för tillfället Telia ADSL och hoppas kunna behålla deras Router på lån(den har WiFi & 4xLAN platser), då jag gillar att ha minst 2 LAN uttag och kunna koppla 2-3 WiFi enheter.

Är det värt böket att byta?

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Är det värt några klick i ett beställningsformulär och att byta router (ja, du måste byta router då en ADSL-router inte kan hantera Coax) för att spara 250:- varje månad, trippla din hastighet och få bättre svarstider? Självklart? Vem skulle INTE tycka det var värt det?

Coax är generellt sätt väldigt stabilt. Men om du har fiber indraget redan är de det absolut överlägset mest stabila, billigaste och snabbaste (sätt till svarstider) internet du kan ha. Förutsatt att du inte är låst till någon specifik leverantör då som tar oheligt mycket betald, då faller punkten "billigast".

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Är det värt några klick i ett beställningsformulär och att byta router (ja, du måste byta router då en ADSL-router inte kan hantera Coax) för att spara 250:- varje månad, trippla din hastighet och få bättre svarstider? Självklart? Vem skulle INTE tycka det var värt det?

Coax är generellt sätt väldigt stabilt. Men om du har fiber indraget redan är de det absolut överlägset mest stabila, billigaste och snabbaste (sätt till svarstider) internet du kan ha. Förutsatt att du inte är låst till någon specifik leverantör då som tar oheligt mycket betald, då faller punkten "billigast".

Tyvärr blir det nog lite knepigare än några klick i beställningsformulär, men det är nog överkomliga saker.
Varför skulle inte ASDL-routern fungera? Penny säljer ju ett KOAX-modem med sin uppkoppling, så man då får koppla till ADSL-routern med en nätverkskabel.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Tyvärr blir det nog lite knepigare än några klick i beställningsformulär, men det är nog överkomliga saker.
Varför skulle inte ASDL-routern fungera? Penny säljer ju ett KOAX-modem med sin uppkoppling, så man då får koppla till ADSL-routern med en nätverkskabel.

Teliagatewayen funkar om den har ett ethernetuttag för wan så länge du har ett docsismodem före den, de flesta om inte alla enheter telia har skickat ut har en waningång och de flesta gateways för kabeltv går att konfigurera som modem så det bör tekniskt gå att koppla ihop delarna på rätt sätt.
I valet mellan adsl och coax lär coax alltid vinna, är valet mellan vdsl och coax är det ett nog ett svårare val tekniskt sett om du inte önskar högre hastighet än vdsl kan ge, koax kan oftast ge högre hastigheter men är du intresserad av "kring 100Mbit" så är det nog främst priset som får avgöra om man inte vet att koaxoperatören är väldigt usel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.