Sony avtäcker remake av Star Wars: Knight of the Old Republic

Permalänk
Melding Plague

Sony avtäcker remake av Star Wars: Knight of the Old Republic

Biowares rollspelsklassiker från 2003 stöps om i modern utgåva till PC/Windows och Playstation 5.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Jag är sjukt taggad på en Kotor remake! Tror verkligen att remake är rätt val att gå, och inte bara en remaster. Tror gameplay-biten är lite för gammal

Permalänk
Medlem

Spelade båda när det begav sig och måste säga att det är ett av de bäste spelen jag spelat med tanke på story miljö etc.
Skulle dock inte vilja spela det igen. Hellre ett nytt spel i serien!

Har svårt att förstå all remakes som kommer nu.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Undrar om de kommer försöka "justera" storyn lite för att platsa in den i canon eller återigen bara göra icke-canon.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Yesyesyes!

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Inaktiv

Holy sith

Permalänk
Medlem

Riktigt gött. UI: t och lite bättre kontroller står högt på önskelistan! Men jag hade ändå föredragit ett nytt spel i serien istället men det blir nog svårt.

Permalänk
Medlem

Hype! Sant att jag är ganska trött på att allt ska ha en remake men skit samma - ett nytt kotor är ett nytt kotor!

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Men ... 2014 så förpassade Lucasfilm allt utanför film/TV-kanon till att aldrig kunna bli kanon och döpte om det till "Legends" (vilket gjorde massor med fans av datorspelen, serietidningarna och de över etthundra böckerna förargade)
Ska de ta tillbaks det beslutet nu, eller? Eller kommer det att vara en ny historia justerad till den nya kanon?

Lucasfilm har gjort så mycket dumt de senaste åren att de gamla super-fansen inte finns kvar, och Star Wars låga praktiskt taget slocknat. Jag tror det är svårt att blåsa liv i Star Wars igen, och att det här mest handlar om att försökta pressa ur det sista ur material som man redan har.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja både ettan och tvåan minns jag med värme!
Samtidigt kommer jag inte ihåg ett smack från gameplay eller story haha!

Typ allt utöver känslan att det var bra är raderat ur skallen.
Så att det är en remake drabbar inte mig eftersom jag inte kommer ihåg det ändå hehe.

Huruvida jag tycker samma upplägg är lika bra 20 år senare... det får vi väl se ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Jag hoppas PC versionen inte drabbas negativt av detta, illa nog med tidsexklusiviteten dock. Återstår att se hur spelet blir men gör mig mer tveksam till köp.

Hade varit kul med en ny titel men samtidigt är den gamla utgåvan bra ålderstigen med förstås. Samt att Sony gillar att göra remakes och remasters.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Kenneth:

Jag är sjukt taggad på en Kotor remake! Tror verkligen att remake är rätt val att gå, och inte bara en remaster. Tror gameplay-biten är lite för gammal

Håller verkligen med. Har försökt spela om dem med moddar osv för att hetta upp upplevelsen men det märks för tydligt att grundstommen är för utdaterad för att jag ska orka med det

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Spelade båda när det begav sig och måste säga att det är ett av de bäste spelen jag spelat med tanke på story miljö etc.
Skulle dock inte vilja spela det igen. Hellre ett nytt spel i serien!

Har svårt att förstå all remakes som kommer nu.

Det är jättelätt att förstå. Man slipper lägga pengar på skriva nytt manus, man har ett etablerat varumärke med tillhörande numera köpstarka fans som gärna slänger upp pengarna för att knarka nostalgi. Se bara på Star Wars 7-9, 4K-släpp på LoTR-filmerna, MCU osv för exempel på detta.

Permalänk
Medlem

Min kropp är redo!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Findecanor:

Men ... 2014 så förpassade Lucasfilm allt utanför film/TV-kanon till att aldrig kunna bli kanon och döpte om det till "Legends" (vilket gjorde massor med fans av datorspelen, böckerna och serietidningarna förargade)
Ska de ta tillbaks det beslutet nu, eller? I så fall är det nog för sent.

Inte för att vara sådan men det där berör nog en så extremt mikroskopisk del av alla tilltänkta kunder av produkten att det inte ens finns med på ritbordet.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Varför en remake och inte en remaster? Vad impliceras här, ska de skriva om delar av storyn eller ska de lägga till det som klipptes i sista stund?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk

Aspyr gjorde visst portning av spelet, Mac OS X 2012, iPad 2013, Android 2014, Xbox One 2017.

Hoppas deras utvecklare är taggade på att fortsätta jobba med spelet!

