Riksbanken släpper e-kronans första testresultat

Permalänk
Melding Plague

Riksbanken släpper e-kronans första testresultat

I ett första test används blockkedjeteknik, tokens och ett e-kronenätverk. Frågetecken kring integritet, prestanda och användning offline kvarstår.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Blir intressant att följa. Tvinga alla företag att betala ut lön såhär så kommer de kanske igång ordentligt.

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem

Kommer du att skaffa e-krona?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Undrar om riksbanken kommer köra på GPU eller gå direkt på ASIC...

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Hedersmedlem

När det väl är beslutat, upphandlat och genomfört kommer blockkedja vara såå 2025.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Ju fler som bryter, ju högre måste Ingves sätta räntan.

Permalänk

Känns som att riksbanken missat konceptet kring DECENTRALISERAD valuta..

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk

Och vad exakt skulle nyttan av detta vara?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Calisthenics:

Ju fler som bryter, ju högre måste Ingves sätta räntan.

https://fb.watch/4JzZqRl6Yx/

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Känns som att riksbanken missat konceptet kring DECENTRALISERAD valuta..

Tror istället att det är du som missuppfattat vad riksbanken har för syfte och vad den gör för svensk ekonomi

Permalänk
Medlem

Varför ska vi ha en e-krona?
Jag handlar redan på nätet. Det räcker väl?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Måttband:

Blir intressant att följa. Tvinga alla företag att betala ut lön såhär så kommer de kanske igång ordentligt.

... till vilken nytta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Varför ska vi ha en e-krona?
Jag handlar redan på nätet. Det räcker väl?

När gick du till bankomat och tog ut senast? Kontantanvändandet dör och Sverige är sjukt snabba på lansera digitala tjänster.

EDIT: Det går riktigt fort: https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/sa-betalar-...

Permalänk
Medlem

Helt meningslöst när Riksbanken är ensam utgivare. Databaser existerar redan och fungerar utmärkt. Det här är en onödig lösning som drar massa onödig el på jakt efter ett problem som inte existerar.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

När gick du till bankomat och tog ut senast? Kontantanvändandet dör och Sverige är sjukt snabba på lansera digitala tjänster.

Ärligt talat förstår inte jag heller poängen med en "e-krona". Vad är skillnaden mellan den och pengarna på mitt nuvarande konto?

Och vad har det här med bankomater och kontantanvändande att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Varför ska vi ha en e-krona?
Jag handlar redan på nätet. Det räcker väl?

Handlar inte dett mer om att bankerna ska slippa clearingen sins emellan samt att riksbanken får mer kontroll över marknaden?

Permalänk
Inaktiv

HAHAH! Den ända som vinner på det här är konsultbolaget Accenture. Grattis till dom!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CymbalCrasher:

... till vilken nytta?

För att få någon nytta 🤷‍♂️😁

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Varför ska vi ha en e-krona?

Det finns många anledningar, men den primära är att alla transaktioner blir spårbara och ingen kan fiffla med nånting längre. Bye bye svarta pengar.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Ärligt talat förstår inte jag heller poängen med en "e-krona". Vad är skillnaden mellan den och pengarna på mitt nuvarande konto?

Och vad har det här med bankomater och kontantanvändande att göra?

Skillnaden är väl att här så kan du kapa bort banken. Dvs du kan ha pengar "digitalt" utan att ha de på ett bankkonto.

Saxat från rapport och tar upp en del olika aspekter : https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://...

1. För att öka konkurrensen för i) banker på marknaden för transaktionskonton
genom att underlätta uppdelning (”unbundling”) av banktjänster, ii) leverantörer av
clearing- och hanteringstjänster som Bankgirot, Visa och Mastercard och iii) befintliga
betaltjänster som Swish, som är beroende av de befintliga leverantörerna av clearing-
och hanteringstjänster.
2. För att kombinera statligt ägande av en kritisk resurs – kontrollen över ett e-krona-
system, inbegripet kontrollen över liggaren och den API som krävs för att finansiella
intermediärer ska få tillgång till e-kronakonton – med vertikal separation, i
stället för ett byråkratiskt regleringssystem som fastställer priser för tillgång till
betalningssystemet.
3. För att undvika en situation där en internationell privat digital valuta etableras
som de facto-valuta för inhemska betalningar, med åtföljande farhågor i fråga om
marknadsmakt.
4. För att skapa grundförutsättningar för en enklare routing av betalningstransaktioner
som skulle kunna undanröja behovet av separata clearing- och avvecklingssteg och
därigenom skulle kunna leda till stora kostnadsbesparingar.
5. För att tillhandahålla en routing av betalningstransaktioner som inte är beroende av
clearing- och avvecklingssystem baserade utanför Sverige. Detta skulle förbättra det
svenska betalningssystemets motståndskraft och suveränitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Det finns många anledningar, men den primära är att alla transaktioner blir spårbara och ingen kan fiffla med nånting längre. Bye bye svarta pengar.

Tänkte ungefär samma sak, är inte Bitcoin och liknande valutor en våt dröm för maffia och andra tungt kriminella?

Permalänk
Medlem

Jag tror att tanken bakom e-kronan mest är för att Riksbanken ska kunna ta tillbaka kontrollen från existerande kommersiella elektroniska betalningsmedel som Swish och PayPal — och de konkurrerar direkt med kontanter.

