USB-strömkablar till äldre konsoller?

Permalänk
Medlem

USB-strömkablar till äldre konsoller?

För de som är bekanta med t.ex. NES / SNES Classic vet att de kommer med USB-kablage för strömförsörjning. Väldigt praktiskt.
Då slog det mig.. Skulle det vara möjligt att göra (eller finns det?) nått motsvarande för även äldre konsoller typ NES/SNES? De där strömadaptrarna som de äldre konsolerna har är inte alltid praktiska, hade varit fräckt kunna ha typ en USB-C sladd istället?
Jag är totalt okunnig på området men jag blev nyfiken. Skulle det vara möjligt eller ställer de andra krav på strömförsörjningen än vad t.ex. en USB-C anslutning är kapabel av?
Mina strömadaptrar till Famicom Disk System/Famicom säger t.ex.: Input: AC 100-240V 50/60 HZ, Output: DC9V 1500mA

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Medlem

Nja, tekniskt sett skulle det kanske gå om konsolerna i fråga använder någon av de spänningar som USB Power Delivery stödjer. USB-PD har sedan tidigare 5, 9, 15 samt 20 V och den allra senaste versionen av standarden (som spikades typ förra veckan) adderade 28, 36 och 48 V (men inga laddare på marknaden lär ha stöd för det än). Men det är liksom inte bara att göra en kabel, utan det krävs även elektronik som kommunicerar med laddaren och talar om vilken spänning man vill ha. Och det skulle jag gissa är bortom vad en vanlig hemmapulare klarar av.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Rekordmedlem

Om du absolut vill så finns det PD triggers, personligen skulle jag inte göra det om det inte går att helt återställa för konsolerna börjar bli samlarobjekt och de blir värdelösa om du bygger om dem.
https://fyndiq.se/produkt/usb-type-c-pd-decoy-trigger-board-9...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Att skruva nått själv är helt uteslutet (då bränner jag ner hela kvarteret garanterat). Hade mest varit fräckt om det funnits nått fiffigt redan färdigt.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oRBIT2002:

Att skruva nått själv är helt uteslutet (då bränner jag ner hela kvarteret garanterat). Hade mest varit fräckt om det funnits nått fiffigt redan färdigt.

Du menar externt ? Har inte sett nått sånt för troligen är det liten efterfrågan men tekniskt går det ju att göra en 9V usb-pd kabel med rätt kontakt i änden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nåt färdigt har jag inte sett, men just med NES och SNES skulle det till och med vara enkelt gjort att göra en modifikation. Det sitter en 7805:a i båda konsolerna, som reglerar ner spänningen till just 5VDC i princip omedelbart efter kontaktdonet. Man skulle bara behöva koppla in en USB-kontakt direkt efter 7805:an. Se elscheman för NES och SNES.

En sådan modifikation kräver förstås både lödning och att sätta en USB-kontakt för panelmontage i skalet, alternativt att man sätter kontaktdon på en sladd man smyger ut någonstans om man inte vill göra åverkan på skalet. Förmodligen skulle man också vilja ha en till powerknapp, då den befintliga bryter innan 7805:an. Att koppla in sig innan den befintliga powerknappen går antagligen inte, då 7805:an har ett ganska rejält framspänningsfall.

Man tappar också lite avstörningsfiltrering etc, men utspänningen från en högkvalitativ USB-nätdel är så ren att det knappast blir ett problem, den har motsvarande filtrering.

En annan variant är förstås att bygga någon slags "smart" adapter som begär högre spänning från en quickcharge-kompatibel laddare eller liknande, och koppla in den direkt på den befintliga DC-kontakten, utan några som helst modifikationer av konsolen. Man måste nog upp i 7-8 volt nånting för att övervinna framspänningsfallen i graetzbrygga och likriktare i konsolen, och få ut 5VDC efter dem.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Man tappar också lite avstörningsfiltrering etc, men utspänningen från en högkvalitativ USB-nätdel är så ren att det knappast blir ett problem, den har motsvarande filtrering.

Detta är ju ett av problemen med "USB power".
Dvs att det finns VÄLDIGT gott om extremt dåliga "USB power" väggbulor/etc.
En SNES/NES skulle troligen funka ok även med dessa så länge dom orkade att leverera tillräckligt med mAh.
MEN får inte SNES/NES "ren" ström så är det med väldigt stor sannolikhet så att man kommer få bild och/heller ljud störningar.

Det är halv svårt att hitta en ny transformator att köpa idag som INTE ger några bild (mest känsligt) problem då dom flesta som säljs idag inte ger ut speciellt ren ström.
Och då original transformatorerna var av väldigt bra kvalitet och dom flesta funkar bra än idag så rek dom flesta kunniga att använda dom istället för nåt nytt.

Det är annat när det handlar om transformatorer till andra system som tex amiga som är väldigt vanliga att dom har dött idag, då är ju nåt som funkar bättre än ingenting.
Och dom flesta rek att inte ens prova att starta en amiga med original transformatorn idag då risken att amigan tar skada är ganska stor.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

En SNES/NES skulle troligen funka ok även med dessa så länge dom orkade att leverera tillräckligt med mAh.
MEN får inte SNES/NES "ren" ström så är det med väldigt stor sannolikhet så att man kommer få bild och/heller ljud störningar.

