Barnspel till win95/98?

Permalänk

Barnspel till win95/98?

Har en dotter på fyra år och skulle gärna låta henne prova på några spel på en dator jag håller på att bygga för att själv spela lite barndomsspel från 90-talet. De är riktade till äldre barn främst. Men vad kan passa för en fyra-åring? Vet att Mulle Meck finns och Pettson och Findus spelade jag en del själv, men de är lite för avancerade, nästan. Har ni några bra tips? Vore kul med några pedagogiska spel där hon kan lära sig nya saker. Huvudsaken är att ni själva tyckte om spelen ni rekommenderar!

Permalänk
Inaktiv

Kan Backpacker vara för vuxet för en 4-5-åring idag? Jag minns att jag var 10 år när jag spelade det och älskade det.

Sedan har vi 3D Ultra Minigolf från Sierra, Pingu CD-ROM - A Barrel of Fun givetvis och apropå Pingvin så fanns det ju Attack of the Penguin Mutants vilket var ett skruvat spel.

EDIT: Vänta, jag minns även att jag hade oändligt med skoj av Motocross Madness, spelet där man kunde köra upp för bergskullen och bli skjuten tillbaka på grund av den osynliga väggen, absolut bästa med det spelet.

Och vem kan förglömma Microsoft Flight Simulator 95, ja herre vad många gånger man kraschade plan för att man inte kunde landa, skulle ju nästan kunna tro att det är ett terroristövningsspel.

Permalänk
Medlem

Gamla Pippi Långstrump spel, Pettson och Findus i trädgården och nått Lejonkungen II spel vars namn jag inte minns på svenska... Här är en bra gameplay video: https://www.youtube.com/watch?v=UhSMAxEszY0

Permalänk
Hedersmedlem

Det här är något som jag också behöver börja leta efter på allvar. Just nu är dottern bara två år så finns lite tid kvar... men finns det något som kan roa en tvååring som älskar att trycka på alla knappar samtidigt?

Måste ju få in henne på rätt spår nu när det fortfarande går

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

Jag minns att det fanns en del spel med Hugo. https://en.wikipedia.org/wiki/Hugo_(video_game) Jag tror de flesta fanns på svenska för Hugo visades på typ Söndagsöppet eller liknande. Kanske inte världens roligaste, men det är ju inga barnspel.

Permalänk
Medlem

Kul!

Min 6åring har precis fått en egen burk, vore kul för honom att lira lite gamla roliga win95/98-spel.
Hur kör du gamla windows? emulator typ?

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade.

Permalänk
Medlem

Just Hugo skulle man ju ringa in och trycka på knapparna på telefonen för att styra. Klassiker!

Ja, Motocross Madness & Backpacker är klassiker.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yoggan:

Just Hugo skulle man ju ringa in och trycka på knapparna på telefonen för att styra. Klassiker!

Ja, Motocross Madness & Backpacker är klassiker.

Jo, men spelen fanns ju till PC också (en del i alla fall, annars kanske Amiga och liknande).

Jag ringde aldrig in dit, däremot fick jag en gång ringa in till ZTV och spela Sonic med telefonen. Gick inte så bra för jag kom åt "lägg på"-knappen hela tiden, men kul i alla fall. Fick Sonic på Megadrive som tröstpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag minns att det fanns en del spel med Hugo. https://en.wikipedia.org/wiki/Hugo_(video_game) Jag tror de flesta fanns på svenska för Hugo visades på typ Söndagsöppet eller liknande. Kanske inte världens roligaste, men det är ju inga barnspel.

Soff-i-propp (Sofia Wistam, med dagens terminologi) på TV4. Ringdes in och så skulle folk försöka styra Hugo över telefonlinan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Det här är något som jag också behöver börja leta efter på allvar. Just nu är dottern bara två år så finns lite tid kvar... men finns det något som kan roa en tvååring som älskar att trycka på alla knappar samtidigt?

Måste ju få in henne på rätt spår nu när det fortfarande går

Ett beat 'em up spel måste ju vara drömmen för nån som hamrar på alla knappar samtidigt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Soff-i-propp (Sofia Wistam, med dagens terminologi) på TV4. Ringdes in och så skulle folk försöka styra Hugo över telefonlinan.

Ja ok. Vi var aldrig så mycket för de här "underhållsprogrammen" i min familj så jag har inte så bra koll.

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera "Fest i Mumindalen" körde det flitigt på Win95

Permalänk
Medlem

Kalas med Rut och Knut har mina haft mycket roligt med under åren.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=106032

Permalänk
Medlem

Alla disneys animerade böcker är rätt passande https://en.wikipedia.org/wiki/Disney%27s_Animated_Storybook

Hade själv nalle puh och 101 dalmatiner, och minns dem varmt

Edit:

Peka och klickaäventyr med lättare pussel. Ofc. var det på svenska

Ändrade skum länk
Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon338571:

Kan Backpacker vara för vuxet för en 4-5-åring idag? Jag minns att jag var 10 år när jag spelade det och älskade det.

