AMD Radeon RX 6700 XT i ett fåtal tusen exemplar till Europa

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon RX 6700 XT i ett fåtal tusen exemplar till Europa

Trots löften om "betydligt fler" grafikkort vid lansering kan blott ett fåtal tusen Radeon RX 6700 XT nå den europeiska marknaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilket jävla skämt...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Dessa är såklart redan uppköpta av nåt företag som lever för att bryta kryptovaluta.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Man kanske riktar in sig på den nordamerikanska och asiatiska marknaden och EU kommer i andra hand.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Det är nästan som att det inte är lönt att ens lansera korten ifall de ska göra såhär. Jag trodde inte att grafikkort skulle bli vaporware.

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om priset hamnar runt 3070..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk

MSRP priser borde inte ens presenteras i dagens läge. Finns uppenbart ingen koppling till verkligheten längre.

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B350-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • Gigabyte RTX3070 Aorus Master • Samsung Odyssey G7 32" 240hz 1440p
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Vilket jävla skämt...

Håller med...

Denna läsning är ju helt sjuk:

"När AMD lanserade duon Radeon RX 6800 och RX 6800 XT var allokeringen för referensmodellerna exakt 100 respektive 25 stycken till de stora nordiska återförsäljarna. Det här följdes ett par veckor senare upp av flaggskeppet Radeon RX 6900 XT där antalet exemplar kunde räknas på en hand – för hela Norden."

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag är chockad!!

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem

" Grafikkortet ska enligt AMD bjuda på bättre prestanda än Geforce RTX 3070" Jaså? Jag trodde det skulle ligga i nivå med 3060?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thewrulph:

MSRP priser borde inte ens presenteras i dagens läge. Finns uppenbart ingen koppling till verkligheten längre.

Så är det, med återförsäljarnas påslag blir det omöjligt att köpa kort till MSRP.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att göra en poll på vilka användare måste ha ett grafikkort för dem sitter utan.

Och såna som mig som sitter 1080 som vill uppgradera pga det är dags..
Som tur funkar ju mitt bra och klarar spelen jag spelar på.
Förutom skräpet CP2077

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Proffsmoddare

Som väntat alltså Var tvungen att köpa Nvidia istället då det Radeon man egentligen vill ha inte går att få tag i öht.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av griid:

Håller med...

Denna läsning är ju helt sjuk:

"När AMD lanserade duon Radeon RX 6800 och RX 6800 XT var allokeringen för referensmodellerna exakt 100 respektive 25 stycken till de stora nordiska återförsäljarna. Det här följdes ett par veckor senare upp av flaggskeppet Radeon RX 6900 XT där antalet exemplar kunde räknas på en hand – för hela Norden."

De släppte ändå kort på lanseringsdagen, så det var ingen papperslansering dag ett. Läst på internet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

De släppte ändå kort på lanseringsdagen, så det var ingen papperslansering dag ett. Läst på internet.

Alltid nåt, men bedrövligt lågt antal måste man ändå säga. Trodde inte det var riktigt så illa som nyheten tog upp.
Varken Nvidia eller AMD kan klappa sig själv på axeln i alla fall

Förövrigt bra artikel. Gillar att läsa om hårdvara, relaterad till datorer.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Dessa är såklart redan uppköpta av nåt företag som lever för att bryta kryptovaluta.

Nej då alllllla dom har BARA köpt den nya CMP 30HX (Rebrandad 1660 utan display utgångar). Det har ju Nvidia lovat!

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

Hittar sweclockers på siffror eller vad är det som händer?
"När AMD lanserade duon Radeon RX 6800 och RX 6800 XT var allokeringen för referensmodellerna exakt 100 respektive 25 stycken till de stora nordiska återförsäljarna. Det här följdes ett par veckor senare upp av flaggskeppet Radeon RX 6900 XT där antalet exemplar kunde räknas på en hand – för hela Norden."

När jag köpte mitt 6800xt så var det mer än 25 xt modeller i shoppen på releasedagen. Detta hos komplett. Eller menas att varje återförsäljare fick de volymerna? Eller de volymerna per tillverkare? Känns som siffror tagna ur luften på nått sätt.

Permalänk
Medlem

Ett fåtal tusen låter i mina öron som mer exemplar än rx6800 o xt lanseringen

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd

Allt är skitsnack (tillgång+pris+prestation) tills att vi ser produkter "I Lager" och oberoende tester.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Föga förvånande. Bil/lastbilsindustrier står stilla och många andra lider också. Hoppas karusellen av alla delar snart börjar snurra som innan.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av HenrikM:

Hittar sweclockers på siffror eller vad är det som händer?
"När AMD lanserade duon Radeon RX 6800 och RX 6800 XT var allokeringen för referensmodellerna exakt 100 respektive 25 stycken till de stora nordiska återförsäljarna. Det här följdes ett par veckor senare upp av flaggskeppet Radeon RX 6900 XT där antalet exemplar kunde räknas på en hand – för hela Norden."

När jag köpte mitt 6800xt så var det mer än 25 xt modeller i shoppen på releasedagen. Detta hos komplett. Eller menas att varje återförsäljare fick de volymerna? Eller de volymerna per tillverkare? Känns som siffror tagna ur luften på nått sätt.

Det är inget påhitt eller taget ur luften, utan uppgifter vi fått av flera återförsäljare. Antalen som anges är de exakta per återförsäljare och är var vad jag hört av branschkollegor i Europa samma antal som gällt hos deras inhemska återförsäljare. Då ska även nämnas att långtifrån alla länder fick några grafikkort alls på lanseringsdagen.

Som nämns i artikeln och det du citerar gäller det också AMD:s referensmodeller, vilka också var ensamma om att säljas till rekommenderat pris.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Det här börjar så smått påminna om gammal hederlig Sovjetisk planekonomi.

Permalänk
Medlem

En uppmaning till KÖPBOJKOTT: Ni som har hyfsade grafikkort, köp inte nytt, håll ut ett halvår eller möjligen något längre, då kommer marknaden tvingas att sänka priserna. Märker företagen att de säljer produkter trots de höjda priserna, då kommer dessa att etableras och bli permanenta. På vissa e-handelsplatser är priserna fullkomligt absurda. Jag har aldrig köpt värstingkort, har alltid satsat på nivån strax under när dessa nått en rimlig prisnivå. Nu kommer jag följa mitt eget råd, köper inget nytt och hoppas många hakar på. För att få effekt räcker det inte med bara Sverige, jag har själv ingen erfarenhet av sociala medier, men kanske någon här på Swec tänder på förslaget och kan sparka igång exempelvis någon Facebook grupp.

Obs: Ni som är i absolut behov är ursäktade, och får väl suga i er det sura.

Permalänk
Medlem

Varför lansera nått man inte kan erbjuda! Fake news!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

AMD:s referensmodeller, vilka också var ensamma om att säljas till rekommenderat pris.

Det är väl svårt för återförsäljarna att höja priset på korten som säljs direkt från AMD, därför var det det enda kortet som såldes till MSRP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Skulle vara intressant att göra en poll på vilka användare måste ha ett grafikkort för dem sitter utan.

Och såna som mig som sitter 1080 som vill uppgradera pga det är dags..
Som tur funkar ju mitt bra och klarar spelen jag spelar på.
Förutom skräpet CP2077

Jag har väntat sedan oktober på att köpa ett 6700xt. Någon gång där i höstas så gick min gamla trotjänare HD7970 sönder, sedan dess har jag överlevt på ett antikt HD5770 som jag hittade i mitt förråd. Youtube klarar HD5770 av, men inte mycket mer än det. Så jag kommer försöka köpa ett kort på release det är säkert.

Planen var bara att vänta 2 månader till 6800 och köpa den, men priset var inget jag kunde acceptera så har väntat i 6månader eller så istället... suck. Vill ha en 6700xt referens till 4500-5000kr men börjar ana att det inte är möjligt det heller.

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem

Riktigt nöjd med att jag bestämde mig för att hålla på mitt grafikkort en generation till. Annars blev jag sugen där i höstas när det var såna fantastiska förbättringar.

Skrivet av Bankai:

" Grafikkortet ska enligt AMD bjuda på bättre prestanda än Geforce RTX 3070" Jaså? Jag trodde det skulle ligga i nivå med 3060?

Nej, de siktar på 3070, och under 3060 Ti tror jag inte de hamnar. Om man antar att IPC inte gått upp alls över 5700XT och bara tittar på klockfrekvensen, bör de precis nå upp till 3070. Har de de gjort några förbättringar så kan de eventuellt hamna nån procent över. Rent allmänt har AMD klockat det här kortet extremt högt - nästan 2.6GHz.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

En uppmaning till KÖPBOJKOTT: Ni som har hyfsade grafikkort, köp inte nytt

Är du en miner som vill ha alla eller? De kommer bli köpta ändå ...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sugu:

Jag har väntat sedan oktober på att köpa ett 6700xt. Någon gång där i höstas så gick min gamla trotjänare HD7970 sönder, sedan dess har jag överlevt på ett antikt HD5770 som jag hittade i mitt förråd. Youtube klarar HD5770 av, men inte mycket mer än det. Så jag kommer försöka köpa ett kort på release det är säkert.

Planen var bara att vänta 2 månader till 6800 och köpa den, men priset var inget jag kunde acceptera så har väntat i 6månader eller så istället... suck. Vill ha en 6700xt referens till 4500-5000kr men börjar ana att det inte är möjligt det heller.

Jag lade faktiskt en beställning på Aorus 3060Ti/3070 6790/7990:-
För hade det på känn att priserna skulle bara gå uppåt.
Får man för det priset så får jag vara glad, kan alltid avbeställa ifall priserna skulle gå neråt.

Nu väntar jag och se vad 6700XT kommer hamna på. Kanske vinner man på 6700XT lotto..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Skulle vara intressant att göra en poll på vilka användare måste ha ett grafikkort för dem sitter utan.

Och såna som mig som sitter 1080 som vill uppgradera pga det är dags..
Som tur funkar ju mitt bra och klarar spelen jag spelar på.
Förutom skräpet CP2077

Det är inte utan att man blir mörkrädd när man ser innehavare av high-end kort från föregående generation sitta och jaga uppgradering i "3080/3090 i lager"-tråden när en annan får göra hjärt- och lungräddning på sitt GTX 970 för att ens ha en dator som klarar minesweeper