Det är halv svårt att hitta en ny transformator att köpa idag som INTE ger några bild (mest känsligt) problem då dom flesta som säljs idag inte ger ut speciellt ren ström.
Och då original transformatorerna var av väldigt bra kvalitet och dom flesta funkar bra än idag så rek dom flesta kunniga att använda dom istället för nåt nytt.

Det är annat när det handlar om transformatorer till andra system som tex amiga som är väldigt vanliga att dom har dött idag, då är ju nåt som funkar bättre än ingenting.
Och dom flesta rek att inte ens prova att starta en amiga med original transformatorn idag då risken att amigan tar skada är ganska stor.

Nä, precis, det är med betoning på högkvalitativ, dvs inget för 79:90 från macken. De brukar vara rent katastrofala, såpass att man inte ens bör ladda telefonen med dem annat än i nödfall. Originalnätdelarna till telefoner från välrenommerade tillverkare brukar dock vara bra

Originalnätdelen till NES och SNES är bokstavligen en trafo, helt utan filtrering. Den släpper igenom alla transienter, rippel, etc från elnätet. Likriktning, spänningsreglering och avstörningsfiltrering sköts i konsolen. Där har vi också skälet att de aldrig går sönder, det finns bara koppartråd och järnkärna i dem, inga elektrolytkondingar etc som åldras med tid och användning.

Förvisso ger linjärregulatorer typ 7805 väldigt fin utspänning, som är svår att matcha helt för en switchande nätdel, men det sitter lite frånkopplingskondingar etc efter den i båda konsolerna. Utspänningen från en högkvalitativ USB-nätdel är bra nog

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av grizzly666:

Originalnätdelen har en transformator och konsolen har en linjär regulator, trafon i sig är ett bandpassfilter som släpper igenom 50Hz och dämpar andra frekvenser genom sin konstruktion. Switchade nätdelar jobbar på ett helt annat sätt men de är ju ofta billigare men ger betydligt skitigare ström. Det finns riktigt bra switchade nätdelar men de används i princip aldrig i dator/spel sammanhang utan för datorer har man ju lagt mer avancerade stabilisering och filtrering på moderkortet.
Transformatorer har nästan oändlig livslängd om de varit ok vid tillverkningen, inget ska slitas i dem om de inte överbelastas eller misshandlas på nått sätt och det går även att designa dem så att de tål i princip allt utom att matas med för hög spänning, det som har en ändlig och ganska kort livslängd är elektrolytkondensatorer för glättningen så dem kan det vara vettigt att byta ut eller åtminstone mäta upp att de är ok om man håller på med retroprylar.

Visa signatur

Permalänk

har för mig att Nes ska gå att mata med både AC och DC med i runda slängar 9V +-10% så mellan 8-10V ungefär då likriktning och spänningsreglering sköts internt i nesen mha likriktardioder och en 7805 direkt på inkommande kontakt och likriktaren kvittar om den matas med AC eller DC då den funkar för bägge då den i princip bara blir en passthrough om den matas med DC spänning.

dock vet jag inte om direktmatning med 5V är möjlig dock men inte omöjligt att det funkar tror dock det är för lågt för att det ska fungera.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har för mig att Nes ska gå att mata med både AC och DC med i runda slängar 9V +-10% så mellan 8-10V ungefär då likriktning och spänningsreglering sköts internt i nesen mha likriktardioder och en 7805 direkt på inkommande kontakt och likriktaren kvittar om den matas med AC eller DC då den funkar för bägge då den i princip bara blir en passthrough om den matas med DC spänning.

dock vet jag inte om direktmatning med 5V är möjlig dock men inte omöjligt att det funkar tror dock det är för lågt för att det ska fungera.

Nesen har likriktaren internt men man kan troligen inte mata den direkt med 5V för det blir ju spänningsfall genom likriktarbryggan och regulatorn och frågan är vad den lägsta spänningen den startar med är, kopplar man in sig efter 7805an få är det ju däremot 5V där och då är det bara strömkapaciteten från usb som kan ställa till det, iofs kanske man skulle behöva ha en kondensator där för att klara strömspikar, det är inget jag vet för jag har inte provat men man kopplar ju förbi de vanliga energireserverna och lägger all last på usbströmkällan.
Gillar man att modda är det inte svårt att prova usbmatning men man bör ju se till att allt går att återställa om konsolen inte redan är i väldigt dåligt skick. Eller så kanske man kan fixa en ny låda man kan börja montera usbkontakter i.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nesen har likriktaren internt men man kan troligen inte mata den direkt med 5V för det blir ju spänningsfall genom likriktarbryggan och regulatorn och frågan är vad den lägsta spänningen den startar med är, kopplar man in sig efter 7805an få är det ju däremot 5V där och då är det bara strömkapaciteten från usb som kan ställa till det, iofs kanske man skulle behöva ha en kondensator där för att klara strömspikar, det är inget jag vet för jag har inte provat men man kopplar ju förbi de vanliga energireserverna och lägger all last på usbströmkällan.
Gillar man att modda är det inte svårt att prova usbmatning men man bör ju se till att allt går att återställa om konsolen inte redan är i väldigt dåligt skick. Eller så kanske man kan fixa en ny låda man kan börja montera usbkontakter i.

jo det var exakt det jag menade att det kan ev fungera men troligen inte iaf inte direkt genom porten för orginalmatningen.

såvida du inte på något vänster matar med typ 6V upp till max 10V för att få minst 5V efter likriktaren genom usbkabeln

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows