Intel: "Böjda värmespridare på Core 12000-serien är normalt"

Permalänk
Medlem

Intel själva erkänner och bekräftar att processorns prestanda sjunker och att levnadslängden förkortas:

https://wccftech.com/intel-refutes-alder-lake-cpu-warping-ben...

"An Intel spokesperson sat down with Tom's Hardware recently to discuss the current warping of their Alder Lake chips. This bending happens when a user attempts to insert the processor into the motherboard socket. When users force the new elongated chips into the current socket set, it can affect increases in the chip's temperature. While this seems like a minor problem, significantly, when the processor's temperature rises about 5° C, this can place a damper on the efficiency of the chip and the overall lifespan of the Intel Alder Lake chips."

Intel medlar också med att "lite svinn får man räkna med" som är en efterkonstruerad försvarstalan för att inte helt tappa mössan, men det kommer dom nog få äta upp tyvärr då folk kommer reklamera och kräva returer, tillåts inte det kommer det nog bli stämning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cats:

Nej det är drygt att strula med reklamationer helt klart. Och i detta fall även omöjligt(?) då Intel redan tagit ställning.

Dock är problemet att allmän acceptans skickar signalen tillbaka till företag/tillverkare att det är helt ok att lägga sig på den "nivån". Att konsumenter faktiskt får nöja sig med en produkt som är "tillräckligt" bra pga att företaget i fråga inte ser någon större vinst i att agera annorlunda.

Absolut så är det ett problem, dock hjälper det inte att påbörja en reklamationsprocess för att motverka det. Jag som kund förlorar tid, energi och vinner ingenting. Det bästa är att nästa gång man ska köpa nytt, så köper man helt enkelt AMD istället om det ej är åtgärdat. Det är då Intels tankeställare lär komma.

Skrivet av Knusen:

Intel själva erkänner och bekräftar att processorns prestanda sjunker och att levnadslängden förkortas:

https://wccftech.com/intel-refutes-alder-lake-cpu-warping-ben...

"An Intel spokesperson sat down with Tom's Hardware recently to discuss the current warping of their Alder Lake chips. This bending happens when a user attempts to insert the processor into the motherboard socket. When users force the new elongated chips into the current socket set, it can affect increases in the chip's temperature. While this seems like a minor problem, significantly, when the processor's temperature rises about 5° C, this can place a damper on the efficiency of the chip and the overall lifespan of the Intel Alder Lake chips."

Intel medlar också med att "lite svinn får man räkna med" som är en efterkonstruerad försvarstalan för att inte helt tappa mössan, men det kommer dom nog få äta upp tyvärr då folk kommer reklamera och kräva returer, tillåts inte det kommer det nog bli stämning.

Va? Intel bekräftar inte alls det? I artikeln så ser det snarare ut att vara så enligt Toms Hardware medans Intel precis som innan framför och står på sig att det är normalt och att processorns kör enligt specifikation. Vilken kass artikel i övrigt, rises 5° C, från vilken ursprungstemp menar dom då? 5 grader kan det lätt skilja mellan diverse kylare utan att det är problem.

Permalänk
Medlem

Har man den i fickan så kan det bli så

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Ser ut som slarvig lappning är tillbaka på menyn.

Permalänk
Medlem

Intel försöker sig på att minska reklamationerna, gå inte på det utan reklamera om er har en krökning.
Förtroendet för Intel sjunker efter det här.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dem8n:

Intel försöker sig på att minska reklamationerna, gå inte på det utan reklamera om er har en krökning.
Förtroendet för Intel sjunker efter det här.

Lätt att säga när det inte är en själv som ska montera isär datorn, ringa/mejla/chatta kundtjänster, vara utan dator, beställa nytt moderkort, processor, sen få nekad reklamation, mer köer och argumentation med kundtjänst för att slutligen hamna hos ARN där man kanske inte ens vinner Då sitter man antingen med 2 processorer helt plötsligt eller ingen alls under flera månader.

Allt, för något man inte ens märker av. Åh, låt AMD få en extra andel av marknaden vid nästa inköp istället om Intel inte gjort något åt det. Nu vet vi ju vad de anser vara normalt. För förtroendet har indeed sjunkit.

Permalänk
Medlem

Vad säger @Inet @Komplett @Webhallen om detta?
Angående retur eller återköp. Skickar ni ut en återköpt "böjd" CPU/IHS som ny etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Lätt att säga när det inte är en själv som ska montera isär datorn, ringa/mejla/chatta kundtjänster, vara utan dator, beställa nytt moderkort, processor, sen få nekad reklamation, mer köer och argumentation med kundtjänst för att slutligen hamna hos ARN där man kanske inte ens vinner Då sitter man antingen med 2 processorer helt plötsligt eller ingen alls under flera månader.

Allt, för något man inte ens märker av. Åh, låt AMD få en extra andel av marknaden vid nästa inköp istället om Intel inte gjort något åt det. Nu vet vi ju vad de anser vara normalt. För förtroendet har indeed sjunkit.

Ja såklart man kör på AMD men för de som har köpt prollar med krökta IHS’s är det reklamera som gäller, bevisbördan ligger på Intel första 6 månaderna.

Mitt råd är iaf att absolut inte köpa Intel förräns de åtgärdat problemet.
Intel kan inte ha alla hästar hemma, de skjuter sig i foten med sitt uttalande, men de måste väl försvara sin urkorkade design.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dem8n:

Ja såklart man kör på AMD men för de som har köpt prollar med krökta IHS’s är det reklamera som gäller, bevisbördan ligger på Intel första 6 månaderna.

Spelar ingen roll. Man kan kasta bevisbörda hit och dit med paragrafer till höger och vänster hur mycket man vill, Intel påstår att det är normalt och då har man som kund inte mycket att sätta emot. Processorn fungerar ju faktiskt som det ska. Jag tror absolut att de varit medvetna om det här felet och helt enkelt sket i det eftersom processorn fungerar inom garantitid ändå.

Det enda kunden förlorar är tid, energi och en fungerande dator. Att uppmuntra folk att reklamera på rena principskäl är helt poänglöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Spelar ingen roll. Man kan kasta bevisbörda hit och dit med paragrafer till höger och vänster hur mycket man vill, Intel påstår att det är normalt och då har man som kund inte mycket att sätta emot. Processorn fungerar ju faktiskt som det ska. Jag tror absolut att de varit medvetna om det här felet och helt enkelt sket i det eftersom processorn fungerar inom garantitid ändå.

Det enda kunden förlorar är tid, energi och en fungerande dator. Att uppmuntra folk att reklamera på rena principskäl är helt poänglöst.

Det är väl bara att köpa en AMD tills de har blivit tvungna till återköp, de har 3 försök på sig.
I värsta fall får man väl pressa den stenhårt och ha på en normal mängd kylpasta, då uppstår luftfickor och den kommer bli bränd. Finns lösningar på allt, man får vara lika kreativ som Intel för de har ju satt ribban. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Läste nånstans att om man fäster ca 1.0 mm tjocka brickor under fästningsmekanismen för att räta ut trycket på processorn så det gav optimal temperatur.

EDIT: här https://www.igorslab.de/en/alder-lakes-cooling-problem-bend-a...

Gav ju hela -5.76C bättre load temperaturer för sån simpel fix, iofs måste påminna Intel uttalat sig att de inte täcker garantier för nån form av egna moddar men frågan är om jag inte personligen hade gjort så iallafall då det är fråga om så stora skillnader för sån enkel mod.

Kan bekräfta att detta gav mig betydligt bättre temps mer än de 6 grader han upplevde, fick nog nästan 8-10. Gjorde inga definitiva mättningar innan dock men gav en tydlig sänkning allround.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Kan bekräfta att detta gav mig betydligt bättre temps mer än de 6 grader han upplevde, fick nog nästan 8-10. Gjorde inga definitiva mättningar innan dock men gav en tydlig sänkning allround.

Låter som det är värt risken, jag menar hur mycket mer betalar man inte i kylningslösning för att få sån stor förändring och så får man det genom så enkel sak att sätta in brickor under fästningsmekanismen.

Alltid tyckt Alder Lake verkar gå lite varmare än man väntat sig när jag sett folk rapportera temperaturer, detta förklarar det. Kan tänka mig temperaturförbättringen man får beror väl mycket på hur länge man använt processorn fastsatt på det normala sättet så den hunnit böja sig mer.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Låter som det är värt risken, jag menar hur mycket mer betalar man inte i kylningslösning för att få sån stor förändring och så får man det genom så enkel sak att sätta in brickor under fästningsmekanismen.

Alltid tyckt Alder Lake verkar gå lite varmare än man väntat sig när jag sett folk rapportera temperaturer, detta förklarar det. Kan tänka mig temperaturförbättringen man får beror väl mycket på hur länge man använt processorn fastsatt på det normala sättet så den hunnit böja sig mer.

Absolut, Jag utsluter dock inte att färbättringen delvis beror på att cpu inte blir lika långt ner i sockeln och därmed fick bättre kontakt med kylaren, min är ju en lga1200 där jag skaffat ett 1700a kit till i efterhand, så skulle gissa på att höjningen i sig inte bara har med själva "böjen" att göra.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Haft en dryg vecka nu, verkar inte ha böjt sig ännu, samma 86C(cores, 92C package) i Cinebench R23 Multi. Innan någon säger att dom tycker att det är varmt kan dom kontemplera att det är 285W som skall ut ur kylaren ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Falcon:

Vad säger @Inet @Komplett @Webhallen om detta?
Angående retur eller återköp. Skickar ni ut en återköpt "böjd" CPU/IHS som ny etc?

Nej. Vi säljer inte använda produkter som nya. I de fall vi säljer öppnade eller testade produkter så säljs de till ett reducerat pris under märkningen "Demo".

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

När det tillverkas produkter som ska motverka en "Bugg" från andra tillverkare, då är det riktigt dåligt, Intel är nu i riktigt blåsväder skulle jag säga... Förtroendet för Intel kommer nu rasa drastiskt.