Arbetssätt för att lära sig programmering

Permalänk

Arbetssätt för att lära sig programmering

Hej!
Jag har börjat försöka lära mig lite Java via en Youtubekanal som verkar sjysst (Bro Code). Jag tittar just nu på videos och skriver av hans exempel och testar, samt försöker att faktiskt förstå vad som händer innan jag går vidare till nästa video.

Är detta ett bra tillvägagångssätt för att lära sig till en början? Borde jag starta ett eget litet projekt där jag testar mig fram med massa grejer eller ska jag lära mig grunderna mer först? Andra idéer?

Oavsett så lär det ju förr eller senare bli att starta något projekt för att öva. Har dock sjukt dålig fantasi gällande detta. Har ni tips på ett bra nybörjarprojekt för att testa lätta till något svårare grejer?

Ska tilläggas att jag inte ens har en klar vision av vad jag vill programmera sedan. Vill mest testa på det lite nu och se om jag tycker det känns givande och underhållande, vilket jag gör hittills.

Permalänk
Medlem

Det vanligaste är väl att man börjar med frontend-delen, dvs göra statiska hemsidor (du kan ju göra en om dig själv tex) för att därifrån bygga backend delen (det du håller på med nu). Det kan vara ett bra sätt att lära sig grunderna, hur man kopplar ihop frontend och backenden samt sätta upp en databas från grunden.
Lite roligare att bygga något grafiskt också, istället för att sitta med while-loop program i en svartvit terminal.
Annars vet jag att många rekommenderar kursen "CS50", finns på YT. Där får du använda Python för att bygga olika hemsidor som man sedan kan ändra/bygga vidare på och använda som portfolio när man söker jobb.

Permalänk
Skrivet av playguu:

Det vanligaste är väl att man börjar med frontend-delen, dvs göra statiska hemsidor (du kan ju göra en om dig själv tex) för att därifrån bygga backend delen (det du håller på med nu). Det kan vara ett bra sätt att lära sig grunderna, hur man kopplar ihop frontend och backenden samt sätta upp en databas från grunden.
Lite roligare att bygga något grafiskt också, istället för att sitta med while-loop program i en svartvit terminal.
Annars vet jag att många rekommenderar kursen "CS50", finns på YT. Där får du använda Python för att bygga olika hemsidor som man sedan kan ändra/bygga vidare på och använda som portfolio när man söker jobb.

Bra idé! Har gjort en jävla massa webbsidor i HTML/CSS förut så det kommer jag nog in i ganska snabbt igen.
Jag kan inte så mycket om olika språk, men Python är också bra skit att lära sig eller? Finns det en bra väg att gå med vilket språk man ska börja lära sig eller är det bara att köra på något och försöka lära sig det så bra som möjligt?
Tackar för svar!

Permalänk
Medlem

Programmering är sällan om språket, utan mer om problemlösningen/tänket. Språken följer oftast en snarlik syntax vilket gör det relativt enkelt att sätta sig in i något nytt - om du redan lärt dig det en gång i ett annat språk. Sen har såklart språken sina egna saker som gör dem unika

Kör på ett språk tills du känner sig bekväm skulle jag säga. Det finns ingen vits i att byta mellan femtioelva språk bara för att - innan du lärt dig grunden. Det spelar ingen roll om du kör samma projekt om och om igen, t.ex. följer någon guide som du nu redan gör. Till en början kopierar du ju rakt av från guiden.. men sen kanske du börjar avvika mer och mer för att komma på egna lösningar.

Nu har ju du redan börjat med Java, så jag tycker du fortsätter där och kör på lite mer avancerade saker när du känner dig bekväm. Chatt-klienter brukar vara ett populärt projekt att lära sig med

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Bra idé! Har gjort en jävla massa webbsidor i HTML/CSS förut så det kommer jag nog in i ganska snabbt igen.
Jag kan inte så mycket om olika språk, men Python är också bra skit att lära sig eller? Finns det en bra väg att gå med vilket språk man ska börja lära sig eller är det bara att köra på något och försöka lära sig det så bra som möjligt?
Tackar för svar!

Tbh är C# med .NET för back- och TypeScript React för frontend väldigt populärt för tillfället. Jag hade nog satsat på att lära mig dessa två.

C# har Entity Framework som gör att du kan skapa klasser som detta sedan automatiskt bygger en databas utifrån. Går även väldigt enkelt att välja en mall för att skapa ett REst API (dvs du når det via HTTP-anrop) direkt i din webbläsare. Då ser du ifall det fungerar som tänkt. Sedan kan du implementera en enklare webbapplikation i React där du plockar ut och gör något med datan.

Ett rimligt första projekt skulle kunna vara att i TypeScript fixa i ordning en todo-list som innehåller uppgifter med minimalt med information, t.ex. bara ett id och en sträng med vad uppgiften är. Så hämtar din webapplikation alla uppgifter från ditt REst API och visar dem.

Finns flera bra tutorials på hur man skapar ett rest api med entity framework på YouTube.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Precis som Pamudas säger, har man väl lärt sig programmera ordentligt i ett språk är det enklare att lära sig ett nytt än vad det var att lära sig det första, i och med att man lärt sig själva konceptet och tankesättet när man lärde sig det första språket. Sen finns det en uppsjö av olika typer av språk och det kan vara en liten tröskel att exempelvis gå från procedurella språk till funktionella, men den tröskeln är i alla fall mindre än vad det var att lära sig utveckling från början.

Däremot att börja med frontend eller backend, det är en smaksak. En del gillar det ena, andra det andra. Själv har jag uteslutande sysslat med backend-utveckling och ser inte frontend som något roligt. Jag tycker det går betydligt snabbare att få ut ett svar i terminalen än vad det tar att bygga upp enkel hemsida att visa samma sak. Men som sagt, det är högst individuellt.

Java är en bra start i vilket fall som helst och ifall det är något du vill arbeta med i framtiden så kommer du absolut inte ha några problem att få jobb som backend-utvecklare i Java.

Som komplement till video-kurserna kan det även vara värt att kika runt på lite olika siter, t.ex.
https://www.codecademy.com/learn/learn-java
https://www.w3schools.com/java/default.asp
https://www.tutorialspoint.com/java/index.htm

Permalänk

Kolla https://www.coursera.org/specializations/object-oriented-prog...

Bästa sättet att lära sig är att programmera, gör några småspel, kolla upp lösningar när du kör fast. det är frustrerande i början..

Kolla edx, coursera eller mit opencourseware för lite mer strukturerat lärande med lite mindre tid spenderad i frustration och hopplöshet.

typo