Dell U3821DW KVM switch funkar inte hos mig [LÖST]

Permalänk
Medlem

Dell U3821DW KVM switch funkar inte hos mig [LÖST]

*Uppdatering*: Lösning hittas här

Tänkte skriva av mig lite om mina erfarenheter av Dells 38” skärm U3821DW.

Köpte skärmen för att jag ville åt KVM switchen så att det skulle bli smidigt att skifta mellan jobbdatorn och hemdatorn.
Att Dell har en mjukvara som gör att jag skulle kunna använda en tangentbordskombination för att byta mellan datorerna var också en starkt bidragande orsak till att jag köpte just denna skärmen.

Att ha mer skärmyta skulle också bli trevligt. (Gick från en 30” tidigare.)

Problemet visade sig vara att skifta mellan datorerna inte riktigt funkar.

Det som händer för mig är att om någon av datorernas skäm går i sömnläge, dvs att den ”stänger av skärmen” efter 10 minuters inaktivitet, så följer inte USB hubben med när jag skiftar från den ena till den andra skärmen.
Det är precis som om att USB hubben inte fattar att den ska hoppa över till eftersom det är ”ingen signal” från datorn då den har ”stängt av skärmen”.

(Alltså ingen av datorerna går i sleep mode, de är igång hela tiden – det är bara att de ”stänger av skärmutgången.)

Min laptop är den Dell Latitude 7280 som ansluts via USB-C till skärmen. Laptop:en får också sin ström via USB-C.

Min stationära är en Ryzen 5600x med ett MSI Tomahawk X570, BIOS är uppdaterat till den senaste versionen.
Jag har provat att köra den stationär med både DP och HDMI från mitt grafikkort (1060) utan att jag sett någon skillnad.

Läste att någon på nätet hittade en workaround där man skulle gå in i PBP läge och sedan skifta över USB till den andra datorn för att sedan gå ut PBP läge. Han visade några kommandorader som man kunde koppla till desktop genvägar för att får Dell Display Manager att göra detta lite snabbare.
Detta fungerade inte 100% för mig utan jag var ändå tvungen att vara fram och pilla på menyvalen i skärmen.

Tills slut så valde jag att köpa en billig USB switch på Amazon (hittade ingen vettig butik i .SE som hade dessa). Detta gör att jag kopplat båda datorerna till USB switchen och sedan så sitter tangentbord, mus och WEBB kamera i den.
Detta fungerar ”bra” så till vida att jag byter skärm via tangentbords kombination och sedan trycker jag på knappen på USB switchen.
Det besparar mig allt pillande med ovan workaround och är också mindre omständigt än på min förra skärm som krävde 7 tryck på en knapp på skärmen och sedan att jag fick använda annat tangentbord och mus beroende på vilken dator jag använde.

Jag var i kontakt med Dell ”Pro” support också om detta och de återkom (snabbt) med att de hade varit i kontakt med teknikerna och att det inte fanns någon lösning på mitt problem.
Support teknikern sai att detta kunde lösas i en framtida firmware version, och han var ärlig när jag frågade om informationen han hade var från HW-teknikerna eller spekulation, det var alltså spekulation/förhoppning från hans sida.

Jag har valt att behålla skärmen även om jag kan skicka tillbaka den inom 14 dagar, jag har vant mig väldigt snabbt vid den större upplösningen och skärmen är jäkligt trevlig att arbeta med/på.

På något sätt så hoppas jag att det kommer en framtida firmware uppdatering, då det gjort det på tidigare modeller av skärmen.
Idag kör jag Logitechs Illuminated K700 tangentbord och en M500 mus från samma tillverkare (båda trådade). Ska prova på med andra modeller och ifall det gör skillnad så hojtar jag till.

Om det är någon annan som har en U3821DW och kör två datorer uppkopplade mot den med fungerande KVM funktionalitet så hade jag gärna lyssnat till vad det är för datorer, tangentbord och mus som ni använder och det funkar med.
(Jag vet att U3818DW funkar då vän har en sådan skärm och inte har de problemen jag har.)

Tänkte att jag taggar @miffoweiron som skrev att han också hade beställt en likadan skärm (i en annan tråd) och sedan kanske @Rickig om han har kommit till skott då han skriver att han tittade på motsvarande skräm fast då från Alienware – blev det någon skärm för dig?

