Elden Ring – låst till 60 FPS och ojämn bildfrekvens

Permalänk
Melding Plague

Elden Ring – låst till 60 FPS och ojämn bildfrekvens

PC-versionen av Elden Ring dras med en del begränsningar och skakig prestanda. Vi delar med oss kort av våra erfarenheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Prova med detta!!!!

Elden Ring FPS Unlocker and more

A small utility to remove frame rate limit for Elden Ring written in C#. More features soon! Patches games memory while running, does not modify any game files. Works with every game version (legit steam & oh-not-so-legit), should work with all future updates.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Hade lite stuttar ibland men inget märkvärdig, MEN! Jag hade gärna sett Ultrawide support :/

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av SCORPIUS:

Prova med detta!!!!

Elden Ring FPS Unlocker and more

A small utility to remove frame rate limit for Elden Ring written in C#. More features soon! Patches games memory while running, does not modify any game files. Works with every game version (legit steam & oh-not-so-legit), should work with all future updates.

Det är den jag pratar om i slutet av artikeln. Se dock till att använda ihop med offline-läget, då ändring av kod i minnet triggar anti-cheat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Prova med detta!!!!

Elden Ring FPS Unlocker and more

A small utility to remove frame rate limit for Elden Ring written in C#. More features soon! Patches games memory while running, does not modify any game files. Works with every game version (legit steam & oh-not-so-legit), should work with all future updates.

Hur kan FromSoft vara så djävulskt dåliga på PC-portar varje gång? Tog mindre än en dag så har någon moddat spelet bättre.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Jag har ärligt talat inte upplevt några hackiga sekvenser än
Flytit på riktigt bra faktiskt, speltid ca 4h.

Jag undrar om det är för jag har gamla drivrutiner, längesedan jag uppdaterade dem.

Drivs på ett 5800x och 3080 suprim med egen customloop...tycker det är underligt.
Aja jag får vara nöjd, silky smooth här iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Hur kan FromSoft vara så djävulskt dåliga på PC-portar varje gång? Tog mindre än en dag så har någon moddat spelet bättre.

De (likt Bethesda) kanske på att moddarna löser problemen..?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Jag hade inte bestämt mig och kände lite halvt för detta spelet men nu känner jag inget alls längre och sparar de pengarna istället (alltså lägger dom på något annat spel istället)

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag slog på V-sync i nvidias kontrollpanel och nu är screen tearing borta

Kan säga att det är inte tungdrivet. Jag provade med allt på max i 1440p och ligger på 60 hela tiden.
Dator i sign.

Märker inga märkligheter som dippar eller stutter. Flyter på som det ska än.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Var precis på väg att slänga upp lädret, men utan ultrawide och med 60Hz cap så avstår jag. Känns ju inte som 2022 direkt.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomjut:

Var precis på väg att slänga upp lädret, men utan ultrawide och med 60Hz cap så avstår jag. Känns ju inte som 2022 direkt.

Att en tripel-a titel och förmodligen ett av årets största spel inte har native ultrawide är bara ett stort skämt.
Som du säger det är trots allt 2022.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem

Upplevs samma ryckighet med freesync/g-sync?

Att det inte finns stöd för ultrawide är konstigt i min mening. Jag förstår att procenten användare är liten i jämförelse men för ett så stort spelsläpp tycker jag inte det finns någon ursäkt direkt.

Permalänk
Medlem

Frågan är väl mer hur bra motorn klarar av 60+fps? Minns att DS1 tex hade stora problem med att man försvann genom mark/stegar etc om man körde över 60. Så är det samma/uppgraderad motor så är nog problemet kvarvarande?

Aja, jag väntar ett litet tag till och ser vad som händer, men om ett halvår eller något så har säkert det löst sig med många buggar samt att jag som inte kör multiplayer säkerligen har lite bättre mod-stöd då

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt för off topic: Jag får typ ångest när jag kollar filmerna ni spelar in över slingan ni spelar om och om igen. Måste vara helt sjukt själsdödande. Påminner lite om en kille som ringde in till P3 och berättade att han sorterade barr en sommar åt naturvårdsverket för att spåra försurning av våra skogar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinzou:

Frågan är väl mer hur bra motorn klarar av 60+fps? Minns att DS1 tex hade stora problem med att man försvann genom mark/stegar etc om man körde över 60. Så är det samma/uppgraderad motor så är nog problemet kvarvarande?

Aja, jag väntar ett litet tag till och ser vad som händer, men om ett halvår eller något så har säkert det löst sig med många buggar samt att jag som inte kör multiplayer säkerligen har lite bättre mod-stöd då

Den är säkert baserad på 30FPS trådigt nog så 60 120 240 kanske går men den är nog låst till en timer som är funktionell med konsoler. Så stabila 30 eller 60 för om FPS'en styr fysiken i spelet också. Bara en reflektion.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Fler som får typ att det hackar till sen springer gubben fort eller slår fort?

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Spelet har hittills kraschat 3 gånger på 2 timmar speltid. Oklart vad det beror på. Hade varit intressant om det fanns några kraschloggar att läsa. Men spelet bara fryser och sen stängs det ner.

Permalänk
Medlem

Så konstigt men tror det har med deras motor att göra? Den verkar ju inte direkt vara modern 😅 hoppas de patchar in Ultrawide isf… annars får man väll lira på Teven.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Fler som får typ att det hackar till sen springer gubben fort eller slår fort?

Står något liknande i artikeln.

"Mot slutet av mätningen märker vi därtill av ett närmast "gummibands"-liknande fenomen, som påminner om dålig nätverkskoppling vid online-spelande."

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomjut:

Var precis på väg att slänga upp lädret, men utan ultrawide och med 60Hz cap så avstår jag. Känns ju inte som 2022 direkt.

Precis samma här, kom nyss hem från jobbet och tänkte köpa. Men halkade in på swec innan
Blir ju högst tveksam, kanske ska vänta några patchar.
Själv gillar jag inte ultrawide men tråkigt för dom som har det och får sorgkanter i spel utan uw support

Att sedan släppa ett spel 2022 med framelock borde nästan klassas in i en av dom 7 dödssynderna

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Hur kan FromSoft vara så djävulskt dåliga på PC-portar varje gång? Tog mindre än en dag så har någon moddat spelet bättre.

Ska ju tydligen va liknande fps-problem på ps5 enligt en kompis.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Som många spel på senare tid "early access" klass helt klart.
Får se när det fixas.
Sitter man som jag med ett 3080 och kör i 1080p så vill man ha sina 144fps annars får det vara.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

De (likt Bethesda) kanske på att moddarna löser problemen..?

Bra sagt!

Det är ren skam att moddare som vanligt tvingas göra spelutvecklarnas jobb och implementerar saker som borde funnit där från start. Eller fixa eventuella problem.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem

Funkar även ganska kasst på Series X och PS5. Känns som att FromSoft är rätt kass på det där med optimering.

Permalänk
Medlem

Kör Flawless Widescreen. Verkar fungera bra. Mycket tråkigt att behöva "hacka" spelet 2022 för att få detta att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Funkar även ganska kasst på Series X och PS5. Känns som att FromSoft är rätt kass på det där med optimering.

DS 2, 3 och Bloodborne var det ju inte några som helst problem med dock.
Det är första gången de jobbar i DX12 och det syns tyvärr.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nimman:

Jag har ärligt talat inte upplevt några hackiga sekvenser än
Flytit på riktigt bra faktiskt, speltid ca 4h.

Jag undrar om det är för jag har gamla drivrutiner, längesedan jag uppdaterade dem.

Drivs på ett 5800x och 3080 suprim med egen customloop...tycker det är underligt.
Aja jag får vara nöjd, silky smooth här iaf.

Sen är folk väldigt olika när det kommer till hur känslig man är för stutter och jag har bekanta som kan sitta och njuta av gameplay på 35-45fps på TVn fastän de äger en bra dator och 144hz skärm (Man tycker ju att de borde märka själva vilken skillnad det är men nej de verkar nöjda).

Högst antagligen märker du bara inte av det.

Permalänk
Medlem

Förköpte spelet på pc men det var sådan skräp prestanda så det blev ett återköp. Köpte spelet på mitt ps5 istället och det är inte felfritt där heller men ljusår skulle jag säga bättre mot pc.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Sen är folk väldigt olika när det kommer till hur känslig man är för stutter och jag har bekanta som kan sitta och njuta av gameplay på 35-45fps på TVn fastän de äger en bra dator och 144hz skärm (Man tycker ju att de borde märka själva vilken skillnad det är men nej de verkar nöjda).

Högst antagligen märker du bara inte av det.

Dumförklara inte folk när man inte märker skillnad på 60fps och diabildformat ☺️

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Samtidigt som det inte ens i närheten ser bra ut. Snacka om uruselt optimerat spel. Men det är väl standard att spel fortfarande är beta när dom släpps nuförtiden.