Nvidia uppges dra sig ur förvärv av ARM

Permalänk
Melding Plague

Nvidia uppges dra sig ur förvärv av ARM

Den snart två år långa följetongen ser ut att närma sig ett slut som inte blir till Nvidias fördel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Called it.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Benchmaskin 🍞

1,25 miljarder dolans alltså. Det är ju typ... fyra grafikkort. sjukt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

1,25 miljarder dolans alltså. Det är ju typ... fyra grafikkort. sjukt

HAH!

Permalänk
Medlem

Vem får pengaroma om en sån här affär skiter sig? ARM?

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Softbank, ARMs ägare.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mpat:

Softbank, ARMs ägare.

Då kan de äntligen betala för 3090Ti!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Softbank, ARMs ägare.

Småpengar för denna typen av bolag, (både Nvidia och Softbank), men kanske blir en härlig utekväll eller något i alla fall!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Som artikeln nämner så har Softbank redan fått 1.25 miljarder USD som de får behålla även om affären inte går igenom. Men från Softbanks sida lär det ses som en förlust eftersom de inte lär få lika bra betalt för ARM om de inte får sälja till Nvidia.

Permalänk
Medlem

Ja, för Softbank är väl den miljarden småpengar och de vill ju fortfarande sälja och bli av med ARM så detta slutar ju tråkigt för båda parter. Men Nvidia har ju ändå valt att gå vidare med utveckling av processorer så detta är ju på inget sätt punkten i den historien ändå.

Permalänk
Medlem

Stämmer det så är det goda nyheter tycker jag. Det har känts jävligt olustigt att Nvidia tänkt sig köpa ARM och på så vis manövrera ut sina konkurrenter på ett skumraskvis. Bättre om det börsnoteras.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Haha, snygg bild på nyheten! Dagens skratt!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Inte förvånad, det har hela tiden funnits indikationer på att affären aldrig skulle gå igenom (om man t.ex. har läst vad Charlie Demerjian skrivit om det för ett bra tag sedan, kortfattat "inte en chans i helsike", omän han ju inte direkt är den mest optimistiske individen ).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Om ARM går till börsen kan Nvidia då köpa delar eller till och med en majoritet av ARM? Eller det är samma instanser som sätter stopp för de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Om ARM går till börsen kan Nvidia då köpa delar eller till och med en majoritet av ARM? Eller det är samma instanser som sätter stopp för de?

Om majoritetsägande i praktiken likställs med helägandeskap så borde det nog bli tvärnit på samma sätt. Om det är köpt på börsen eller ej borde inte spela någon roll. Men jag gissar bara.

Kan inte se att det skulle vara något problem för Nvidia att köpa upp till 50% dock.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Och hur påverkar börsmarknad bland investerare då? Har vi förlorat vinst på aktier då affären inte blev av med japanskt företag, ARM.

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Om majoritetsägande i praktiken likställs med helägandeskap så borde det nog bli tvärnit på samma sätt. Om det är köpt på börsen eller ej borde inte spela någon roll. Men jag gissar bara.

Kan inte se att det skulle vara något problem för Nvidia att köpa upp till 50% dock.

Problemet jag kan se är väl att Nvidia gärna vill vara ägaren, inte delägare om 50%

Men visst ska det bli spännande att fälja Arms resa!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Softbank är den stora förloraren i så fall. De där 1,25 miljarer dollar de får är småpotatis mot övervärdet Nvidia tänkte betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Stämmer det så är det goda nyheter tycker jag. Det har känts jävligt olustigt att Nvidia tänkt sig köpa ARM och på så vis manövrera ut sina konkurrenter på ett skumraskvis. Bättre om det börsnoteras.

Vilka av nvidias kunkurrenter skulle påverkas av denna affären? Som jag ser det är de som har något att förlora på detta huvudsakligen Apple, Qualcom, intel och AMD. Det är inte precis småföretag jag har så mycket sympati för.