Får väl skriva av mig på Prisjakt också vid något tillfälle så att detta finns i omdömet på skärmen. Väntar dock till att jag provat med annat tangentbord och mus först.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av Gustav-P:

Tänkte skriva av mig lite om mina erfarenheter av Dells 38” skärm U3821DW.

Köpte skärmen för att jag ville åt KVM switchen så att det skulle bli smidigt att skifta mellan jobbdatorn och hemdatorn.
Att Dell har en mjukvara som gör att jag skulle kunna använda en tangentbordskombination för att byta mellan datorerna var också en starkt bidragande orsak till att jag köpte just denna skärmen.

Att ha mer skärmyta skulle också bli trevligt. (Gick från en 30” tidigare.)

Problemet visade sig vara att skifta mellan datorerna inte riktigt funkar.

Det som händer för mig är att om någon av datorernas skäm går i sömnläge, dvs att den ”stänger av skärmen” efter 10 minuters inaktivitet, så följer inte USB hubben med när jag skiftar från den ena till den andra skärmen.
Det är precis som om att USB hubben inte fattar att den ska hoppa över till eftersom det är ”ingen signal” från datorn då den har ”stängt av skärmen”.

(Alltså ingen av datorerna går i sleep mode, de är igång hela tiden – det är bara att de ”stänger av skärmutgången.)

Min laptop är den Dell Latitude 7280 som ansluts via USB-C till skärmen. Laptop:en får också sin ström via USB-C.

Min stationära är en Ryzen 5600x med ett MSI Tomahawk X570, BIOS är uppdaterat till den senaste versionen.
Jag har provat att köra den stationär med både DP och HDMI från mitt grafikkort (1060) utan att jag sett någon skillnad.

Läste att någon på nätet hittade en workaround där man skulle gå in i PBP läge och sedan skifta över USB till den andra datorn för att sedan gå ut PBP läge. Han visade några kommandorader som man kunde koppla till desktop genvägar för att får Dell Display Manager att göra detta lite snabbare.
Detta fungerade inte 100% för mig utan jag var ändå tvungen att vara fram och pilla på menyvalen i skärmen.

Tills slut så valde jag att köpa en billig USB switch på Amazon (hittade ingen vettig butik i .SE som hade dessa). Detta gör att jag kopplat båda datorerna till USB switchen och sedan så sitter tangentbord, mus och WEBB kamera i den.
Detta fungerar ”bra” så till vida att jag byter skärm via tangentbords kombination och sedan trycker jag på knappen på USB switchen.
Det besparar mig allt pillande med ovan workaround och är också mindre omständigt än på min förra skärm som krävde 7 tryck på en knapp på skärmen och sedan att jag fick använda annat tangentbord och mus beroende på vilken dator jag använde.

Jag var i kontakt med Dell ”Pro” support också om detta och de återkom (snabbt) med att de hade varit i kontakt med teknikerna och att det inte fanns någon lösning på mitt problem.
Support teknikern sai att detta kunde lösas i en framtida firmware version, och han var ärlig när jag frågade om informationen han hade var från HW-teknikerna eller spekulation, det var alltså spekulation/förhoppning från hans sida.

Jag har valt att behålla skärmen även om jag kan skicka tillbaka den inom 14 dagar, jag har vant mig väldigt snabbt vid den större upplösningen och skärmen är jäkligt trevlig att arbeta med/på.

På något sätt så hoppas jag att det kommer en framtida firmware uppdatering, då det gjort det på tidigare modeller av skärmen.
Idag kör jag Logitechs Illuminated K700 tangentbord och en M500 mus från samma tillverkare (båda trådade). Ska prova på med andra modeller och ifall det gör skillnad så hojtar jag till.

Om det är någon annan som har en U3821DW och kör två datorer uppkopplade mot den med fungerande KVM funktionalitet så hade jag gärna lyssnat till vad det är för datorer, tangentbord och mus som ni använder och det funkar med.
(Jag vet att U3818DW funkar då vän har en sådan skärm och inte har de problemen jag har.)

Tänkte att jag taggar @miffoweiron som skrev att han också hade beställt en likadan skärm (i en annan tråd) och sedan kanske @Rickig om han har kommit till skott då han skriver att han tittade på motsvarande skräm fast då från Alienware – blev det någon skärm för dig?

Får väl skriva av mig på Prisjakt också vid något tillfälle så att detta finns i omdömet på skärmen. Väntar dock till att jag provat med annat tangentbord och mus först.

Jag använder bara en dator kopplad till skärmen så har tyvärr inte prövat två.
Kommer testa jobbdatorn med i framtiden så då får man se om det fungerar bra.

För övrigt är jag jätte nöjd med skärmen.

Mvh
Mikael

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3800X MB: ASUS ROG Strix X570-E Gaming GPU: MSI GeForce GTX 1080 TI 11GB Gaming X RAM: G.Skill 64GB DDR4 CL16 Trident Z Neo SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB PSU: Corsair HX1000i

Permalänk
Medlem

Ingen skillnad när jag använder MX keys och MX Master 3 mus.
USB switchen funkar fortfarande inte som den ska i skärmen, när den andra datorn har gått i sova läge på skärmutgången.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM

Permalänk
Rekordmedlem

Om du har datorerna igång så kan du väl stänga av skärmsläckaren ? Energialternativ/bildskärm och välj aldrig på "stäng av"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du har datorerna igång så kan du väl stänga av skärmsläckaren ? Energialternativ/bildskärm och välj aldrig på "stäng av"

Nja det är ju inte så det ska fungera. Då är ju skärmen igång 24/7. Båda datorerna är alltid igång. Jobbdatorn är bara jobbig att stänga av för att sedan behöva starta med uppstartskoder och sådant. Jobbdatorn får också ström via USB-C kabeln från skärmen.
Stationära datorn kör olika saker som behöver vara igång hela tiden.

Har kört en del felsökning i olika kombinationer. Ska koppla in min Air M1 vid tillfälle och se om det är någon skillnad med den (dvs att det är Dell Latitude datorn som ställer till det). Men det få bli sedan.

Just nu funkar det acceptabelt med den workaround jag har med USB switchen.

Men om någon annan har samma modell av skärm och skiftar mellan två datorer mha den inbyggda KVM switchen så hade jag gärna hört av som funkar och inte funkar för er.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för att du tog dig tid att skriva en utförlig problembeskrivning. Har själv tänkt köpa skärmen i höst och KVM-funktionen är en stor anledning. Detta problem är därför oroande.

Du säger att du vet om andra som har samma skärm men inte samma problem - kan det inte vara anledning för reklamation? Har Dell eller återförsäljare nekat dig detta alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CogByte:

Du säger att du vet om andra som har samma skärm men inte samma problem - kan det inte vara anledning för reklamation? Har Dell eller återförsäljare nekat dig detta alternativ?

Det är andra som skriver omdömen att skärmen funkar bra för dem. Inte alltid så utförliga.
Min vän har förra generationen dvs 3818DW och det funkar väldigt bra för honom.

Varken Dell eller återförsäljare har nekat reklamation, som jag skriver i mitt inlägg så har jag inte orkat ta den vägen och jag har fått det funka med en USB switch.

Om du ändå väljer denna skärmen så hade jag varit intresserad av hur det funkar för dig, eller om du väljer en annan skärm skriv gärna hur det funkar för dig i ett PM så håller vi denna tråden fokuserad på just U3821DW.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Gustav-P Kvarstår samma problem eller har du hittat någon lösning?

Har också införskaffat skärmen nu och verkat inte ha problem med trådade enheter. Min trådlösa Logitech unifying receiver krånglar dock. Men får felsöka det lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CogByte:

@Gustav-P Kvarstår samma problem eller har du hittat någon lösning?

Har också införskaffat skärmen nu och verkat inte ha problem med trådade enheter. Min trådlösa Logitech unifying receiver krånglar dock. Men får felsöka det lite mer.

Fått ny jobbator, en Dell det också, men har samma problem med att tangentbord och mus inte hänger med när bildkälla växlas.
Har inte orkat testa med Macbook Air M1 datorn ännu då jag har löst det med en extra USB3 switch där jag byter vilken dator ska ha tangentbord och mus mha en knapp.

