Problem med SMB utdelning Windows Server 2019+

Permalänk
Medlem

Problem med SMB utdelning Windows Server 2019+

Hej!
Jag har ett problem med utdelning av mappar från Windows Server.
Servern är en fysisk server med Hyper-V (Windows Server) med virtuella maskiner.

Jag har en stor vhdx-fil som jag monterar på en virtuell Windows Server 2012, som via utdelad mapp ger följande hastighet vid kopiering till min stationära dator:

(detta är stabilt och rimligt eftersom jag har en 1gbit switch)

Om jag istället stänger av servern, och monterar samma vhdx fil på en Windows Server 2019 eller 2022 (testat båda, helt rena installationer, full uppdaterade) så blir istället hastigheten såhär:

Det är Windows inbyggda filutdelning jag använder mig av (SMB), och ingen speciell konfiguration har gjorts på 2012:an.
När jag kopierar filen lokalt direkt på host OS (fysiska) mellan diskarna så får jag en hastighet på över 500mb/s, så inga problem där.

Jag har nu helt slut på idéer vad jag ska testa.

Alla förslag är välkomna.

Permalänk
Medlem

Nu kan jag inget om Hyper-v, har bara kört VMware i snart 20 år.

Men kolla länken nedan.
http://woshub.com/poor-network-performance-hyper-windows-server

Visa signatur

| Z790 Formula | 14900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00 | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck | Simagic Alpha U |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag är helt med på hur du menar att du gör, men i de fallen där det går långsamt kopierar du då mellan två maskiner som använder samma fysiska hårddisk/SSD?
Om så är fallet så är det inte heltonormalt.

Permalänk
Medlem

Jag bara skjuter hejvilt omkring mig nu.
Men kan det vara så att det har med vilken version av SMB som används?
Kan tänka mig att SMB1 inte är på i 2019/2022. Kanske till och med SMB2 är avstängt by default med tanke på att det är servermjukvara.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Hej igen! Tack för förslagen, och efter många timmars felsökning så har jag nu fått en mycket stabilare anslutning.
Jag hittade den här länken https://boeschtech.com/?p=100 , och det visade sig att jag behövde köra följande kommandon:

Get-NetAdapter | Set-NetAdapterAdvancedProperty -DisplayName "Recv Segment Coalescing (IPv4)" -DisplayValue "Disabled" -NoRestart Get-NetAdapter | Set-NetAdapterAdvancedProperty -DisplayName "Recv Segment Coalescing (IPv6)" -DisplayValue "Disabled" -NoRestart Get-NetAdapter | Set-NetAdapterAdvancedProperty -DisplayName "Receive Side Scaling" -DisplayValue "Disabled" -NoRestart Get-NetAdapter | Restart-NetAdapter

Detta är tydligen nya funktioner i det virtuella nätverkskortet som finns stöd för i 2019 och nyare. De finns inte i 2012 R2 eller är disablade som standard.

För att få en stabil SMB-anslutning. Hoppas det kan hjälpa någon annan med samma problem.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.