IKEA utökar smarta hemmet med luftrenande bord

Permalänk
Inaktiv

Har fläkt. Lagom stor. Diskret design. Hm .............

Hur länge dröjer det innan någon moddat den till att hysa en speldator?

Permalänk

Korsallergi mot livsmedel och diverse sen typ 2 år tillbaka. Pollenallergiker + katt + häst + kvalster etc etc Kul brev i brevlådan
Men jag är inte bitter!

Inhalator nässpray och luftfuktare, plötsligt fick man en fungerande tillvaro igen.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Funkar skitbra tbh!
Den billigare Ikea har även stöd för ett kolfilter som gör att cykelkedjeoljan inte luktar om cykeln förvaras inomhus och nyoljad.
Tidigare luktade det i mer än ett dygn till om man hade cykeln inne.

Låter ju bra då inget för mig utan besvär mest nyfiken. Vad är det för ungefärlig driftkostnad i månaden med filter för en lägenhet på runt 80m2?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag har för det mesta tvärdrag genom lägenheten istället. Har alltid öppet till balkongen (hade öppet hela vintern men det var ju en mild vinter i Skåne) och för det mesta öppet i sovrummet samt kontoret om det inte blåser och regnar samtidigt. Fördel är ju att man inte behöver dammsuga lika ofta
Jag testade en luftrenare för ett par år sedan i förhoppningen att det skulle bli mindre damm men på den fronten märkte jag ingen skillnad (med stängda fönster/balkong då).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Undrar om den har Noctua fläktar

Permalänk
Medlem

Mycket snyggare och diskretare än dagens jävla klossar. Det här blir ett givet köp!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Luftrenare borde gå att kombinera med datorn, finns ju redan fläktar och dayorn vill ju ha det dammfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är detta något folk faktiskt märker av eller är det placebo? Skulle en pollenist tro luften var bättre om den fick köra en sån här fast utan att det satt filter i?

Jag som har astma och pollenallergi märker stor skillnad. Man känner i luften när filtret börjar bli igentäppt av damm och tappar sugförmågan, så det är inte placebo. Men det kan säkert finnas fall där det är placebo. När besvären sitter i huvudet och inte luftvägarna.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jOnÄTÄn:

Låter ju bra då inget för mig utan besvär mest nyfiken. Vad är det för ungefärlig driftkostnad i månaden med filter för en lägenhet på runt 80m2?

Försumbart. Drar 3-5W och filtret håller någonstans mellan 4-12 månader, då 80 kr för partikelfilter och 100 kr för kolfilter. Jag har haft filter sen i Februari, (6 månader) och än har den inte varnat att det är dags för att byta filter. Går på driftstid verkar det som.

Räkna med kanske 200-400 kr per år om man tar i ordentligt. Förfilter är tvättbart, partikelfilter kan man dammsuga rent första och kanske andra gången.

Kolfilter går säkert att återaktivera på nytt men troligen mindre besvär att bara köpa ett nytt. Inte som att de kommer sluta fungera helt efter 4 månader, bara fungera sämre.

Jag har 96 kvm hemma och bara en luftrenare, Tre hade funkat skitbra, två räcker. Då jag bara har en så flyttar jag den mellan sovrum och arbetsrum beroende på pollennivåer och om cykeln är nyoljad! 😁

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Bord? Ser mer ut som en skranglig pall, nog bäst att sätta en växt eller lampa på den i ett hörn så att ingen sitter sönder den.
Blir ju tveksamt hur bra den renar luften om den står i ett hörn.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Man kanske skulle kunna byta ut bordsskivan till en på 70-80cm och ha det som vardagsrumsbord.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Försumbart. Drar 3-5W och filtret håller någonstans mellan 4-12 månader, då 80 kr för partikelfilter och 100 kr för kolfilter. Jag har haft filter sen i Februari, (6 månader) och än har den inte varnat att det är dags för att byta filter. Går på driftstid verkar det som.

Räkna med kanske 200-400 kr per år om man tar i ordentligt. Förfilter är tvättbart, partikelfilter kan man dammsuga rent första och kanske andra gången.

Kolfilter går säkert att återaktivera på nytt men troligen mindre besvär att bara köpa ett nytt. Inte som att de kommer sluta fungera helt efter 4 månader, bara fungera sämre.

Jag har 96 kvm hemma och bara en luftrenare, Tre hade funkat skitbra, två räcker. Då jag bara har en så flyttar jag den mellan sovrum och arbetsrum beroende på pollennivåer och om cykeln är nyoljad! 😁

Ursäkta om jag lägger mig i men jag jobbar med tekniskventilation och det går inte riktigt ihop för mig.
En fläkt som drar 3-5watt ink allt skall alltså blåsa luft genom ett förfilter (grovfilter), vidare till ett finfilter för att avsluta med att gå igenom ett kolfilter.
Ytan den renar är 96m2 med säg 2.4meter takhöjd vilket blir 230m3 luft minus lite möbler och väggar.
På detta finns det säkert någon form av vanlig ventilation i ditt hus/lägenhet som skall omsätta minst 0,35l/s per m2 om vi skall hålla oss till boverkets regler vilket beroende på ventilationssystem an göra att ditt egna system kan behöva rena ännu större mängd luft.
Borde därför bli en hel del luft som måste renas per sekund om det verkligen är dålig luft hemma hos dig och det är jag ytterst tveksam till att en sådan liten motor kan hantera.

Att flytta luft utan motstånd kräver nämligen inte värst mycket effekt av en motor, men skall den filtreras till den grad som detta bygger man snabbt upp tryckmotstånd vilket gör att fläktarna behöver kunna hantera högre tryck och då ökar effektbehovet snabbt.
Därför blir jag lite fundersam över detta, kan ju vara så att luftflödet är högt men då blir man genast tveksam till att reningen verkligen fungerar.
En bra tumregel som skvallrar att partikelreningen fungerar sådär för dig är att om reningen innan dem fungerar som den skall behöver de väldigt sällan bytas.

Permalänk
Avstängd

De flesta luftrenare är bara placebo då lägenheter har snabbare luftomsättning än vad en vanlig luftrenare klarar av. Köper man en så ska man se till att köpa en kraftfull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landelusen:

Finns det någon anledning att ha en luftrenare om man inte är pollenallergiker? Får en känsla av att allt renande kanske gör oss mer allergiska istället? Har ingen som helst empirisk data som stödjer detta personligen, är det någon som har forskning/vetenskapligt underlag kring detta?

Inte i Sverige nödvändigtvis då vi har bra luft. Bor man bredvid en högt trafikerad väg eller vid kolkraftverk kan det vara en idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Inte i Sverige nödvändigtvis då vi har bra luft. Bor man bredvid en högt trafikerad väg eller vid kolkraftverk kan det vara en idé.

Enklaste är helt enkelt att mäta luftkvalliteten.
Bor du tex nära ett kolkraftverk skulle jag nog inte vara så orolig för stora partiklar då reningen är rejäl i sådana system, ut kommer mest bara Co2.

Bilvägar släpper absolut ut saker.
Dock finns det flera saker att ta hänsyn till innan man springer iväg och handlar en renare.
Har man klassiskt självdrag eller ett gammalt frånluftsysstem och otäta fönster ja då kan det vara så att partiklar tar sig in.
Har du däremot filtrerad tilluft i någon riktig form, helst mekanisk till/frånluft för att hålla en bra balans borde man inte behöva vara nämnvärt orolig.
Dock beror det lite på hur systemen sköts samt vart luftintagen är monterade.
I nybyggnationer idag är det om inte ett krav från mydigheter väldigt sällan jag sätt några luftintag till lägenheter på sidor av fasaden som vätter mot starkt trafikerade vägar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag är inte pälsdjursallergiker själv, men har hört från andra som likt din sambo lever med pälsdjur trots allergi att luftrenare i kombination med andra saker underlättat något iaf

Tänkte även som kattnörd slänga in ett tips för just kattallergi. Purina har nyligen släppt ett nytt torrfoder som reducerar mängden allergener (Fel d1) katten producerar genom att binda dem till äggprotein. Det låter lite för bra för att vara sant, men det verkar vara legitim forskning bakom det. Kan ju vara värt att kika på Fodret heter Purina Liveclear och verkar hyfsat lättillgängligt.

Oj, tack det där tror jag inte vi kände till.

Städning, bad av katt (med specialschampo) och luftrenare är det vi gjort. Hon är lite lätt täppt i näsan men hon får avgöra var gränsen går för henne haha 😅

Sen är det väl fel tidsepok att ofta vara lite täppt i näsan (med covid-19)

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Triton242:

Ursäkta om jag lägger mig i men jag jobbar med tekniskventilation och det går inte riktigt ihop för mig.
En fläkt som drar 3-5watt ink allt skall alltså blåsa luft genom ett förfilter (grovfilter), vidare till ett finfilter för att avsluta med att gå igenom ett kolfilter.
Ytan den renar är 96m2 med säg 2.4meter takhöjd vilket blir 230m3 luft minus lite möbler och väggar.
På detta finns det säkert någon form av vanlig ventilation i ditt hus/lägenhet som skall omsätta minst 0,35l/s per m2 om vi skall hålla oss till boverkets regler vilket beroende på ventilationssystem an göra att ditt egna system kan behöva rena ännu större mängd luft.
Borde därför bli en hel del luft som måste renas per sekund om det verkligen är dålig luft hemma hos dig och det är jag ytterst tveksam till att en sådan liten motor kan hantera.

Att flytta luft utan motstånd kräver nämligen inte värst mycket effekt av en motor, men skall den filtreras till den grad som detta bygger man snabbt upp tryckmotstånd vilket gör att fläktarna behöver kunna hantera högre tryck och då ökar effektbehovet snabbt.
Därför blir jag lite fundersam över detta, kan ju vara så att luftflödet är högt men då blir man genast tveksam till att reningen verkligen fungerar.
En bra tumregel som skvallrar att partikelreningen fungerar sådär för dig är att om reningen innan dem fungerar som den skall behöver de väldigt sällan bytas.

Nu skriver du massa, som jag inte riktigt orkar läsa men kort och gott kör jag fläkten på lägsta hastigheten som enligt spec drar 3-5 W. Jag har förfilter, partikelfilter och kolfilter. Sedan om den orkar rena 10% eller 200% av lägenhetens luftvolym på ett dygn har jag ingen aning om.

Att den skulle klara av att rena hela lägenheten har varken jag eller Ikea hävdat så sannolikt inte.

typo
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Levande gröna krukväxter är också luftrenare. Snyggt, billigt och inte speciellt svårt att hålla liv i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Undrar om den har Noctua fläktar

Du lär nog få modda den, dvs om det ska bli fläktar från Noctua. IKEA är inte direkt företaget som satsar på premium-komponenter som ska hålla länge…

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så har IKEA har redan övergett en luftrenare, PATRULL. Jag har en FÖRNUFTIG, som är okej. Den köpte dock för att det var ungefär lika dyrt att köpa en ny som att köpa ersättningsfilter till en electrolux luftrenare jag hade innan. Har köpt en hel del IKEA grejer senaste åren och trots relativt låga förväntningar tycker jag kvalitén är dålig. Då har jag inte köpt det billigaste heller. För 1000+ kr skulle jag nog hellre satsa på t.ex. Xiaomi istället.

Permalänk

Perfekt när man släpper en under fika

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av ryeshack:

Levande gröna krukväxter är också luftrenare. Snyggt, billigt och inte speciellt svårt att hålla liv i.

Säg den numera överfyllda kyrkogården av växter som mött sitt öde i mitt hem Kombinationen av att jag konstant glömmer att vattna och att katterna tuggar sönder det som inte vissnar gör att de sällan blir långlivade.

Skämt å sido, växter är ett utmärkt alternativ för de som inte är plantmördare av rang Önskar att jag hade grönare fingrar!

Permalänk
Medlem

Har en Electrolux luftrenare z9124.

Trodde inte jag behövde en men tänkte jag kunde testa. Kostade bara typ 1300:- på MediaMarket.

Kan säga att den tog bort nästan allt damm i lgh. Förut när alla svarta möbler såg gråa ut och man såg massa synligt damm så har detta eliminerats. Behöver inte damma längre. Den suger upp otroligt mkt damm. Och även när mina grannar är ute och röker så tar den bort denna doften helt också. Förut kunde man känna in i lgh när grannarna va ute och rökte. Bor på bottenvåningen. En av de bästa investeringarna jag gjort. Sen bor jag inte i ngn ny lgh med tilluftsventilation eller ngt. Den enda luften jag får in i lgh är draget från fönster och när jag öppnar fönstren/ytterdörren. Kan tänka mig att man inte lär behöva en i en nytillverkad lgh.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

För att en luftrenare ska fungera krävs det att alla dörrar och fönster är stängda. Man kan inte ha en luftrenare på sommaren medans man har fönster och balkong öppna. Det fungerar inte så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuLioS:

De flesta luftrenare är bara placebo då lägenheter har snabbare luftomsättning än vad en vanlig luftrenare klarar av. Köper man en så ska man se till att köpa en kraftfull.

Det beror lite på vad för allergener man har problem med. Kommer det utifrån, som t.ex. pollen, håller jag definitivt med. Då är givetvis filtrering av tilluften mycket mer effektivt, även om en tillräckligt kraftfull luftrenare kan ge lindring. Alternativt att man har en mindre i ett avskiljt mindre rum med låg luftomsättning, t.ex. ett sovrum med dörr.

Har man som mig problem med damm, kvalster, mögel m.m., dvs. allergener som inte främst kommer in via tilluften, så kan en luftrenare göra enorm skillnad. Man behöver dock fortfarande en tillräckligt kraftig och tänka på placering. En luftrenare är inte rocket science, det är ett filter och en fläkt och det krävs en viss reningskapacitet / luftomsättning. Det är ju ganska lätt att uppskatta hur många m³ volym man har i bostaden. Ställer man en liten Xiaomi i ett hörn på lägsta hastighet i ett av rummen i en fyrarummare på 100 m² kommer effekten givetvis vara mer eller mindre försumbar mer än "lokalt" runt renaren.

Själv började jag min "resa" med en enklare Electrolux och den märkte jag knappt någon effekt av p.g.a. av ovanstående faktorer. Idag har jag en APU 500 från Acetec som har en luftomsättning på upp till 520 m³/h och använder H14-klassade "proffsfilter" från Camfil (samma typ som används i renrum och operationssalar bl.a. tror jag). Det är nog aningen overkill för en lägenhet på 45 m² men hellre överkapacitet så att man kan köra lägre ljudnivå och hög enbart vid behov.

Till sist så ska luftrenare inte ses som någon "lösning" heller utan ett hjälpmedel. Det gäller fortfarande att städa, hålla rent och göra sig av med källor till allergener i den mån det är möjligt.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryeshack:

Levande gröna krukväxter är också luftrenare. Snyggt, billigt och inte speciellt svårt att hålla liv i.

Jag kan ha fel men är det inte så att man behöver orimligt mycket växter för att det ska ha någon effekt? Lite som med studier för att grönt te är hälsosamt - om du dricker 20 koppar extrakt varje dag. Dvs i teorin ja men inte i praktiken.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av SuLioS:

De flesta luftrenare är bara placebo då lägenheter har snabbare luftomsättning än vad en vanlig luftrenare klarar av. Köper man en så ska man se till att köpa en kraftfull.

Det förutsätter att lägenheten har någon form av ventilation!

Här där jag bor har vi två stycken utsug (ett i badrummet samt köksfläkten), intagen är rent passiva från ofiltrerade spjäll i vardagsrummet och ena sovrummet. Jag har dessutom stängt ventilen i badrummet då den både låter förjävligt och det rasar skit ur den — Även stängt "intaget" i sovrummet då det kallrasar utav bara den och får temperaturen snabbt under 18c i rummet på hösten/vintern.

För att försöka "kompensera" för detta har vi två stycken Electrolux Z9124 och planerar att införskaffa IKEA:s modell för det mindre sovrummet, samt en till två luftfuktare att placera ut. Man får göra det man kan helt enkelt när man bor i miljonprojekt-byggen, och för egen del ser jag fram emot att skaffa ett sådant här bord från IKEA att använda som soffbord

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Hänger fortfarande inte med på din fråga. Undrar du om det finns studier på att pollenallergiker eller folk med astma mår bättre av renare luft från en luftrenare?
Ja, antagligen massvis.

Om du som inte har dessa problem känner skillnad?
Ingen aning, finns säkert undersökningar på det med (finns ju på i princip allt) men jag vet inte vart dessa finns 🤷

Kanske bara är min luftrenare som är oduglig men i automatiskt läge så ställer den ALLTID in sig på lägsta fart (001 på en skala upp till 999?) just för att luften är så pass ren här i Sverige. Enda gången den känner av att det är dålig luft är om man har stekt något lite för varmt så det blir väldigt osigt här hemma. Så sensorn är inte helt trasig i alla fall.

Det intressanta blir nu, känner min luftrenare inte av pollen, eller har jag inte pollen hemma? Själv så får jag ibland problem hemma, ibland ute, ibland när det regnar och ibland när det är sol. Oerhört svårt därmed att avgöra om luftrenaren på auto (lägsta läge) gör ett enda dugg för att hjälpa min pollenallergi.

Jag kan så här något år i efterhand med handen på hjärtat inte avgöra överhuvudtaget om den hjälper ett enda dugg. Tror att många av dessa anledningar dyker rakt in i placebo-facket, men allergi är såklart inte på låtsas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Jag har för det mesta tvärdrag genom lägenheten istället. Har alltid öppet till balkongen (hade öppet hela vintern men det var ju en mild vinter i Skåne) och för det mesta öppet i sovrummet samt kontoret om det inte blåser och regnar samtidigt. Fördel är ju att man inte behöver dammsuga lika ofta
Jag testade en luftrenare för ett par år sedan i förhoppningen att det skulle bli mindre damm men på den fronten märkte jag ingen skillnad (med stängda fönster/balkong då).

Sånna som du kostar mer i uppvärmning än ett flerfamiljshus

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Kanske bara är min luftrenare som är oduglig men i automatiskt läge så ställer den ALLTID in sig på lägsta fart (001 på en skala upp till 999?) just för att luften är så pass ren här i Sverige. Enda gången den känner av att det är dålig luft är om man har stekt något lite för varmt så det blir väldigt osigt här hemma. Så sensorn är inte helt trasig i alla fall.

Det intressanta blir nu, känner min luftrenare inte av pollen, eller har jag inte pollen hemma? Själv så får jag ibland problem hemma, ibland ute, ibland när det regnar och ibland när det är sol. Oerhört svårt därmed att avgöra om luftrenaren på auto (lägsta läge) gör ett enda dugg för att hjälpa min pollenallergi.

Jag kan så här något år i efterhand med handen på hjärtat inte avgöra överhuvudtaget om den hjälper ett enda dugg. Tror att många av dessa anledningar dyker rakt in i placebo-facket, men allergi är såklart inte på låtsas.

Sensorer i billigare konsumentrenare kan man nog mer eller mindre se som ett fult försäljningsknep mer än något annat ("Oj, vad rent och tyst det är!"). Konsumenten blir "nöjd" eftersom de tror att luften är ren och luftrenaren går extremt tyst eftersom det är nära noll luftomsättning. Win-win för tillverkaren.

Noggrannheten i sådana är troligen katastrofal. Dessutom "mäter" de väl bara PM2.5? Vilket då inte innefattar t.ex. pollen eftersom de partiklarna är större.

Lägsta läge på en av de mindre konsumentrenarna i en normalstor bostad har troligen försumbar effekt. Så ska du testa om det hjälper med din pollenallergi bör du definitivt köra manuellt läge på så hög inställning du står ut med samt tänka på placeringen av enheten.

Med det sagt så stämmer det ju att vi generellt har väldigt bra luftkvalitet i Sverige, så att köpa en luftrenare enbart för att få ner luftföroreningar utifrån är oftast ganska bortkastat. Det är ju inte som i storstäder i Indien eller Kina där det motsvarar sju pack cigg om dagen bara man vistas ute eller så. Det är väl främst för allergier (pollen, damm, kvalster, mögel m.m.) det kan vara användbart här, såvida man inte bor inne i en storstad någonstans där det är uppmätt höga nivåer av PM2.5.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070