Veckans fråga: Använder du en handkontroll till datorn?

Permalänk
Medlem

Handkontroll till PC? Det är som att ta med sig en rullstol till fotbollsträningen.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Brukar låna från min PS4 när jag spelar racingspel och till vissa plattformstitlar.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag börjar nog bli gammal, jag kör nästan allt med handkontroll. Timkostnaden på min Elite V2 måste ju ner på något sätt..

Jag har till och med spelat lite shooters med handkontroll. Nu senaste Far cry 5, COD:MW, COD:CW och så. Annars mest Forza Horizon4, Tomb Raider och annat handkontrollvänligt.

Mest är det för att min soffa är mycket skönare att sitta länge i än min "gaming"stol. Och att bildkvalitnén på 120hz OLED är bättre än min AOC IPS som visserligen körs i 165hz, men det är ju bara 1440p. Utan AA blir det ju grötigt.

RDR2 i 4K, HDR är ju helt oslagbart på 65"!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur funkar ps4ans handkontroller till PC numera, behöver man fortfarande 3rdparty drivrutiner och mjukvara för att konvertera inputen?

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Trådlös Xbox One kontroll använder jag
Men till FPS så använder jag mus+tangentbord.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Hur funkar ps4ans handkontroller till PC numera, behöver man fortfarande 3rdparty drivrutiner och mjukvara för att konvertera inputen?

Jag kör med DS4Windows bara så funkar det bra. Men jag tror som sagt min kontroll börjat strula för den disconnectar stup i kvarten. Kan vara usb-kabeln också. Hade varit skönt med en annan kontroll som går att köra trådlöst. Kanske går med Ps4 kontrollen på något sätt. Har inte forskat kring det.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av fritiofsson:

had du haft din kontroll länge? är sugen på att skaffa en elite kontroller. Sitter just nu med xbox 360 kontroll, av vad jag sett på nätet så verkar många ha problem med att de inte håller i längden.

Sedan 2016. Har inte stött på något problem hittills.

Permalänk
Medlem

Väldigt sällan. Senaste spelet var Hades.

Permalänk
Medlem

Rolig fråga! Minns för 5-6 år sedan när man om man ville lira med Sonys kontroller var tvungen att ha massa med konstig 3:e parts mjukvara som man var tvungen att programmera in alla knapptryck på, och det fungerade 25% av gångerna för mig och var otroligt jobbigt att sätta upp, kändes aldrig riktigt helt 100 heller.

Sedan steam införde för några år sedan att man kan använda sin PS4 kontroll nu så har jag i princip bara spelat spel nu via steam som jag kan utnyttja kontroll på, blev helt överlycklig när jag kunde använda den trådlöst utan något lagg alls med en BT receiver för typ 140kr från amazon, helt suveränt! Det känns verkligen som om man spelar på en native Sony konsol, superb respons.

Vi är verkligen bortskämda i dagsläget ibland om man jämför med tidigare på vissa saker i gaming-världen.

Permalänk
Medlem

japp

Permalänk
Medlem

Finns några spel jag definitivt föredrar handkontroll till, ofta tredjepersons-spel och spel som involverar någon typ av fordon. Att ha tillgång till flera analoga axlar ger då mycket mer precision och kontroll än bara mus och tangentbord.

Det är kanske främst generationen som började spela datorspel kring slutet av 90-talet/början av 00-talet som är emot handkontroller. Vi som har spelat sedan 80-tal/tidigt 90-tal vet att det inte alls var ovanligt att koppla en joystick till datorn då. Fanns många spel på C64 och Amiga som inte ens gick att styra med tangentbordet. Mus+tangentbords-snobberiet började främst när WASD populariserades i.o.m. bl.a. Quake.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Hur funkar ps4ans handkontroller till PC numera, behöver man fortfarande 3rdparty drivrutiner och mjukvara för att konvertera inputen?

Skrivet av mrnez:

Jag kör med DS4Windows bara så funkar det bra. Men jag tror som sagt min kontroll börjat strula för den disconnectar stup i kvarten. Kan vara usb-kabeln också. Hade varit skönt med en annan kontroll som går att köra trådlöst. Kanske går med Ps4 kontrollen på något sätt. Har inte forskat kring det.

Plug n play, det är så jävla smidigt. Antingen kör man trådat eller så har man blåtand i datorn eller via en receiver. Fungerar verkligen löjligt bra, det enda negativa är att "command prompts" från spel visar Xbox-layouten

Permalänk
Medlem

Jag använde en Xbox controller till vissa spel tidigare. Jag använde en med sladd men det blev ständigt glapp i sladden så nu spelar jag bara med mus. Jag köpte aldrig en trådlös eftersom jag inte orkar hålla på att ladda i tid och otid.

Permalänk
Medlem

3-person spel brukar jag föredra med min gamla Xbox 360 dosa till datorn så länge de är bra optimerade för detta. Så som Assassins Creed, the Witcher 3, GTA osv.
Men gäller det FPS, strategi tex. Så är det T&M som gäller.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Hör den endast hemma i TV-soffan eller får den samsas med tangentbord och mus? Nu undrar vi hur ni gör!

Läs hela artikeln här

Använder min xbox one s kontroll till alla bil spel som jag har annars använder jag min bara av tangentbord och mus.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Spelar både på laptop och stationär. På stationära är det Elite dangerous som kör handkontroll och på laptop kör jag alla spel med handkontroll. Vilket är typ ED och Fortnite.

Permalänk
Medlem

Kör de flesta nya spel med en Xbox One kontroll, undantagen är strategispel av olika slag samt Diablokloner. Kör inte ens fps med mus+tangentbord längre då vänster hand inte uppskattar den "statiska" positionen om jag spelar med tangentbord vilket ger extrem värk (har en typ av vibrationsskada i händer/handleder). Personligen skulle jag gärna haft en kontroll för vänster hand med analog spak+några knappar och kört med musen i höger hand vid spelande av fps, men inte lyckats hitta någon bra lösning för detta utan massa meck.

Permalänk
Medlem

Har kört ps2 emulator i 1h med min ps5 kontroll så får väl rösta ja. 1h handkontroll mot 40000h tbord+mus

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Använder i regel en Xbone-kontroll till plattform, tredjeperson äventyr-/actionlir och arkadracing. Resten spelas med tangentbord och mus.

Visa signatur

.:Ryzen 7 3700X ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC ♠ Corsair RM750x 750W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Själv sitter jag fortfarande med en gammal Xbox 360-kontroller med tillhörande trådlös mottagare, den har använts flitigt till en hel del partyspel (typ Overcooked, Ultimate Chicken Horse). Annars åker den oftast fram när jag vill lägga fötterna på skrivbordet och luta mig tillbaka, hehe.

Oftast beror min preferens lite på vad jag först spelade spelet med, har jag redan vant mig vid antingen mus + tangentbord eller handkontroll så brukar det "fastna"

Ni som kör handkontroll till retrospel, kör ni några specifika sorters kontroller?

Permalänk
Medlem

Definitivt! Har dessutom en extra handkontroll ifall man skulle ha över en polare på lite couch co-op.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Kommit in i en våg att köra en del gamla spel i emulator, och då är det naturligtvis handkontroll som gäller. Har en gammal Xbox 360-kontroll som funkar OK.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Brukar luta mig tillbaka och lira med min Steam Controller. Men bara casual spel, typ crash bandicoot

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk

Till tredje persons action orienterade spel använder jag Playstation's Dualshock IV. Men när det kommer till gamla konsol spel från 90 och 80-talet så föredrar jag Retro-Bit's Sega megadrive handkontroll. men då jag främst spelar strategispel så används mus och tangentbord mest av naturliga skäl.

Visa signatur

Defying the powers of the dark sea

Permalänk
Medlem

Jag har trådlös kontroller vid datorn, och en vid varje TV som har Steam Link eller Steam Link App. Har pensionerat Steam Controllern dock.

Spel som är klassiska Mus + Tangentbort körs givetvis med dem, men plattformers och console-"ports" kör jag med kontroller, typ Tomb Raider, Horizon, Sekiro, Ori, etc.

Permalänk
Medlem

Nope. Mus och tangentbord hela vägen för min del

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Spelar alla spel med steam controller. Ingen aning vad man gör om den lägger av.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk

Det är ett bra komplement. Vissa titlar fungerar bara helt klart bättre med kontroll. FPS är det alltid mus och tangentbord som gäller medans bilspel är det alltid kontrollen som kommer fram. Men som sagt den är ett komplement till mus och tangentbord. Ser det i ungefär samma kategori som min HTC vive eller Logitech G27.

Kör fortfarande en Xbox 360 wireless reciever och har köpt till så jag har 4 kontroller. Har ibland kompisar över och då kan man sitta i soffan i ett annat rum och spela tillsammans över Steam link.

Visa signatur

AMD FX 8350 | Gigabyte GTX 970 G1 Gaming OC | 1866 mhz Corsair Vengence 8GB | Gigabyte 990XA-UD3

Permalänk
Medlem

Då jag uteslutande spelar fps så är svaret nej,använder inte handkontroll till datorn.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Föredrar rätt många spel med handkontroll, på TV:n i en bekväm fåtölj.
Givetvis inte CS:GO till exempel men väldigt mycket annat.

Min 360-kontroll går fortfarande varm där hemma när det vankas Fallout etc.

Visa signatur

240p är livet