Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Tack, det är dessa tips jag letade efter

Men vart hittar du info om microsoft i denna fonden?

Hittade inget i faktabladet nämligen 🤔

Du får kolla på Avanzas hemsida

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Du får kolla på Avanzas hemsida

Tack den heter inte riktigt samma på Avanza, men det är samma eller?

Den verka ju ha en bra utveckling sett över tid, så jag kommer slå till på den 😉

Vad är en bra summa att köpa för som startbelopp?

Permalänk
Medlem

Då du sa du inte hade råd att köpa en aktie i Microsoft så måste det vara valfri summa under 3000 kr.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Det bör ju finnas någon Indexfond hos SEB du kan använda dig av.
Både Global Indexfond och en USA Indexfond.
Detta ger dig lägsta kostnad och kanske 5% i Microsoft.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Snarare du som har taskig inställning bara för att alla inte vill ha Avanza som bank.

Man kan ju ha flera banker.

Jag använder Swedbank (lön), SEB (tjänstepension), SBAB (sparande), Nordnet (aktie- och fondsparande), Avanza (aktie- och fondsparande), Lysa (fonder), Opti (fonder) och har en god relation med min huvudbank.

En fördel med att ha flera banker är att det är lättare att vara med på fler IPO:er samt att kunna öka chansen för tilldelning.

Permalänk
Skrivet av Eduardo_S:

det var därför jag lade med länkarna till Avanza, tycker dem redovisar tydligt vad som ingår i fonden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Jag vill inte använda Avanza utan istället köra SEB.

Förstår att du är en Avanza fanboy, men det är inte jag.
Vissa gillar Android, andra gillar iOS.

Tror du missar hela min poäng... SEB har inte ens de mest fundamentala blackrock fonderna...
Fanboy eller inte... Det är lite som att jämföra ICA Maxi med din lokala tobaksbutik.

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Tror du missar hela min poäng... SEB har inte ens de mest fundamentala blackrock fonderna...
Fanboy eller inte... Det är lite som att jämföra ICA Maxi med din lokala tobaksbutik.

Men de har en aktiefond som investerar i några av världens största techbolag, som t ex Microsoft, Amazon och Alpabeth.....

Min lokala tobaksbutik kanske har det som ICA Maxi inte har. Men jag förstår din poäng.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Man kan ju ha flera banker.

Jag använder Swedbank (lön), SEB (tjänstepension), SBAB (sparande), Nordnet (aktie- och fondsparande), Avanza (aktie- och fondsparande), Lysa (fonder), Opti (fonder) och har en god relation med min huvudbank.

En fördel med att ha flera banker är att det är lättare att vara med på fler IPO:er samt att kunna öka chansen för tilldelning.

Jisses, själv har jag inte tid att lägga halva dagen på att logga in på femtioelva olika banker för att kolla mitt sparande. Men kul att du har det och är nöjd med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Jisses, själv har jag inte tid att lägga halva dagen på att logga in på femtioelva olika banker för att kolla mitt sparande. Men kul att du har det och är nöjd med det.

Det mesta av mitt sparande är långsiktigt och ser därför inget behov att logga in mer än någon gång varje månad. Om man inte är beredd att lägga 15-30 min i månaden så kanske mitt upplägg inte passar. Dock väldigt begränsande att ha allt på en och samma bank men om det fungerar bra för dig så är det ju bra.

Permalänk
Avstängd

Funderar också på att investera lite i Microsoftaktier. I Sverige är ju "rent allmänt" minimiköp "en aktiepost". Eller i vart fall har det varit det tidigare. Hur det är idag vet jag faktiskt inte. Har haft mina aktier sedan slutet av förra årtusendet dvs mitten av 1990-talet.

Men, någon som vet vad "minimiköp" när det gäller Microsoft och Nasdaq? En enda MS-aktie ligger väl idag på lite drygt US$336.

Går det att lägga MS-aktier i det svenska VP-kontot (VPC-konto)? Min bank är för övrigt SEB.

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Fast just nu är det ju mjölk han är ute efter, så varför åka några mil extra när det han vill ha finns i kvarteret?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Det mesta av mitt sparande är långsiktigt och ser därför inget behov att logga in mer än någon gång varje månad. Om man inte är beredd att lägga 15-30 min i månaden så kanske mitt upplägg inte passar. Dock väldigt begränsande att ha allt på en och samma bank men om det fungerar bra för dig så är det ju bra.

Varför skulle det vara begränsande att ha allt på samma bank?

Det är jätte smidigt och det går snabbt att få en överblick över sitt lån och sparande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eduardo_S:

Det är jätte smidigt och det går snabbt att få en överblick över sitt lån och sparande.

För att du får betala för det? Men vill du göda dem med dina pengar, så får du givetvis göra det.

Man ska aldrig använda de svenska storbankerna, då de är dyra och inte har samma utbud som övriga aktörer har.

Storbankerna försöker få alla personer till att använda dem till 100 %, och de kommer säga att det är så enkelt, men du förlorar så extremt mycket pengar. Mitt tips är att göra en jämförelse med andra aktörer och se vad du får. Var inte rädd att använda flera olika företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Du har t ex inte samma möjligheter att deltaga i IPO:er, du har ett begränsat fondutbud.

Givetvis är det smidigare att ha allt på samma ställe, men det är nog beroende på hur aktiv man är hur pass jobbigt man upplever det. Jag gör 95% av mina aktieaffärer på Avanza så för den "dagliga" kollen är det ett ställe att logga in på.

Permalänk
Medlem

En fond lär ju ha relativt litet innehav i just Microsoft. Är man intresserad av ett specifikt bolag är enskilda aktier att rekommendera. AMF:s globalfonds största innehav är annars Microsoft på 9%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öland 4ever:

Funderar också på att investera lite i Microsoftaktier. I Sverige är ju "rent allmänt" minimiköp "en aktiepost". Eller i vart fall har det varit det tidigare. Hur det är idag vet jag faktiskt inte. Har haft mina aktier sedan slutet av förra årtusendet dvs mitten av 1990-talet.

Men, någon som vet vad "minimiköp" när det gäller Microsoft och Nasdaq? En enda MS-aktie ligger väl idag på lite drygt US$336.

Går det att lägga MS-aktier i det svenska VP-kontot (VPC-konto)? Min bank är för övrigt SEB.

Det går bra att handla med enstaka aktier oavsett kurs, aktieposter behöver man inte fundera på. Finns inget minimiköp.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Om du klickar på länken till avanza finns Microsoft med som ett av fondens största innehav. Du kan se samma information här: morningstar

Båda de fonderna är så kallade indexfonder vilket innebär att de köper alla börsnoterade amerikanska bolag (eftersom det är en USA-fond) i en mängd som blir proportionerlig mot hur stort bolaget är. Största innehaven blir Apple och Microsoft eftersom dom är dom största bolagen i USA just nu. Andelen Microsoft ändras alltså med tiden, men det blir troligtvis inga större förändringar. Därav listas inte bolaget i faktabladet. Faktabladet säger endast vilket Index den följer.

Jag skulle gå på Bondens rekommendation och köpa Handelsbankens fond (eller länsförsäkringar). Jag har inte SEB själv men ibland kan det vara lite bökigt på storbankerna att hitta andra bankers fonder, de vill hellre sälja på dig sina egna eftersom de då får hela avgiften (annars går halva till fondbolaget). Jag skulle därför vara lite försiktig med att fråga banken själva vilken de rekommenderar. Risken är att de tipsar om en betydligt dyrare fond med argumentationen att den gått jättebra senaste året. Kan givetvis fortsätta gå bra men även störtdyka. En alternativ SEB-fond är SEB USA indexnära SEK men den har en avgift på 0,3%.

Avanza är en trevligare sida men du behöver inte alls byta till dem för att köpa lite fonder så köp via SEB. Det gör tröskeln att komma igång lägre.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Har beslutat att börja spara i en s k aktiefond, och mer bestämt någon där Microsoft ingår.
Microsoft aktien är som bekant väldigt dyr, så jag tänkte spara i en fond där dom ingår istället. Dock är jag osäker på vilken fond som jag skall välja där dom ingår.
Det gör inget om flera amerikanske storföretag ingår, som t ex Apple, Amazon eller Google.

Finns det flera och hur hittar jag dom?

Vilka är det?

Tack på förhand och Gott Nytt År

AMF Nordamerika Aktiefond kan du kolla in.
Microsoft, Alphabet / Google, Tesla, Nvidia...

Klickar du in dig på ms-aktien så ser du strax nedanför ägarlista, vilka fonder som aktien finns i samt andel, bara att jämföra och välja 👍

Adderade lite info, rättade stavfel
Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Skrivet av haikopaiko:

AMF Nordamerika Aktiefond kan du kolla in.
Microsoft, Alphabet / Google, Tesla, Nvidia...

Klickar du in dig på ms-aktien så ser du strax nedanför ägarlista, vilka fonder som aktien finns i samt andel, bara att jämföra och välja 👍

Tack, har köpt fonden Handelsbanken USA Index Criteria.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast just nu är det ju mjölk han är ute efter, så varför åka några mil extra när det han vill ha finns i kvarteret?

Om inte argumentet "den är billigare och vitaminberikad" hjälper så får jag helt enkelt ge mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Det är rätt udda att du motsätter dig alla råd du fått om att titta på de starka börsaktörerna som Avanza och Nordnet, när det är uppenbart att du inte riktigt har koll på hur investeringar funkar hos bankerna och vilka för- och nackdelar du har jämfört med din svenska storbank.

Mitt råd hade varit att du borde avstå från att investera tills du hunnit läsa på och har lite mer förståelse och insikt i hur en överdriven lojalitet till din bank inte är till din fördel.

Permalänk
Skrivet av Tommy:

Det är rätt udda att du motsätter dig alla råd du fått om att titta på de starka börsaktörerna som Avanza och Nordnet, när det är uppenbart att du inte riktigt har koll på hur investeringar funkar hos bankerna och vilka för- och nackdelar du har jämfört med din svenska storbank.

Mitt råd hade varit att du borde avstå från att investera tills du hunnit läsa på och har lite mer förståelse och insikt i hur en överdriven lojalitet till din bank inte är till din fördel.

Men då kanske du kan förklara detta, eftersom Avanza är så bra gentemot min "svenska storbank"

Eller är det ett för udda önskemål......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Men då kanske du kan förklara detta, eftersom Avanza är så bra gentemot min "svenska storbank"

Eller är det ett för udda önskemål......

Du har flera svar på din fråga i tråden redan, det är bara att du läser igen, specifikt de inlägg som har argumenterat emot dig och har fått många tummar upp från andra läsare, det borde ge dig en tydlig indikation om vad andra tycker och var du inte tänker riktigt rätt.

Tyvärr verkar det som att du gräver ner dig i en skyttegrav och inte vill ta till dig av vad andra med mer erfarenhet vill få dig att förstå, vilket i slutändan endast kommer att vara din förlust. Ville bara belysa detta för dig.

Permalänk
Skrivet av kallman:

Om du klickar på länken till avanza finns Microsoft med som ett av fondens största innehav. Du kan se samma information här: morningstar

Båda de fonderna är så kallade indexfonder vilket innebär att de köper alla börsnoterade amerikanska bolag (eftersom det är en USA-fond) i en mängd som blir proportionerlig mot hur stort bolaget är. Största innehaven blir Apple och Microsoft eftersom dom är dom största bolagen i USA just nu. Andelen Microsoft ändras alltså med tiden, men det blir troligtvis inga större förändringar. Därav listas inte bolaget i faktabladet. Faktabladet säger endast vilket Index den följer.

Jag skulle gå på Bondens rekommendation och köpa Handelsbankens fond (eller länsförsäkringar). Jag har inte SEB själv men ibland kan det vara lite bökigt på storbankerna att hitta andra bankers fonder, de vill hellre sälja på dig sina egna eftersom de då får hela avgiften (annars går halva till fondbolaget). Jag skulle därför vara lite försiktig med att fråga banken själva vilken de rekommenderar. Risken är att de tipsar om en betydligt dyrare fond med argumentationen att den gått jättebra senaste året. Kan givetvis fortsätta gå bra men även störtdyka. En alternativ SEB-fond är SEB USA indexnära SEK men den har en avgift på 0,3%.

Avanza är en trevligare sida men du behöver inte alls byta till dem för att köpa lite fonder så köp via SEB. Det gör tröskeln att komma igång lägre.

Lycka till!

Tack för tipsen och hjalpen 👍
Skall bli spännande att följa utvecklingen under 2022.

Tråden kan härmed låsas, då jag fått den hjälpen jag efterfrågade 😉

God fortsättning på det nya året 😉

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag inte valt en fond som har bolag som är involverade i branscherna handeldvapen, kontroversiella vapen eller militärindustrin. Förstår inte hur man kan blunda för det, så valet för mig när det kommer till global indexfond är Spiltan Global Investmentbolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

När det kommer till Microsoft kan man med säkerhet ha alla hästar i samma "låda"(?stall?).

Man får ju så klart förstå att det kan svänga men det kan det göra om du har 10 olika papper också.

Vad menar du med att det kommer till Microsoft kan man ha alla hästar i samma låda?

Permalänk
Medlem

Menar att det är en av de säkrare papprena att ha sitt levebröd. Med god avkastning därtill.

Microsoft kommer inte försvinna och de kommer inte bli överkörd heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Scrolla ned till vad? Vilka härliga bolag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Scrolla ned till vad?

Fond-ägarlista med störst innehav av Microsoft.

Citat:

Vilka härliga bolag?

Topp-10 innehav i länkade fonden.

Visa signatur