Visst det blir inte lika smidigt som att köra tangentbordskommandot för att byta skäm input då det tillkommer ett tryck på USB switchen - men jag har väl lärt mig leva med det nu

Hade dock varit intressant om någon får det att funka med en Dell bärbar och en Stationär (på AMD plattformen).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är själv intresserad av denna skärm.
Såg en video på motsvarande 40" och den verkar ha de funktioner jag är ute efter https://www.youtube.com/watch?v=UpPf-Pg9F6k
Men blev lite orolig av problemen du upplever...

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Jag har en U3821DW men använder endast en macbook pro m1 14” (innan m1 air) till den.
Så har inte testat kvm.
Men jag har haft problem med att min trådlösa mus med dongel i skärmen 2/10 gånger inte kopplar till datorn så jag måste starta om skärmen eller dra ur USB C kabeln för att få igång den. Nu har jag bytt mus och får se om det var den..

Annars är den underbar och kommer köpa en till eller 43” varianten

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Är själv intresserad av denna skärm.
Såg en video på motsvarande 40" och den verkar ha de funktioner jag är ute efter https://www.youtube.com/watch?v=UpPf-Pg9F6k
Men blev lite orolig av problemen du upplever...

Just det som han visar i videon, att skifta mellan två datorer där den andra datorns grafikkort inte gått i sömnläge funkar för mig som jag skrivit ovan.

Men om den andra datorns grafikkort har gått i sovläge så att säga, då flyttar inte mus och tangentbord över när man skiftar.

Om du köper 40":aren skriv gärna och säg hur det funkar att byta mellan två datorer. Och om det funkar vilka datorer med.

Visa signatur

Permalänk

Hej ,
Kan detta fungera för dig?
TLDR: Ändra ströminställningar så att USB alltid är aktiv och inte stängs av vid strömsparläge.

1. Börja med att klicka på Söksymbolen bredvid Start-menyn. Skriv in Energialternativ i sökfältet och tryck Enter för att öppna just Energialternativ. Du kan också klicka på Start-menyn följt av System > Energialternativ > Fler energiinställningar.
2. Klicka nu på Ändra schemainställningar under ditt valda Energischema. Vanligtvis är det Balanserat som är det aktiva energischemat.

3. Klicka på Ändra avancerade inställningar.

4. Scrolla nedåt och klicka på USB-inställningar följt av Inställning för valbar frånkoppling. Ändra Inställning till Inaktiverad istället för Aktiverad. Klicka på Verkställ följt av OK för att spara ändringen.

5. Så länge inställningen för valbar frånkoppling är ställd till Inaktiverad kommer Windows inte längre automatiskt stänga av några inkopplade USB-enheter för att spara ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChickenzliZe:

Hej ,
Kan detta fungera för dig?
TLDR: Ändra ströminställningar så att USB alltid är aktiv och inte stängs av vid strömsparläge.

Tack för att du engagerar dig.
Jo jag har provat detta och att använda olika USB portar på den stationära datorn.

Mitt eget resonemang är att felet sitter i just skärmen eftersom den, när jag skiftar bild input, inte skiftar vilken USB som ska vara aktiv.
Det gör att när jag bankar på tangentbordet eller viftar runt med musen så skickas inte de signalerna till datorn för att den ska förstå att skicka bild igen.

Det funkar ju när båda datorerna skickar bild, men när en av dem slutar att skicka bild efter en viss tid så uppstår problemet ovan.

Jag har gjort lite tester efter att jag uppdaterat grafikdrivrutinen på den stationära datorn men ingen skillnad. Eftersom det är samma problem åt andra hållet med laptopen så vore det ju väldigt konstigt om detta hade lösts genom att jag gör något på den stationära datorn och att det löser för båda.

Det har kommit nytt FW till skärmen som jag lagt på men det har inte hjälpt (var nog till bara för att kunna köra Dell Display Manager på MAC:ar).

Det är just därför jag är så intresserad av att höra med någon som har samma skärm och har det att fungera. Då kan vi jämföra hårdvara och se om vi hittar någon skillnad.

Visa signatur

Permalänk

Ok, lika bra att dubblekolla, det känns som en setting i din skärm i så fall.
Jag gillar problemlösning!
Kikade igenom lite grann kring manualerna och du nämnde deras software DELL Display Manager.

Jag såg en rad som kan vara intressant kring USB-hubb-switchen.
Make sure you have assigned a USB upstream port for each of the two computers.
Samt att den har något som kallas för PowerNap conservation options. Känns det värt att kolla där också?

Länk till artikeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChickenzliZe:

Ok, lika bra att dubblekolla, det känns som en setting i din skärm i så fall.
Jag gillar problemlösning!
Kikade igenom lite grann kring manualerna och du nämnde deras software DELL Display Manager.

Jag såg en rad som kan vara intressant kring USB-hubb-switchen.
Make sure you have assigned a USB upstream port for each of the two computers.
Samt att den har något som kallas för PowerNap conservation options. Känns det värt att kolla där också?

Länk till artikeln

Om du menar ström-spar funktionen i skärmen så är den avstängd.

Och eftersom det funkar att skifta mellan datorerna då ingen av dem har skärmutgången i sovläge så har jag konfigurerat USB portarna rätt.
Har även kört om den konfigurationen med och utan wizard några gånger.

Även om jag via menyerna skiftar USB anslutning manuellt när jag skiftat över till den datorn där skärmutgången sover så verkar den inte fatta att ta emot och skicka signaler från tangentbord och mus till datorn för att den ska sända bild.

Visa signatur

Permalänk

Hmm ,
Det enda jag kan i så fall tänka mig rent inställningsmässigt är att kolla i Enhetshanteraren att du har avbockat i alla USB under Energihantering på varje USB-hubb/Port.
Ta även och se om du kan bocka i Att tillåta enheten väcka datorn.
Som en generell del i vad jag menar:
https://sv.joecomp.com/how-to-charge-your-phone-in-sleep-mode...

Om du vill automatisera den processen så öppna Powershell ISE och kör denna:

$HubID = (Get-WmiObject Win32_USBHub).PNPDeviceID $PowerMgmt = Get-WmiObject MSPower_DeviceEnable -Namespace root\wmi | Where {$_.InstanceName -like "*$HubID*"} $PowerMgmt.Enable = $False $PowerMgmt.psbase.Put()

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Om du köper 40":aren skriv gärna och säg hur det funkar att byta mellan två datorer. Och om det funkar vilka datorer med.

Har inte riktigt bestämt vilken storlek jag ska ha än.
Lenovos skärm verkar också intressant och något billigare: https://www.lenovo.com/hk/en/accessories-and-monitors/monitor...

Just nu har jag en 27"-skärm som inte har inbyggt KVM, så måste köra en USB-switch vid sidan av.
Till laptopen behöver jag just nu koppla in 3 kablar - en till eladaptern, en till skärmen och en till USB-hubben.
Ska ju räcka med en USB-C/Thunderbolt med nya skärmen. Skönt att bli av med kabeltrasslet.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChickenzliZe:

Hmm ,
Det enda jag kan i så fall tänka mig rent inställningsmässigt är att kolla i Enhetshanteraren att du har avbockat i alla USB under Energihantering på varje USB-hubb/Port.
Ta även och se om du kan bocka i Att tillåta enheten väcka datorn.
Som en generell del i vad jag menar:
https://sv.joecomp.com/how-to-charge-your-phone-in-sleep-mode...

Detta är gjort sedan tidigare.
Har även på tangentbord och mus "Allow this device to wake the computer" (detta är utgråat på själva USB enheterna "USB Root Hub" dvs ej valbart)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förresten hur långt är det mellan bakre delen av stödet till främre delen av skärmen (gröna pilen i bilden)?

Främre delen av min nuvarande skärm står ca 19 cm från bortre skrivbordskanten. Vill helst att nya skärmen hamnar ungefär på samma avstånd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Har inte riktigt bestämt vilken storlek jag ska ha än.
Lenovos skärm verkar också intressant och något billigare: https://www.lenovo.com/hk/en/accessories-and-monitors/monitor...

Just nu har jag en 27"-skärm som inte har inbyggt KVM, så måste köra en USB-switch vid sidan av.
Till laptopen behöver jag just nu koppla in 3 kablar - en till eladaptern, en till skärmen och en till USB-hubben.
Ska ju räcka med en USB-C/Thunderbolt med nya skärmen. Skönt att bli av med kabeltrasslet.

Fördelen som jag ser det med Dell är att de har en mjukvara som gör att jag kan byta vilken dators bild som ska visas på skärmen.
Det gör att jag trycker en hot-key på tangentbordet och sedan trycker jag på en knapp på USB switchen så är jag över på andra datorn.

Om du väljer Lenovon så hade det ju varit smidigt om det hade funnits ett liknande program så att du slipper pilla på monitorns knappar för att byta input, och funkar KVM:en i den så slipper du ju USB switch och att trycka på den också.

Kan säga att jag har vant mig riktigt ordentligt vid en 21:9 skärm jmf med en 16:9, hade nog haft svår att gå tillbaka nu.
Super smidigt för jobbet och även hemdatorn (spelar i princip inget just nu så det är media, webb och produktivitet även på hemdatorn).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Förresten hur långt är det mellan bakre delen av stödet till främre delen av skärmen (gröna pilen i bilden)?
https://i.ibb.co/W08qfHy/Dell-U3821-DW.jpg

Främre delen av min nuvarande skärm står ca 19 cm från bortre skrivbordskanten. Vill helst att nya skärmen hamnar ungefär på samma avstånd.

För mig är det 18 cm, det kommer ju att skilja lite i neder och överkant beroende på hur du vinklar skärmen.
Och eftersom den är krökt så är det ju minimi måttet, det är lite extra ute vid kanterna ~22 cm.

Så här ser det ut hemma (skärmen är inte sne, bara krappy fotograf )

Länk till galleri.
Visa signatur

Permalänk

Hmm , då har jag tyvärr slut på ideér för tillfället.

Permalänk
Medlem

Hej, tack för att du skapade den här tråden. Jag är själv på jakt efter en skärm med inbyggd KVM-funktion då jobbet inte tillåter att jag installerar remote verktyg eller Multiplicity på grund av säkerhetsskäl så försöker hitta en skärm. Har i dagsläget en extern kvm-switch men det är ju rätt många kablar som ska kopplas in så hade hoppats på en skärm som kan lösa problematiken.

Då du säger att problemet beror på att den släcker ned och att dina datorer måste ständigt vara igång så låter det här inte som något större problem för min del, då jag alltid har jobbdatorn avstängd när jag går ifrån den (åter igen säkerhetsskäl). Bortsett från dina problem med KVM-switchen när skärmen släcker sig, fungerar KVM-funktionen utan problem i vaket tillstånd? Skulle du rekommendera skärmen i övrigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bugulu:

Då du säger att problemet beror på att den släcker ned och att dina datorer måste ständigt vara igång så låter det här inte som något större problem för min del, då jag alltid har jobbdatorn avstängd när jag går ifrån den (åter igen säkerhetsskäl). Bortsett från dina problem med KVM-switchen när skärmen släcker sig, fungerar KVM-funktionen utan problem i vaket tillstånd? Skulle du rekommendera skärmen i övrigt?

Ja förutom KVM grejen så är skärmen helt underbar att jobba med.
Trodde aldrig att jag skulle uppskatta 21:9 så mycket som jag gör.

Lätt att ha PowerPoint till vänster, som delas i Teams, Word filen med protokoll till höger om det för att ta anteckningar och sedan Teams fönstret till höger om det för att se närvarolista...

Tänk igenom hur du kommer att starta din jobbdator så att det inte blir omständigt för dig. Du kan ju ifs skicka tillbaka den ifall det blir omständigt för dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Firmware M2B103 ska lösa KVM problemet

Dell har släppt en tredje version av firmware för skärmen, M2B103.

Har installerat det på skärmen och kopplat om/i den trådlösa mottagaren till Logitech mus och tangentbord i skärmen och därefter provat att skifta mellan datorerna.

Det verkar fungera nu!

Problemet med att mus och tangentbord inte följde med ifall den andra datorns skärm (ouput) var i sleep läge verka nu bara funka.

Ska testa av några gånger till innan jag ber en Mod. att ändra rubriken på tråden och första inlägget.

Visa signatur