Permalänk
Medlem

Inte ens lirat originalet men hört mycket bra om det så detta ser onekligen intressant ut.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Varför en remake och inte en remaster? Vad impliceras här, ska de skriva om delar av storyn eller ska de lägga till det som klipptes i sista stund?

Jag tror nog huvudstoryn kommer vara samma. Ofta så är det mer spelmekaniken som görs om. Fast tittade man på FFVII remake så var det ju endel tillagt också, så man vet aldrig.
Tror dock det är en bra måttstock på skillnaden mellan remake och remaster.
Mass Effect Reforged -> Remaster. Exakt samma spel fast snyggare
FFII Remake -> Remake. Samma huvudstory, fast ny spelmekanik, och huvudstoryn en aning mer "utbroderad" med sidemissions etc.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Varför en remake och inte en remaster? Vad impliceras här, ska de skriva om delar av storyn eller ska de lägga till det som klipptes i sista stund?

Förhoppningsvis gör de det utan att seda ge sig efter de mods som jobbat i åratal med att återställa och fixa det som klipptes bort precis innan release, dock var det väl värst med 2:an och inte lika illa på första.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av UndaC:

Håller verkligen med. Har försökt spela om dem med moddar osv för att hetta upp upplevelsen men det märks för tydligt att grundstommen är för utdaterad för att jag ska orka med det

Enig. Jämför med remaster av framför allt ME1 där mycket visserligen är bättre, men... det känns fortfarande som ett väldigt gammalt spel. Förhoppningsvis slipper vi det här, i alla fall till stor del!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Riktig PC remake och inte någon konsolportning, plus wide screen support tack!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Jag tror nog huvudstoryn kommer vara samma. Ofta så är det mer spelmekaniken som görs om. Fast tittade man på FFVII remake så var det ju endel tillagt också, så man vet aldrig.
Tror dock det är en bra måttstock på skillnaden mellan remake och remaster.
Mass Effect Reforged -> Remaster. Exakt samma spel fast snyggare
FFII Remake -> Remake. Samma huvudstory, fast ny spelmekanik, och huvudstoryn en aning mer "utbroderad" med sidemissions etc.

Precis.

En remaster fungerar bara om spelet fortfarande känns som ett mer modert spel, och bara behöver bättre grafik i stort sett.

KOTOR är ett gammalt spel som fortfarande hade känts som ett gammalt spel om de bara hade uppgraderat grafiken. Var ju inte direkt spelmekaniken som gjorde KOTOR så bra heller.

Permalänk
Medlem

Hade hellre sett ett helt nytt Kotor men remake blir nice också. Hoppas bara de lägger till en hel del.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Grymt! Jag har försökt spela om det några gånger men man är van vi så många QOL saker som finns i moderna spel, så det känns sjukt segt i många segement

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag tror en remake är helt rätt väg att gå! Tog mig tyvärr inte genom spelet själv när jag försökte, någon gång efter det kom till Steam (så typ 2014-2015 kanske?). Inte för att jag ogillade storyn, men för att det rent gameplay-mässigt helt enkelt var väldigt 2003.

Jag spelade det inte när det var nytt, vilket inte är jättekonstigt med tanke på att jag var typ sju bast, men jag älskar mer eller mindre allt annat Bioware gjort, vars stil mångt och mycket bygger på vad de gjorde i KOTOR. Summa summarum: supertaggad!

Permalänk
Medlem

Mina förhoppningar är inte för höga tyvärr...

Intressant tråd om man vill bilda sig en egen uppfattning av Sam Maggs som ska skriva om spelet.
Ena sekunder hatar hon på Kotor, och nyligen när hon blev tilldelad tjänsten så hyllar hon det på sin twitter istället.

https://www.reddit.com/r/kotakuinaction2/comments/pl6rxy/exci...

Permalänk
Medlem

Jag spelade det igen bara för något år sedan, det fungerade fortfarande riktigt fint, ser inte direkt något akut behov av detta. Dock kommer det ju exponera spelen för en ny publik och generation vilket är fantastiskt!

Men man behöver inte vänta för att spela det

Hellre en prequel eller ny del i serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Hade hellre sett ett helt nytt Kotor men remake blir nice också. Hoppas bara de lägger till en hel del.

Samma här, men jag spelade det senast vid releasen 2003 så jag har glömt precis allt, förutom Det som alla kommer ihåg, så för mig blir det förhoppningsvis till 90% ett nytt spel 🙂

Tycker för övrigt att när en remake kommer ut för en generation som kanske helt missat spelet så ska nog spoiler-hänsyn återupprättas.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Star Wars är dött - länge leve KotOR!
Det behövs en remake för att originalet har många olösta problem. En remaster utan inofficiella fixar hade lätt kunnat bli rent skräp förutom all underbar dialog.