Sedan har vi 3D Ultra Minigolf från Sierra, Pingu CD-ROM - A Barrel of Fun givetvis och apropå Pingvin så fanns det ju Attack of the Penguin Mutants vilket var ett skruvat spel.

EDIT: Vänta, jag minns även att jag hade oändligt med skoj av Motocross Madness, spelet där man kunde köra upp för bergskullen och bli skjuten tillbaka på grund av den osynliga väggen, absolut bästa med det spelet.

Och vem kan förglömma Microsoft Flight Simulator 95, ja herre vad många gånger man kraschade plan för att man inte kunde landa, skulle ju nästan kunna tro att det är ett terroristövningsspel.

Backpacker var ruskigt roligt, fan det väckte flashbacks!
Annars var det något jönssonligan spel som jag letat efter tidigare, men som nu försvunnit ur minnet igen, det jag spelade på äldre windows-burkar. Inte 98 kanske, men XP tiden.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

edit. Jakten på Mjölner hette Jönssonligan spelet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Lemings, worms

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Backpacker var ruskigt roligt, fan det väckte flashbacks!
Annars var det något jönssonligan spel som jag letat efter tidigare, men som nu försvunnit ur minnet igen, det jag spelade på äldre windows-burkar. Inte 98 kanske, men XP tiden.

Backpacker var väldigt lärorikt dessutom, dels har jag för mig att det fanns frågor/quizes samt att man kunde skaffa jobb i landet man befann sig i och lära sig hushålla med sina resurser.

Synd bara att det inte görs spel av samma rang längre, det behövs fler sådana spel som är perfekt för barn idag.
Dels att de lär sig ekonomi lite grand men även får kunskap om historia och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rebornguldfisk:

Har en dotter på fyra år och skulle gärna låta henne prova på några spel på en dator jag håller på att bygga för att själv spela lite barndomsspel från 90-talet. De är riktade till äldre barn främst. Men vad kan passa för en fyra-åring? Vet att Mulle Meck finns och Pettson och Findus spelade jag en del själv, men de är lite för avancerade, nästan. Har ni några bra tips? Vore kul med några pedagogiska spel där hon kan lära sig nya saker. Huvudsaken är att ni själva tyckte om spelen ni rekommenderar!

Gamla klassiska Svea Rike (ettan och tvåan) Ett inte alltför komplicerat sätt att lära sig "Grand strategy" från det företag som växte till att bli Paradox Interactive..

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem

https://sv.wikipedia.org/wiki/Myulk

Kanske bra om man är läskunnig, men jag minns det som skojigt i varje fall.

Permalänk
Medlem

Skifree, allt man behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

edit. Jakten på Mjölner hette Jönssonligan spelet.

Det fanns två Jönssonligan spel. (Minns dock inte vad det andra hette) Men Jakten på Mjölner är fortfarande en personlig favorit.

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Lemings, worms

Pac-man! Super Mario!

Tror de är lättare att köra i emulator än på win9x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etherhawk:

Det fanns två Jönssonligan spel. (Minns dock inte vad det andra hette) Men Jakten på Mjölner är fortfarande en personlig favorit.

Hehe, minns att jag "piratade" hem spelet för länge sen till windows 8 eller liknande och försökte få det att starta. Icke sa nicke.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon338571:

EDIT: Vänta, jag minns även att jag hade oändligt med skoj av Motocross Madness, spelet där man kunde köra upp för bergskullen och bli skjuten tillbaka på grund av den osynliga väggen, absolut bästa med det spelet.

JA! Det spelet var kung!

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Hehe, minns att jag "piratade" hem spelet för länge sen till windows 8 eller liknande och försökte få det att starta. Icke sa nicke.

Jag har mitt ex kvar liggande här hemma någonstans.. Tillsammans med mitt personliga favoritspel från den eran "Fångarna på fortet"

Synd att det fortfarande är hart när omöjligt med perfekt virtualisering för spelande.

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etherhawk:

Jag har mitt ex kvar liggande här hemma någonstans.. Tillsammans med mitt personliga favoritspel från den eran "Fångarna på fortet"

Synd att det fortfarande är hart när omöjligt med perfekt virtualisering för spelande.

Min skiva ska ligga nånstans på vinden. Med betoning på ska....var trots allt nära 20 år eller nåt man spelade sist 😂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Skyroads for the win

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Mer begränsad erfarenhet av barnspel, även om jag känner igen titlarna och nog har installerat flera av dem åt folk, men överskattar inte många här en fyraårings förmågor?
Spel där man måste kunna läsa el tänka logiskt osv är en bra bit över vad en fyraåring klarar av.
Spelen bör nog vara väldigt enkla för att gradvis bygga upp.
För att spel är färgglada och ljusa betyder inte nödvändigtvis att de är för små barn.

Permalänk
Medlem

hmm svårt, timon och pumba - jungle games är en samling småspel som kanske fortfarande kan hålla för ett litet barn.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |