Vem får köra först: brandbilen, presidenten, polisen eller ambulansen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buffer:

Den som kör BMW såklart!

Pizzabudet borde högst prio här! Vem vill ha en kall pizza liksom?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Valde ambulans först. Personen som är sjuk måste ti sjukan omedelbart om ambulansen kör med blåljus.

Nu när jag tänker efter hade jag nog valt
1. Polis
2. Brandbil
3. Ambulans
4. President

Skrivet av AkUs:

Eller som mitt befäl i Lumpen. Vi passerade en poliskontroll i en mercedes sprinter i ca 130-140kmh…

Föraren: poliskontroll va gör vi?!?!
Befäl: Kör!
Jag (baksätet): Vavavava??
Befäl: (Vänder sig om iskallt o knackar på min AK5): *Knack knack*… 9mm va 5.56… vad ska dom göra åt saken?

I hans logik vinner kalibern. Alltså presidenten i detta svar

Jag gillar ditt befäl 😁

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Det nämns inte om blåljuset rycker ut på samma larm.

Brandbilen bör i alla fall släppas fram före ambulansen, då det är så mycket mera levande vikt i rörelse. Samt så bör brandbilen komma allra närmast olycksplatsen/branden med sitt ekipage full av utrustning för att tackla en sådan situation. Det är lättare att flytta på en människa i ett massvis av sammanhang, jämfört mot att springa med slang, verktyg osv i tät klädsel hit och dit.

Ambulansen riskerar dessutom att klossa in sig själva från att komma iväg i hastighet med en olycksdrabbad, vid en insats, om de tränger sig före brandbilen. Brandmannen/kvinnan kan dessutom göra en del i livräddande försök i ambulanspersonalens ställe, medan ambulansen kan göra väldigt lite i brandmannens ställe. I och med att de saknar skyddande utrustning t ex.

Allt beror lite på scenariot.

Permalänk
Medlem

Enda säkra är att presidenten i sig inte har nån förtur. Däremot så har de poliseskort så president kan likställas med polis i prioordningen.

I övrigt är det väl högerregeln som gäller?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

En kollega ställde en rolig fråga idag som jag aldrig har hört förut som jag tänkte att skulle dela med mig av. Frågan är:

Det är en korsning, från ena hållet kommer en ambulans, ett annat håll en polisbil, tredje hållet en brandbil och sista presidenten (vill ni att det ska vara en statsminister får det också vara det) . Alla kommer till korsningen exakt samtidigt och det finns inga trafikregler som ger den ena eller andra företräde. Alla kommer med sirener.

Vem får åka först?
Presidenten
Polisen
Ambulansen
Brandbilen

Förklara gärna era argument.

Eftersom alla ska svänga höger så är det ett ickeproblem.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Det är kul att läsa allas argument för sina svar
En kollega började prata om att meteorit var på väg till jorden då behöver presidenten åka först. Kul att höra folks senarior som motiverar sina svar.

Permalänk
Avstängd

Polismans tecken går ju över alla former av regler och skyltar så det hade förstås varit upp till polisen att bestämma vem som ska åka först.

Edit: Politikern som kommer körs förstås av någon form av poliser också, annars hade de inte haft blåljus, så de kan ju förstås bestämma också. Men brandbilar och ambulanser har inte rätt att bestämma över trafiken mer än att använda sina signaler liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Det är kul att läsa allas argument för sina svar
En kollega började prata om att meteorit var på väg till jorden då behöver presidenten åka först. Kul att höra folks senarior som motiverar sina svar.

Men vi kan ju spinna vidare på saken, vem går först - kungen eller stadsministern?

Sånt här är roligt att diskutera när man är på ett vettigt forum.