Återställa en Atari TT

Permalänk
Medlem

Återställa en Atari TT

Hej

Av en ren slump så tittade jag på någon video av hur man återställer gulnad plast på gamla datorer och kom o tänka på min Atari TT som ligger nerstoppad i en kartong. Där har den legat undangömd en längre tid, tror inte den har varit igång sen millennieskiftet - antagligen lite innan så den har nog legat där i en 20-25 år nu.
Så eftersom det är fint väder så kan jag gott börja med att se om plasten går att göra något åt med enbart solen. Skulle inte det funka så får jag beställa något medel. Jag tänker att jag kan fräscha upp den, ge den lite kärlek och förhoppningsvis få den att starta. Denna tråd får bli en liten resa på hur det går samt möjligtvis att jag blir motiverad av att hålla den uppdaterad.

Jag kom över denna dator från en datorfirma som jag arbetade hos på 90-talet. Den användes till CAD och desktop publishing och i samband med övergång till PC så behövdes den inte längre och jag fick den helt enkelt. Minns att det var ett jäkla aber att få hem den, det var mitt i sommaren och jag skulle kånka hem en stor jäkla flyttlåda. Först åka tåg och sen promenera hem med den uppför en massa backar. Jag var sen tidigare lite av ett hängiven Atari supporter, uppväxt först med Commodore så gick jag över till Atari i samband med min första Atari STm (utan inbyggd floppy - istället en extern kloss som också tyvärr bara var ensidig (ja jag blev lurad)) så jag var rätt glad över att få tag på en Atari TT som jag nog redan då ville spara. Inte för att jag visste vad jag skulle ha den till, förutom nostalgiska resor (det här var mitten av 90-tal så PC var det enda som gällde just då).

Jag vet att jag lekte runt med MiNT på den vilket är ett alternativt operativsystem typ Linux men i samband med en hel del flyttar för min del så hamnade den tillbaka i flyttkartongen och har legat där sen dess. Men nu är det dags - ett litet sommarprojekt och vidare nytta gör den inte där i kartongen. Jag tänker att det kanske kan få bli en fin uppsättning som jag kan placera någonstans i gäststugan. Förhoppningen är att få ett fungerande system.

Jag började med att packa upp dator som har legat i en flyttkartong. Förutom delarna på bilderna har jag en cd-rom i en externa scsii-låda samt en hederlig Atari mus. Om jag minns rätt så är den bestyckad med ett extra kort för minne som gör att den kommer upp till 64MB vilket då får anses vara rätt mycket. Det sitter även ett Crazy dots grafikkort som ansluts via VME bussen. Jag har för mig att jag hade en Quantum SCSII anslutet men när jag plockade upp dator så saknades den, måste leta lite om jag kan hitta den. Annars får det bli en ny disk, hur jag nu ska koppla in den (senare problem).

(ovan) Nyligen uppackad från kartong. Nätaggregatet är ett vanlig AT aggregat som man oftast använde istället för det inbyggda (som var för klent). Jag har inte kvar det inbyggda men förhoppningsvis går det att hitta ett aggregat som man kan bygga in.

Baksida

Locket avtaget. Floppy sitter i taket. Lösa kablarna är för internt hårddisk. Expansionskort för minne sitter på vänster, nedre del.

Expansionskort för minne, Mighty mic 64

Grafikkort i sin expansionsplats.

Rätt gul låda. Öppningen för floppyn är modifierad något för att få plats med den som är monterad (inte original antar jag). Får se om man kan göra något åt den.

Floppy borttagen.

Lossar locket till tangentbordet, bryter garantiförseglingen.

Ingen återvändo nu.

Överdel tangentbord

Dammsuga bort lite damm

Lite såpa också

Sol o öl

Skål o så ses vi förhoppningsvis om några dagar så får vi se hur det går med det gula.

Permalänk
Medlem

En sak som alla dessa youtubers/etc nästan aldrig tar upp är att vid retrobrighting=Hydrogen peroxide och UV ljus/sol är att många typer av plaster blir skörare av den behandlingen.
Dvs blir mycket lättare att plasten spricker. Gäller det alla plaster som används på retro datorer/tv spel/elektronik?
Troligen inte men många!

Har själv NES/SNES som inte är lika gulnade som din burk funderade ett litet tag på att köra retrobright men näe och då mest för mycket jobb och inte så farligt gulnade.
Sen efter en tid så har jag tänkt lite på det då o då men kommit fram till att jag troligen inte skulle retrobrighta nånting, skulle då hellre vid väldigt gulnade (som din) kraftig rengöring sen lätt slipning främst för att få bort eventuella repor/etc sen måla den med grundfärg/tunt sprutspackel från spryburk och sen lackera.

Är det en dator så är ju tangenterna nåt man bör fundera en gång till över då det kanske inte är så lyckat att lackera dom!

Sen ang SCSII så finns det SCSII to SD att köpa.
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=SCSII+to+s...
Funkar oftas väldigt bra och blir mycket snabbare än gammalt skrikande snurrande rost!
Finns ju även floppy to sd och IDE to sd (vet inte om TT har IDE med?).

Finns troligen mer nybyggt kul att handla med om man letar runt lite!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Frågan är om det är UV-ljus eller väteperoxiden som gör plasten skör? Jag behandlade min SNES för någon dag sedan men jag körde vanligt hårblekmedel som luktade kokos
Det jag köpte var 40 Vol med 12 % väteperoxid. Det är det starkaste man kan köpa tror jag. Sedan lindande jag in plastdetaljerna i lite plastfolie för att hålla krämen fuktig och lade den i solen i en timme. Väldigt stor skillnad, men kanske inte helt perfekt. Men det duger för mig! Den ser 20 år nyare ut.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Alltså plasten bryts ju ner med tid.
Och olika faktorer skyndar ju på detta, t.ex. värme och solljus.
Så plasten är ju skadad redan innan man bleker den.
Det vet ju alla som skruvat med gamla plastprylar, oxiderad eller inte så kan den vara skör som attan.

Permalänk
Medlem

Jag provade lägga ut fronten till min Amiga 4000 i solen i några dagar, det blev snarare värre än bättre så jag är tveksam till att den metoden faktiskt fungerar, det är ju oftast solljus som gjort den gul från början. Kanske skiljer en del mellan plasterna och det funkar på vissa och andra inte. Min gamla Amiga 500, som aldrig någonsin stod i direkt solljus, väldigt länge i ett rum utan fönster dessutom, och sedan legat nerpackad från ca 1997-2018 har inte gulnat över huvud taget, den ser precis ut som den gjorde ny.

Förutom att plasten lätt blir skörare av blekningen så sker den bara lätt på ytan så det gula kommer att komma tillbaka snabbare än den blev gul från början.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv

Läcker dator, speciellt allt installerat minne.

Hur gick det med blekningen @eric117 ?