Valve dubblerar produktionen av Steam Deck

Permalänk
Melding Plague

Valve dubblerar produktionen av Steam Deck

Hög efterfrågan och försenade leveranser har lett till betydande väntetider. Nu skruvas produktionstakten upp med löfte om dubbelt antal enheter per vecka.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kollade precis. Beställde i slutet av förra sommaren och den väntas komma tidigast i oktober i år.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ok, så istället för 1 så ska dom göra 2 stycken i veckan..

Permalänk
Medlem

Fick tillgång till min för ett par veckor sedan, men min hype hade hunnit lägga sig och jag insåg att jag har noll användning av den så det fick vara.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Fick tillgång till min för ett par veckor sedan, men min hype hade hunnit lägga sig och jag insåg att jag har noll användning av den så det fick vara.

Jag kunde inte boka den första veckan med flera olika kort, intresset svalnade här med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Fick tillgång till min för ett par veckor sedan, men min hype hade hunnit lägga sig och jag insåg att jag har noll användning av den så det fick vara.

Ja det var nog en helndel som blev hypade som beställde utan att riktigt veta varför. Valve har den effekten

Men för dom som.verkligen har användning är det en fantastisk maskin, smått otroligt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja det var nog en helndel som blev hypade som beställde utan att riktigt veta varför. Valve har den effekten

Men för dom som.verkligen har användning är det en fantastisk maskin, smått otroligt.

För dom som verkligen har användning för den? Vilka seriösa användningsområden har den förutom spel som är spelbara med handkontroll?

Ser absolut inte ner på vare sig användare eller maskin men känner att min fantasi är begränsad så fort jag ser att det är en handkontroll med en skärm integrerad. Tänker lite tillbaka till när jag hade Playstation Vita t.ex: skriva var värdelöst… musik har jag i telefonen… böcker i läsplatta… de spel jag mäktade med att spela var i princip bilspel och fightingspel - vilka lyste lite med sin frånvaro - enligt min uppfattning
Har Steam Deck touchskärm?

Vad gör man med den förutom spel då som inte en mobiltelefon klarar av?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

För dom som verkligen har användning för den? Vilka seriösa användningsområden har den förutom spel som är spelbara med handkontroll?

Ser absolut inte ner på vare sig användare eller maskin men känner att min fantasi är begränsad så fort jag ser att det är en handkontroll med en skärm integrerad. Tänker lite tillbaka till när jag hade Playstation Vita t.ex: skriva var värdelöst… musik har jag i telefonen… böcker i läsplatta… de spel jag mäktade med att spela var i princip bilspel och fightingspel - vilka lyste lite med sin frånvaro - enligt min uppfattning
Har Steam Deck touchskärm?

Vad gör man med den förutom spel då som inte en mobiltelefon klarar av?

Det är ju en PC så man kan ju göra allt möjligt. Finns docking station att köpa till den så vipps har man en stationär dator.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV || MSI Z170A KRAIT GAMING 3X || Intel Core i5 6600K || Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 2666MHz CL16 || EVGA GeForce GTX 1080 SC 8GB || SSD 128GB Samsung 830-Series + 447GB TOSHIBA-TR150 || Corsair RM750X 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja det var nog en helndel som blev hypade som beställde utan att riktigt veta varför. Valve har den effekten

Men för dom som.verkligen har användning är det en fantastisk maskin, smått otroligt.

Ja det är en läcker pryl, helt klart.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

För dom som verkligen har användning för den? Vilka seriösa användningsområden har den förutom spel som är spelbara med handkontroll?

Ser absolut inte ner på vare sig användare eller maskin men känner att min fantasi är begränsad så fort jag ser att det är en handkontroll med en skärm integrerad. Tänker lite tillbaka till när jag hade Playstation Vita t.ex: skriva var värdelöst… musik har jag i telefonen… böcker i läsplatta… de spel jag mäktade med att spela var i princip bilspel och fightingspel - vilka lyste lite med sin frånvaro - enligt min uppfattning
Har Steam Deck touchskärm?

Vad gör man med den förutom spel då som inte en mobiltelefon klarar av?

Ja för mig har steam decken ersatt nintendo switch.
Jag är birt hemmifrån en hel del då är steam decken perfekt för spelunderhållning.
Tja jag har tex en del timmar i Wreckfest som jag enbart spelar på steam decken stortsett nu mer, som är ett bilspel

Ja steam decken har touchskärm.
Man kan även använda steam decken med mus tangentbord och skärm och köra desktop-mode.

En apparat med många användningsområden, då det är en PC

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Samma för mig, sålde min Switch och köpte Steam Deck istället. Är supernöjd med den, spelar god of war just nu. Skulle säga att det är som en Switch fast med steams bibliotek istället för nintendo. Man kan dock inte räkna med att allt bara är att installera (även om det varit så hittills för mig) utan man kan behöva trixa lite för att få igång vissa spel

Gillar även att man kan göra vad man vill med den och inte totalt nerlåst som en Switch plus att man pushar gaming på Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

För dom som verkligen har användning för den? Vilka seriösa användningsområden har den förutom spel som är spelbara med handkontroll?

