Permalänk
Medlem

Köpa min första gamingdator!

Som rubriken lyder ska jag införskaffa mig min första gamingdator.
Har tittat på färdiga burkar och även försökt bygga ihop nåt eget på tex inet för ca 15-20 tusen.

Problemet med är ju att ett grafikkort verkar vara extremt svårt/dyrt att få tag på så har tyvärr börjat snegla mer och mer mot färdiga byggen(skulle helst vilja bygga eget)

Är ute efter en dator som jag vill kunna spela alla stora spel på högsta grafikinställningen på 1440p och helt okej frames.
Vad jag har förstått är ett rtx 3070 kort rimligt för detta?
Vill även ha minst 1tb ssd och wifi/bluetooth är ett stort plus.

Har tittat på den här lenovon från inet, är det nån som har nåt att tillägga om den?
https://www.inet.se/produkt/2218623/lenovo-legion-t5-ryzen-7-...

Som sagt alla tips uppskattas.
Tips på nån annan färdigbyggd?
Borde jag vänta tills jag kan bygga en egen?

Tack på förhand!!

Tagit bort skrik på hjälp i rubrik /Andreaz1, mod
Permalänk
Medlem

Netonnet har en serie datorer, det kanske underlättar om du senare vill byta ut delar.
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

Permalänk
Medlem

Senaste 6 månaderna har det varit en enorm efterfrågan på grafikkort. Det har tyvärr gjort att i princip alla kort på marknaden har ökat i pris. Så det kan bli svårt att hitta en dator som ska kunna maxa alla stora spel på en 1440p upplösning för den budgeten tills priset har gått ned till MRP igen. RAM minnen har ökat med cirka 50% i pris också för den delen. I min erfarenhet får man oftast betala lite extra för färdigt byggda datorer samt att man även får inte riktigt det man helt är ute efter. Antingen ligger CPU'n lite efter eller så är RAM minnet helt värdelöst.

Mycket bättre att bygga det själv men vill du klara av alla spel på högsta som sagt, så får du nog vänta ett par månader tyvärr. Kan vara så att du får vänta tills efter sommaren.

Alternativet är om du lyckas få tag på något begagnat. Jag har själv väntat på min nya dator i 5 månader nu, grafikkortet är det som tar tid. Andra har väntat i ett halvår.

Det är tyvärr en taskig timing för dig att satsa på en high end dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av w4wigge:

Som rubriken lyder ska jag införskaffa mig min första gamingdator.
Har tittat på färdiga burkar och även försökt bygga ihop nåt eget på tex inet för ca 15-20 tusen.

Problemet med är ju att ett grafikkort verkar vara extremt svårt/dyrt att få tag på så har tyvärr börjat snegla mer och mer mot färdiga byggen(skulle helst vilja bygga eget)

Är ute efter en dator som jag vill kunna spela alla stora spel på högsta grafikinställningen på 1440p och helt okej frames.
Vad jag har förstått är ett rtx 3070 kort rimligt för detta?
Vill även ha minst 1tb ssd och wifi/bluetooth är ett stort plus.

Har tittat på den här lenovon från inet, är det nån som har nåt att tillägga om den?
https://www.inet.se/produkt/2218623/lenovo-legion-t5-ryzen-7-...

Som sagt alla tips uppskattas.
Tips på nån annan färdigbyggd?
Borde jag vänta tills jag kan bygga en egen?

Tack på förhand!!

Lenovon från inet är ett bättre val än burkarna från NoN då Lenovon har en SSD på just 1TB. Den enda svagheten som Lenovon har är att nätagget kan vara på gränsen men det går ju alltid att byta upp sig framöver.

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att beställa grafikkort från 5 större nätbutiker. T.ex. RTX 3070 som du är inne på. När du får hem från en av butikerna avbeställer du på de andra och köper resten av delarna. Eller om du behöver dator snabbt så köp en färdigbyggt även om det kan vara lite dyrare.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Med dagens sjuka marknad så kanske det är lättare att hitta något begagnat?

Typ köp ett billigare med begagnat med ett relativt modernt moderkort så att du lätt kan uppgradera det senare när grafikkorten har gått ner i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Netonnet har en serie datorer, det kanske underlättar om du senare vill byta ut delar.

