Ny vändning på tråden, begagnad grafikkort för uppgradering, vilket?

Permalänk

Ny vändning på tråden, begagnad grafikkort för uppgradering, vilket?

Hej,

Jag har tänkt att bygga mig en ny dator och min tanke var att köpa mig ett 3060 eller liknande just för att inte lägga massa extra pengar utöver MSRP för tanken är att ändå uppgradera till typ ett 4080 när dom kommer men så såg jag Elgiganten hade påskrea på ett 3070 ti för 8490kr, med tanke på vad dom har kostat senaste tiden så är det ju bra pris men min fråga till er är om det verkligen är prisvärt och om man ska slå till? Jag har inget grafikkort idag som jag kan använda så måste köpa ett hur som helst.

Min upplevelse fram till 4000 serien kommer ju såklart vara bättre samt om jag väljer att inte uppgradera så klarar jag ju mig bättre också men vad tycker ni?

EVGA GeForce RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA
https://www.elgiganten.se/product/gaming/datorkomponenter/gra...

Tack på förhand

-------------------------

Hej jag är tillbaka med en ny vändning

Mina planer har gått mycket fram och tillbaka men nu har jag bestämt mig, nu är tanken att jag köper mig ett begagnat grafikkort och då helt onödigt att bygga en ny dator idag och sedan slänga in ett gammalt grafikkort så istället väntar jag till ny release till hösten och då bygger mig en helt ny dator.

Så till min fråga, vilket grafikkort tycker ni jag ska köpa? Alltså hur bra kan jag gå för utan att min gamla dator blir för stor flaskhals och jag bara lägger onödiga pengar utan att få prestanda för det. Ingen speciell budget utan mer vad jag kan få ut. Så vad är era rekommendationer?

Min gamla dator består av:
i7 3770k
16gb ddr3 1600mhz
psu kan jag uppgradera om det behövs

Ny vändning
Permalänk
Medlem

RGB ju... KÖP!!!!

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Om det är värt det eller inte för dig kan bara du svara på. Jag hade inte lagt dom pengarna i dagsläget, men du eller någon annan kanske hade gjort det.

Permalänk
Medlem

Det är ett bra pris i dagens läge ja.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Om det är värt det eller inte för dig kan bara du svara på. Jag hade inte lagt dom pengarna i dagsläget, men du eller någon annan kanske hade gjort det.

Haha jag precis och visste inte hur man tog bort en tråd, fick ju i alla fall samma svar av xfade

Såklart bara jag kan svara på det om det är värt för mig men är ute efter era tankar för jag vet inte vad jag tycker

Permalänk
Moderator
Forumledare

@aggezagge: Vad sitter du på för grafikkort idag?

Pffft, vad är det med mig och läsförståelsen idag

Jag hade personligen sett om jag kunde få tag på ett begagnat 1080ti eller liknande för en bra peng och sen lagt krutet på 4000-serien eller AMDs motsvarighet.

Sitter du helt utan kort nu så gör vilket kort som helst underverk

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av aggezagge:

Haha jag precis och visste inte hur man tog bort en tråd, fick ju i alla fall samma svar av xfade

Såklart bara jag kan svara på det om det är värt för mig men är ute efter era tankar för jag vet inte vad jag tycker

Är du fortfarande ute efter att uppgradera med 4000-serien?

Elgiganten har ju även ett 3060 uppe för en relativt bra peng (i dagsläget). Om du ändå vill uppgradera snart så skulle jag hellre gå på ett lite billigare kort.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Är du fortfarande ute efter att uppgradera med 4000-serien?

Elgiganten har ju även ett 3060 uppe för en relativt bra peng (i dagsläget). Om du ändå vill uppgradera snart så skulle jag hellre gå på ett lite billigare kort.

Såg det också men var mer orolig för märket (inte hört talas om dom men sen har jag dålig koll på sånt också), men hur är det med sånt spelar det någon större roll egentligen?

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

@aggezagge: Vad sitter du på för grafikkort idag?

Pffft, vad är det med mig och läsförståelsen idag

Jag hade personligen sett om jag kunde få tag på ett begagnat 1080ti eller liknande för en bra peng och sen lagt krutet på 4000-serien eller AMDs motsvarighet.

Sitter du helt utan kort nu så gör vilket kort som helst underverk

Haha den är svårt ibland

Bra tips kan ju definitivt kolla lite begagnat, sen är jag alltid orolig när det kommer till begagnat att man blir hasslad för att man inte har full koll

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av aggezagge:

Haha den är svårt ibland

Bra tips kan ju definitivt kolla lite begagnat, sen är jag alltid orolig när det kommer till begagnat att man blir hasslad för att man inte har full koll

Kolla med umgängeskretsen och arbeta dig utåt.
Annars är marknaden här ett tips (samt marknadsreferens-tråden).
Extremt många bra säljare här då rötäggen sällan blir långvariga

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle avvaktat, priserna droppar snabbt nu.

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Kolla med umgängeskretsen och arbeta dig utåt.
Annars är marknaden här ett tips (samt marknadsreferens-tråden).
Extremt många bra säljare här då rötäggen sällan blir långvariga

Ja det är bra, känns ju säkrare här iaf än någon random på blocket

Permalänk
Skrivet av anon910:

Ja man vill ju såklart betala så lite som möjligt och det har ju gått ner en hel del senaste månaderna och det lär ju fortsätta men sen vill jag ju ha en dator så snart som möjligt så det svåra är ju att veta vart "sweetspoten" är

Permalänk

Häng inte upp dig på att det är "rea", det är bara 100 kr billigare än på Amazon och 400 kr billigare än på Computersalg. Bygg klart datorn först och köp grafikkortet sen, ingen idé att köpa det förrän du absolut måste ha det iom att priserna går ner.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk

Har du något grafikkort liggande? Använda den tills 4000 serie kommer ut. Eller köpa sämre.. grafikkort som GTX1080-RTX2060 så klarar du dig till 4000 serie släpps.

Visa signatur

Chassi: Corsair 6500X - Processor: AMD Ryzen 9 9900X - Moderkort: Gigabyte B650E Aorus Elite X AX ICE - Kylning: Corsair iCUE Link Titan RX RGB 360 Vit - Raminne:G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Trident Z5 Royal Neo Guld AMD EXPO - Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB TUF Gaming White OC - Nätagg: Corsair RM750x Shift 750W Vit - M.2: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB x2

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon910:

I vilket land?

Ser rätt vanligt ut i Sverige sedan December.

Permalänk
Skrivet av källarinvånare:

Häng inte upp dig på att det är "rea", det är bara 100 kr billigare än på Amazon och 400 kr billigare än på Computersalg. Bygg klart datorn först och köp grafikkortet sen, ingen idé att köpa det förrän du absolut måste ha det iom att priserna går ner.

Sant! Det är ju egentligen det smartaste så får nog bli så bara att lugna ner sig ett tag 👍

Permalänk
Skrivet av Dansken88:

Har du något grafikkort liggande? Använda den tills 4000 serie kommer ut. Eller köpa sämre.. grafikkort som GTX1080-RTX2060 så klarar du dig till 4000 serie släpps.

Fick låna ett 1050 från en polare för att få igång gamla datorn men det duger ju knapp för att kolla internet så därför behöver jag köpa ett hur som helst, så att kolla på något begagnat sådär låter väl som bästa alternativet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

I vilket land?

Priserna rör sig inte jämnt över linjen. Low-end har gått ner rejält sen februari ungefär, medan High-end rör sig mindre men börjar så sakta gå ner de också.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mpat:

Priserna rör sig inte jämnt över linjen. Low-end har gått ner rejält sen februari ungefär, medan High-end rör sig mindre men börjar så sakta gå ner de också.

Några konkreta förslag?
Low end är väl 3060, 3060ti? De kostar ju i stort sett lika mycket idag, som i December.

5000-6500 för 3060, 6000-8500 för 3060ti
8990 - 10500 för 3070, 9000-12000 för 3070ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Några konkreta förslag?
Low end är väl 3060, 3060ti? De kostar ju i stort sett lika mycket idag, som i December.

5000-6500 för 3060, 6000-8500 för 3060ti
8990 - 10500 för 3070, 9000-12000 för 3070ti

Tänkte mer på 6500XT och 3050 som low-end.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mpat:

Tänkte mer på 6500XT och 3050 som low-end.

3050 har väl hållt sig runt sitt release pris i sverige, alltså 4-5000+
Med få undantag för 2999 tillfälliga partier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

3050 har väl hållt sig runt sitt release pris i sverige, alltså 4-5000+
Med få undantag för 2999 tillfälliga partier.

Just nu på Prisjakt: Asus Phoenix 3600. Asus Dual OC 3700. PNY 3500. Zotac 3400, fast den är inte i lager. Ta upp grafen för en av dem och titta så ser du att priserna pekar stadigt neråt. Sen finns det de som håller fast vid högre priser, men lägsta priset har helt klart gått ner.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

evga har haft massa stölder av grafik kort i usa, det har visat sig i vitenamn har några återförsäljare av nvidia fått dem stula kortet.
Det har även förekommit att visa återföljare innom EU fått dessa kort.

EVGA har upprättat en sida för kolla om kortet är stulet eller ej
https://www.evga.com/warranty/check.asp

slå in sernummet där för se om kortet har garatid eller ej.
om kortet inte har någon garatid kvar så är det ett stulet kort som butiken har sålt
https://forums.evga.com/Second-hand-purchase-check-its-not-st...

Permalänk
Skrivet av MagnusOL:

evga har haft massa stölder av grafik kort i usa, det har visat sig i vitenamn har några återförsäljare av nvidia fått dem stula kortet.
Det har även förekommit att visa återföljare innom EU fått dessa kort.

EVGA har upprättat en sida för kolla om kortet är stulet eller ej
https://www.evga.com/warranty/check.asp

slå in sernummet där för se om kortet har garatid eller ej.
om kortet inte har någon garatid kvar så är det ett stulet kort som butiken har sålt
https://forums.evga.com/Second-hand-purchase-check-its-not-st...

Tragiskt. EVGA är väl typ den sista tillverkaren vars garanti man kan lita på?

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk

Ny vändning

Skrivet av aggezagge:

Hej,

Jag har tänkt att bygga mig en ny dator och min tanke var att köpa mig ett 3060 eller liknande just för att inte lägga massa extra pengar utöver MSRP för tanken är att ändå uppgradera till typ ett 4080 när dom kommer men så såg jag Elgiganten hade påskrea på ett 3070 ti för 8490kr, med tanke på vad dom har kostat senaste tiden så är det ju bra pris men min fråga till er är om det verkligen är prisvärt och om man ska slå till? Jag har inget grafikkort idag som jag kan använda så måste köpa ett hur som helst.

Min upplevelse fram till 4000 serien kommer ju såklart vara bättre samt om jag väljer att inte uppgradera så klarar jag ju mig bättre också men vad tycker ni?

EVGA GeForce RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA
https://www.elgiganten.se/product/gaming/datorkomponenter/gra...

Tack på förhand

Hej jag är tillbaka med en ny vändning

Mina planer har gått mycket fram och tillbaka men nu har jag bestämt mig, nu är tanken att jag köper mig ett begagnat grafikkort och då helt onödigt att bygga en ny dator idag och sedan slänga in ett gammalt grafikkort så istället väntar jag till ny release till hösten och då bygger mig en helt ny dator.

Så till min fråga, vilket grafikkort tycker ni jag ska köpa? Alltså hur bra kan jag gå för utan att min gamla dator blir för stor flaskhals och jag bara lägger onödiga pengar utan att få prestanda för det. Ingen speciell budget utan mer vad jag kan få ut. Så vad är era rekommendationer?

Min gamla dator består av:
i7 3770k
16gb ddr3 1600mhz
psu kan jag uppgradera om det behövs

Permalänk
Medlem

Jag persoligen föredrag AMD grafikkort rx6800xt för jag kör linux och använder steam proton för mina spel. AMD grafikkort fungera utmärkt under linux medan nvidia är siså där. Men det finns visa program / spel som kräver nvidia grafikkort då föredrag minst nvidia gtx 1080 / 1660 / 2060 / 2060 rättare sagt minium 60 eller högre för spel och bra prestdand för nvida grafikkort amd föreslå jag 6700 eller höger beror på hur krävade är dem spel du har tänkt dig.

En laptop sitter det ett gtx 3060 kort med windows 10 ( för vissa appar och spel som jag använder i jobbet )
en stationär dator som jag använder sitter det amd 6800xt med linux debian min huvud dator på jobbet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nozomi:

I vilket land?

Ta tex vilket 3070TI som helst, droppat kraftigt sedan December, i SVERIGE

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5799282

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon910:

Ta tex vilket 3070TI som helst, droppat kraftigt sedan December, i SVERIGE

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5799282

Ser rätt plant ut.
Spikarna du se är väldigt väldigt kortvariga.

Man såg ju dessa priser som vi har idag, flera gånger under förra året.

Att priserna gått "ner" till det vi hade förra året kallar inte jag för nergång.

När korten börjar nå mer realistiska, alltså vanliga, priser då kan vi kalla det nedgång. Annars är det bara vanligt covid/chip/bränder/containerpriser

Permalänk
Inaktiv

glöm att vi sa något om lägre priser, de har gått upp och TS bör köpa NU innan det stiger ännu mer.