Permalänk
Medlem

Forumet sweclockers

Kanske löjligt att ens göra ett inlägg men jag tycker det är jävligt fränt att det fortfarande är liv och rörelse i forumet. Det gör mig glad. Nostalgisk.
Har varit borta ett gäng år från datorer. Vet flera bra bilforum och dylikt som dött.
Forum är så mycket trevligare än grupper på Facebook och sånt.
Alla medlemmar ska ha en eloge för ni är kvar här. Det är grymt. Alla era coola byggen. All hjälp ni ger folk.
Hoppas det fortsätter massor med år. 🍻

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Livet går som det går men Sweclockers är konstanten som består!

Permalänk
Medlem

Swec är ett fantastiskt forum, oavsett ålder, arbete/utbildning eller vad som möter man likasinnade här, love it.
Swec och Linkedin är de enda plattformarna man behöver

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EW200:

Kanske löjligt att ens göra ett inlägg men jag tycker det är jävligt fränt att det fortfarande är liv och rörelse i forumet. Det gör mig glad. Nostalgisk.
Har varit borta ett gäng år från datorer. Vet flera bra bilforum och dylikt som dött.
Forum är så mycket trevligare än grupper på Facebook och sånt.
Alla medlemmar ska ha en eloge för ni är kvar här. Det är grymt. Alla era coola byggen. All hjälp ni ger folk.
Hoppas det fortsätter massor med år. 🍻

Jag gör bara min plikt, Sir! ('-'*ゞ

Snart är jag i kapp mrqaffe!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Fina ord att läsa såhär på kvällskvisten. Vår egna lilla slice av ”det gamla internet” 🥰

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag gör bara min plikt, Sir! ('-'*ゞ

Snart är jag i kapp mrqaffe!

Ingen kommer i kapp mrqaffe!...det är en naturkraft

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Swec är ett fantastiskt forum, oavsett ålder, arbete/utbildning eller vad som möter man likasinnade här, love it.
Swec och Linkedin är de enda plattformarna man behöver

Linkedin vettefan om jag behöver även om jag har det.
I min bransch vet redan folk vilka som är nåt att ha och liknande. Så jobben hänger inte på Linkedin precis. Men jag förstår vad du menar. Men det är precis som du säger, på swec kan min 13åriga gaphals till spelmongo hänga, även jag som är flintskallig 36 åring. Det är coolt. Lära oss saker av varandra. Hjälpa varandra. Jag är praktiskt lagd och älskar att jobba med händerna och skruva/bygga saker. Så för mig är bygga/modda datorer det roliga. Skiten efter med mjukvara är inte så intressant. Har glömt det mesta gällande installation av windows och sånt sen jag byggde sist. Men skulle jag starta ett bygge nu skulle jag garanterat få hjälp här tills mina kunskaper kommer tillbaka. Det är så bra. Grymt folk här.

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Fina ord att läsa såhär på kvällskvisten. Vår egna lilla slice av ”det gamla internet” 🥰

Visst är det så. Möjligtvis löjligt att ens göra en tråd. Men det gör mig glad. Har kollat sporadiskt nån gång om året sen senaste bygget. Oftast byggen i galleriet då byggandet är det bästa med datorer. Haft annat i mitt liv. Så köper man en liten MacBook Air m1 och loggar in här och allt är som vanligt flera flera år senare. Man kanske ska bygga en burk med junior åt junior. Komma igång igen.

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Hedersmedlem

Forumdöden som verkar ha drabbat en stor del av internet har som tur är inte drabbat oss här ännu. Många bra forum har tyvärr försvunnit och ersatts med halvtaskiga facebook-grupper som inte alls har samma kvalitet som det var förr.

Jag är antagligen för gammal för att förstå varför Facebook, Reddit, Tiktok, Instagram och en massa andra sociala medier är bättre än ett klassiskt och väl fungerande forum. Jag blir bara förvirrad, bortkommen och sönderskrollad av att försöka läsa något på Facebook... och att hitta tillbaka till något man läste för 10 minuter sedan är bara att glömma.

SweClockers har varit en del av mitt liv sen jag gick på gymnasiet och jag hoppas väl att kunna vara en del av det även som pensionär om 25 år.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Forumdöden som verkar ha drabbat en stor del av internet har som tur är inte drabbat oss här ännu. Många bra forum har tyvärr försvunnit och ersatts med halvtaskiga facebook-grupper som inte alls har samma kvalitet som det var förr.