Sen är det lag på att butiker ska ta Riksbankens valuta, och då måste RIksbanken hänga med den tekniska utvecklingen.

Att kontantanvändningen minskar är inte bara för att folk tycker att de är krångligare, för att folk är rädda för virus på dem och för att ha en ursäkt när de möter tiggare. Det är också för att det blivit svårare att använda kontanter när butiker slutat ta emot dem.
Bankerna lägger också ner bankomater när de kan, och det har varit tvunget att lagstifta för att kunna ha dem kvar i glesbygd överhuvudtaget.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Tänkte ungefär samma sak, är inte Bitcoin och liknande valutor en våt dröm för maffia och andra tunga kriminella?

Bitcoin? Där varje transaktion sparas för all framtid? Du behöver bara hitta en "tråd att dra i" där du kan knyta en person till en transaktion. För eller senare så måste du ha en "off-ramp" om du har tänkte omsätta dina Bitcon. Spelar ingen roll om det är att ta ut pengar direkt eller köpa något, nånstans finns det en koppling mellan dig och transaktionen.

Andra projekt som monero osv där inte transaktionshistoriken finns tillgänglig är en annan femma. Men Bitcoin och övriga blockkedjor där alla historik finns tillgänglig är knappast en dröm för kriminella.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av osgorth:

Det finns många anledningar, men den primära är att alla transaktioner blir spårbara och ingen kan fiffla med nånting längre. Bye bye svarta pengar.

I förlängningen också bye bye till att köpa vad du vill när du vill. Jaså du osgorth du köpte två öl igår och idag igen tänker du köpa öl, nehe du, det går INTE!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Bitcoin? Där varje transaktion sparas för all framtid? Du behöver bara hitta en "tråd att dra i" där du kan knyta en person till en transaktion. För eller senare så måste du ha en "off-ramp" om du har tänkte omsätta dina Bitcon. Spelar ingen roll om det är att ta ut pengar direkt eller köpa något, nånstans finns det en koppling mellan dig och transaktionen.

Andra projekt som monero osv där inte transaktionshistoriken finns tillgänglig är en annan femma. Men Bitcoin och övriga blockkedjor där alla historik finns tillgänglig är knappast en dröm för kriminella.

Ok, jag behöver läsa på märker jag.

Permalänk
Medlem

Distribuerad ledger som är centraliserad.
Tokens må vara bra i spårbarhetssyfte, men skeptisk till att det kommer skala...

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlockNoir:

Och vad exakt skulle nyttan av detta vara?

Eftersom vi är på väg att bli ett helt kontantlöst samhälle så kommer bankerna ha all makt och kunna bestämma vad folk kan köpa och inte köpa. Tanken med E-krona är att den inte är beroende av banken, och jag som slutanvändare kan göra vad jag vill med just mina tokens, precis som med sedlar.

Skrivet av Dyluck:

Distribuerad ledger som är centraliserad.
Tokens må vara bra i spårbarhetssyfte, men skeptisk till att det kommer skala...

Nja, ledgern är destribuerad, utgivningen av tokens är centraliserad.

Permalänk

Undrar hur själväste testet fungerar som Accenture gör? Behövde verkligen ett år för att komma fram att det kommer bli dyrt att hantera massbetalningar med denna token baserade system?
Med alla erfarenheter kring digitala system och upphandlingar i Sverige kan man ju undra hur bra vilken lösning som helst kommer att bli i slutändan. Som ett inlägg här skrev: "grattis till Accenture".

Nej, asså, jag har läst resonemangen här och köper än så länge inte anledning till en e-krona förutom att "vi vill vara med på blockchain tåget". Det enda verkliga skillnad som kommer att ske är att Staten ska ta över kontrollen helt från banken (även om vill snacka om decentraliserad..). Bra eller dåligt? En diskussion i sig själv. Ngn skriver att det inte behövs att banker behöver verifiera betalningar. Blockchain gör det också, så vad är skillnaden förutom att de "onda banker" inte ha denna kontroll? Snabbare? Swish fungerar direkt, fastän det är "gammaldags" teknologi.
En av riksbankens anledningär är bl.a. att tekniken i dagsläge strular till det för folk i glesbygden. Ja men, tror de verkligen att komplex blockchain teknologi kommer att lösa just detta problem???

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dumbullen:

Ärligt talat förstår inte jag heller poängen med en "e-krona". Vad är skillnaden mellan den och pengarna på mitt nuvarande konto?

Och vad har det här med bankomater och kontantanvändande att göra?

Det blir väl som cashkorten som kom på 90-talet och skulle göra handel med småmynt så mycket lättare. Försvann väl fem år senare och alla maskiner slängdes all världens väg. Helt bortkastat system och är rädd att detta blir samma sak. Krypto lever för att värdet ökar än så länge men tror inte e-kronan kommer skifta i värde, eller?

Förstår inte heller behovet av en e-krona kan jag helt ärligt säga. Jag har pengar på mitt visakort som jag använder med att handla för.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Det kommer bli ungefär såhär;
Accenture kommer mjölka riksbanken med råge (länge leve lagen om offentlig korruption), lösningen kommer vara otestad för mer än några miljarder transaktioner. Systemet tas i drift, ett år senare rasar det ihop för att ingen gjorde några seriösa tester och sen dör projektet ut. Riksbanken skyller på Accenture, Accenture säger dom gjorde jobbet enligt spec.