Tack för tipset! Har tittat på den också, dock vad jag kan se ingen wifi och bara 500gb ssd. Men den är intressant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Med dagens sjuka marknad så kanske det är lättare att hitta något begagnat?

Typ köp ett billigare med begagnat med ett relativt modernt moderkort så att du lätt kan uppgradera det senare när grafikkorten har gått ner i pris.

Ja jag har tittat en del på olika köp/sälj sidor men inte hittat nåt intressant utan överpris dock!
Men får spana vidare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Mitt tips är att beställa grafikkort från 5 större nätbutiker. T.ex. RTX 3070 som du är inne på. När du får hem från en av butikerna avbeställer du på de andra och köper resten av delarna. Eller om du behöver dator snabbt så köp en färdigbyggt även om det kan vara lite dyrare.

Ja dessvärre går det ju inte ens att beställa vad jag sett?!
Har dock lagt bevakning på varenda kort jag sett på typ inet och webhallen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pacc:

NetOnNet bygger också datorer, man kan köpa allt löst hos dom och sedan få de monterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Lenovon från inet är ett bättre val än burkarna från NoN då Lenovon har en SSD på just 1TB. Den enda svagheten som Lenovon har är att nätagget kan vara på gränsen men det går ju alltid att byta upp sig framöver.

Ja jag har tittat på dom på NoN också men dom saknar en del grejer som jag vill ha. Lite billigare dock!
Den lenovon jag länkade till hade bara en 550w psu och vad jag har läst mig till är väl de i minsta laget?!
Men som sagt det är väl inte nåt stort ingrepp att uppgradera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av w4wigge:

Ja jag har tittat på dom på NoN också men dom saknar en del grejer som jag vill ha. Lite billigare dock!
Den lenovon jag länkade till hade bara en 550w psu och vad jag har läst mig till är väl de i minsta laget?!
Men som sagt det är väl inte nåt stort ingrepp att uppgradera den.

Nej det är inget problem att uppgradera i framtiden, fördelen med att köpa en färdigbyggd dator är ju att du har ju garanti på datorn och skulle nu nätagget packa ihop så är det ju upp till Inet att fixa det... Du har ju naturligtvis garanti på komponenter du köper men köper du en färdigbyggd dator så skall du inte fixa med den själv innan garantin har gått ut. Gör du några ändringar på datorn innan garantin har gått ut så upphör Inets garanti för datorn i stort.

Men du kan ju alltid kolla med Inet vid ett eventuellt köp om det är ok för dom att du lägger till en extra slant för ett 650W eller ett 750W nätagg istället för det som är monterat nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimhypno:

Senaste 6 månaderna har det varit en enorm efterfrågan på grafikkort. Det har tyvärr gjort att i princip alla kort på marknaden har ökat i pris. Så det kan bli svårt att hitta en dator som ska kunna maxa alla stora spel på en 1440p upplösning för den budgeten tills priset har gått ned till MRP igen. RAM minnen har ökat med cirka 50% i pris också för den delen. I min erfarenhet får man oftast betala lite extra för färdigt byggda datorer samt att man även får inte riktigt det man helt är ute efter. Antingen ligger CPU'n lite efter eller så är RAM minnet helt värdelöst.

Mycket bättre att bygga det själv men vill du klara av alla spel på högsta som sagt, så får du nog vänta ett par månader tyvärr. Kan vara så att du får vänta tills efter sommaren.

Alternativet är om du lyckas få tag på något begagnat. Jag har själv väntat på min nya dator i 5 månader nu, grafikkortet är det som tar tid. Andra har väntat i ett halvår.

Det är tyvärr en taskig timing för dig att satsa på en high end dator.

Ja jag har märkt det! Skulle ju vara väldigt tråkigt att behöva vänta tills efter sommaren!
Känns ändå mer och mer att en färdig burk är det bästa alternativet för mig!
Har kollat en del begagnat också men tycker det verkar vara lika dyrt att köpa begagnat som en ny färdigbyggd?!
Haha ja jag verkar verkligen ha tajmat den absolut sämsta tidpunkten att köpa gamingdator på!
Hoppas du får ditt grafikkort inom kort iaf!