Jag är antagligen för gammal för att förstå varför Facebook, Reddit, Tiktok, Instagram och en massa andra sociala medier är bättre än ett klassiskt och väl fungerande forum. Jag blir bara förvirrad, bortkommen och sönderskrollad av att försöka läsa något på Facebook... och att hitta tillbaka till något man läste för 10 minuter sedan är bara att glömma.

SweClockers har varit en del av mitt liv sen jag gick på gymnasiet och jag hoppas väl att kunna vara en del av det även som pensionär om 25 år.

Håller med dig till fullo.

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem

Hänger på ett par andra forum också, smala, specialintressen. Swec förvånar lite att det överlever när det ändå är ett hyfsat brett forum. Tycker det är bra dock, hängde mycket på BBS:er och Usenet-grupper förr, här är samma känsla. Facebook m.m. är för folk som inte kan läsa/skriva. Ja, är med i grupper där också, men man skriver max en-två rader och klickar tumme upp på bilder, d.v.s. rätt så hjärndött.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Samsung Sverige

Det som är roligast med SweC i mitt tycke är att det samlar datornördar. Men datornördarna pratar om allt möjligt mellan himmel och jord

Så man får ett nörds perspektiv inom det mesta.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

Jag föredrar också forum. Kan det vara så att facebooks framgångar beror på att den blivit mainstream så att många som annars aldrig skulle ha reggat sig på ett [insätt valfritt intresse] forum nu enkelt och bekvämt kan interagera i sociala sammanhang. Särskilt äldre.

Permalänk

Swelclockers är bra.

Men jag tycker folks beteende har förändras som gör att forum blir mindre aktiva.
Jag har hängt med på forum sedan 90tal på den tiden då de flesta hade uppringt internet och sett hur det har förändras. Det folk har gillat att diskutera är politik och folk söker sig till olika forum enbart för att diskutera detta. Det gick vilt till. Lagarna kring elektroniska anslagstavlor var inte lika hårda då som nu. Att tillåta det samma idag leder till mängder med folk om enbart diskuterar detta, en massa hot, polisanmälningar tillkommer säkert.

Att få forumet mer aktivt tror jag är svårt. Folk köper en dator, just då kanske de är mer aktiva, sedan så har de denna och ändrar inte så mycket. När det gäller mjukvaror och man har några frågor, så varför ska man ställa frågan här och inte på ett renodlad ställe för området? Det vanligaste jag ser är att frågan är "enkel" och man vill skriva och få svar på svenska.

Jag tror nyhetsartiklarna är väldigt viktiga. De är de som gör att jag besöker forumet varje dag, man vill se vilken hårdvara som kommer och diskutera denna. Men även artiklar som diskuterar de olika filmtjänsterna och annat. Där det gäller att få med den stora skaran.

3D printers med allt som tillhör kunde vara stort, då även diskutera cadpogram.
Problemet jag tycker är att 3D printern idag som vanligt folk kan köpa inte håller den kvalite som vanligt folk vill ha. Tänk om man med 3D printer kunde printa ut spelfigurer i färg med nästan samma kvalite som de som säljs på t.ex. Webbhallen. Ja, då vill många göra detta.
Idag när det ofta är enfärg och bristande kvalite, så blir gruppen väldigt nischad.

Permalänk
Medlem

Jag är imponerad av att många har djupa kunskaper inom många områden. Det enda jag saknar är att man inte kan diskutera politik eller EU som påverkar allt från elpriser, bensinpris, skatter eller tullar. Kommer man in på detta så är tråden ofta rensad efter ett tag. Jag vet att det finns andra forum för detta, men där finns det oftast bara de som har samma åsikter.

Permalänk
Medlem

Håller med! Det är jättetråkigt att gamla forum dött och blivit ersatta av själslösa "subreddits" eller d*scordkanaler.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Irre:

Jag vet att det finns andra forum för detta, men där finns det oftast bara de som har samma åsikter.

sweclockers rular.

sporthoj.com har högt i tak så länge det inte rör sig olagligheter, tråkigheter eller personangrepp. Där finns alla falanger representerade och aktiva. flashback funkar för allt utom olagligheter men blir istället lätt sörjigt av naturliga skäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Jag är imponerad av att många har djupa kunskaper inom många områden. Det enda jag saknar är att man inte kan diskutera politik eller EU som påverkar allt från elpriser, bensinpris, skatter eller tullar. Kommer man in på detta så är tråden ofta rensad efter ett tag. Jag vet att det finns andra forum för detta, men där finns det oftast bara de som har samma åsikter.

Säkert hade det gått och ha politik här också. Med två heltidsanställda moderatorer som jobbar 7/7 skift med endast den fliken.

Sweclockers forum terroriserar min nyfikenhet pga sin bredd iaf. Samt så är det modererat på en rätt bra nivå.
Aja, snart 20 år i tjänst som medlem. o/

Permalänk
Medlem

Ja, forum är vida överlägset flödesbaserade sociala medier när man faktiskt har något att diskutera. Tack SweClockers för att ni finns! (jag syftar både på sajten och på medlemmarna!)

FB/Twitter etc, som kontrast, är mest användbart när man inte bryr sig om själva ämnet, och diskussion bara är ett medel för att bygga något slags personligt varumärke eller boosta sitt ego.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Avstängd

Tycker också det är kul att swec finns kvar. Lite mycket gaming dock, och "gilla" knappen gillar jag inte.

Tror det beror till stor del på att det fortfarande finns folk som vill få ut något av informationen som delas på forumet.

Fram till någon stans mitten/slutet av 90-talet så var man nörd om man hade dator, framför allt om man visste hur en dator fungerade. Men allteftersom så blev datorerna mer användarvänliga och vanligt folk kunde börja använda datorn till meningsfulla och coola saker. Även internet blev populärt och växte gjorde även antalet hemsidor och forum.

Sedan kom de osociala medierna och vips så flyttade alla nya internet användare över och bildade en brus producerande härd. Och de nya forumen lämnades att dö (inte lika lätt att skapa brus på ett forum). Nu har alla minst en dator med sig över allt, till och med till toaletten(!), men då är det normalt...

Kvar finns de forum som fortfarande delar meningsfull information som andra faktiskt läser, och inte bara scrollar sig igenom på jakt efter sin dopamin kick.

Heder till alla entusiaster som utvecklar och håller intresset vid liv!

Ser nu att man lätt kan ana en viss bitterhet i mitt inlägg men så är det faktiskt inte, bara min personliga kalla analys.

Permalänk

Vi får väl både glädjas av att Sweclockers finns kvar och att det fortfarande finns folk som än idag har datorer. Frågar man kidsen som sitter med smartphonen i handen så vet de ju knappt vad en dator, stationär eller laptop, är för något.

LÄNGE LEVE DATORN & SWECLOCKERS

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Medlem

Jag föredrar helt klart forum före tex grupper på FB. på FB så försvinner allt så fort, och vill man bara slösurfa så är det inte samma lätta sätt att välja inriktning på det man vill läsa om.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att Sweclockers är kvar och är framgångsrikt är att de ständigt utvecklar sidan och aktivt jobbar på med bra artiklar. Det tror jag. Forum som inte utvecklar sidorna minskar i användning.

Bara en sådan sak som att man blir uppmärksammad på om någon citerar en, ger stor inverkan på aktiviteten.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Håller med i hyllningskören!

En liten detalj dock som stört mig lite på sista tiden: Upplever att det är hyggligt många som ställer frågor, får svar, men sen aldrig återkommer? Man vill ju veta om det löste sig o hur.

// Lazze - aka Sysop Tea42BBS

Permalänk
Medlem

Jag kan bara instämma, även om jag inte är den mest aktiva medlemmen sett till antal forumposter så uppskattar jag forumet mycket - trots att jag saknar det här riktiga datorintresset som ju egentligen är vad Sweclockers handlar om. Jag har även i perioder varit mycket aktiv på Flashback men där har inläggsfrekvensen sjunkit till nära noll under en lång tid tillbaka och mycket beroende på att folk är så oförståeligt otrevliga mot varandra, ett fenomen som lyser med sin frånvaro på Sweclockers, här är medlemmara scyssta mot varandra även när åsikter går isär.

Keep it up!