Permalänk

Skärm för att koda

Hej Sweclockers!

Jag vill låna er visdom.

Situation idag
Har en LG Ultrafine 5K. Använder den primärt för att koda, men i viss mån bildbehandling. Förut hade jag 2 st Ultrafine 4K 24".

Problemet
Problemet med båda är att de är för glossy och speglar ljus alldeles för mycket. Är rätt känslig för det. Jag tror det beror på att jag delvis alltid varit känslig för ljus, men än mer så sen jag lasrade ögonen för 8 år sen. Jag önskar få tips om skärmar som lämpar sig bra för kontorsmiljö och som inte är så reflekterande.

Work-around

1. Om någon vet var jag kan köpa ett matt anti-glare 3M filter eller liknande och tejpa på min LG Ultrafine 5K så tipsa gärna! Även om det inte finns ett filter specifikt för min monitor så kanske det går klippa till ett annat?

2. Har övervägt att skaffa lätt mörka anti-reflexbehandlade solglasögon och använda vid skärmen. Kanske det är en lösning? Terminalglasögon (utan anti-reflex) gjorde bara mitt problem värre och får åksjuka på kvällen efter användning...

Önskemål

• Storlek: Ungefär 24" om 2 st, annars ungefär 27" eller mer om 1 st skärm

• Typ: Gärna kurvad skärm vid 1 st skärm, annars spelar det ingen roll. Kurvad är dock trevligare än 2 st enskilda små skärmar.

• Upplösning: Gärna hög (dvs "retina" / ungefär 4K+) då jag primärt använder Mac, men viktigare är att ögonen får vila

• Anslutning: Gärna USB-C, men display-port är fine det med. Kan ju skaffa en adapter-

• Jätteviktigt väldigt lite spegling av ljus. Matt skärm är viktigt!

• Pris: har väldigt lite betydelse. Mycket viktigare att mina ögon får vila.

Jag har provat https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5453192 och den var det egentligen inget fel på förutom att det hade varit trevligt med högre upplösning. Kommer förmodligen skaffa en sådan av ren nöd om jag inte får bättre förslag.

Permalänk
Medlem

Kolla på Dells skärmar. Dom har ofta bra matt yta för att minska reflektioner.
Kolla även upp vilken typ av justering skärmen har för backlight, finns typer som flimrar mer än andra vilket vissa personer känner av. Detta blir extra märkbart vid lägre ljusstyrka. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med detaljerna, google löser det säkert!

Permalänk
Medlem

Det bästa är ju om du har möjlighet att endast ha en ljuskälla BAKOM skärmen, då slipper du reflektioner. Men du kanske inte har möjlighet till detta?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Rekordmedlem

Glasögon är nog inget som hjälper för reflexer i skärmen , antireflex handlar om att glasen i dem inte ger reflexer och polarisation minskar reflexer från det du tittar på, problemet är att de flesta skärmar brukar vara polariserade så vinklar man det fel blir det väldigt underligt och vid maximalt fel vinkel försvinner bilden helt. Detta är mot telefoner men det visar på principen och problemet

Du kan och bör däremot se till att ha bra belysning i rummet så du inte får reflexer och detta gäller ju oavsett vilken skärm så börja där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av QRikard:

Kolla på Dells skärmar. Dom har ofta bra matt yta för att minska reflektioner.
Kolla även upp vilken typ av justering skärmen har för backlight, finns typer som flimrar mer än andra vilket vissa personer känner av. Detta blir extra märkbart vid lägre ljusstyrka. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med detaljerna, google löser det säkert!

Tack, men behöver helst precisare råd än det. Det finns rätt många modeller att välja bland.

Skrivet av Scarabeo:

Det bästa är ju om du har möjlighet att endast ha en ljuskälla BAKOM skärmen, då slipper du reflektioner. Men du kanske inte har möjlighet till detta?

Ska se ifall jag kan göra något åt det, men det är begränsad möjlighet att ändra det co-working space jag sitter i.

Skrivet av mrqaffe:

Glasögon är nog inget som hjälper för reflexer i skärmen , antireflex handlar om att glasen i dem inte ger reflexer och polarisation minskar reflexer från det du tittar på, problemet är att de flesta skärmar brukar vara polariserade så vinklar man det fel blir det väldigt underligt och vid maximalt fel vinkel försvinner bilden helt. Detta är mot telefoner men det visar på principen och problemet
https://www.youtube.com/watch?v=r-9uMxmj-HQ

Du kan och bör däremot se till att ha bra belysning i rummet så du inte får reflexer och detta gäller ju oavsett vilken skärm så börja där.

Fast installerad belysning i tak och går ej justera styrka på. Reflektioner in från fönster. Jag drar absolut ner persienner ibland, men det hjälper tyvärr inte mycket.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fsmedberg:

Tack, men behöver helst precisare råd än det. Det finns rätt många modeller att välja bland.

Ska se ifall jag kan göra något åt det, men det är begränsad möjlighet att ändra det co-working space jag sitter i.

Fast installerad belysning i tak och går ej justera styrka på. Reflektioner in från fönster. Jag drar absolut ner persienner ibland, men det hjälper tyvärr inte mycket.

Är det på ett företag ? Då är det ett ergonomiproblem som arbetsgivaren bör lösa om de är seriösa, ta upp det med chefen, kan man inte ordna bra belysning får man kanske ha skärmkeps.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Är det på ett företag ? Då är det ett ergonomiproblem som arbetsgivaren bör lösa om de är seriösa, ta upp det med chefen, kan man inte ordna bra belysning får man kanske ha skärmkeps.

Jag är arbetsgivaren ☺️

Belysningen är som den är, vi får inte ändra kontoret vi hyr. Därav önskemålet om tips på bra matta skärmar. Ska kika på om det finns någon skärmkeps som kanske kan passa med LGn. Tack!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fsmedberg:

Jag är arbetsgivaren ☺️

Belysningen är som den är, vi får inte ändra kontoret vi hyr. Därav önskemålet om tips på bra matta skärmar. Ska kika på om det finns någon skärmkeps som kanske kan passa med LGn. Tack!

Du kan väl åtminstone ha gardiner i fönstren, det kan man inte räkna som att ändra på lokalen. Är belysningen skit så är det illa men det går kanske att diffusera den, det kan vara betydligt mer störande om man tex ser lysrör som linjer än om de diffuseras så att de inte skapar lika skarpa konturer. Handlar det om många monitorer eller är det bara en enda arbetsplats som behöver åtgärdas ?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kan väl åtminstone ha gardiner i fönstren, det kan man inte räkna som att ändra på lokalen. Är belysningen skit så är det illa men det går kanske att diffusera den, det kan vara betydligt mer störande om man tex ser lysrör som linjer än om de diffuseras så att de inte skapar lika skarpa konturer. Handlar det om många monitorer eller är det bara en enda arbetsplats som behöver åtgärdas ?

Jag har sett över allt det andra så långt det är möjligt. Det handlar om monitor till mig. Jag önskar inte fler tips om ergonomi. Önskar tips på specifika skärmar som är matta folk har personlig erfarenhet av att använda.

Permalänk
Medlem

Du kan ju prova denna innan du köper en helt ny skärm. Ska passa alla 27 tum 16:9.
https://www.atea.se/eshop/product/3m-anti-glare-skyddsfilter-...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fsmedberg:

Jag har sett över allt det andra så långt det är möjligt. Det handlar om monitor till mig. Jag önskar inte fler tips om ergonomi. Önskar tips på specifika skärmar som är matta folk har personlig erfarenhet av att använda.

Monitorn du har är tämligen egen om sina egenskaper så vad är kraven på en annan monitor ? Det lär inte gå att hitta nån som bara skiljer sig i skärmytan för 5k upplösning och Thunderboltanslutning är det inte mycket som har, typ en...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Monitorn du har är tämligen egen om sina egenskaper så vad är kraven på en annan monitor ? Det lär inte gå att hitta nån som bara skiljer sig i skärmytan för 5k upplösning och Thunderboltanslutning är det inte mycket som har, typ en...

Jag har listat de önskemål jag har på skärmen i min första post.

Permalänk
Medlem

Jag har en Benq PD3220U och är väldigt nöjd med den. Inbyggd KVM-switch, Thunderbolt-3 som även laddar Macbook, har displayport och HDMI.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Dells Ultrasharp skärmar har jag testat flera olika av. Har nu även köpt dem hemma, vilket kan skvallra om vad jag tycker om dem.

Hur jag använder dem:
Sitter visserligen och caddar om dagarna, med några små sessensioner av lisp scriptning/programering.
Inbillar mig att det är snarlik ansträngning för ögonen.

Bra jämnt ljus i dem
Matt yta med helt okej färg.
bra tilt och höjdjustering för att få en bra ergonomi.
Vesa fästen för de om vill ha skärmstativ.

Föredrar högre dpi och mindre skärm än en gigantiska skärmar som jag behöver arbeta med nacken för att använda hela.
Så min personliga rekommendation är att välja en med högre upplösning speciellt när priset inte är den primära avgörande faktorn.

Har ej testat de böjda varianterna. Men tänker mig att det är något snarlik de 5 olika varianterna jag testat över de senaste åren.

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!