ReadyNas 6 PRO crash vid upd

Permalänk
Medlem

ReadyNas 6 PRO crash vid upd

Vid updatering av software så stod maskinen still och tuggade för fullt i väl över en timme.
Då det inte finns mkt att göra så lät jag den stå där men tillslut tröttnade jag och testade vad som hände om jag tröck på on/off, hela maskinen stängdes såklart av och sen dess har jag inte fått den något närmre att boota upp.

Jag försökte med netgears software men fick aldrig det att fungera.

För info så kör jag RAID 5

1. Någon som vet hur jag kan rädda nasen
2. Jag hoppas min data är safe och då är frågan kan jag skyffla in diskarna i en annan nas?

//
Tack på förhand
Hakke

Permalänk
Medlem

Ok nu var det ju länga sen jag pysslade med min netgear.
Men visst kan man tvinga in en firmware via USB?

Har för mig att jag fick göra det när jag körde in senaste verisionen av mjukvaran (V 6, som inte officiellt stöds).
https://www.mysysadmintips.com/linux/servers/766-upgrading-ne...

Men jag har ingen aning om det går att rädda datan när man gör så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ok nu var det ju länga sen jag pysslade med min netgear.
Men visst kan man tvinga in en firmware via USB?

Har för mig att jag fick göra det när jag körde in senaste verisionen av mjukvaran (V 6, som inte officiellt stöds).
https://www.mysysadmintips.com/linux/servers/766-upgrading-ne...

Men jag har ingen aning om det går att rädda datan när man gör så.

Jo det ska gå men fick inte det att fungera genom deras egna program, detta förlorar jag datan på och den värderar jag högre än att få igång nasen igen :/

Permalänk
Medlem

Man synkar alltid backuppen innan en firmware-uppgradering - allt annat är högrisktagande med sina filer i potten och kan förloras om man inte har backup... ...det står säkert också om vikten med backupper och att dessa är gjorda i den rutan du klickar för att starta fimwareuppgraderingen men troligen inte läst...

Men om det ändå har skitit sig så är det ext3/ext4 filsystem på själva diskarna (ofta 3' partitionen på diskarna och körs under mdadm-RAID och i ditt fall i RAID5, är det en modernare Netgear så sitter det ofta på BTRFS - också på 3' partitionen på diskarna och det är fortfarande mdadm-RAID för RAID-funktionen om NAS:en inte är rätt ny då man allt mer går över till LVM istället)

med andra ord plocka ur diskarna och kasta in dem i en stationär dator med SATA-anslutning och komplettera det som inte får plats med SATA-anslutningar med USB-dockor eller USB-adapter så att samtliga diskar är inkopplade och sedan starta datorn på en lämplig bootbar Linux på USB-sticka - skulle tro att en ubuntu live-sticka skulle fungera - både att upptäcka diskarna och montera dem automagiskt till en mapp på skrivbordet och du kan sedan kopiera ur datat till (nyinskaffade?) backup-diskar.

därefter kan du stoppa tillbaka diskarna i NAS och experimentera att boota från USB-sticka med netgears firmware och kanske tom. gör en ominstallation av dess OS den vägen och kanske inte behöver kopiera tillbaka filerna från backuppen igen - men sådant gör man först efter man säkrat sina backup av alla sina filer (och verifierat att filerna finns på sin backupmedia) - inte före...

Permalänk
Medlem

Tänk på att montera diskarna read-only. Du vill inte riskera att blanda ihop disk-setten.

Om det är möjligt att boota nasen från usb kan du se direkt om diskarna är läsbara. Linux mint har bra verktyg för att hantera diskar redan i deras live-ISO. Dessutom kan du installera fler program virtuellt utan att behöva använda någon fysisk disk.

Du kan även använda Firefox och terminal och kan sådeles IRL agera samtidigt som du chattar eller söker på nätet.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon