Dell U3821DW KVM switch funkar inte hos mig [LÖST]
*Uppdatering*: Lösning hittas här
Tänkte skriva av mig lite om mina erfarenheter av Dells 38” skärm U3821DW.
Köpte skärmen för att jag ville åt KVM switchen så att det skulle bli smidigt att skifta mellan jobbdatorn och hemdatorn.
Att Dell har en mjukvara som gör att jag skulle kunna använda en tangentbordskombination för att byta mellan datorerna var också en starkt bidragande orsak till att jag köpte just denna skärmen.
Att ha mer skärmyta skulle också bli trevligt. (Gick från en 30” tidigare.)
Problemet visade sig vara att skifta mellan datorerna inte riktigt funkar.
Det som händer för mig är att om någon av datorernas skäm går i sömnläge, dvs att den ”stänger av skärmen” efter 10 minuters inaktivitet, så följer inte USB hubben med när jag skiftar från den ena till den andra skärmen.
Det är precis som om att USB hubben inte fattar att den ska hoppa över till eftersom det är ”ingen signal” från datorn då den har ”stängt av skärmen”.
(Alltså ingen av datorerna går i sleep mode, de är igång hela tiden – det är bara att de ”stänger av skärmutgången.)
Min laptop är den Dell Latitude 7280 som ansluts via USB-C till skärmen. Laptop:en får också sin ström via USB-C.
Min stationära är en Ryzen 5600x med ett MSI Tomahawk X570, BIOS är uppdaterat till den senaste versionen.
Jag har provat att köra den stationär med både DP och HDMI från mitt grafikkort (1060) utan att jag sett någon skillnad.
Läste att någon på nätet hittade en workaround där man skulle gå in i PBP läge och sedan skifta över USB till den andra datorn för att sedan gå ut PBP läge. Han visade några kommandorader som man kunde koppla till desktop genvägar för att får Dell Display Manager att göra detta lite snabbare.
Detta fungerade inte 100% för mig utan jag var ändå tvungen att vara fram och pilla på menyvalen i skärmen.
Tills slut så valde jag att köpa en billig USB switch på Amazon (hittade ingen vettig butik i .SE som hade dessa). Detta gör att jag kopplat båda datorerna till USB switchen och sedan så sitter tangentbord, mus och WEBB kamera i den.
Detta fungerar ”bra” så till vida att jag byter skärm via tangentbords kombination och sedan trycker jag på knappen på USB switchen.
Det besparar mig allt pillande med ovan workaround och är också mindre omständigt än på min förra skärm som krävde 7 tryck på en knapp på skärmen och sedan att jag fick använda annat tangentbord och mus beroende på vilken dator jag använde.
Jag var i kontakt med Dell ”Pro” support också om detta och de återkom (snabbt) med att de hade varit i kontakt med teknikerna och att det inte fanns någon lösning på mitt problem.
Support teknikern sai att detta kunde lösas i en framtida firmware version, och han var ärlig när jag frågade om informationen han hade var från HW-teknikerna eller spekulation, det var alltså spekulation/förhoppning från hans sida.
Jag har valt att behålla skärmen även om jag kan skicka tillbaka den inom 14 dagar, jag har vant mig väldigt snabbt vid den större upplösningen och skärmen är jäkligt trevlig att arbeta med/på.
På något sätt så hoppas jag att det kommer en framtida firmware uppdatering, då det gjort det på tidigare modeller av skärmen.
Idag kör jag Logitechs Illuminated K700 tangentbord och en M500 mus från samma tillverkare (båda trådade). Ska prova på med andra modeller och ifall det gör skillnad så hojtar jag till.
Om det är någon annan som har en U3821DW och kör två datorer uppkopplade mot den med fungerande KVM funktionalitet så hade jag gärna lyssnat till vad det är för datorer, tangentbord och mus som ni använder och det funkar med.
(Jag vet att U3818DW funkar då vän har en sådan skärm och inte har de problemen jag har.)
Tänkte att jag taggar @miffoweiron som skrev att han också hade beställt en likadan skärm (i en annan tråd) och sedan kanske @Rickig om han har kommit till skott då han skriver att han tittade på motsvarande skräm fast då från Alienware – blev det någon skärm för dig?
Får väl skriva av mig på Prisjakt också vid något tillfälle så att detta finns i omdömet på skärmen. Väntar dock till att jag provat med annat tangentbord och mus först.
Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.