Permalänk

Skönt men inte förvånande.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

Vad hindrar nVidia från att köpa alla aktier om ARM blir börsnoterade?

Förutom troligtvis ett högre inköpspris.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk

Tråkigt och dålig inställning många Sweclockare har om affären. En affär som jag tror skulle gynna ARM väldigt mycket men går det i stöpet så kommer ARM tyna bort sakta men säkert.

Permalänk
Medlem

Bereder mig på mer rea i Nvidia-aktien samt att Mjukbanken får mera cash till att göra over-the-top TV-reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Vad hindrar nVidia från att köpa alla aktier om ARM blir börsnoterade?

Förutom troligtvis ett högre inköpspris.

Antar att en styrelse tekniskt sett kan bestämma sig för att inte sälja så mycket till en enstaka köpare. Men det verkar de ju vilja så antar att det är mycket litet?

Skrivet av Dinkefing:

Tråkigt och dålig inställning många Sweclockare har om affären. En affär som jag tror skulle gynna ARM väldigt mycket men går det i stöpet så kommer ARM tyna bort sakta men säkert.

Håller med. Att utgå från att Nvidias enda intresse i affären vore att kunna höja dess licensavgifter och hämma konkurrens är så otroligt cyniskt och småsint att jag inte vet vad. Att de redan gått vidare i utveckling av processorer borde visa på att de har mer intresse i dess tekniska möjligheter om inte annat. Men det är ju "coolt" att hata på "onda affärsmän" antar jag. Suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Antar att en styrelse tekniskt sett kan bestämma sig för att inte sälja så mycket till en enstaka köpare. Men det verkar de ju vilja så antar att det är mycket litet?

Håller med. Att utgå från att Nvidias enda intresse i affären vore att kunna höja dess licensavgifter och hämma konkurrens är så otroligt cyniskt och småsint att jag inte vet vad. Att de redan gått vidare i utveckling av processorer borde visa på att de har mer intresse i dess tekniska möjligheter om inte annat. Men det är ju "coolt" att hata på "onda affärsmän" antar jag. Suck.

Håller inte med. det är i princip det dem har altid gjord när dem har köpt upp andra bolag.
Så det är absolut inte cynisk.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ja, ARM är bara en licenshållare på grundläggande ARM instruktionsset och i förhållande till deras teknologis omfattning på mobila marknaden ett fattigt bolag. De kommer inte försvinna men ingen av deras nya teknologier spelar någon större roll på marknaden längre. Apple, Qualcomm och Samsung gör sina egna lösningar och inga av dessa bidrar till att ARM utvecklas.

Intel och x86 är totalt dominerande på servermarknaden och så kommer det antagligen fortsätta vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Är de börsnoterat så är detta inget som en styrelse kan påverka (förutsatt att sagda styrelse inte äger majoriteten av aktierna själva).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Håller inte med. det är i princip det dem har altid gjord när dem har köpt upp andra bolag.
Så det är absolut inte cynisk.

Vilka har de köpt upp bara för att kunna höja licensavgifter och sen inte gjort något annat med? Och varför har de då fortsatt utvecklingen av processorer om de inte har något intresse i marknaden i övrigt?

Permalänk
Skrivet av Fulci:

Ja, ARM är bara en licenshållare på grundläggande ARM instruktionsset och i förhållande till deras teknologis omfattning på mobila marknaden ett fattigt bolag. De kommer inte försvinna men ingen av deras nya teknologier spelar någon större roll på marknaden längre. Apple, Qualcomm och Samsung gör sina egna lösningar och inga av dessa bidrar till att ARM utvecklas.

Intel och x86 är totalt dominerande på servermarknaden och så kommer det antagligen fortsätta vara.

Ja precis! Det är tråkigt! Jag tror faktiskt många som uttalar sig mot affären inte är tillräckligt insatta i techindustrin tyvärr.