Ser absolut inte ner på vare sig användare eller maskin men känner att min fantasi är begränsad så fort jag ser att det är en handkontroll med en skärm integrerad. Tänker lite tillbaka till när jag hade Playstation Vita t.ex: skriva var värdelöst… musik har jag i telefonen… böcker i läsplatta… de spel jag mäktade med att spela var i princip bilspel och fightingspel - vilka lyste lite med sin frånvaro - enligt min uppfattning
Har Steam Deck touchskärm?

Vad gör man med den förutom spel då som inte en mobiltelefon klarar av?

Är väl samma användningsområde som för en Switch fast med betydligt kraftfullare hårdvara och med ett helt annan typ av spelbibliotek, alltså primärt att spela spel på den i ett smidigt format. Sen går det ju att göra vad man vill om man vill då det är en pc i annorlunda format, går ju att docka med extern skärm/tgb/mus via usb-c med det skulle jag säga är sekundärt...Tror inte Steam Deck är för alla men har man en Switch som man gillar men vill spela andra typer av spel än Nintendo skulle jag säga den är grym

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauwid:

Det är ju en PC så man kan ju göra allt möjligt. Finns docking station att köpa till den så vipps har man en stationär dator.

Är det behändigare än en mindre laptop? Kanske är priset som spökar där?
Tänker att det hade vart ’typ’ enklare med en laptop och en trådlös handkontroll.

Smaken är som baken, intressant att veta hur resonemangen går.

@cyprox @molotov Det där med substitut för Nintendo Switch låter vettigt. Kanske - Jag är inte vrång men tänker att man köper en Switch just för att slippa ’de gamla vanliga’ spelen. Sen är väl inte Switchens specs något att hurra för i och för sig.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Är det behändigare än en mindre laptop? Kanske är priset som spökar där?
Tänker att det hade vart ’typ’ enklare med en laptop och en trådlös handkontroll.

Smaken är som baken, intressant att veta hur resonemangen går.

Ja, tekniskt sett kan du ha en handkontroll till en laptop. Fast realistiskt är det ganska jobbigt att spela så då skärmen är ganska liten (relativt) och ej flyttbar (på samma sätt som en handhållen enhet). Med steam Deck så är kontrollen fast på själva skärmen så att du kan ha den i vilken position och vinkel du vill. Enklare att spela så.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

För dom som verkligen har användning för den? Vilka seriösa användningsområden har den förutom spel som är spelbara med handkontroll?

Det är en spelmaskin. "verkligen har användning för den" innebär alla de som verkligen vill spela utan att behöva sitta framför en stationär dator.

Huruvida detta är ett "seriöst användningsområde" är dels väldigt subjektivt, men också irrelevant, då "verkligen har användning för den " != "seriöst användningsområde".

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Ja, tekniskt sett kan du ha en handkontroll till en laptop. Fast realistiskt är det ganska jobbigt att spela så då skärmen är ganska liten (relativt) och ej flyttbar (på samma sätt som en handhållen enhet). Med steam Deck så är kontrollen fast på själva skärmen så att du kan ha den i vilken position och vinkel du vill. Enklare att spela så.

Sant faktiskt. Säger ju det, min fantasi är begränsad - tur ni finns här och öppnar dörrar

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

När jag förbokade Steam Deck någon av de första dagarna efter annonseringen så trodde jag att jag skulle pendla ganska mycket till jobbet när restriktionerna från Covid skulle börja lätta. Innan den hann komma i början på maj så har jag hunnit byta jobb och jobbar 100% hemifrån ändå

Jag är inte missnöjd för det, för jag har använt den väldigt mycket ändå! För mig blir det en lägre barriär att komma över för att spela något. TVn används ofta av familjen och det blir lite antisocialt att gå och sätta sig i ett annat rum vid skrivbordet och spela. Dessutom har jag ofta suttit där och jobbat hela dagen så lite miljöombyte gör skillnad även om det bara är från skrivbord till soffa.

Jag har kommit igång med att spela sådant som inte har blivit av tidigare, som Lost in Random och Cyberpunk 2077 (som jag streamar från speldatorn med Steam Remote Play för att maxa alla grafikinställningar med ray-tracing). Mitt mest spelade hittills är dock Vampire Survivors som är sjukt beroendeframkallande och ett perfekt spel för en handhållen konsol!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Det är en spelmaskin. "verkligen har användning för den" innebär alla de som verkligen vill spela utan att behöva sitta framför en stationär dator.

Huruvida detta är ett "seriöst användningsområde" är dels väldigt subjektivt, men också irrelevant, då "verkligen har användning för den " != "seriöst användningsområde".

Så sant!

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Haft min i lite över en vecka nu, galet nöjd, första intrycket var verkligen över förväntan. Hög kvalitets-känsla.
Gick in med noll förväntan. Axiom Verge blev det första spelet som startades och precis klarades av, nu kör jag Yooka-Laylee!
Riktigt kul med ny "konsol", för det klassar jag den nog som, senaste köpta konsolen för min del var en xbox360.

Jag har inte börjat pilla något med emulering än dock, men tanken är väl att man ska ta ikapp några spel/konsoler den vägen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk

Min knuffades fram till Q3 tråkigt nog

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....