Först och främst - grattis till att bli klar med utbildningen.
Sen - var medveten om att jobba för bekanta är ...... jobbigt :).
Jag tycker du har börjat bra med att försöka lyssna på vad de vill med sin webbshop. Hur mycket produkter har dom? Vilka funktioner förväntar dom sig? Vill de kunna sälja presentkort? Vill de kunna gruppera produkter och sälja som ett paket? Osv osv. Erbjud att träffa dom (digitalt kanske) och sitta ner och prta med dom. En mini-workshop som du självklart tar betalt för.
En viktig fråga där är budgeten. Tyvärr är det många som tror att saker är i stort sett gratis.
Sen utifrån det så kan du presentera en lösning. Om du verkligen ska bygga något "eget" så kör någon av de färdiga lösningarna: Woocommerce, Magento etc som alla kan anpassas väldigt bra och har en bra community bakom sig så det finns mkt stöd att få. Men jag tror fortfarande att du lika väl kan titta på jetshop.se, nordiskehandelse, shopify etc, d v s ditt job är inte att bygga siten men att vara deras IT-kille och hjälpa dom igång på en av dessa plattformar. Det kommer fortfarande vara en del utveckling.
Oavsett vad du väljer så är det viktigt att du ger dom en plattform där de kan administrera innehållet själva så långt som möjligt. Om du väljer något "eget" så skriv ihop en bra manual med mkt bilder så att de kan använda den.
När det gäller att ta betalt så skilj mellan drift och support/utveckling. Drift - ta höjd på kostnaden. Inte bara den faktiskta kostnaden men även räkna in lite adminsitration. Om du t ex köper in några kommersiella plugins till din plattform så kom ihåg att ta årsavgift för dom . Backup etc, lägg till en summa. Osv. Jag har hostat/hostar en del siter fortfarande via Forge/Digital Ocean och överlag så har det inte varit mkt jobb med driften.
Jag tycker du tänker rätt med att ta en klumpsumma istället för att ta timpris, särskilt som du vill se det som utbildning också. Min erfarenhet är också att det varit lättare att motivera ett fast pris än rörligt. Det betyder dock inte att du ska vara för billig eftersom de då vänjer sig vid det. Och du måste vara supertydlig vad som ingår. Nya saker (och tro mig, de kommer) behöver tas för sig. Skriv ett enkelt avtal där ni specificerar vad som ingår.
Jag skulle minst ta 10000-15000 kr för siten om det är en egen site. Egentligen mer. Varför inte 25000 kr så kan du baka in lite extra funktionalitet som uppstår under gången. Det är fortfarande billigt. Ingen av de sidor jag "byggt" har tagit mindre än 100+ timmar. Det rullar helt enkelt iväg eftersom många inte riktigt vet vad de vill ha förrän de börjar se siten utvecklas. Så även 25000 Kr är egentligen billigt.
Men man kan säga att du vet deras budget efter du suttit ner med dom. Vad dock tydlig då att det kommer kosta en del. För många tror att "det är väl bara att slänga upp en enkel wordpress-site, tar väl 5 minuter" men glömmer det är mkt jobb runt om att anpassa etc.
Om du istället styr över dom till något av de färdiga alternativen så bli deras kontaktperson mot den leverantören och hantera design, eventuell mindre utveckling etc. men bara att de får någon som hjälper dom att sätta upp allt kommer vara värt för dom. jag skulle lätt ta 5000-10000 kr för det jobbet. Där kan man dock mer ta timpris.
Sen tycker jag att 150 kr/timmen är alldeles för billigt. Visserligen antar jag det utan moms men även som ny-exad så kan du ta mer. Sätt minst 300-500 kr/timmen nu i början. Koppla det med att göra det tydligt att det är främst för ny-utveckling.
Något jag gjorde förut vilket var populärt bland mina mindre kunder var att sälja "paket" med timmar. Köp 20 timmar och få 10% rabatt. Använd timmarna hur de vill under 1 år. Osv.
Problemet med att ha bekanta eller bekantas bekanta som kunder är att det ibland kan vara svårt att säga nej eller att man inte vill vara för hård då de ändå är "bekanta". jag har haft både grannar, släkt och släkts vänner som kunder i min lilla webbfirma och det har inte alltid varit lätt att jobba med dom. Mkt beror dock på att jag nog varit för snäll och inte riktigt pressat dom så försök att behandla dom som "riktiga" kunder.
Sen håller jag inte med andra att du ska automatiskt skippa detta jobb. Du behöver erfarenhet och en första mindre site är en bra ingång. Du får in lite pengar och kan få lite vana i att hantera kunder. När jag jobbade på webbyrå så var sånt mkt positivt hos de som sökte jobb.
Lycka till!
(jag antar du fixat egen firma redan? Så du kan fakturera).
(B