Permalänk
Medlem

Bodde hos mor på landet under dem första åren efter gymnasiet, hade inte körkort och var långt borta från allt och alla. Så det var inte så värst kul.

Har bott i lägenhet i strax över 7 år i ett lugnt område, gågata till det mesta, lugna grannar. Tidigare använde jag av mig Mathem och coop för mathandel (social anxiety ohoy!) men efter covid kom in i bilden så fick varje mor och granne för sig att göra likadant som i sin tur bokade upp alla leveranser, därav fick jag det svårt att storhandla och kände inte riktigt för att gå flera gånger i veckan bara för att handla mat - så jag började skaffa körkort och bil.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Uppdatering på detta då.
Vi har kommit så långt att vi har köpt hus i utkanten av stan, 100m till lokala sjön (sista huset på gatan).
200 m till skog och ängar, men nära stan och typ 400 meter till min arbetsplats.
En bekant skulle sälja så vi kollade och slog till.

Kul! Hoppas det går bra.

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på landet och landet Bor själv ute på landet(snudd på i skogen) med 3 barn, 30min från sveriges 4e största stad. Och 5min till butik. Barnen och vi blir inte socialt isolerade från omvärlden, vi har snart fiber och allt man kan tänkas behöva.

Det är skillnad om man bor i djupaste norrland med timmar till närmsta butik, då är det eremitvarning kanske

Kommer aldrig flytta till något centralt igen om jag får välja, älskar lugnet ute på landet

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

20 minuter till större tätort är i princip ingenting om man har bil och inte behöver förlita sig på lokaltrafiken, är väl max 2-3 mil det handlar om.

Tror största skillnaden du kommer märka av annars är t.ex minskat utbud för utkörning av snabbmat och att man behöver planera sina inköp lite rejälare i förväg med mindre impulshandling.

Permalänk
Medlem

Personligen hatar jag storstäder, med det sagt skulle jag inte vilja flytta till Västerbottens inland heller. Tycker det optimala är att hålla sig i närheten av någon mindre stad typ i 10.000 Pers storlek. Då kan man ändå handla utan att åka flera mil och det brukar finnas stora gårdar till ett överkomligt pris. Bara man fixar ett jobb då...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Det är ju en fråga om att ha det bekvämt eller skönt.

När det är helg, så är det helg ute på landet. Inget oljud eller grannar kan råna dig på det. Sen lär man också sova som aldrig förr, när ingenting mer än vinden och att träden gör naturliga ljud där utanför. Jao, och liven som fåglar m.m. Det blir mer jobb för att ha det så bekvämt, fast den stora skillnaden blir att du kan släppa allting runt omkring där hemma, utan och behöva trassla in dig desto mer i tanken.

"Bekvämt eller skönt." Underskattad kommentar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisen:

Har någon av er flyttat ut i hus ensamstående från lägenhet?

Även om månads kostnaden blir mindre med lån osv. Hur mycket pengar går åt till övrigt? sophantering/pendling/bensin/försäkringar m.m

Sen hur har ni kännt det med säkerheten/inbrott i hus med kanske långt till nästa granne?

Har sparat länge till hus vill bort från lägenhet, med kan känna att man möjligt blir något isolerad där ute?

Behöll huset när det tog slut med dotterns mamma, så flyttade inte som ensamstående men har bott ett gäng år

Behövs mer information för att kunna ge bra svar, men på ett ungefär.
Räkna på 4-5000 i driftskostnader exkl lån och underhåll för en "normal" villa.

Pendling/bensin är omöjligt att svara på utan avstånd och typ av bil.

Inbrott, om du bor långt ut och inte skyltar med att det finns saker av värde så risken extremt låg.

Isolering beror helt på hur du är som person och hur långt ut i obygden du tänker på.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisen:

Även om månads kostnaden blir mindre med lån osv. Hur mycket pengar går åt till övrigt? sophantering/pendling/bensin/försäkringar m.m

Sen hur har ni kännt det med säkerheten/inbrott i hus med kanske långt till nästa granne?

Har sparat länge till hus vill bort från lägenhet, med kan känna att man möjligt blir något isolerad där ute?

Jag tröttnade på Stockholm och tog beslutet att flytta lite mer lantligt.
Kollade på hus ute på bygden men landade till slut i ett villaområde.

