Raspberry Pi uppdaterar mikrokontrollern Pico med Wifi

Permalänk
Melding Plague

Raspberry Pi uppdaterar mikrokontrollern Pico med Wifi

Raspberry Pi expanderar Pico-familjen med tre nya alternativ, där Wifi och förmonterade kontaktpinnar står på menyn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jösses va bra!

Permalänk
Medlem

Skummade databladet lite och verkar som man kan lägga på LTE, GPS, UWB eller WIMAX modul också som pratar med coprocessorn på chippet över uart.
Ändå lite kul att det chippet kör en m3 kärna med 512kb SRAM mot rasberryns dubbla m0+ kärnor och 264kb
Kan vara riktigt kapabel

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Åh ser lovande ut, går nog att göra mycket roligt med en sån

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Någon som kan förklara vad man gör med en sådan här? IOT skrevs i artikeln, men vad då?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Någon som kan förklara vad man gör med en sådan här? IOT skrevs i artikeln, men vad då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Någon som kan förklara vad man gör med en sådan här? IOT skrevs i artikeln, men vad då?

Fantasin sätter gränser, men här är ett urval https://m.all3dp.com/2/raspberry-pi-pico-projects/

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Någon som kan förklara vad man gör med en sådan här? IOT skrevs i artikeln, men vad då?

Jag byggde ett bevattningssystem med en vanlig Pi, känns som denna lätt kunnat fixa det (med extern ström till pumparna där Pi har 5V ut som jag utnyttjar).

Med WiFi kan man ju sätta upp en liten lokal tjänst man kan ta sig in och ändra inställningar via webbläsaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Ändå lite kul att det chippet kör en m3 kärna med 512kb SRAM mot rasberryns dubbla m0+ kärnor och 264kb

Jag läste på ett annat forum att chippet har två Cortex M3-kärnor: en för WiFi och en för Bluetooth, men man kan inte komma åt att använda någon av dem själv, utan de kör bara kod från egna ROM.
RP2040 och chippet kommunicerar via ett protokoll.

Redigerat: Det finns stöd för Bluetooth i hårdvaran, men inte i biblioteket för RP2040 ännu.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag läste på ett annat forum att chippet har två Cortex M3-kärnor: en för WiFi och en för Bluetooth, men man kan inte komma åt att använda någon av dem själv, utan de kör bara kod från egna ROM.
RP2040 och chippet kommunicerar via ett protokoll.

Står inget om flera m3 kärnor i databladet.
De flesta som kör Nordic sitter på m0 med single core för både blåtand och all annan kod så ser inte något problem med att ja bara en m3 kärna.
Men om man ser block diagrammet så verkar det som det finns två m3 där ja.
Lite roligt att det är mer oumph i externa chippet än detcdu faktiskt använder.
Rp2040 behöver prata över både uart (bt) och spi (wifi). Även på desktop är wifi och blåtand separerat, blåtand pratar över usb och wifi över pcie. Inte många som vet om

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Dessa borde passa väldigt bra till ett enklare projekt jag skall göra i sommar. Usel timing bara, lansering dagen efter jag redan beställt kort baserade på ESP32-S3 från utlandet… Jaja, beställde hem två av dessa också från Electrokit!

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Någon som kan förklara vad man gör med en sådan här? IOT skrevs i artikeln, men vad då?

I teorin är det en dator som kopplas till sensorer och möjligheterna är oändliga. I praktiken så blir nog många liggande när folk kommer till insikt att det finns dedikerade lösningar åt de flesta problem. Bara titta på IKEA som har 185 produkter när man söker på "smarta hem".

Med det sagt så kommer den till sin rätt när man har väldigt nischade DIY-projekt. Gärna i kombination med 3D-skrivare. Ett aktuellt (finns inte ännu) Indiegogo-projekt skapade en fysisk Pomodoro-klocka för skrivbordet som laddar upp statistik till en dashboard i molnet. En enkortsdator hade fungerat klockrent om man vill göra en egen. Ett mer udda projekt är Chatterbox (förvisso Pi men Pico borde räcka).

Permalänk
Medlem

och den announcades timmar före webhdx släppte sin pico baserade modchip till Gamecube! x'D

Installerade i en kub igår direkt efter release, och nu ska han experimentera med payload onboard (swiss på pico flashmem istället för IPLBoot och ladda swiss dol från sd.) och kunna updatera via wifi. najs.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Köpte precis 20st för ett jobbprojekt. Lite simpelt så behövs det för lampor som ska triggas när folk kommunicerar via 4-tråd/IFB (t.ex. bildproducent som pratar till fotograf). Vanliga lampor och system från t.ex. IKEA eller Philips Hue duger inte, är för mycket på själva lampan som behöver kodas så man kan ställa in att när någon ropat så visar den hur länge sen någon ropa, vrida ner totala styrkan, etc...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Någon som kan förklara vad man gör med en sådan här? IOT skrevs i artikeln, men vad då?

Enklare automation, sensorer etc där ett fullt system med klassiskt operativsystem är overkill, eller för oförutsägbart tidsmässigt. "Enklare" i det här sammanhanget betyder att koden som körs inte kan behöva allt för mycket datakraft/minne/filhantering. Oförutsägbart skall läsas som att en vanligt operativsystem (tänk en vanlig Pi) inte kan garantera att uppgifter görs inom bestämda tider. Typiskt dåligt om du säg, styr en motor och skall stoppa den i en viss position

Prestandan mappar inte helt mot vad du skulle förvänta dig från en persondator. Några hundra kb minne räcker längre än vad man tror. Men ett exempel från mig. Jag använde inte en pico, utan en kontroller i typ samma klass. Jag skulle ha kunnat göra det med en pico med största sannolikhet

Mitt serverutrymme blir varmt, så det skulle kylas. Jag ville inte ha fläktar som jag behövde justera själv, så jag byggde en liten pryl som gör tre saker

  • Läser temperaturen i rummet

  • Styr fläkthastigheter för att hålla måltemperatur

  • Rapporterar status och lyssnar på kommandon från Homeassistant

Denna typ av saker passar en pico perfekt för. Den är lite overkill för en så enkel uppgift, men billig, lätttilgänglig och bra dokumenterad är viktigt för sådana hobbyprojekt