Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

USB Device over current status detected

Hej Sweclockers!

Idag efter flera års trogen tjänst vägrade min pc att starta. Felmeddelandet den gav mig var "USB Device over current status detected" varefter den stänger av sig själv efter 15 s.

Det jag testat är:
Kopplat ur alla USB-enheter och testat alla USB-portar.
Inspekterat portar och blåst dem med luft. Inget avvikande.
Kopplat ur USB-kontakterna på mobo till USB-portarna där framme. Den ger samma meddelande med och utan tangentbord ikopplat (direkt i brädan).
Reset:at CMOS genom jumper och batteri.

Får av någon anledning inte upp BIOS efter att ha testat med flera tangentbord i olika portar.

Sökte på forumet innan jag skapade tråden och det verkar som de flesta ser detta meddelandet när de bygger nytt, så det känns otroligt att det skulle vara någon distans eller dyl. som spökar. Finns det något annat man kan testa innan jag dödsförklarar burken? Jag förmodar att nästa steg skulle vara att testa brädan utanför chassit.

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amaterasu:

Kopplat ur alla USB-enheter och testat alla USB-portar.

Alltså du har 0 USB enheter inkopplade i detta läget men får samma fel ändå? (Ingen mus eller tangentbord.)

Skrivet av Amaterasu:

Jag förmodar att nästa steg skulle vara att testa brädan utanför chassit.

Det är vad jag tänkte rekommendera. Absolut minsta möjliga för att POST:a.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Fick samma på ett 6 mån gammalt Strix B550F. Inte rört något, utan helt plötsligt så får jag samma fel som du. USB Over Current Detected. Utan att ha rört eller ändrat nåt.

Skickade in till @Inet på garanti. Det strular lite där så vi är inte överens men ärendet pågår. Jag kommer återkomma till just det senare.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Alltså du har 0 USB enheter inkopplade i detta läget men får samma fel ändå? (Ingen mus eller tangentbord.)

Ja, det stämmer.

Brädan i fråga är Asus rog strix z270h, i fall det skulle ha någon signifikans. Får ta ut brädan imorgon och se då om det lever. Annars är det nätagg eller brädan som är död?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amaterasu:

Brädan i fråga är Asus rog strix z270h, i fall det skulle ha någon signifikans. Får ta ut brädan imorgon och se då om det lever. Annars är det nätagg eller brädan som är död?

Tyvärr lutar det åt död bräda enligt min erfarenhet.
Meddela gärna vidare här hur det går.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk

Innan du plockar ut moderkortet (om du nu gör det) så kan du kolla att inte I/O-plåten vidrör nåt som har med usb att göra.
Utanförchassietestet nästa om inga vidare framsteg görs = /

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Kom precis på att en kompis har råkat ut för samma felmeddelande med en Asus bräda. I hans fall så hjälpte det däremot med att stänga av strömmen och tag ur CMOS batteriet i 30s ifall jag inte missminner mig. I just hans fall så hade BIOS/UEFI blivit korrupt. Men iom att du har återställt så låter det inte som det. Ur ett mjukvaruperspektiv kvarstår då bara att dra ner senaste BIOS/UEFI, men om jag tolkar det rätt så kommer du inte ens åt BIOS/UEFI för att göra det.

Samtidigt så upptäckte en annan kompis idag att han faktiskt har kortslutit en USB port med IO-skölden. (I hans fall så hade han massor strul med USB portarna samt saker stängdes av, men inget verkar ha tagit permanent skada.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av Asyvan:

Tyvärr lutar det åt död bräda enligt min erfarenhet.
Meddela gärna vidare här hur det går.

Uppdatering på efterfrågan:
Test utan chassi utan framgång.
Testade med en annan moderbräda utan problem. Misstänker att det var någon av det gamla moderkortets USB-portar som spökade då jag hade använt en ny usb-enhet i den. Det konstiga var att datorn rullade fint i flera dagar (alltid på) med enheten inkopplad, men när jag stängde av och försökte boota så var den kaputt. Alla usb-portar i chassit funkar med den nya brädan. Slutet gott, allting gott? (förutom för plånboken )