Skärm för att koda
Hej Sweclockers!
Jag vill låna er visdom.
Situation idag
Har en LG Ultrafine 5K. Använder den primärt för att koda, men i viss mån bildbehandling. Förut hade jag 2 st Ultrafine 4K 24".
Problemet
Problemet med båda är att de är för glossy och speglar ljus alldeles för mycket. Är rätt känslig för det. Jag tror det beror på att jag delvis alltid varit känslig för ljus, men än mer så sen jag lasrade ögonen för 8 år sen. Jag önskar få tips om skärmar som lämpar sig bra för kontorsmiljö och som inte är så reflekterande.
Work-around
Om någon vet var jag kan köpa ett matt anti-glare 3M filter eller liknande och tejpa på min LG Ultrafine 5K så tipsa gärna! Även om det inte finns ett filter specifikt för min monitor så kanske det går klippa till ett annat?
Har övervägt att skaffa lätt mörka anti-reflexbehandlade solglasögon och använda vid skärmen. Kanske det är en lösning? Terminalglasögon (utan anti-reflex) gjorde bara mitt problem värre och får åksjuka på kvällen efter användning...
Önskemål
Storlek: Ungefär 24" om 2 st, annars ungefär 27" eller mer om 1 st skärm
Typ: Gärna kurvad skärm vid 1 st skärm, annars spelar det ingen roll. Kurvad är dock trevligare än 2 st enskilda små skärmar.
Upplösning: Gärna hög (dvs "retina" / ungefär 4K+) då jag primärt använder Mac, men viktigare är att ögonen får vila
Anslutning: Gärna USB-C, men display-port är fine det med. Kan ju skaffa en adapter-
Jätteviktigt väldigt lite spegling av ljus. Matt skärm är viktigt!
Pris: har väldigt lite betydelse. Mycket viktigare att mina ögon får vila.
Jag har provat https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5453192 och den var det egentligen inget fel på förutom att det hade varit trevligt med högre upplösning. Kommer förmodligen skaffa en sådan av ren nöd om jag inte får bättre förslag.