Inte riktigt landet, men i utkanten av en mindre ort med 2500 invånare.
1.5 mil till närmaste tätort och 5 mil till Västerås där min nya arbetsplats ligger.
Trots dubbla avståndet (har 2.5mil idag) så blir pendlingstiden densamma då jag slipper södra länken och Essingeleden.

Så det jag förlorar på ökat avstånd sparar jag in på jämnare hastighet, avsevärt billigare parkering och trängselskatt.

Dessutom perfekt läge att skaffa elbil!

Rent boendemässigt blir det några tusenlappar billigare, går från en månadskostnad på ca 11000 till ca 7000-8000 (bolån + driftkostnad, beroende på ränta. Har räknat lite högt med tanke på dagens ränteläge).

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Bor idag i en liten stad, ca. 10.000 invånare och som har allt som man kan behöva på bara några minuters avstånd, bekvämt.

Har två barn, 1 och 4 år gamla.

Vi lever idag på 84kvm hus och det är trångt, så vi letar större hus.
Jag kommer gärna ut i skogen, t.ex. kollade vi på ett hus utanför den by jag är född och uppvuxen i igår.
Det är 20 min bilfärd till stan, inga affärer i byn. (Kanske 200 invånare)

Är dock inte säker på om man är redo att släppa närheten till allt.
Man kan inte nödhandla på kvällen direkt om något saknas till maten, vad kommer barnen att tycka om några år.
Längre till jobb för oss, inga parker man kan gå till för att barnen ska träffa andra barn. Så småningom får man köra barnen överallt.

Ni som stått i samma situation, är det värt det?

Jag och frugan flyttade ut halvt på landet (1500m från 50-skyltarna) och kan tipsa om lite småsaker som vi har upplevt (15 år) efter att ha bott centralt i örebro och sedan en mindre stad. Vi har en (väldigt liten) gård med två små hagar. Huset ligger hyfsat nära en större väg och var när vi köpte det uppvärmt med olja (!) vilket var det första större projektet vi gjorde, konverterade till vedpanna.

Som svar på din fråga: Ja, det är, allt invägt absolut (!) värt "det negativta".

Det är väldigt positivt med stora egna ytor; för då kan man ha studsmattor, fotbollsmål, lekstugor, skottramp, klätterträd och trädkojor och en idiotstor plaskpool... samtidigt... och det är helt outstanding för kidsen. Att ha smådjur (katt/hund) blir precis perfekt på vischan, våra innekatter blommade ut och mådde jättebra - som hundägare blir det helt perfekt. Vi har numera även ett par hönor, vilket är lite av en hobby men även en erfarenhet för barnen, möjligheten att med mindre problem ha flera djur öpnnas. Man kan närodla eget i lite större parti (tänk större potatisland och växthus), vilket är krånglig(are) i stan. Det finns utrymmen för helt sjuka extravaganser utan att det känns som man offrar yta, exempelvis uteplats modell skitstor med ordentligt med relaxyta och grill/utekök. Cyklar, mopeder andra pryttlar får ledigt plats, förvaring (tänk skidutrustning på sommaren och cyklar/etc på vintern) är inte ett problem öht. Man kan sällan välja sina grannar men jag tänker mig att man är mer mån om sina grannar på landet än inne i stan, det är en trevlig bonus... man har stenkoll på skummisar som rör sig i området och varandras barn vad dom gör (FF fungerar inte sådär svinbra för tonåringarna). Jag känner att om jag behöver hjälp av min granne så har jag honom hos mig på 1 minut, med hagelgevär i handen om så behövs. Man hjälps åt på ett annat sätt helt enkelt. Det skedde en bilolycka ett par hundra meter ifrån mig och innan brandkår/ambulans var där så var folk på plats med filtar, ficklampor, förband och en med motorsåg, man diskuterade vem som skulle hämta traktor om det skulle behövas. Helt fantastiska människor som bor omkring mig. Det är en aspekt i livet som jag tycker glöms bort och antagligen är väldigt viktig.

Lite negativt:
Barnen behöver skjuts till allt (tills dom är ~15+) och därefter även till allt under vinterperiod (om dom inte har en mopedbil/epa/etc). Så, tänk alla fotbollsträningar, danslektioner, ridning, hockey, scouter och alla jäkla grejer... dit och tillbaks, för varje unge, dubbla resor. Barnen får även längre till vänner och aktiviteter - och jag har periodvis mest känt att jag spenderar vissa dagar som någon slags taxi, riktigt tråkig men det är bara att bita ihop. Kidsen väljer även att ta cykeln/mopeden numera vilket jag tycker är bra, dom lär sig att transportera sig själva med allt vad det innebär.

Det är lite bökigt med snön på vintern, man uppskattar en snöslunga. Det krävs lite utrustning och händighet att sköta om ett hus på landet, jag har en större åkgräsklippare, röjsåg och motorsåg exempelvis - något som jag (it-tekniker då) inte var direkt van vid... men rätt fränt faktiskt när man kom in i det. Vi eldade med ved, bara det var mycket jobb (billigt, men fan vad jobbigt)... men nu hade jag nog kört på berg/jordvärme och solceller direkt vid anskaffande av hus, elda *inte* är mitt bästa tips.

Om barnen (eller vi) har velat göra något som händer i stan, exempelvis tivoli, cirkus, gå på pizzeria, standup, kolla en fotbollsmatch, afterwork etc så är det inte något man gör helt spontant. Likaså som du säjer med spontan/nödhandla - det är en sur bilresa för att lösa det. Så man lär sig att planera (för man ledsnar efter 2st nödhandlingsgrejer till det där födelsedagskalaset man ska ha, samma dag)

Numera är väl det knappt en fråga men fiber måste ingå, du vill verkligen ha bra bredband. Värt att ha stenkoll på. I mitt eget fall "tvingade" jag mina grannar att kasta med fiber när det grävdes ett avloppsnät. Om du har plats (vilket du nog får i ett hus på landet), gör ett fränt gaming/dator-rum och ta bort datorer och konsolspel från barnens rum, livet blir enklare när dom blir tonåringar då.

När jag har frågat mina barn (äldsta är 21) vad dom tyckt om att bo på landet som barn så är dom mestadels väldigt nöjda med det. Dom har saknat vissa grejer och stört sig på andra (jag borde ha konverterat från ved till jordvärme tidigare), men skattar sig lyckliga över många saker som deras kamrater i stan har saknat. Får jag rekommendera något till dig så ta ett hus på landet med mycket grönyta och förvaringsutrymmen (förråd och garage + någonstans där du kan låsa in dig och vara ifred, typ en verkstad). Ha inte för lång tid till arbetet, men tänk på att du oftast tjänar in restid på grund av att du inte står i bilköer så avståndet kan få vara lite längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Det är inte helt solklart vad landet är.

Ja när folk säger landet utan förklaring så blir det alltid lite otydligt.

Jag menar, OP startar tråden och säger stad för 10k. Nästa person kallar en stad på 10k för by. Och per gammal definition har en by i Sverige 2-10 hus. Är det större blir det socken, samhälle, stad, osv.

Från min erfarenhet kan man bo väldigt nära ort med 10k invånare och ändå ha flera hektar gård. Eller som det @Smasher89 säger "fördelar kan ju vara tex bärbuskar, fruktträd och sånt nära på sommaren." vilket jag tycker är valfritt villaområde och helt förknippat med livet i förort.

Skrivet av Massy:

Sen är ju frågan hur stor skillnaden blir i hjärnan på en unge i Stockholm jämfört med ute på svenska landet. Luften i Sverige är extremt ren även där den är smutsig. Min luftrenare visar 001 av 999 konstant och då med balkongdörren öppen nära en hyfsat trafikerad väg några kilometer från en av sveriges största stadskärnor med några hundra meter till en enorm skorsten på ett värmekraftverk.

Vet ej om det finns några studier på det i Sverige än, har lästa några från England och barnen som föds och växer upp i sämre områden där har enormt fler defekter och sjukdomar än snittet för landet.

Din luftrenare mäter väl ändå inte t.ex NOx partiklar som är bland det värsta?

Skrivet av Dennisen:

Var på väg att göra det men blev flytt till annan ort pga kärlek.

Mina föräldrar gjorde dock den flytten 2020, på en lön. Om det är landet eller ej beror ju hur man räknar, flesta från större orter kallar dock Kalix för landet oavsett om man bor mitt i stan :s

Jag hade varit mer orolig för inbrott i lägenhet än ett hus långt ut i skogen (folk går ju konstant och bara provar öppna dörrar till lägenheter för att sno saker). Skulle sätta villa mitt i, inbrott när man är hemma är väldigt otroligt men saker försvinner ju från gårdar.

Från hyres trea som kostade kring 9k i månaden (garage, två parkeringar osv) till en villa på 110kvm med full möblerad källare (så typ 100 kvm till). Tomt på 1000kvm, 5min från lägenheten men typ 3km närmare farsans jobb så han kan enkelt gå/cykla till jobbet.

Alla fasta kostnader över ett år hamnar på ungefär 4500 i månaden. Lån på en miljon, fjärrvärme, 100/100 fiber osv. Underhåll ej räknat men gör man det mesta själv verkar man klara sig på en 500k över 25-30år vilket blir typ 2k i månaden.

Men månad till månad i fastna kostnader är det ~4-5k billigare att bo i huset. Plus att huset ökar i värde och de kan nog redan idag sälja för vinst på några hundra tusen.

Jag hyr ut min tvåa, typ 1km från deras hus för mer i månaden än deras hus kostar i månaden

Skrivet av glad_katt:

Kan inte göra annat än att hålla med. Min mamma "flydde" från mörkaste skogarna i Småland runt Gnosjö-trakten ner till Lund/Skåne, strax efter hon fyllt 20. Har en del kusiner som bor kvar där uppe som hälsade på mig i Malmö för ett tag sedan... den ena kusinens man hade aldrig ätit indisk mat. Han är 30+.

Min sambo levde då i Göteborg 15år utan att äta indiskt, thai, japanskt, koreanskt, afrikanskt osv

Allt hon hade ätit från andra länder innan vi började dejta var snabbmatskebab, kinesisk biff med lök och pizza.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Bor idag i en liten stad, ca. 10.000 invånare och som har allt som man kan behöva på bara några minuters avstånd, bekvämt.

Jag kommer gärna ut i skogen, t.ex. kollade vi på ett hus utanför den by jag är född och uppvuxen i igår.

Man kan inte nödhandla på kvällen direkt om något saknas till maten, vad kommer barnen att tycka om några år.
Längre till jobb för oss, inga parker man kan gå till för att barnen ska träffa andra barn. Så småningom får man köra barnen överallt.

Det är ju verkligen skillnad på vad som är landsbygd i Sverige. Jag bor "på landet" utanför Stenungsund på västkusten med 2 småbarn. För att få en idé om hur det ser ut hos mig:

- Landsväg med cykelbana in till centrum ca 9 km (cykelbana till skola också)
- I centrum finns flera mataffärer, restauranger, shopping, tåg till Göteborg 40 min
- Grusväg ca 700m till huset
- Grannskap på typ 20 hus, med 4-5 grannhus som vi ser från tomten, med 3 barnfamiljer i nära omkrets.
- Skog och åkrar, bondgård som granne med fina djur, närodlingsbutik några km bort
- 900m till badstrand vid havet, 10min till bra bad vid sjö

Så vi bor lantligt men med väldigt bra kommunikationer, samt närhet till andra barn och aktiviteter för dem. Känns väldigt lyxigt, utan att vara ett speciellt exklusivt område eller hus (1980, 200kvm, vi betalade 3.3 milj 2016).

Om man vill bo långt ut, eller INUTI skogen så komplicerar det ju saker och ting. Jag var också inne på det i början - jag gillar lugnet och att slippa det sociala med grannar. Men jag tror faktiskt att det skulle blivit rätt tråkigt och jobbigt med småbarn. När jag var liten bodde jag längre ut på landet och då fick man bli skjutsad en hel del om man ens skulle hinna umgås med någon efter skolan. Sen att det är livsfarligt att röra sig på en populär landsväg kan jag garantera. Med eller utan moppe. Det är inget jag vill utsätta mina barn för, därför var cykelbanan en stor anledning till att vi köpte huset.

Så kolla gärna en hel del innan ni köper något, och tro inte att man måste bo ensligt för att få en lantlig känsla. Vi var på säkert 20 visningar innan vi hittade perfekta huset som fyllde alla behov. Men jag föredrar ju verkligen ett eget hus framför lägenhet eller villaområde i stad.

Största nackdelen är ju jobbpendling. Nu har jag en arbetsgivare som tillåter hybrid arbetsplats, så jag jobbar hemifrån 2 av 5 dagar. Det är något du får kolla på, alternativt att gå ner i arbetstid, vilket du har rätt till upp till barnen är 10 eller nåt. Man vill helst pendla max 1 timme, annars är det inte värt känner jag. Tär för mycket på en och familjen. Jag har ca 3 timmar pendling per dag, dörr till dörr, tur och retur. Vissa saker blev bättre på grund av pandemin, och att lättare jobba hemifrån är en av dem.

Om ni väger kostnader: Glöm inte att transport (och andra kostnader) blir mycket dyrare på landet. Så räkna med det i kalkylen om man jämför två olika hus. Vi behöver t.ex 2 bilar, varav en körs på jobbet, och jag behöver busskort för ca 1500 i månaden. Om man ser på månadskostnaden kan det ev. bli billigare att bo mer centralt, beroende på vad huset kostar i inköp och hur mycket ni amorterar.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Här på landet har vi allt, Fiber internet, massor av små affärer, 3 stora matvaruhus och 1 timme till varje större stad med tåg eller bil. Saknar absolut INTE att flytta tillbaka till storstaden (har bott här i 10+ år nu och är jättenöjd med det).

Ni bor dock inte på landet utan i ett typiskt villakvarter Det jag tidigare rekommenderat i tråden, iaf om man har barn som inte kan ta sig själva till kompisar, idrotter osv.

Permalänk

Största problemet när man själv var i skolåldern var förbindelse mellan hemmet och skolan.

Först gå /cyckla 4km till busshållplatsen sen spendera 1.5h bussresa till skolan... Bussen gick kl 6 på morgonen var framme 7:30 skolan började kl 8.

Slutade skolan 16:00 sista buss hem 16:30ish så framme kl 18:00 å sen gå / cyckla 4km hem. Så hemma ca 18:30- 18:45.

Så fritid existerade knappt alls iom upp vid 5 på morgonen varje dag för att kunna ta sig till skolan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Största problemet när man själv var i skolåldern var förbindelse mellan hemmet och skolan.

Först gå /cyckla 4km till busshållplatsen sen spendera 1.5h bussresa till skolan... Bussen gick kl 6 på morgonen var framme 7:30 skolan började kl 8.

Slutade skolan 16:00 sista buss hem 16:30ish så framme kl 18:00 å sen gå / cyckla 4km hem. Så hemma ca 18:30- 18:45.

Så fritid existerade knappt alls iom upp vid 5 på morgonen varje dag för att kunna ta sig till skolan.

Och dessutom låst till bussen, kan inte spontant gå hem till en kompis som bor vid skolan eller sånt om man inte vill sova över

Det minskar ju helt klart friheten för ungdomar och möjligheten till socialt liv utanför skoltid

Permalänk
Musikälskare

Kan se mig flytta ut på landet i framtiden när man är äldre / pensionär osv
Just nu är det svårt att lämna alla fördelar med att bo i stan även fast man jobbar hemifrån

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av medbor:

Och dessutom låst till bussen, kan inte spontant gå hem till en kompis som bor vid skolan eller sånt om man inte vill sova över

Det minskar ju helt klart friheten för ungdomar och möjligheten till socialt liv utanför skoltid

Exakt. Och detta var de som stämde ungefär sommartid för mig.

Var det vinter och pulsa genom 4km med 30cm snö va de inte speciellt troligt att man var hemma förrän runt 7-8 på kvällen beroende på hur försenad bussen var pga oplogade vägar. Och om bonden inte hunnit plöja vägen man skulle gå hem på än.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Något jag märkt, som jag kanske redan nämnt i denna tråd, är att folk tenderar att idealisera sina egna uppväxter i ganska hög utsträckning, vilket gör att många flyttar till något mer liknande deras uppväxtmiljö i samband med att-, eller kort efter-, man skaffat barn. Många av min sons kompisar har flyttat bort just av sådana anledningar, de från landet flyttar tillbaka till landet och de från småstäder eller villa-förorter flyttar till sådana, när barnen är typ två-tre.

Själv bor jag redan i samma stadsdel och samma typ av hus som jag bodde i större delen av min uppväxt, så jag har inte behövt fundera så mycket på det. Men hade jag typ flyttat till ett höghus eller något så hade jag nog jobbat rätt hårt för att komma tillbaka till den situation jag har här. Och det är ett trevåningshus med lägenheter och en innergård som ligger parallellt med ett gäng till hus av samma typ. I mina ögon är det (förstås) en perfekt uppväxtmiljö. Många barn i huset som leker på gården eller gårdarna omkring, sonen kan gå ut själv och leka med många olika ungar utan att behöva passera en enda gata och barnen går hem till varandra och ringer på själva, samtidigt är det ju gångavstånd till förskola, skola och så. Men det finns också berg att klättra i, skog att bygga koja eller åka pulka i och sånt, utan att behöva passera några vägar med särskilt mycket trafik. Samtidigt är det ju fortfarande i stan. Det finns massor av restauranger och affärer inom gångavstånd. Jag kan cykla till jobbet i de centrala delarna av stan på 10-15 minuter och vill jag inte cykla så går spårvagnen typ hundra meter bort.

Det negativa är väl att huset är ganska slitet, vilket dock gör att hyran är låg också. Det finns också en del kriminalitet i området, men ärligt talat är det inget som stör så mycket. Det pågår en del gräsförsäljning i närområdet exempelvis men det känns nästan som de håller borta annat bös. När jag växte upp var det ju mer regel än undantag att ens cykel blev stulen, att man fick inbrott i källarförråd och liknande, men det är inte alls lika vanligt nu. Däremot är det ju störande med polisinsatser. Det är exempelvis ganska störigt när en polishelikopter hänger typ rakt ovanför i en halvtimme och är så högljudd att man inte hör teven eller så att sonen vaknar. Eller när man kommer hem och det står en massa poliser utanför och försöker hindra en från att gå in på gården. Eller när de ska söka igenom ens fickor under högljudda hot om repressalier och dryga böter för att... jag vet inte, för att jag har adidas-byxor kanske. Det har hänt ett par gånger det senaste året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisen:

Flyttade själv förra sommaren, blev förvisso inte precis mitt ute i landet utan i ett litet samhälle med enbart villor på 1400 pers i en liten Kommun, men har stor trädgård och 50 meter till skog :p.

Gick från lägenhet 1836kr månad+(lite andra fasta avgifter ~1000kr mer) kr i månaden till lån/amortering ~3300 samt de fasta avgifterna 3500 kr år i försäkring (samma som innan), avlopp/sopor/vatten ~8000 kr år. El... jadu har jordvärme och 50 tals hus men årsförbrukningen kommer landa på ca 10k kwh hade lyckats låsa förra året men värt att tänka på att elen blir rejält dyrare med hus oavsett, t.ex. fast de avgifterna är runt 4k bara den vs t.ex. 800 kr med en lägenhet. Uppskattat spenderade jag ca 17k på el, nästas år blir det minst 50% mer om inte dubbelt.

Bensin kan jag ej svara på har ej bil, men pendling för min del kostar ~1400 kr i månaden, lika mycket som innan, jobbar dock mestadels hemifrån men 1-2 dagar på kontoret i veckan, har dock 9 mil till jobbet, så det tar en stund men finns både tåg och buss, det sagt när jag bodde i lägenhet hade jag 6 mil och har pendlat likadant som nu i över 10 år, de extra 3 milen har bara ökat tiden med 15 min

Har bott både mitt ute på landet ( Bondgård ) samt mitt i storstad samt tja större delen av mitt vuxna liv i storstad men bestämde mig för 6-7 år sedan att flytta ut, dock vill man inte leva mitt ute i ingenstans som innan så för min del blev det i ett litet samhälle som åt minstonde har det minsta man behöver ( liten matbutik, två lunchställen, samt både tåg samt buss förbindelser )

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Finns vissa positiva saker för barns hälsa med att växa upp på landet också.

Mindre risk för allergier / astma, psykiskt ohälsa mm.

Sen beror det väl på vad man menar med landet också.

Helt klart finns det många aspekter.

Det går dock inte att komma ifrån att en storstad är totalt överlägsen 'landet' (och då menar jag att man behöver bil överallt, inte 10min gång till en tågstation som tar en till stan), vad gäller utbud av aktiviteter och möjligheter för barn och ungdomar att utforska sig själva och sina intressen.

Givetvis kommer ju de som är uppfödda på landet och gillade det vara extremt vinklade till att tro det är en fantastisk uppväxt, vilket det såklart också är för alla som gillar det. Det är också skillnad på vad man gillar och vad som är bra för en ur andra perspektiv. Folk från storstäder tenderar att bli mer högutbildade, få bättre jobb med högre löner... nu säger jag inte att pengar köper lycka heller men det skadar inte att ha en stabil ekonomi tex.

Lite kul att vissa pratar om luftföroreningar i städer när de flesta som tänker 'landet' med största sannolikhet tänker en mysig brasa i sitt hus på landet vedrök är den största luftförorenaren som existerar i princip (när man talar skada på människan). Med det sagt hade jag också gärna haft en!

Personligen tror jag det optimala för mig är att ha en lägenhet i stan och en vinterbonad stuga någonstans på landet som man kan åka till när man vill, kanske jobba distans ifrån. Det är i alla fall mitt mål.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Personligen tror jag det optimala för mig är att ha en lägenhet i stan och en vinterbonad stuga någonstans på landet som man kan åka till när man vill, kanske jobba distans ifrån. Det är i alla fall mitt mål.

Varför böka med dubbla boenden istället för att bo i villa nära en stad i så fall?

Säkert värre i Stockholm, men i Göteborg kan du bo på landet och ändå ha under 40-50 min till kontoret.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Vi gjorde samma resa och ångrade oss, som tur hyrde vi och köpte inte. Utan valde att köpa närmare stan igen. Nu menar jag inte att det automatiskt blir så för dig, men kan du hyra och testa på så hade jag rekommenderat det.
För vår del handlade det mest av avsaknaden av buss (aw, kickoff etc). Samt distansen till butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Ni bor dock inte på landet utan i ett typiskt villakvarter Det jag tidigare rekommenderat i tråden, iaf om man har barn som inte kan ta sig själva till kompisar, idrotter osv.

oh...det är på landet, vår lilla stad har typ 7K invånare och det är en jätte skog mellan allt att vi så bor i ett villa kvarter mitt i skogen det är så en annan grej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Helt klart finns det många aspekter.

Det går dock inte att komma ifrån att en storstad är totalt överlägsen 'landet' (och då menar jag att man behöver bil överallt, inte 10min gång till en tågstation som tar en till stan), vad gäller utbud av aktiviteter och möjligheter för barn och ungdomar att utforska sig själva och sina intressen.

Givetvis kommer ju de som är uppfödda på landet och gillade det vara extremt vinklade till att tro det är en fantastisk uppväxt, vilket det såklart också är för alla som gillar det. Det är också skillnad på vad man gillar och vad som är bra för en ur andra perspektiv. Folk från storstäder tenderar att bli mer högutbildade, få bättre jobb med högre löner... nu säger jag inte att pengar köper lycka heller men det skadar inte att ha en stabil ekonomi tex.

Lite kul att vissa pratar om luftföroreningar i städer när de flesta som tänker 'landet' med största sannolikhet tänker en mysig brasa i sitt hus på landet vedrök är den största luftförorenaren som existerar i princip (när man talar skada på människan). Med det sagt hade jag också gärna haft en!

Har du belägg för något av dina påståenden? Hur menar du att en gó brasa skulle förorena din luft? Du sitter väl inte med huvudet över skorstenen? F.ö. har förbränningstekniken förbättrats otroligt mycket sedan millenieskiftet bl.a. i och med nya regler.

Det känns som att du generaliserar och killgissar med väldigt breda penseldrag.

Jag tycker charmen med att bo i stan blir mindre hela tiden, mycket till del av att nischade butiker inte kan gå runt. Det är ju bara restauranger, matbutiker och några av de gigantiska butikskedjorna som finns inne i städerna ändå nuförtiden. Jag vill ha små gamla nischade butiker, kullerstensgator, bjällror som låter när man öppnar dörren till en butik, färska råvaror och riktig torghandel i stan!

Visst är det skönt att kunna cykla till kompisar och annat, men det är ju inte direkt så att hela ens vänkrets och träningsplatser ligger på kvarteret man bor på direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Har du belägg för något av dina påståenden? Hur menar du att en gó brasa skulle förorena din luft? Du sitter väl inte med huvudet över skorstenen? F.ö. har förbränningstekniken förbättrats otroligt mycket sedan millenieskiftet bl.a. i och med nya regler.

Jag tycker charmen med att bo i stan blir mindre hela tiden, mycket till del av att nischade butiker inte kan gå runt. Det är ju bara restauranger, matbutiker och några av de gigantiska butikskedjorna som finns inne i städerna ändå nuförtiden. Jag vill ha små gamla nischade butiker, kullerstensgator, bjällror som låter när man öppnar dörren till en butik, färska råvaror och riktig torghandel i stan!

Visst är det skönt att kunna cykla till kompisar och annat, men det är ju inte direkt så att hela ens vänkrets och träningsplatser ligger på kvarteret man bor på direkt.

Belägg för att vedrök är den luftförerorening som gör i särklass mest hälsoskada? en av de stora anledningarna till att livslängden ökade i väst är att man slutade vedelda inomhus. Jag orkar inte googla upp dessa studier men du får tro vad du vill.

Förbränningsteknik som förbättrats spelar liksom ingen roll om du fortfarande eldar björk eller något vanligt. Men visst kör du pellets tex är det en avsevärd förbättring, eller om du eldar i något annat rum än det du vistas i, men då tappar man ju mycket av mysfaktorn med...

Att folk uppväxta i städer blir mer högutbildade och får bättre ekonomi osv är även det bara en googling bort.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Runqen:

Vad är det för slags rökgasrening på eldstäderna man har i vanliga bostäder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Vad är det för slags rökgasrening på eldstäderna man har i vanliga bostäder?

Förbränningen av rökgaserna inuti eldstäderna främst, dvs röken förbränns flera gånger innan den skickas ut i skorstenen vilket medför att det är väldigt "ren" rök som lämnar skorstenen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Skrivet av Triffid:

Belägg för att vedrök är den luftförerorening som gör i särklass mest hälsoskada? en av de stora anledningarna till att livslängden ökade i väst är att man slutade vedelda inomhus. Jag orkar inte googla upp dessa studier men du får tro vad du vill.

Funderade också på om det verkligen stämde, men ja.
Dock är det baserat på att ett helt område, liten by, småstad eldar, inte enskilda villor på landet.
En modern kamin i villa utanför villaområde har mer eller mindre noll hälsopåverkan.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Runqen:

Förbränningen av rökgaserna inuti eldstäderna främst, dvs röken förbränns flera gånger innan den skickas ut i skorstenen vilket medför att det är väldigt "ren" rök som lämnar skorstenen.

Röken ur skorstenen är ett problem, men det stora problemet för de som eldar hemma är väl den rök som kommer in i bostaden, typ när man tänder och så. Det är mysigt att elda men det är ju inte så bra miljömässigt.

Permalänk
Medlem

Gamla pannor, spisar och eldstäder där förbränning sker under låg temperatur och större delen av de varma rökgaserna släpps skickas direkt in i skorstenen är varken effektiva eller speciellt miljövänliga.
Undvik "myseldning".

Moderna pannor och eldstäder är betydligt bättre, med upp till 90% verkningsgrad, hög temperatur i förbränningen och låg temperatur på rökgaserna som leds in i skorstenen.

Men får man in rök i bostaden så gör man fel och att ha vedspis som backup vid strömavbrott om man bor på landet är för mig en självklarhet.
Vedeldning är både en förnyelsebar och billig energikälla, men kräver arbete och ger utsläpp.

Läs gärna:
https://regeringen.se/4ada72/contentassets/f1e7cf76c3a344be8b...

Hade en modern vedpanna och akumulatortankar när jag bodde i hus, riktigt billig uppvärmning men mycket jobb.

Värsta luftkvaliteten idag i Sverige är förmodligen Stockholms tunnelbana, och då i synnerhet T centralen.

fel
Permalänk
Medlem

Jag har en romantisk dröm om att bygga "Nytt" ute på landet någon gång i livet. Jag tänker att så många av problemen med att bo på landet handlar (delvis) om att det ofta är gamla byggnader?

Elavbrott är en sådan där sak som hade varit intressant att undersöka? Kan man bygga sig fri från elavbrott med solceller och en mindre batterilösning? Jag vet att batteri är sjukt dyrt, men säg att man ändå bor ute på landet och bestämmer sig för att skaffa sig en Ford F-150 Lightning (säljs de ens utanför Nordamerika`?). Hur stor solcellsanläggning skulle man faktiskt behöva för att klara sig en vecka utan koppling till nätet ifall man kan pumpa in överskottet i bilen dagtid, för att sedan använda det nattetid?