THEA500 Mini är en konsolifierad Amiga 500 med små dimensioner

Permalänk
Medlem

Alltså... Diskettstation...eller i alla fall port och möjlighet att koppla till en Amiga diskettstation.
Har supermånga spel på diskett men ingen dator som kan läsa dom numera. Ja om man nu inte räknar min A500 förståss men den saknar skärm.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av bluetrain:

Visste inte gravis gamepad fanns till amigan, trodde den var exklusiv till pezen men där ser man! Ja så kan det ju vara såklart. Sen tycker jag den påminner en del om paddan till cd32:an (som ju hade en liknande uppsättning knappar) så kanske att den ska vara kompatibel med den också? Varför man nu överhuvudtaget skulle ha ett behov av det är ett mysterium...

hehe ja tänkte inte ens på CD32 men det låter mer rimligt ja

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹

För att svara på min egen fråga från nyheten, dvs vilka spel man skulle vilja ha på den:
Bortsett från klassiker som redan nämnts dvs.

It came from the desert, Sensible Soccer, alla Turrican, Gods, James Bond: The spy who loved me, Monty Pythons Flying Circus, Zombi

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

- Superfrog! SUPERFROG!

Hur kan ni glömma superfrog? Heresy!

https://www.youtube.com/watch?v=V1R7Pd329Bc

Och utan den extremt långa introduktionen:
https://youtu.be/V1R7Pd329Bc?t=194

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av UndaC:

Tänker att de försökt efterlikna en gravid gamepad. De var ju väldigt vanliga på PC men fanns även till Amiga och Atari.

Men ja jag håller med, Tac 2 hade väl kanske känts mer äkta. Men jag personligen skulle nog ändå mer föredra den de faktiskt tagit fram.

Angående utseendet så är ju allt bara 3d-renderingar vad jag kan se, så förhoppningsvis får de till framförallt färgerna lite bättre.

Gravis (inte gravid)

Skrivet av cheesen:

Alltså... Diskettstation...eller i alla fall port och möjlighet att koppla till en Amiga diskettstation.
Har supermånga spel på diskett men ingen dator som kan läsa dom numera. Ja om man nu inte räknar min A500 förståss men den saknar skärm.

Du kan troligen koppla in den till din tv, monocroma video ut kontakten till kompositvideo in på tvn, lite färglöst men för text var det ju så man körde mot sina monokroma monitorer, jag hade en klassisk svart/grön till min Amiga för text, bilden var så mycket stabilare och skarpare än på tvn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av mrqaffe:

Gravis (inte gravid)

Hey, du vet inte vad jag gjorde med mina speltillbehör

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av neumanix:

Vice emulatorn är gratis och är helt fantastisk. Ok, ROM:en BÖR man köpa på laglig väg, men även det är ingen dyr historia.
Så denna pryl får ett tack, men tyvärr.

VICE emulerar väl inte Amiga?

Permalänk
Livsnjutare 😎

You had me at ”worms.”

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Visualiserar Pinball Dreams på min 75" TV 🤩

Permalänk
Medlem

Riktigt dumt att det inte kom en bra Amiga-joypad redan till A500. Jojo, visst hade man några Tac-2, The Bug, Wico-joysticks, osv, men en hel del spel hade tjänat på joypad. Jag tycker Amiga CD32 fick rätt ok joypad, och hade gärna lagt 500kr på en ny bra joypad till min CD32. Däremot lär jag inte köpa den här burken, tror inte den är roligare än min CD32 och Amiga kan jag emulera på andra burkar också.

Men det är ju lite struligt att koppla in Amigan på moderna TV-apparater, så med rätt spel kan det här säkert bli kul.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Gravis (inte gravid)

Du kan troligen koppla in den till din tv, monocroma video ut kontakten till kompositvideo in på tvn, lite färglöst men för text var det ju så man körde mot sina monokroma monitorer, jag hade en klassisk svart/grön till min Amiga för text, bilden var så mycket stabilare och skarpare än på tvn.

Scart är numera borta från samtliga moderna tv apparater, MEN component video finns kvar på dom flesta (tror jag, iaf. på mina två 2019 4K apparater), så du kan faktisk göra en egen "RGB" koppling från Amiga till din TV, men du måste vara lite kunnig med att lödda och införskaffa den mkt. sällsynta 23 Pins RGB kontakt som Amiga har. Alla signal finns där, bara att koppla ihop.

Finns hur mkt. som helst:
eBay sök!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

It came from the desert, Sensible Soccer, alla Turrican, Gods, James Bond: The spy who loved me, Monty Pythons Flying Circus, Zombi

TheC64 kan man ju köra spel ifrån USB-minne, så ingen anledning till att det inte skulle fungera även på denna. Kräver kanske lite flexibelt samvete (en del är ju abandonware o.s.v., men långt ifrån allt)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Mindfighter:

TheC64 kan man ju köra spel ifrån USB-minne, så ingen anledning till att det inte skulle fungera även på denna. Kräver kanske lite flexibelt samvete (en del är ju abandonware o.s.v., men långt ifrån allt)

Man kommer absolut kunna ladda in egna spel, men man kan ju fortfarande önska att de är en del av det medföljande utbudet trots det

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

VICE emulerar väl inte Amiga?

🤦‍♂️Du har så rätt, jag menade så klart WinUAE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Tänk och få spela Simon the Sorcerer igen, och Monkey Island 2, bring me back to the 90:th

En del klassiker finns redan att spela online (i alla fall PC versionerna), t.ex.:
Simon the Sourcerer
Simon the Sourcerer II
The Secret of Monkey Island
Monkey Island 2: LeChuck's Revenge

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ctrl:

Kör Amiga emulering på min RaspPi4. Tycker att emuleringen på arm är sådär mjukvarumässigt. Min RaspPi3 kunde inte riktigt dra runt vissa saker i den A1200 hastighet man förväntade sig. Så funderar på vilken plattform de kommer köra på. Har svårt att se att det blir en FPGA som Mister, känns som det skulle bli för dyr lösning, samma med x86 iom att WinUAE kräver windows. Så ARM lär det bli garanterat bli, då är frågan bara hur bra deras mjukvara är och om den går att uppdatera. Funderar också på vilken kickstart de kommer skicka med. Kommer de slänga med nya kicks så som 3.1.4 eller bara köra de gamla 1.3-3.1 tro. Många frågor gällande hårdvara och hur de optimerat systemet.

Priset är inte lockande, men musen är jag lite sugen på hur de gjort. De borde kunnat göra sakerna trådlöst med BT egentligen. Sladdar är något jag kan klara mig utan på retroboxar. Det är mest ivägen eller så är de korta.

Hur funkar det på din pi 4 då?

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Hur funkar det på din pi 4 då?

Den går bättre, bara att se till att kyla Pi4 ordentligt och klocka upp den lite. Det som märks mot hårdvara (FPGA/Vampire) är att vissa saker inte svarar riktigt 100%. Vissa det är snabbt, men det är vissa saker som inte riktigt klickar. För de flesta personer märks det nog inte om man bara kör standard saker och de vanligaste spelen. Men är man van vid hur en hårdvara fungerar märker man vissa småsaker. Emulering är ändå bara emulering, man kan inte alltid få med alla saker till 100%

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Med tanke på amiga, någon som testat denna joystick?
Speedlink COMPETITION PRO EXTRA USB Joystick - Anniversary Edition

https://www.amazon.de/SPEEDLINK-SL-650212-BKRD-Competition-EX...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Benedict:

Med tanke på amiga, någon som testat denna joystick?
Speedlink COMPETITION PRO EXTRA USB Joystick - Anniversary Edition

https://www.amazon.de/SPEEDLINK-SL-650212-BKRD-Competition-EX...

Har en sån, funkar faktiskt rätt bra, sjukt mycket bättre än typ xbox-kontroll och liknande iaf. Som en lite plastigare gammel red-top (vilket jag antar dne försöker efterlikna), men saknar min Tac-2 oavsett, synd ingen gör en modern sån

Permalänk
Medlem

För er som har en A500/A500+ (tror det även finns adaptrar för A2k) kvar och vill ha en billig Accelerator-kort/hd-controller/RAM/Ethernet/RTG-lösning kan jag rekommendera Pistorm, mjukvaran är fortfarande under utveckling dock, men ger idagsläget en hastighet som motsvarar en 040/25 (JIT-stöd är dock på gång, vilket bör göra den rejält mycket snabbare).

https://github.com/captain-amygdala/pistorm#readme

Permalänk
Medlem
Skrivet av fryguyse:

För er som har en A500/A500+ (tror det även finns adaptrar för A2k) kvar och vill ha en billig Accelerator-kort/hd-controller/RAM/Ethernet/RTG-lösning kan jag rekommendera Pistorm, mjukvaran är fortfarande under utveckling dock, men ger idagsläget en hastighet som motsvarar en 040/25 (JIT-stöd är dock på gång, vilket bör göra den rejält mycket snabbare).

https://github.com/captain-amygdala/pistorm#readme

Har funderat på en sådan till min A500. Känns lite surt dock eftersom jag köpte en ny 030-accelerator (utan cpu då jag flyttat den från gamla acceleratorn) med 64MB ram förra året för att ersätta mitt gamla VXL-30 där minneskretsarna havererat. Det går fasen inte få tag på 256k×4 eller 1M×4 DIP längre tyvärr, åtminstone inte 16 st.. Hade jag alls vetat om att Pistorm var på gång hade jag inte köpt det. Men, å andra sidan är det ju trevligt att köra med äkta m68k och en 030/50 räcker långt i en A500. Vill jag åka snabbare kör jag A4000 med 060/66 istället.

En sådan här mini känns totalt ointressant för mig då jag redan har två riktiga Amigor. Sedan är jag en aning skeptisk efter att ha sett de problem med latens 64-varianterna haft och jag gissar att denna kommer lida av samma problem.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Har funderat på en sådan till min A500. Känns lite surt dock eftersom jag köpte en ny 030-accelerator (utan cpu då jag flyttat den från gamla acceleratorn) med 64MB ram förra året för att ersätta mitt gamla VXL-30 där minneskretsarna havererat. Det går fasen inte få tag på 256k×4 eller 1M×4 DIP längre tyvärr, åtminstone inte 16 st.. Hade jag alls vetat om att Pistorm var på gång hade jag inte köpt det. Men, å andra sidan är det ju trevligt att köra med äkta m68k och en 030/50 räcker långt i en A500. Vill jag åka snabbare kör jag A4000 med 060/66 istället.

En sådan här mini känns totalt ointressant för mig då jag redan har två riktiga Amigor. Sedan är jag en aning skeptisk efter att ha sett de problem med latens 64-varianterna haft och jag gissar att denna kommer lida av samma problem.

Nä , jag kan tänka mig att det är svårt att få tag på sånna minnen, trist dock då ett riktigt acceleratorkort är coolare. Nån på http://safir.amigaos.se kanske kan ha, eller på amibay, kan vara värt ett försök om du inte redan kollat där.

Gött med A4k med 060, jag kör mest min A1200/060 men den har en tendens att bli lite instabil efter nån timma. På sistone har jag mest lekt med min 500+ med Pistorm dock, kul med RTG-stöd på en 500a även om det är lite fusk

Permalänk
Medlem
Skrivet av fryguyse:

Nä , jag kan tänka mig att det är svårt att få tag på sånna minnen, trist dock då ett riktigt acceleratorkort är coolare. Nån på http://safir.amigaos.se kanske kan ha, eller på amibay, kan vara värt ett försök om du inte redan kollat där.

Gött med A4k med 060, jag kör mest min A1200/060 men den har en tendens att bli lite instabil efter nån timma. På sistone har jag mest lekt med min 500+ med Pistorm dock, kul med RTG-stöd på en 500a även om det är lite fusk

Tro mig, jag har jagat sådana kretsar i åratal på alla tänkbara ställen men de går bara inte att uppbringa.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

joypaden känns som en styggelse. Även om jag vet det fanns några få joypaddar även till amiga så var de väldigt ovanliga. Alla som någonsin spelat på en amiga vet att det bara finns en knapp så att de tar med en joypad med så många knappar känns som en lat lösning och inte speciellt autentiskt.

Joypad:en efterliknar ju den som Commodore själva gjorde till Amiga CD32, men dator-beige.

Jag misstänker att flera av spelen kommer att vara just CD32-versioner av Amiga-spelen, framför allt med tanke på att minikonsollen knappast kommer att ha ett fungerande tangentbord.

Annars så funkade joypads till Sega Master System och Mega Drive på Amigan, men inte med fler knappar än två. B-knappen funkade som Fire. En hel del Amiga-spel hade stöd för C-knappen.
När Commodore utvecklade CD32 var de smarta nog att göra de två första knapparna på CD32-gamepad:en funka på samma sätt.

F.öv håller jag med andra postare om att TAC-2 är överlägsen alla D-pads jag provat.
Jag skulle vara förvånad om inte TheC64 Joystick:en inte skulle funka annars.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

F.öv håller jag med andra postare om att TAC-2 är överlägsen alla D-pads jag provat.
Jag skulle vara förvånad om inte TheC64 Joystick:en inte skulle funka annars.

Jag var utöver TAC-2 också ett fan av Slik Stik. Namnet är en bonus.
TheC64-joysticken är en kopia på Competition Pro?

Problemet som vissa påpekat med att välja en gamepad är ju som sagt var att en del spel blir nästan ospelbara, åtminstone tar det all glädje ur en del spel.

Knas med citatet
Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Nu tycker jag WinUAE funkar väldigt bra, men lite sugen blir man allt ändå. Och sen fick man lite dåligt samvete igen för att man har en Amiga 2000 stående hos föräldrarna som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Har inte lödkunskapen, eller tiden, som behövs för att renovera den, men tar samtidigt emot att sälja den. Och det faktum att det inte finns några moderna videoutgångar* för den lite jobbigare att använda.

*Jodå, jag vet, men så var det detdär med lödkunskaper och tid.

Permalänk
Medlem

Har lite svårt att se varför man skulle vilja köpa den här skapelsen när man i praktiken kan köpa en raspberry pi för en bråkdel av priset och få en maskin som förvisso inte ser så snygg ut men som fungerar lika bra eller rent av bättre.

Tänk att redan i början av 2000-talet släpptes en fantastisk ASIC-baserad C64 med namnet C64DTV (Direct-To-TV). Tänk om om man hade gjort samma sak med Amiga. Visst, det är kostsamt att ta fram ASICs jämfört med att smack dit en billig ARM-processor, men mjukvaruemulering är sällan optimalt för spel som kräver mer exakt timing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Nu tycker jag WinUAE funkar väldigt bra, men lite sugen blir man allt ändå. Och sen fick man lite dåligt samvete igen för att man har en Amiga 2000 stående hos föräldrarna som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Har inte lödkunskapen, eller tiden, som behövs för att renovera den, men tar samtidigt emot att sälja den. Och det faktum att det inte finns några moderna videoutgångar* för den lite jobbigare att använda.

Flickerfixer/Scandoubler borde väl vara en lösning? Tyckte för övrigt det var kul att de har Amiga 2000 i "Fear Street Part 1: 1994" på Netflix. De verkar däremot köra Windows 3.x, men det gick mha Amiga Brideboard som gjorde 2000 till exempelvis en 386:a

https://www.netflix.com/se-en/title/81325689

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Kan tipsa om RGB2HDMI, där man använder en Pi Zero som ger HDMI ut. Finns även för Amiga 2000 och går att köpa färdiglödda kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Tro mig, jag har jagat sådana kretsar i åratal på alla tänkbara ställen men de går bara inte att uppbringa.

Okej jag tror dig, trist i alla fall.